Gå til innhold

Nedsatt karakter på grunn av krenking. Er det greit?


Anbefalte innlegg

Iiiiik skrev (6 minutter siden):

Hvis det eneste svaret du aksepterer, er at læreren tar feil, og at ungdommen hadde fortjent en 6er, da tenker jeg at det beste rådet du har fått i tråden er å be om at en annen lærer vurderer diktet. Vi er mange som tenker at diktet slett ikke står til en 6er, men det mener du at du og læreren er enige om at det gjør. 

Spørsmålet som blir stilt i denne tråden er ganske tydelig, allikevel er det ingen som har svart på det trådstarter spør om. Kan forstå at en blir litt oppgitt i grunn. 

Anonymkode: 0d179...756

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det eneste jeg ønsker å vite er om det er krenkelse, og om det som i så fall er krenkelse er ok å sette ned i karakter for. Ikke hva dere synes om diktet. Oppgaven var mer enn diktet, hvilket jeg forklarer om og om igjen uten at noen ser ut til å få det med seg og heller henger seg opp i at de personlig ikke likte det.

Anonymkode: 47a59...198

En krenkelse er jo en subjektiv opplevelse, det er vanskelig å definere krenkelse med objektive kriterier som ikke kan diskuteres. Det er uansett best å gå i dialog med lærer om dette. Dessverre vil jo det meste som har litterært preg vurderes subjektivt, noe som selvfølgelig er sårbart for en ungdom hvor forskjellen på en 4er og en 6er kan avgjøre hvor de får gå på VGS. En uavhengig vurdering vil gjøre det lettere å akseptere den første vurderingen, evt å endre den. 

Iiiiik skrev (6 minutter siden):

En krenkelse er jo en subjektiv opplevelse, det er vanskelig å definere krenkelse med objektive kriterier som ikke kan diskuteres. Det er uansett best å gå i dialog med lærer om dette. Dessverre vil jo det meste som har litterært preg vurderes subjektivt, noe som selvfølgelig er sårbart for en ungdom hvor forskjellen på en 4er og en 6er kan avgjøre hvor de får gå på VGS. En uavhengig vurdering vil gjøre det lettere å akseptere den første vurderingen, evt å endre den. 

Og hun har sendt mail til lærer om bedre forklaring, så det får vi nok. Jeg søkte på nett for å se om det er mulig å trekke i karakter for krenking i tekst, og det står kun at det er tillatt å sette ned i orden og adferd ved krenking, og da skal det være i annen sammenheng. Det var derfor jeg lurte.

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det finnes mange dikt som jeg synes er dårlige. Som noen andre igjen liker. En lærer skal uansett ikke bedømme etter personlig preferanser, men faglig kunnskap.

Det skal jo ikke handle om det. Det skal handle om kompetanse i teksten. Hvis en lærer ikke kan fordra dikt om kjærlighet, så kan alle få en 3’er da? Fordi det ikke falt i smak? Da bommer jo læreren

Det andre i oppgaven står visst til en 6’er. Det var altså ikke om diltet var bra eller ikke som var poenget her. Men om det er krenkelse eller ikke. Krenkelse er ENESTE begrunnelse

Nei. Det skal ikke være grunn nok. Det finnes uendelig mange dårlige dikt som er populære. Blant annet «kulturuke». 

Hvilke virkemidler feiler hun i å bruke? At du ikke liker det er helt ok. Men det handler ikke om å like eller ikke like. Dette er skolen, ikke en poesikonkurranse. Det handler om oppbygging, variasjon i språk, og om man har forstått hva et dikt er. 

Anonymkode: 47a59...198

Du har ingen kunnskap om dette, helt åpenbart. Dette du viser frem av diktet er jo blottet for kompetanse! Og for å si det mildt, det du nevner om Jan Erik Vold sitt dikt blottlegger deg fullstendig. 

Anonymkode: d3a06...4d0

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har ingen kunnskap om dette, helt åpenbart. Dette du viser frem av diktet er jo blottet for kompetanse! Og for å si det mildt, det du nevner om Jan Erik Vold sitt dikt blottlegger deg fullstendig. 

Anonymkode: d3a06...4d0

Kan du da fortelle konkret hva som viser at det ikke er kompetanse i det hun har skrevet?

Og hvorfor det at man ikke synes «kulturuke» er et bra dikt betyr at man blottlegge seg?

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kan du da fortelle konkret hva som viser at det ikke er kompetanse i det hun har skrevet?

