Gå til innhold

Dere som sår blomster og grønnsaker, hvorfor gjør dere det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som sår blomster og grønnsaker, hvorfor gjør dere det?

Jeg elsker å så, sår masse blomster og grønnsaker til sommeren. Hadde jeg ikke hatt en så liten hage som vi har, hadde jeg sådd mye mer.
Elsker lukten av jord, putte et lite før i jorden og se det vokse opp. Elsker å gå rundt å pusle med dem etter hvert som det blir større.
I år har jeg sådd:
- 2 typer ranketomater
- 4 typer agurk
- Vannmelon
- Gresskar
- 7 typer paprika
- 6 typer chilli
- 4 typer solsikker
- 2 typer antilopeøye
- 4 typer coleus
- Blodbeger
- Valmuer

Ei venninne var innom mens jeg stod og stelte det som hadde kommet opp.
Hun lurte veldig på hvorfor jeg virkelig gadd å styre sånn med det, jeg har da god nok råd til å kjøpe plantene på Plantasjen dersom jeg absolutt ønsket meg dem...

Anonymkode: 7d724...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er koselig å gjøre det og lærerikt for barna. Og barna synes også det er hyggelig å så og deretter vanne og følge med på at det spirer og gror, og de synes det er stas å spise ting de har dyrket selv.

Anonymkode: 5395b...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget på hagesenter er ikke stort nok til det jeg ønsker meg i hagen.

Anonymkode: c6f7e...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Synes det er koselig å gjøre det og lærerikt for barna. Og barna synes også det er hyggelig å så og deretter vanne og følge med på at det spirer og gror, og de synes det er stas å spise ting de har dyrket selv.

Anonymkode: 5395b...882

Ja, ikke minst, lærerikt for barna.
Et par av naboene her sier de ikke er så flinke til slikt, så her kommer også nabobarna over når jeg holder på ut. Bare kos :)

HI

Anonymkode: 7d724...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se gleden ved å se spirer gro. Men jeg liker ikke å holde på med dette selv, for ikke liker jeg å grave i jord, ikke orker jeg jobben og å passe på. Men det er alltid best smak på hjemmedyrket, så jeg har flere ganger kjøpt fra andre som dyrker selv, og da gjerne fra venner som har et småbruk. Tomatene er best, men alt smaker godt så jeg setter pris på å få kjøpt av dem.

Anonymkode: c2e04...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som deg. Har stor glede av det, og det gir meg ro. Og så har jeg ikke funnet noen steder som selger ferdige planter av alle de typene tomat, chili, gresskar, melon mm som jeg liker. Jeg har stor hage og stort drivhus, så jeg trenger ikke begrense meg heller😆

Anonymkode: 5b44f...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker hele prosessen. Helt fra idé til høsting. Jeg liker å tenke og planlegge hva jeg skal så, jeg liker å kikke på frø og få dem i posten. Jeg liker å så og se ting spire og gro, jeg koser meg med å prikle, potte om og plante ut, vanne, gjødsle og stelle. Jeg gleder meg over å kunne høste inn, spise og lage til så vi kan nyte egendyrka mat gjennom vinteren. Når det er sagt så har jeg sådd utrolig mye som det aldri har blitt noe greie på, men det var allikevel gøy så lenge det varte. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det utelukkende fordi jeg liker resultatet, ikke jobben. Akkurat nå gleder jeg meg til å få plantet ut alt som står i stue, kjøkken og bad. Driver fram en måneds tid bare, noe bare 14 dager. Tomat, agurk og noen andre grønnsaksinnfall kjøpes som ferdige småplanter. Har stor glede av resultatet og en fornøyelse å være selvberget på enkelte grønnsaker som tomat og agurk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å se om jeg får det til. Foreløpig har det ikke gått bra

Anonymkode: 3e6e8...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...