Gå til innhold

Nedsatt karakter på grunn av krenking. Er det greit?


Anbefalte innlegg

Hva skal klages over neste gang,da HI?Datterens karakterer på videregående, for du ikke mener de er bra nok?Og hva lærer du datteren din?At lærere er  udugelige og bare vi klager lenge nok,så får vi vilja vår?

Er ikke rart lærerens autoritet i klasserommet har gått rett vest,siden foreldre driver på slik....

Fortsetter under...

Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Hva skal klages over neste gang,da HI?Datterens karakterer på videregående, for du ikke mener de er bra nok?Og hva lærer du datteren din?At lærere er  udugelige og bare vi klager lenge nok,så får vi vilja vår?

Er ikke rart lærerens autoritet i klasserommet har gått rett vest,siden foreldre driver på slik....

Ja, den ene gangen vi klager fører nok med seg alt det du krever her😂

Anonymkode: 47a59...198

Dette er ikke akkurat noe stort litterært verk du bør gå i krigen for, HI. Det får nå være grenser for hvor billig man skal få toppkarakterer! Og hvis det er så viktig for din datter å få gode karakterer så bør hun ta det på alvor, ikke latterliggjøre oppgavene hun får.

Anonymkode: d3a06...4d0

Østerdølen skrev (9 minutter siden):

Hva skal klages over neste gang,da HI?Datterens karakterer på videregående, for du ikke mener de er bra nok?Og hva lærer du datteren din?At lærere er  udugelige og bare vi klager lenge nok,så får vi vilja vår?

Er ikke rart lærerens autoritet i klasserommet har gått rett vest,siden foreldre driver på slik....

Det er da helt innafor å etterspør en annen vurdering når man er uenig i eller ikke skjønner vurderingen. Det er bra læring for ungdommen som snart skal videre ut i verden. 
 

Lærer du barna dine å helt ukritisk godta autoriteter sine avgjørelser, selv når man tror det kan være feil? 

Anonymkode: 1c8da...113

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men «det går til helvete» er ikke banning. Det bruker jo kristne også. Av en eller annen grunn mener de kristne at når e byttes med æ, så er det banning.. altså ikke helvete, men hælvete.

Men to karakterer for et ord?

Anonymkode: 47a59...198

Ikke vet jeg, har aldri hørt det du sier om æ i helvete blant kristne. Det er ikke sikkert at det har noe med banning å gjøre heller, alt er jo bare speukulasjoner fra vår side, det er jo ingen av oss som vet hva som er grunnlaget. Men jeg skjønner heller ikke helt hvorfor besvarelsen ut i fra det vi ser, skulle gitt  6.

Anonymkode: 93943...35e

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du ikke skal til himmelen, hvor skal du da?

Anonymkode: 47a59...198

Hva har det med saken å gjøre? Vi snakker ikke om livet etter døden. Vi snakket om å bruke helvete som et uttrykk i hverdagen. 

Anonymkode: 75f58...659

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Dette er ikke akkurat noe stort litterært verk du bør gå i krigen for, HI. Det får nå være grenser for hvor billig man skal få toppkarakterer! Og hvis det er så viktig for din datter å få gode karakterer så bør hun ta det på alvor, ikke latterliggjøre oppgavene hun får.

Anonymkode: d3a06...4d0

Oppgaven var jo ikke bare diktet. Resten handler om fremgangsmåte, tilnærming, beskrivelse av virkemidler osv. Totalt er oppgaven på 4 sider. 
Er det altså umulig å ta noe på alvor og samtidig fylle det med humor?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke vet jeg, har aldri hørt det du sier om æ i helvete blant kristne. Det er ikke sikkert at det har noe med banning å gjøre heller, alt er jo bare speukulasjoner fra vår side, det er jo ingen av oss som vet hva som er grunnlaget. Men jeg skjønner heller ikke helt hvorfor besvarelsen ut i fra det vi ser, skulle gitt  6.

Anonymkode: 93943...35e

Det var ikke karakter du skulle bedømme heller. Det var om det var krenking eller ikke. Oppgaven er mer enn diktet og diktet har 4 vers

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det med saken å gjøre? Vi snakker ikke om livet etter døden. Vi snakket om å bruke helvete som et uttrykk i hverdagen. 