Og hvorfor det at man ikke synes «kulturuke» er et bra dikt betyr at man blottlegge seg?

Anonymkode: 47a59...198

For å stille et spørsmål tilbake: Hvilke litterære kvaliteter mener du diktet har, bortsett fra litt hjelpesløs rim…? Hva ved det diktet er det som tilsier en 5er eller 6er?

Anonymkode: 48919...a28

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For å stille et spørsmål tilbake: Hvilke litterære kvaliteter mener du diktet har, bortsett fra litt hjelpesløs rim…? Hva ved det diktet er det som tilsier en 5er eller 6er?

Anonymkode: 48919...a28

Ok. Så du vet ikke. Da kan du bare svare det?

Igjen, for n’te gang: diktet alene var ikke hele oppgaven.

Hun har benyttet enderim, metaforer, humor og ironi. I en diktanalyse ser man etter dette blant annet. Som sagt: alle må ikke like diktet, men det er heller ikke poenget med et dikt.

Nå er det din tur å svare

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Og hun har sendt mail til lærer om bedre forklaring, så det får vi nok. Jeg søkte på nett for å se om det er mulig å trekke i karakter for krenking i tekst, og det står kun at det er tillatt å sette ned i orden og adferd ved krenking, og da skal det være i annen sammenheng. Det var derfor jeg lurte.

Anonymkode: 47a59...198

Om hun er satt ned i karakter tror ikke det er som en slag straff for krenkende tekst. Jeg tror det er en forklaring på at lærer og gjerne også skolen ikke synes at krenking/nedsnakking av egenskaper, skole og evner er humor. 

Anonymkode: 70611...5ad

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du har ingen kunnskap om dette, helt åpenbart. Dette du viser frem av diktet er jo blottet for kompetanse! Og for å si det mildt, det du nevner om Jan Erik Vold sitt dikt blottlegger deg fullstendig. 

Anonymkode: d3a06...4d0

Det er mange meninger om hvor dårlig dette diktet er her, men ikke en eneste har kunne begrunne hvorfor. Jeg har begrunnet hvorfor det er bra. Jeg ser ikke noe poeng i å kritisere så mye som det gjøres i tråden her uten å vite hvorfor man kritiserer. 

Anonymkode: a4e6a...913

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Om hun er satt ned i karakter tror ikke det er som en slag straff for krenkende tekst. Jeg tror det er en forklaring på at lærer og gjerne også skolen ikke synes at krenking/nedsnakking av egenskaper, skole og evner er humor. 

Anonymkode: 70611...5ad

Og da må jeg igjen spørre: er det virkelig lærerens personlig preferanser som bestemmer karakter? Alle diktene læreren ikke likte fortjener lavere karakter av nettopp den grunn? Læreren likte det ikke?

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

men ikke en eneste har kunne begrunne hvorfor.

Hun setter sammen setninger som rimer, fremfor å få setninger med innbyrdes mening, til å rime.

I stedet for å se til Jan Erik Vold, se til Eminem. Han klarer knapt å la være å rime. Han kan sikkert få eple til å rime på tomat om han vil.

Det var en som brukte begrepet hjelpeløse enderim. Det vil jeg si var en helt kurant beskrivelse.

Og HI er innbegrepet av inhabil.

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet som blir stilt i denne tråden er ganske tydelig, allikevel er det ingen som har svart på det trådstarter spør om. Kan forstå at en blir litt oppgitt i grunn. 

Anonymkode: 0d179...756

Man kan jo ikke svare på det, så lenge man ikke vet hva læreren mente var en krenkelse. Vi vet jo bare det hi tror læreren mente.

Anonymkode: 93943...35e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo ikke svare på det, så lenge man ikke vet hva læreren mente var en krenkelse. Vi vet jo bare det hi tror læreren mente.

Anonymkode: 93943...35e

Læreren skrev visstnok ikke krenkelse, men krenking 😐

Anonymkode: b000f...a72

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hun setter sammen setninger som rimer, fremfor å få setninger med innbyrdes mening, til å rime.

I stedet for å se til Jan Erik Vold, se til Eminem. Han klarer knapt å la være å rime. Han kan sikkert få eple til å rime på tomat om han vil.

Det var en som brukte begrepet hjelpeløse enderim. Det vil jeg si var en helt kurant beskrivelse.

Og HI er innbegrepet av inhabil.

Anonymkode: b000f...a72

Eminem?

