Gå til innhold

Nedsatt karakter på grunn av krenking. Er det greit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min kom hjem i kveld etter en helg på tur. Hun viste meg da oppgaven hun fikk tilbake på fredag. Hun fikk 4 på oppgaven. Trekket var kun pga krenking. Oppgaven var «skriv et dikt med rim. Diktet kan inneholde humor, kjærlighet, dype tanker osv.» og hun valgte da humor. Hun krenket ingen i diktet. Og om det skulle være krenking, så krenket hun i så fall seg selv.

Jeg er vanligvis ikke en sytemamma, men saken er den at hun vipper mellom 5 og 6 i norsk, og ville derfor gjøre denne oppgaven perfekt, så hun får god karakter.

Kan man altså trekkes i karakter fordi lærerens personlig mening er at hun krenker seg selv?

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om begrunnelse, og at en annen lærer ser på besvarelsen uten videre informasjon enn oppgaveteksten. 
 

Anonymkode: bfa98...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Be om begrunnelse, og at en annen lærer ser på besvarelsen uten videre informasjon enn oppgaveteksten. 
 

Anonymkode: bfa98...6b3

En lærer på samme skole da? For de jobber jo sammen, og kan snakke sammen

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriøs lærer vil be en kollega vurdere besvarelsen på bakgrunn av oppgaveteksten, og en anonymisert besvarelse. Dette gjør vi stadig vekk på min arbeidsplass, både når vi selv er i tvil, og dersom elever (eller foreldre) lurer på vurderingen eller karakteren. 

Anonymkode: bfa98...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

En seriøs lærer vil be en kollega vurdere besvarelsen på bakgrunn av oppgaveteksten, og en anonymisert besvarelse. Dette gjør vi stadig vekk på min arbeidsplass, både når vi selv er i tvil, og dersom elever (eller foreldre) lurer på vurderingen eller karakteren. 

Anonymkode: bfa98...6b3

Ja. Men jeg lurer på om vi bør be om ny vurdering. Dette er karakteren hun søker til videregående med

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så spesielt ut. Læreren mente det var krenkelse. Du mener det ikke var, men i så fall krenket hun seg selv?  

Er krenkelse humor? Hvis ikke, så har hun jo misforstått oppgaven, og da er det jo snilt av læreren at hun kom unna med 4.

Anonymkode: a4e6a...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det så spesielt ut. Læreren mente det var krenkelse. Du mener det ikke var, men i så fall krenket hun seg selv?  

Er krenkelse humor? Hvis ikke, så har hun jo misforstått oppgaven, og da er det jo snilt av læreren at hun kom unna med 4.

Anonymkode: a4e6a...913

Hvis noe skulle være krenking så er det i så fall av seg selv. Jeg synes det var morsomt. Hele diltet handlet om at hun ikke kunne skrive dikt, og hva konsekvensen for henne av å skrive et dikt blir. 

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noe skulle være krenking så er det i så fall av seg selv. Jeg synes det var morsomt. Hele diltet handlet om at hun ikke kunne skrive dikt, og hva konsekvensen for henne av å skrive et dikt blir. 

Anonymkode: 47a59...198

Hva ble konsekvensen av at hun ikke kunne?  Dette blir veldig diffust fremlagt her, så vi blir jo bare sittende å lure på hva som egentlig ble skrevet, og det blir umulig å svare skikkelig.

Anonymkode: a4e6a...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva ble konsekvensen av at hun ikke kunne?  Dette blir veldig diffust fremlagt her, så vi blir jo bare sittende å lure på hva som egentlig ble skrevet, og det blir umulig å svare skikkelig.

Anonymkode: a4e6a...913

Neida, det går helt fint an å svare på generelt grunnlag, det er ikke vi som skal sette karakteren. 
 

Hi sin datter kan klage på karakteren og be om en second opinion. 

Anonymkode: 1c8da...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Datteren min kom hjem i kveld etter en helg på tur. Hun viste meg da oppgaven hun fikk tilbake på fredag. Hun fikk 4 på oppgaven. Trekket var kun pga krenking. Oppgaven var «skriv et dikt med rim. Diktet kan inneholde humor, kjærlighet, dype tanker osv.» og hun valgte da humor. Hun krenket ingen i diktet. Og om det skulle være krenking, så krenket hun i så fall seg selv.

Jeg er vanligvis ikke en sytemamma, men saken er den at hun vipper mellom 5 og 6 i norsk, og ville derfor gjøre denne oppgaven perfekt, så hun får god karakter.

Kan man altså trekkes i karakter fordi lærerens personlig mening er at hun krenker seg selv?

