Gå til innhold

Nedsatt karakter på grunn av krenking. Er det greit?


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det kan jo ha noe med at samtlige svar er om noe helt annet en hva trådstarter spør om 😅

Anonymkode: 0d179...756

Jeg føler det som skjer i tråden her er min feil, men jeg syns det var veldig tøft av hi å faktisk legge ut diktet da jeg skrev at det var vanskelig å si noe uten å lese det. Jeg ble veldig overrasket over lærerens kritikk her, og det står jeg absolutt ved. Men jeg syns det er mange nedlatende og direkte stygge svar her, men jeg regner med at hi har vært her før. Og jeg regner med at ikke ungdommen leser dette.

Anonymkode: a4e6a...913

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er et dikt uten noen litterære kvaliteter. 

Anonymkode: 9beb8...581

Det er en 15-åring som har skrevet det. Hvor mye stor litteratur og poesi er skrevet av 15-åringer?

Synes det høres strengt ut HI. 

Anonymkode: 5ceba...0ee

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg føler det som skjer i tråden her er min feil, men jeg syns det var veldig tøft av hi å faktisk legge ut diktet da jeg skrev at det var vanskelig å si noe uten å lese det. Jeg ble veldig overrasket over lærerens kritikk her, og det står jeg absolutt ved. Men jeg syns det er mange nedlatende og direkte stygge svar her, men jeg regner med at hi har vært her før. Og jeg regner med at ikke ungdommen leser dette.

Anonymkode: a4e6a...913

Det går helt fint. DIB er stedet der man risikerer å få svar på alt annet enn det man spør om, og det var jeg klar over da jeg postet. Og det at absolutt INGEN kan svare på hva som er feil med diktet foruten «jeg liker det ikke» forteller meg ganske enkelt at de er her kun for å kunne slenge dritt og ikke fordi de faktisk kan begrunne svarene sine. 

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og det at absolutt INGEN kan svare på hva som er feil med diktet foruten «jeg liker det ikke» forteller meg ganske enkelt at de er her kun for å kunne slenge dritt og ikke fordi de faktisk kan begrunne svarene sine. 

Anonymkode: 47a59...198

Jeg har gjort det, jeg. 

Har også spurt deg om du er 100% overbevist om at din innblanding er til det beste for din datter. 

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er en 15-åring som har skrevet det. Hvor mye stor litteratur og poesi er skrevet av 15-åringer?

Anonymkode: 5ceba...0ee

Ikke så mye. Det er derfor ikke alle får 5ere og 6ere, selv om enkelte synes å mene at kriterier for toppkarakter er å møte opp.

Anonymkode: 48919...a28

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det går helt fint. DIB er stedet der man risikerer å få svar på alt annet enn det man spør om, og det var jeg klar over da jeg postet. Og det at absolutt INGEN kan svare på hva som er feil med diktet foruten «jeg liker det ikke» forteller meg ganske enkelt at de er her kun for å kunne slenge dritt og ikke fordi de faktisk kan begrunne svarene sine. 

Anonymkode: 47a59...198

Det er godt å se. Jeg ser også at du ikke flipper ut av mange svar her. Så jeg regnet med at du har overblikk, men det føles ikke helt ok å lese mye som blir skrevet her. Jeg skulle ønske folk klarte å holde seg mer til sak enn å ville degradere en ungdom sin faktisk gode prestasjon.

Anonymkode: a4e6a...913

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har gjort det, jeg. 

Har også spurt deg om du er 100% overbevist om at din innblanding er til det beste for din datter. 

Anonymkode: b000f...a72

Nei, du ikke svart på det. Siter det i så fall, for jeg finner ikke et eneste svar på hva (faglig) som er feil med det.

Og jeg blander meg ikke. Hun har selv kontakt med lærer

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke så mye. Det er derfor ikke alle får 5ere og 6ere, selv om enkelte synes å mene at kriterier for toppkarakter er å møte opp.

Anonymkode: 48919...a28

Man må ikke være en poet for å få gode karakterer. Man må vise at man forstår det faglige innholdet i et dikt, ikke skrive noe som en poet med 40 års erfaring interesse gjør

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

 

Man må ikke være en poet for å få gode karakterer. Man må vise at man forstår det faglige innholdet i et dikt, ikke skrive noe som en poet med 40 års erfaring interesse gjør

Anonymkode: 47a59...198

Hva man må og ikke må bestemmes av vurderingskriteriene, ikke den enkelte forelders rettferdighetsfølelse.

For øvrig fikk datteren en god karakter. 

Anonymkode: 48919...a28

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva man må og ikke må bestemmes av vurderingskriteriene, ikke den enkelte forelders rettferdighetsfølelse.

For øvrig fikk datteren en god karakter. 

Anonymkode: 48919...a28

Nettopp. Men her kam det være basert på lærers personlige oppfatning. 

