Gå til innhold

Hva er best strategi når man skal by på hus?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Visning i dag og jeg kommer til å legge inn bud. Er det best å vente og se om andre starter, eller bør man være på selv? Og er det lurt å gå opp forholdsvis lavt for hvert bud, eller skal man tråkke til og gå opp mye for å vise at man mener alvor?

Jeg skal ha dette huset nesten uansett pris, men vil jo helst ikke betale mer enn jeg må😅

Anonymkode: 5cb48...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det egentlig ikke spiller noen rolle.

Er det flere interesserte blir budrunden lang om man går opp bare 10.000 for hvert bud, men interesserte folk henger med uansett.

Skambud nytter ikke etter første visning, da skal huset ha ligget lenge før det blir vurdert.

Da vi solgte i fjor fikk vi inn et skambud langt under takst, som vi avslo. Noen måneder senere ble huset solgt over takts, til samme person som la inn skambudet. Mulig de følte seg bedre da, for da hadde de ihvertfall prøvt å få det billig før de betalte full pris 🙈

Om det er visning i dag ville jeg ventet til minst kl 12 i morgen før jeg la inn bud, for å se om andre hiver seg på før meg. Om det kommer inn andre bud ville jeg blitt med, og kommer det ikke inn andre bud ville jeg selv lagt inn et under takst, men ikke langt under.

Anonymkode: 54c63...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits i å legge inn veldig høye bud i håp om å "skremme" bort andre interesserte. Det er bare å kaste bort penger. Vi la inn lave økninger og korte frister og endte med å få huset vårt på et bud som var 5000,- over forrige. Hadde vi slengt inn et på 50 000,- isteden hadde vi tapt penger. Ingen som virkelig vil ha et hus lar seg skremme av at noen legger inn et høyt bud. 

Anonymkode: 46095...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn litt under prisantydning på visningen. Start med engang. Å vente på at noen andre skal starte er bare dumt

Anonymkode: 6794f...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mange på visning? Avhenger veldig av interesse for objektet. Som en skriver, hvis flere har bestemt seg er det kun øvre tak som avgjør hvor det ender. 
 

Hvis det er få på visning ville jeg ventet litt. Ikke sette i gang noe kort tid etter visning, da en del handler litt spontant, burde egentlig sovet på det først. Men sitt gjerne klar, kommer det et bud, kjør litt hardt over for å vippe de av videre budrunde i starten. Slenger de seg på blir det nok uansett en runde med tyning av grense. 
 

Lykke til. 

Anonymkode: 3f391...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har makspris på runde tall, så kan være lurt og ha sitt eget pristak på et tall som ikke er rundt (evt. rett over). 
Vi kjøpte vår hus for 5620000…. 

Anonymkode: 18371...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Legg inn litt under prisantydning på visningen. Start med engang. Å vente på at noen andre skal starte er bare dumt

Anonymkode: 6794f...94b

Nei nei. Det er en grunn til at meglere ringer rundt i forbindelse med visning, smi mens jernet er varmt. Om ingen starter det, la det bli litt kaldt før du selv starter. Å starte en visning med bud inne er litt, kjøp boller før det er tomt. Folk mister lett hodet når de tenker andre har interesse. Er noen seriøst interessert kommer de til å henge ved uansett. 

Anonymkode: 3f391...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på diverse det. Hvor mange var på visning? Hvor mange skrev seg opp på listen. Passet dere på å være de siste til å skrive dere opp slik at dere vet hvor mange som er interessert (hvis de fortsatt har sånne mister da?)

Sist jeg var på visning er 10 år siden. Huset lå ute for 1,9. jeg la inn bud på 1,6. de takket nei til det, og jeg, som eneste budgiver, sa «ok. Da ble det ikke sånn». Etter tre nye visninger tok megler kontakt og spurte om jeg fortsatt var interessert. Jeg sa «jeg kan kjøpe for 1,5» og megleren ble helt forvirret og sa «går du NED på budet?!» endte med at vi ble enige om at jeg kunne kjøpe for 1,6 da. Det er sånt man kan gjøre om man er eneste som er interessert. Er det mange, så forsøk å ha litt is i magen i alle fall. 

Anonymkode: 67124...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det kommer jo litt an på diverse det. Hvor mange var på visning? Hvor mange skrev seg opp på listen. Passet dere på å være de siste til å skrive dere opp slik at dere vet hvor mange som er interessert (hvis de fortsatt har sånne mister da?)

Sist jeg var på visning er 10 år siden. Huset lå ute for 1,9. jeg la inn bud på 1,6. de takket nei til det, og jeg, som eneste budgiver, sa «ok. Da ble det ikke sånn». Etter tre nye visninger tok megler kontakt og spurte om jeg fortsatt var interessert. Jeg sa «jeg kan kjøpe for 1,5» og megleren ble helt forvirret og sa «går du NED på budet?!» endte med at vi ble enige om at jeg kunne kjøpe for 1,6 da. Det er sånt man kan gjøre om man er eneste som er interessert. Er det mange, så forsøk å ha litt is i magen i alle fall. 

Anonymkode: 67124...66a

De har ikke sånne lister nå

Anonymkode: 21eba...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

De har ikke sånne lister nå

Anonymkode: 21eba...944

Da jeg kjøpte i høst måtte vi skrive oss på lister. Jeg bydde på 1 hus (og vant budrunden) og da måtte første bud være skriftlig. Var ingen som kunne by på visning. 

Jeg fikk by først og jeg tror at mange hadde blingset med finansieringsbevis, det tar lengre tid nå, og ingen andre enn meg hadde det klart før visning. Fikk huset til prisantydning

Anonymkode: cb941...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten og jeg ville ha et hus. Vi var flere interesserte og redd for at det skulle gå mye over takst. 
Vi la inn lukket byd på prisantydningen og fikk det🤩👌

Anonymkode: 39e19...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Kjæresten og jeg ville ha et hus. Vi var flere interesserte og redd for at det skulle gå mye over takst. 
Vi la inn lukket byd på prisantydningen og fikk det🤩👌

Anonymkode: 39e19...590

Jeg trodde lukkede bud var litt mer lukrative enn det.

Anonymkode: 3bab5...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...