Anonymkode: 75f58...659

Nei. Vi snakker om å bruke ordet i en sammenheng i et dikt der det er brukt en gang.

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke karakter du skulle bedømme heller. Det var om det var krenking eller ikke. Oppgaven er mer enn diktet og diktet har 4 vers

Anonymkode: 47a59...198

Jeg kommenterte karakteren fordi du siterte meg med "Men to karakterer for et ord?" Jeg skjønner ikke hvorfor du blir furten for det.

Anonymkode: 93943...35e

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det var ikke karakter du skulle bedømme heller. Det var om det var krenking eller ikke. Oppgaven er mer enn diktet og diktet har 4 vers

Anonymkode: 47a59...198

Hvordan skal vi kunne bedømme om det er krenking eller ei egentlig, når vi ikke vet hva lærer mente hva som var krenking.

Anonymkode: 93943...35e

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nei. Vi snakker om å bruke ordet i en sammenheng i et dikt der det er brukt en gang.

Anonymkode: 47a59...198

Ja, og det kan tydeligvis oppleves krenkende. Jeg aner ikke om det er det læreren mente, men det er altså mulig. 

Anonymkode: 75f58...659

Det heter krenkelse, ikke krenking.

Er du sikker på at dette var årsaken?

Diktet var virkelig dårlig, og nei, man behøver ikke lese hele diktet for å forstå det. Det er venstrehåndsarbeid på en blåmandag morgen, for en 5’er- eller 6’er-kandidat. Får hun 6 på noe sånt, er det noe virkelig galt fatt.

Men men, hvis læreren bruker ord som krenking, så kan jo det forklare saken…

Anonymkode: b000f...a72

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Men skal ikke lærere bedømme oppgaver etter faglig vurdering og ikke personlige preferanser? 

Anonymkode: 47a59...198

Det å bedømme om en tekst er god eller ikke, handler jo ofte om subjektive meninger. Ført må man selvfølgelig møte de faglige kriteriene (som å f.eks. skrive et dikt), men om slike oppgaver står til karakteren 4 eller 5 vil ofte han en del subjektivitet i seg. Det er jo ingen faglige vurderinger på hva som er morsomt og det gjør bedømming av slike oppgaver vanskelig.

En jeg kjenner skrev kåseri på videregående. Av sin egen lærer fikk eleven gode karakterer. På eksamen strøk eleven på en tekst som var veldig lik. Vedkommende klaget og gikk opp til 2. Ingen av sensorene synes eleven skrev et godt kåseri.   

Det vi fikk lese av teksten er jo ikke morsomt i seg selv, men noen kan synes det er morsomt fordi de selv har opplevd å kjempe med en oppgave og vet hvordan det er. Det kan jo være skolen har en politikk om at det ikke er morsomt å snakke ned andre (inkludert seg selv). Og når all forsøk på humor bunner i dette så trekkes det i karakter. 

Anonymkode: 70611...5ad

Østerdølen skrev (2 timer siden):

Hva skal klages over neste gang,da HI?Datterens karakterer på videregående, for du ikke mener de er bra nok?Og hva lærer du datteren din?At lærere er  udugelige og bare vi klager lenge nok,så får vi vilja vår?

Er ikke rart lærerens autoritet i klasserommet har gått rett vest,siden foreldre driver på slik....

Det handler da ikke om undergrave autoritet når noen ber om en begrunnelse for karakter eller forklaring på hva de faktisk mener med en tilbakemelding. Snakk om overreaksjon. 

Anonymkode: 0d179...756

Med forbehold om at resten av diktet kan være veldig bra, synes jeg det er vanskelig å forstå at dette skal kvalifisere for en 6er. I tiende klasse tenker jeg at man kan forvente mer av de aller flinkeste elevene. Jeg har en like gammel her hjemme, som stort sett får 5ere, så har en viss formening om hvor nivået ligger hos en på 15-16 år. Hans søsken er eldre, så har sett både 4ere og 6ere i norsk på ungdomsskolen. 
At begrunnelsen for vurderingen er rar er jeg enig i, men selve vurderingen virker ikke å være veldig gal. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Diktet startet slik:

Så du ber meg om å skrive dikt

Hvordan kunne du finne på noe slikt?

