Gå til innhold

Hvor vanlig er det at arbeidsgiver ringer referanser når man ikke har nok kompetanse til stillingen?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte på en stilling på videregående skole der en spesifikk kompetanse var ønskelig, der det også stod i stillingsteksten at de la til rette for videreutdanning dersom man ikke hadde dette faget de var ute etter fra før. Det var jo derfor jeg søkte, fordi dette faget var det eneste jeg manglet i forhold til annen relevant kompetanse, og jeg stilte meg positivt til å ta faget da jeg var på intervju. På intervjuet la han som intervjuet en del vekt på at de manglet ringevikarer, og at det var vanskelig å få inn kompetente folk som hadde dette dette faget i porteføljen sin. Dette visste han at jeg ikke hadde, og av den grunn fikk jeg heller ikke jobben. Og det er helt i orden selvsagt, de må jo prioritere dem som har rett kompetanse! Men han hadde sjekket og ringt forrige arbeidsgiveren min, og lurte på om jeg kunne være ringevikar for dem i stedet🤔 Jeg synest ikke dette var innafor, det var ikke ringevikarjobb jeg søkte på da jeg brukte en hel dag på å skrive søknaden😅 Er detta vanlig praksis på videregående skole og i skoleverket generelt, at arbeidsgiver ringer referanser for å rekruttere til ringevikarer i stedet? Eller, er det vanlig at de sjekker referanser når de vet at man uansett ikke har kompetansen de er ute etter? Jeg blir litt betenkt og har reflektert mye rundt dette i venninnegjengen, og ingen av oss har opplevd dette før🤔
 

 

Anonymkode: 42df2...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ringte vel i forbindelse med at de vurderte å ansatte deg i den opprinnelige stillingen, selv om du manglet et fag? 

Anonymkode: 70ab3...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke overtenkt. De likte deg sikkert godt og fant deg personlig egnet og satte pris på den kompetansen du faktisk har og ønsker å prioritere deg til en eventuell ny lignende stilling?

Anonymkode: 3d6b8...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...