Anonymkode: 47a59...198

Men står det virkelig ingenting om hva som er krenking med oppgaven, hva eller hvem som er blitt krenket, ingen forklaring? Da hadde jeg spurt etter det først.

Anonymkode: 93943...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diktet startet slik:

Så du ber meg om å skrive dikt

Hvordan kunne du finne på noe slikt?

Nå har jeg sittet i over en time

Uten å få et ord til å rime

Hvis jeg tar med kaffe på skolen i morgen

Ikke sett meg ned i karakter på orden

Det som kan være krenking er dette:

Jeg kan ikke dikte, jeg får det ikke til

Jeg leverer ikke denne oppgaven med et smil

Og:

Så går det til helvete, jeg strever og sliter

Og fremtiden knuses i tusen biter

 

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Neida, det går helt fint an å svare på generelt grunnlag, det er ikke vi som skal sette karakteren. 
 

Hi sin datter kan klage på karakteren og be om en second opinion. 

Anonymkode: 1c8da...113

Ja, du har vel rett i det.

 

Hun får klage, så får de diskutere om krenkelse er humor eller hvor grensen går. Det er ikke noe klart svar på det, så kan jo bli interessant hva det kommer ut av dette. Om lærerens eller elevens tolkning avgjøre karakteren.

Anonymkode: a4e6a...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Diktet startet slik:

Så du ber meg om å skrive dikt

Hvordan kunne du finne på noe slikt?

Nå har jeg sittet i over en time

Uten å få et ord til å rime

Hvis jeg tar med kaffe på skolen i morgen

Ikke sett meg ned i karakter på orden

Det som kan være krenking er dette:

Jeg kan ikke dikte, jeg får det ikke til

Jeg leverer ikke denne oppgaven med et smil

Og:

Så går det til helvete, jeg strever og sliter

Og fremtiden knuses i tusen biter

 

Anonymkode: 47a59...198

What?    Diktet var morsomt, og jeg ser ikke antydning til krenkelse her!  Her tror jeg læreren har blingset!

Anonymkode: a4e6a...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt umulig for oss å vite, spesielt uten å ha sett vurderingskriteriene. Og i hvert fall uten å være lærer og den som faktisk skal vurdere. Datteren din må be om en begrunnelse hvis hun ikke forstår hvorfor hun fikk den karakteren hun fikk.

Husk at karakterer ikke settes med utgangspunkt i hva eleven og elevens mor mener er riktig og rettferdig karakter, men faktisk prestasjon.

Anonymkode: 48919...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

What?    Diktet var morsomt, og jeg ser ikke antydning til krenkelse her!  Her tror jeg læreren har blingset!

Anonymkode: a4e6a...913

Lærer mener dette er krenking tydeligvis. Og satt da karakter 4. eneste begrunnelse som står fra lærer er «flott at du forsøkte deg på humoristisk dikt, men diktet inneholder noen krenkelser som du ikke burde tatt med» og de to siste setningene er det eneste jeg finner som kan tolkes som krenkelse. Og da krenker hun jo seg selv med humor…

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt umulig for oss å vite, spesielt uten å ha sett vurderingskriteriene. Og i hvert fall uten å være lærer og den som faktisk skal vurdere. Datteren din må be om en begrunnelse hvis hun ikke forstår hvorfor hun fikk den karakteren hun fikk.

Husk at karakterer ikke settes med utgangspunkt i hva eleven og elevens mor mener er riktig og rettferdig karakter, men faktisk prestasjon.

Anonymkode: 48919...a28

Det er jeg klar over. Eneste begrunnelse er at diktet inneholdt krenkelse. Og det var eneste begrunnelse hun fikk av lærer muntlig også.

Resten av oppgaven der hun begrunnet valget av virkemidler, beskrev hvordan hun tok tak i oppgaven og hvordan hun gjennomførte, og vurderte egen innsats var det ikke noen kommentar på i det hele tatt. Hun spurte jo med en gang hvorfor, og da er dette det eneste.

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Lærer mener dette er krenking tydeligvis. Og satt da karakter 4. eneste begrunnelse som står fra lærer er «flott at du forsøkte deg på humoristisk dikt, men diktet inneholder noen krenkelser som du ikke burde tatt med» og de to siste setningene er det eneste jeg finner som kan tolkes som krenkelse. Og da krenker hun jo seg selv med humor…

Anonymkode: 47a59...198

Men læreren kan jeg tolke det annerledes, be om en begrunnelse.