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei, du ikke svart på det. Siter det i så fall, for jeg finner ikke et eneste svar på hva (faglig) som er feil med det.

Og jeg blander meg ikke. Hun har selv kontakt med lærer

Anonymkode: 47a59...198

Her:

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun setter sammen setninger som rimer, fremfor å få setninger med innbyrdes mening, til å rime.

I stedet for å se til Jan Erik Vold, se til Eminem. Han klarer knapt å la være å rime. Han kan sikkert få eple til å rime på tomat om han vil.

Anonymkode: b000f...a72

Skjønt, jeg har mindre tro på at du klarer å se forskjell, siden du ikke så det den første gangen jeg skrev det. Så da får du nøye deg med å ikke forstå.

Det er den flyten som både Jan Erik Vold og Eminem har, som hun fullkomment mangler, det høres mer ut som en konfirmasjonssang med nødrim fra tante Turid, enn som et dikt.

Du blander deg ved å dele hennes dikt her…

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her:

Skjønt, jeg har mindre tro på at du klarer å se forskjell, siden du ikke så det den første gangen jeg skrev det. Så da får du nøye deg med å ikke forstå.

Det er den flyten som både Jan Erik Vold og Eminem har, som hun fullkomment mangler, det høres mer ut som en konfirmasjonssang med nødrim fra tante Turid, enn som et dikt.

Du blander deg ved å dele hennes dikt her…

Anonymkode: b000f...a72

Og det svarer ikke på hva som er faglig feil, kun din mening om et lite utsnitt.

Det lille jeg skrev var langt fra hele diktet. Det var flere vers i diltet, ikke kun det du ser her.

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og det svarer ikke på hva som er faglig feil, kun din mening om et lite utsnitt.

Det lille jeg skrev var langt fra hele diktet. Det var flere vers i diltet, ikke kun det du ser her.

Anonymkode: 47a59...198

Men du la vel ut det du la ut fordi du mente det var representativt? 
Gullungen er ikke et kjempetalent, hun har ikke levert til 6, hun har levert til 4.

Anonymkode: d3a06...4d0

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men du la vel ut det du la ut fordi du mente det var representativt? 
Gullungen er ikke et kjempetalent, hun har ikke levert til 6, hun har levert til 4.

Anonymkode: d3a06...4d0

Nei. Jeg la ut begynnelsen for å vise at det var humoristisk, og det jeg ser kanskje kan være de setningene læreren reagerer på, og kaller krenking.

Anonymkode: 47a59...198

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Og det svarer ikke på hva som er faglig feil, kun din mening om et lite utsnitt.

Det lille jeg skrev var langt fra hele diktet. Det var flere vers i diltet, ikke kun det du ser her.

Anonymkode: 47a59...198

Jeg forstår at du ser det slik, og melder meg heller ut. Lykke til!

Anonymkode: b000f...a72

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår at du ser det slik, og melder meg heller ut. Lykke til!

Anonymkode: b000f...a72

Jeg ser det slik? Det er jo ikke mitt synspunkt, det er sannheten

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Nettopp. Men her kam det være basert på lærers personlige oppfatning. 

Anonymkode: 47a59...198

Læreren har vurdert teksten opp mot vurderingskriteriene, og i hvilken grad den tilfredsstiller lav, middels eller høy måloppnåelse. Om eleven hadde fått en 6er hadde det også vært basert på lærerens personlige oppfatning. Ikke mors oppfatning. I tillegg baserer læreren teksten med utgangspunkt i FAGLIGE kriterier. 

Anonymkode: 48919...a28

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Læreren har vurdert teksten opp mot vurderingskriteriene, og i hvilken grad den tilfredsstiller lav, middels eller høy måloppnåelse. Om eleven hadde fått en 6er hadde det også vært basert på lærerens personlige oppfatning. Ikke mors oppfatning. I tillegg baserer læreren teksten med utgangspunkt i FAGLIGE kriterier. 

Anonymkode: 48919...a28

Og de FAGLIGE kriteriene står det ikke noe om i lærerens vurdering. Kun at hun krenker i diktet. Og da er det vel rimelig å spørre om hva som er krenking i diktet og hvorfor det alene trekker ned karakteren fra 6 til 4? Spesielt når læreren sier at om diktet ikke hadde inneholdt krenking, så hadde hun fått en 6’er? Og vi finner ikke noe som er krenkende i diktet. Altså er alle faglige kriterier oppfylt.

Anonymkode: 47a59...198

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Uansett krenkelse eller ikke - diktet står ikke til en bedre karakter uansett.

Anonymkode: 32129...47b

Hvordan kom du frem til det ut fra noen få utdrag?