Nå har jeg sittet i over en time

Uten å få et ord til å rime

Hvis jeg tar med kaffe på skolen i morgen

Ikke sett meg ned i karakter på orden

Det som kan være krenking er dette:

Jeg kan ikke dikte, jeg får det ikke til

Jeg leverer ikke denne oppgaven med et smil

Og:

Så går det til helvete, jeg strever og sliter

Og fremtiden knuses i tusen biter

 

Anonymkode: 47a59...198

Kan jo bare være fordi diktet var veldig dårlig?

Anonymkode: 9f4f0...656

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det heter krenkelse, ikke krenking.

Er du sikker på at dette var årsaken?

Diktet var virkelig dårlig, og nei, man behøver ikke lese hele diktet for å forstå det. Det er venstrehåndsarbeid på en blåmandag morgen, for en 5’er- eller 6’er-kandidat. Får hun 6 på noe sånt, er det noe virkelig galt fatt.

Men men, hvis læreren bruker ord som krenking, så kan jo det forklare saken…

Anonymkode: b000f...a72

Det finnes mange dikt som jeg synes er dårlige. Som noen andre igjen liker. En lærer skal uansett ikke bedømme etter personlig preferanser, men faglig kunnskap.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det å bedømme om en tekst er god eller ikke, handler jo ofte om subjektive meninger. Ført må man selvfølgelig møte de faglige kriteriene (som å f.eks. skrive et dikt), men om slike oppgaver står til karakteren 4 eller 5 vil ofte han en del subjektivitet i seg. Det er jo ingen faglige vurderinger på hva som er morsomt og det gjør bedømming av slike oppgaver vanskelig.

En jeg kjenner skrev kåseri på videregående. Av sin egen lærer fikk eleven gode karakterer. På eksamen strøk eleven på en tekst som var veldig lik. Vedkommende klaget og gikk opp til 2. Ingen av sensorene synes eleven skrev et godt kåseri.   

Det vi fikk lese av teksten er jo ikke morsomt i seg selv, men noen kan synes det er morsomt fordi de selv har opplevd å kjempe med en oppgave og vet hvordan det er. Det kan jo være skolen har en politikk om at det ikke er morsomt å snakke ned andre (inkludert seg selv). Og når all forsøk på humor bunner i dette så trekkes det i karakter. 

Anonymkode: 70611...5ad

Det skal jo ikke handle om det. Det skal handle om kompetanse i teksten. Hvis en lærer ikke kan fordra dikt om kjærlighet, så kan alle få en 3’er da? Fordi det ikke falt i smak? Da bommer jo læreren

Iiiiik skrev (57 minutter siden):

Med forbehold om at resten av diktet kan være veldig bra, synes jeg det er vanskelig å forstå at dette skal kvalifisere for en 6er. I tiende klasse tenker jeg at man kan forvente mer av de aller flinkeste elevene. Jeg har en like gammel her hjemme, som stort sett får 5ere, så har en viss formening om hvor nivået ligger hos en på 15-16 år. Hans søsken er eldre, så har sett både 4ere og 6ere i norsk på ungdomsskolen. 
At begrunnelsen for vurderingen er rar er jeg enig i, men selve vurderingen virker ikke å være veldig gal. 

Det andre i oppgaven står visst til en 6’er. Det var altså ikke om diltet var bra eller ikke som var poenget her. Men om det er krenkelse eller ikke. Krenkelse er ENESTE begrunnelse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kan jo bare være fordi diktet var veldig dårlig?

Anonymkode: 9f4f0...656

Nei. Det skal ikke være grunn nok. Det finnes uendelig mange dårlige dikt som er populære. Blant annet «kulturuke». 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I et så dårlig dikt viser hun ingen kunnskap om noe som helst og har ergo ingenting å skrive om i resten av teksten heller. Ikke drit deg ut, hi.