Anonymkode: 93943...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Lærer mener dette er krenking tydeligvis. Og satt da karakter 4. eneste begrunnelse som står fra lærer er «flott at du forsøkte deg på humoristisk dikt, men diktet inneholder noen krenkelser som du ikke burde tatt med» og de to siste setningene er det eneste jeg finner som kan tolkes som krenkelse. Og da krenker hun jo seg selv med humor…

Anonymkode: 47a59...198

For noe tull!! Her må hun klage. Dette var bare veldig rart, om enn ikke si latterlig av lærer. At det går an.

Anonymkode: a4e6a...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men læreren kan jeg tolke det annerledes, be om en begrunnelse.

Anonymkode: 93943...35e

Ja, det er jo det jeg tenker også. At læreren ikke har forstått henne og at han har en personlig mening (ikke faglig) om hva krenking er. Men skal be henne be om en gjennomgang av en annen lærer. Kjipt om denne oppgaven vipper henne ned i karakter

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For noe tull!! Her må hun klage. Dette var bare veldig rart, om enn ikke si latterlig av lærer. At det går an.

Anonymkode: a4e6a...913

Skal be henne klage 

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Diktet startet slik:

Så du ber meg om å skrive dikt

Hvordan kunne du finne på noe slikt?

Nå har jeg sittet i over en time

Uten å få et ord til å rime

Hvis jeg tar med kaffe på skolen i morgen

Ikke sett meg ned i karakter på orden

Det som kan være krenking er dette:

Jeg kan ikke dikte, jeg får det ikke til

Jeg leverer ikke denne oppgaven med et smil

Og:

Så går det til helvete, jeg strever og sliter

Og fremtiden knuses i tusen biter

 

Anonymkode: 47a59...198

Jeg vil tippe læreren synes at hun skriver for negativt om skolesystemet og skoleoppgavene, og at humoren i diktet dermed ikke blir så bra som det ellers kunne blitt. Han mener kanskje at diktet hadde potensiale ettersom hun skriver godt, men at all svartmalingen ødelegger humoren. 
Hør med en annen lærer. Oppgaver som inneholder humor er ofte vanskelig å bedømme, spesielt når humoren bygges opp rundt et negativt fokus. Lærer kan ha en annen humor og en annen terskel for hva han synes er morsomt av negativitet. 

Anonymkode: 70611...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tippe læreren synes at hun skriver for negativt om skolesystemet og skoleoppgavene, og at humoren i diktet dermed ikke blir så bra som det ellers kunne blitt. Han mener kanskje at diktet hadde potensiale ettersom hun skriver godt, men at all svartmalingen ødelegger humoren. 
Hør med en annen lærer. Oppgaver som inneholder humor er ofte vanskelig å bedømme, spesielt når humoren bygges opp rundt et negativt fokus. Lærer kan ha en annen humor og en annen terskel for hva han synes er morsomt av negativitet. 

Anonymkode: 70611...5ad

Men skal ikke lærere bedømme oppgaver etter faglig vurdering og ikke personlige preferanser? 

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på uten å vite noe om vurderingskriterier for oppgaven. Har du sett skriftlig tilbakemelding fra lærer? Jeg tipper begrunnelse er noe mer enn hva du her sier. I seg selv tenker jeg at dette er et "hastverksarbeid" og at det du gjengir her kanskje holder til en 3'er på 10.trinn.

Anonymkode: 25d6e...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Umulig å svare på uten å vite noe om vurderingskriterier for oppgaven. Har du sett skriftlig tilbakemelding fra lærer? Jeg tipper begrunnelse er noe mer enn hva du her sier. I seg selv tenker jeg at dette er et "hastverksarbeid" og at det du gjengir her kanskje holder til en 3'er på 10.trinn.

Anonymkode: 25d6e...c73

Hele oppgaven var ikke selve diktet, men også beskrivelse av virkemidler og egenvurdering. Det er kun diktet som trekker ned, og kun fordi det var krenkelse i følge læreren (altså det datteren min sa at læreren sa). Hadde hun endret på diktet, så hadde hun fått 6 i følge lærer. 

Anonymkode: 47a59...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Umulig å svare på uten å vite noe om vurderingskriterier for oppgaven. Har du sett skriftlig tilbakemelding fra lærer? Jeg tipper begrunnelse er noe mer enn hva du her sier. I seg selv tenker jeg at dette er et "hastverksarbeid" og at det du gjengir her kanskje holder til en 3'er på 10.trinn.

Anonymkode: 25d6e...c73

Hun skriver godt og velger en intelligent løsning  på oppgaven som hun angriper med både humor og ironi. Blir jo like perpleks av slik respons her som av lærerens tilbakemelding. 

Anonymkode: a4e6a...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...