Gå til innhold

Dere som har/har hatt anoreksi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det ikke, men har et problematisk forhold til mat. Jeg har gått ned en del i vekt i det siste, og var slank fra før. Nå er jeg på BMI 18,4, som vil si akkurat innenfor "undervekt". Men jeg føler meg ikke tynn. For noen uker siden, da jeg veide 1-2 kg mer enn nå, følte jeg meg tynn. Men tynnhetsfølelsen har gått over, og nå har jeg lyst til å gå mer ned i vekt for å få den tilbake.

Er det noen som kjenner seg igjen i disse tankene? Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: f6417...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir ikke frisk fra et problematisk forhold til mat.

Man kan få en sunn vekt fordi man med intellektet foratår ar kroppen trenger næring og man spiser nok, men følelsesmessig vil man alltid ha et problematisk forhold til mat.

En del av det å bli "frisk" et å forstå og akseptere dette.

Du vet du er undervektig, du vet kroppen trenger næring for å holde seg frisk og gi deg energi. Det er fokuset du må ha. Så må du akseptere at det andre er irrasjonelle følelser som du ikke kan lytte til eller agere etter.

Det er egentlig mye av det samme i alle typer psykiske ting. Ta f.eks angst for edderkopper, man vet at edderkopper i Norge ikke er farlig, men likevel starter psyken en helt irrasjonell panikkreaksjon i kroppen som man ikke klarer styre. Man kan med behandling og trening lære seg å overstyre den reaksjonen i kroppen, men man lærer seg ikke å like edderkopper. Man vil alltid føle på et ubehag når man ser en edderkopp.

Anonymkode: fa0cb...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en spiseforstyrrelse. Har en datter som sliter med akkurat det samme. Hun er altfor tynn, men ser en tjukk jente i speilet. 

Anonymkode: 59816...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke tynn jeg heller,selv om jeg er det.     
Spiser etter klokka,og det beste er sammen med andre,så de ser at jeg spiser.      Når jeg er alene hopper jeg over måltid.     
Så prøver alltid og være sammen med noen de dagene jeg har fri.         Har slitt i 8 år nå,men det går bedre.      

Anonymkode: 19f35...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen i de tankene. Har aldri hatt anoreksi, men fikk diagnosen uspesifisert spiseforstyrrelse for mange år siden. Er "frisk" nå, det vil si normal vekt og en relativt sunn kropp. Tankene vil nok alltid være litt spiseforstyrret. Jeg råder deg til å skaffe deg hjelp. Begynn med fastlegen, eventuelt ROS, de er flinke. Det er vondt og slitsomt å streve med mat, men det er mulig å leve greit med det. Noen sier til og med at de er friske fra tankene. 

Anonymkode: 6e722...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du har en spiseforstyrrelse. Har en datter som sliter med akkurat det samme. Hun er altfor tynn, men ser en tjukk jente i speilet. 

Anonymkode: 59816...783

Jeg ser ikke akkurat en tjukk dame. Men jeg ser en som jeg vil kalle helt normal. Og jeg ønsker helst å føle meg kjempetynn. Jeg liker å kjenne knokler 😩

Anonymkode: f6417...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...