Anonymkode: 9beb8...581

Hvilke virkemidler feiler hun i å bruke? At du ikke liker det er helt ok. Men det handler ikke om å like eller ikke like. Dette er skolen, ikke en poesikonkurranse. Det handler om oppbygging, variasjon i språk, og om man har forstått hva et dikt er. 

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes mange dikt som jeg synes er dårlige. Som noen andre igjen liker. En lærer skal uansett ikke bedømme etter personlig preferanser, men faglig kunnskap.

Det skal jo ikke handle om det. Det skal handle om kompetanse i teksten. Hvis en lærer ikke kan fordra dikt om kjærlighet, så kan alle få en 3’er da? Fordi det ikke falt i smak? Da bommer jo læreren

Det andre i oppgaven står visst til en 6’er. Det var altså ikke om diltet var bra eller ikke som var poenget her. Men om det er krenkelse eller ikke. Krenkelse er ENESTE begrunnelse

Nei. Det skal ikke være grunn nok. Det finnes uendelig mange dårlige dikt som er populære. Blant annet «kulturuke». 

Hvilke virkemidler feiler hun i å bruke? At du ikke liker det er helt ok. Men det handler ikke om å like eller ikke like. Dette er skolen, ikke en poesikonkurranse. Det handler om oppbygging, variasjon i språk, og om man har forstått hva et dikt er. 

Anonymkode: 47a59...198

Og det tryner hun på. Suck it up.

Anonymkode: 9beb8...581

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og det tryner hun på. Suck it up.

Anonymkode: 9beb8...581

Men du klarer ikke forklare hva hun feiler med, så da er det kanskje ikke jeg som driter meg ut? Det eneste du evner er å slenge dritt, og det må du gjerne gjøre altså. Men om du ikke en gang klarer å forklare hvor hun faglig feiler, og bare fortsetter å slenge med leppa, så vet du altså ikke annet enn «jeg vet rett og slett ikke, og derfor må jeg slenge dritt i stedet». 

Anonymkode: 47a59...198

Jeg har litt vanskelig for å tro på at læreren har sakt at resten av oppgaven sto til 6 og at det eneste som skilte selve diktet fra 6 var at det var krenkende. Er du sikker på at ikke datteren din har misforstått tilbakemeldingen?

Anonymkode: a4b2d...d72

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har litt vanskelig for å tro på at læreren har sakt at resten av oppgaven sto til 6 og at det eneste som skilte selve diktet fra 6 var at det var krenkende. Er du sikker på at ikke datteren din har misforstått tilbakemeldingen?

Anonymkode: a4b2d...d72

Det et det vi ønsker å vite. Hun har sendt melding til lærer og venter nå på svar

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

 

Det andre i oppgaven står visst til en 6’er. Det var altså ikke om diltet var bra eller ikke som var poenget her. Men om det er krenkelse eller ikke. Krenkelse er ENESTE begrunnelse

 

Anonymkode: 47a59...198

Hvis det eneste svaret du aksepterer, er at læreren tar feil, og at ungdommen hadde fortjent en 6er, da tenker jeg at det beste rådet du har fått i tråden er å be om at en annen lærer vurderer diktet. Vi er mange som tenker at diktet slett ikke står til en 6er, men det mener du at du og læreren er enige om at det gjør. 

Iiiiik skrev (Akkurat nå):

Hvis det eneste svaret du aksepterer, er at læreren tar feil, og at ungdommen hadde fortjent en 6er, da tenker jeg at det beste rådet du har fått i tråden er å be om at en annen lærer vurderer diktet. Vi er mange som tenker at diktet slett ikke står til en 6er, men det mener du at du og læreren er enige om at det gjør. 

Det eneste jeg ønsker å vite er om det er krenkelse, og om det som i så fall er krenkelse er ok å sette ned i karakter for. Ikke hva dere synes om diktet. Oppgaven var mer enn diktet, hvilket jeg forklarer om og om igjen uten at noen ser ut til å få det med seg og heller henger seg opp i at de personlig ikke likte det.

Anonymkode: 47a59...198

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...