Anonymkode: 47a59...198

Jeg svarer som lærer: karakter 5 - 6, altså høy måloppnåelse, viser meget god forståelse og anvendelse av ulike tekster. Det diktet du viser til tilsvarer lav måloppnåelse, og vil - selv om resten av oppgaven "står til en 6'er", trekke ned totalkarakteren. For at den samlede karanten skal være innenfor høy måloppnåelse, må altså hele besvarelsen være av samme kvalitet. Jeg vil i samme slengen poengtere at jeg har hatt mange elever som trekker ut "det de vil høre" av en tilbakemelding, slik jeg mistenker din datter her har gjort. Kanskje har læreren sagt at det I TILLEGG til andre mangler ved teksten, OGSÅ kan oppfattes som krenkende? Og så har 15 åringen hengt seg opp i dette, fordi det er så i tiden å bli krenket?

Anonymkode: 25d6e...c73

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg svarer som lærer: karakter 5 - 6, altså høy måloppnåelse, viser meget god forståelse og anvendelse av ulike tekster. Det diktet du viser til tilsvarer lav måloppnåelse, og vil - selv om resten av oppgaven "står til en 6'er", trekke ned totalkarakteren. For at den samlede karanten skal være innenfor høy måloppnåelse, må altså hele besvarelsen være av samme kvalitet. Jeg vil i samme slengen poengtere at jeg har hatt mange elever som trekker ut "det de vil høre" av en tilbakemelding, slik jeg mistenker din datter her har gjort. Kanskje har læreren sagt at det I TILLEGG til andre mangler ved teksten, OGSÅ kan oppfattes som krenkende? Og så har 15 åringen hengt seg opp i dette, fordi det er så i tiden å bli krenket?

Anonymkode: 25d6e...c73

Syns du at dette innlegget på forumet gir deg integritet som lærer? 

Det må jeg si overrasker stort. Når du ser hvordan denne tråden har utviklet seg og likevel bidrar på den måten du gjør uten å tenke på hvem du støtter her , så er det virkelig et tankekors.

Du burde også ha sagt hva du oppfattet som krenkende her. I tillegg mistror du.

Jeg forsvarer  lærere  "alle" hakker på, og jeg hater tanken på at kritikerne har rett. Og her bidrar du til at jeg tenker "har de tre poeng?"

Anonymkode: a4e6a...913

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og de FAGLIGE kriteriene står det ikke noe om i lærerens vurdering. Kun at hun krenker i diktet. Og da er det vel rimelig å spørre om hva som er krenking i diktet og hvorfor det alene trekker ned karakteren fra 6 til 4? Spesielt når læreren sier at om diktet ikke hadde inneholdt krenking, så hadde hun fått en 6’er? Og vi finner ikke noe som er krenkende i diktet. Altså er alle faglige kriterier oppfylt.

Anonymkode: 47a59...198

Går du alltid så intenst inn i datteren din sitt skolearbeid? Det er greit å være engasjert, men å sitte i timer og krangle med andre om hennes oppgave virker noe manisk. Lærere er menneskelige og må selvsagt bruke både faglige og personlige preferanser i sine vurderinger. 

Anonymkode: 1c8da...113

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Syns du at dette innlegget på forumet gir deg integritet som lærer? 

Det må jeg si overrasker stort. Når du ser hvordan denne tråden har utviklet seg og likevel bidrar på den måten du gjør uten å tenke på hvem du støtter her , så er det virkelig et tankekors.

Du burde også ha sagt hva du oppfattet som krenkende her. I tillegg mistror du.

Jeg forsvarer  lærere  "alle" hakker på, og jeg hater tanken på at kritikerne har rett. Og her bidrar du til at jeg tenker "har de tre poeng?"

Anonymkode: a4e6a...913

Hvorfor syns du det er viktig for oss å vite dine følelser?

Anonymkode: 1c8da...113

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg føler det som skjer i tråden her er min feil, men jeg syns det var veldig tøft av hi å faktisk legge ut diktet da jeg skrev at det var vanskelig å si noe uten å lese det. Jeg ble veldig overrasket over lærerens kritikk her, og det står jeg absolutt ved. Men jeg syns det er mange nedlatende og direkte stygge svar her, men jeg regner med at hi har vært her før. Og jeg regner med at ikke ungdommen leser dette.

Anonymkode: a4e6a...913

Nei, du kan ikke ta ansvar for andres avsporing. Det er en gjeng her som sliter med leseforståelse, trådstarter forøker gjentatte ganger å presisere at eneste tilbakemelding er trekk grunnet krenkelse, uten at det ser ut til å nå inn noe sted. 
 

Nå er det fem sider om stort sett alt annet, kun noen få som ymter at det kan være bruk av banneord. Rett og slett fascinerende, litt som førsteklasse, når alle rekker opp hånda for å si ingenting fordi det er så gøy å si noe. 
 

Nå er det sendt en forespørsel om begrunnelse, noe som jeg tenker er eneste riktige her. Håper trådstarter oppdaterer hva svaret var, for jeg lurer også selv hva som er krenkende i den teksten, uavhengig hvorvidt jeg personlig synes diktet er bra eller ei. 

Anonymkode: 0d179...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...