Datteren skriver i diktet at hun ikke kan rime, og jeg syns det vitner om humor og deretter bevise det. Jeg syns mye tyder på høy intelligens i måten hun angrep oppgaven på. 

Anonymkode: a4e6a...913

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Man kan jo ikke svare på det, så lenge man ikke vet hva læreren mente var en krenkelse. Vi vet jo bare det hi tror læreren mente.

Anonymkode: 93943...35e

Så da svarer folk en subjektiv mening om et utsnitt av et dikt, uten å kjenne oppgavetekst eller resterende av oppgaven, for så å bli litt snurt over at trådstarter ikke er åpen for innspillene 😅 

Hvis dette var en oppgave, ville de fleste her strøket. 

Anonymkode: 0d179...756

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Så da svarer folk en subjektiv mening om et utsnitt av et dikt, uten å kjenne oppgavetekst eller resterende av oppgaven, for så å bli litt snurt over at trådstarter ikke er åpen for innspillene 😅 

Hvis dette var en oppgave, ville de fleste her strøket. 

Anonymkode: 0d179...756

Den eneste her som blir snurt er hi, for at hun ikke får de svarene hun vil ha.

Anonymkode: 93943...35e

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Eminem?

Datteren skriver i diktet at hun ikke kan rime, og jeg syns det vitner om humor og deretter bevise det. Jeg syns mye tyder på høy intelligens i måten hun angrep oppgaven på. 

Anonymkode: a4e6a...913

Vi har alle rett på vår mening ;) 
 

Men, HI, se bort fra diktet; Er du 100% sikker at din innblanding her, gagner din datter? 

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Eminem?

Datteren skriver i diktet at hun ikke kan rime, og jeg syns det vitner om humor og deretter bevise det. Jeg syns mye tyder på høy intelligens i måten hun angrep oppgaven på. 

Anonymkode: a4e6a...913

Men ja, hadde hun klart å bevise at hun kunne det, etter å ha påstått at hun ikke gjorde det, DA er jeg enig i at dette ville vært briljant måte å løse oppgaven på. DA ville hun mest sannsynlig fått toppkarakter. Dessverre vet jeg om unger i barnehagealder som ville mestret de rimene hun kom med - bare enda bedre. 

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men ja, hadde hun klart å bevise at hun kunne det, etter å ha påstått at hun ikke gjorde det, DA er jeg enig i at dette ville vært briljant måte å løse oppgaven på. DA ville hun mest sannsynlig fått toppkarakter. Dessverre vet jeg om unger i barnehagealder som ville mestret de rimene hun kom med - bare enda bedre. 

Anonymkode: b000f...a72

Dette var humor. Og nå MÅ dere faktisk ta innover dere det som blir forklart her. Det handler om at lærer mente det inneholdt krenkelse, ikke at det ellers ikke var godt nok. 

Anonymkode: a4e6a...913

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette var humor. Og nå MÅ dere faktisk ta innover dere det som blir forklart her. Det handler om at lærer mente det inneholdt krenkelse, ikke at det ellers ikke var godt nok. 

Anonymkode: a4e6a...913

Nei, det må vi altså ikke 🤭

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvis dette var en oppgave, ville de fleste her strøket. 

Anonymkode: 0d179...756

Ikke jeg. Jeg ville ha latt være å besvare denne hasardiøse oppgaven hvor jeg risikerte å få dårlig karakter, og i stedet fått karakter basert på tidligere toppkarakter-arbeid. Det gjorde jeg da jeg selv var på hennes alder og det ville jeg gjort nå. Det er lov å være strategisk.

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Den eneste her som blir snurt er hi, for at hun ikke får de svarene hun vil ha.

Anonymkode: 93943...35e

Det kan jo ha noe med at samtlige svar er om noe helt annet en hva trådstarter spør om 😅

Anonymkode: 0d179...756

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kan jo ha noe med at samtlige svar er om noe helt annet en hva trådstarter spør om 😅

Anonymkode: 0d179...756

Så hva bidrar du med da?

Anonymkode: 93943...35e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ok. Så du vet ikke. Da kan du bare svare det?

Igjen, for n’te gang: diktet alene var ikke hele oppgaven.

Hun har benyttet enderim, metaforer, humor og ironi. I en diktanalyse ser man etter dette blant annet. Som sagt: alle må ikke like diktet, men det er heller ikke poenget med et dikt.

Nå er det din tur å svare

Anonymkode: 47a59...198

Fallet fittings blir stadig høyere.

Anonymkode: 9beb8...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...