Gå til innhold

Gutt 12 år vil ha meg med på badet når han dusjer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han vil at jeg skal tørke han osv. Er det normalt? Hvordan håndtere det?

Anonymkode: 76cac...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han vil at jeg skal tørke han osv. Er det normalt? Hvordan håndtere det?

Anonymkode: 76cac...639

Det håndteres ved å si nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han vil at jeg skal tørke han osv. Er det normalt? Hvordan håndtere det?

Anonymkode: 76cac...639

Ved å si at han må gjøre det selv. Det er ikke normalt at en normaltfungerende 12 åring ønsker det, da tenker jeg at han vel ikke er det og da blir jo saken helt annerledes. Hvis dette er du som har skrevet mye om 12 åringen din som har mange utfordringer, så er jo det noe du må nevne i hovedinnlegget ditt. For da kan du ikke sammenligne han med den gjengse 12- åring, det er jo veldig urettferdig mot gutten.

Anonymkode: 2a543...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Det håndteres ved å si nei. 

Ja, verre er det ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ved å si at han må gjøre det selv. Det er ikke normalt at en normaltfungerende 12 åring ønsker det, da tenker jeg at han vel ikke er det og da blir jo saken helt annerledes. Hvis dette er du som har skrevet mye om 12 åringen din som har mange utfordringer, så er jo det noe du må nevne i hovedinnlegget ditt. For da kan du ikke sammenligne han med den gjengse 12- åring, det er jo veldig urettferdig mot gutten.

Anonymkode: 2a543...090

Ja, har skrevet om han flere ganger. Har tatt det opp med bup. Fikk ikke noe godt svar. Han har ingen diagnose (enda)

Så blir usikker... usikker på hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 76cac...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Han vil at jeg skal tørke han osv. Er det normalt? Hvordan håndtere det?

Anonymkode: 76cac...639

Hvis han ikke har noen diagnose/utviklingshemning som gjør at han er veldig umoden og lite selvstendig for alderen så er det ikke normalt for en 12 åring å verken trenge eller ønske hjelp på badet. Vanligvis begynner barna å ville ha privatliv på badet, synes det er flaut å være nakne rundt foreldre sånn cirka 1-2 klasse har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 821ba...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke normalt nei. Normalt modne gutter vil ha privatliv på badet når de blir såpass gamle.

Da kan man bare si nei i tilfelle.

Men sønnen din er ikke normalt utviklet er han vel? Er han veldig umoden og kanskje har en form for diagnose eller utviklingshemning blir jo ting annerledes. Da må det kanskje brukes mye tid på å trene opp den selvstendigheten som kommer naturlig fot friske barn.

Anonymkode: 3a4d4...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ja, har skrevet om han flere ganger. Har tatt det opp med bup. Fikk ikke noe godt svar. Han har ingen diagnose (enda)

Så blir usikker... usikker på hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 76cac...639

Du må slutte å sammenligne han med normaltfungerende 12-åringer.

Anonymkode: 2a543...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, så er jeg enige med resten her. Han er også på bup av en grunn, så hva er grunnen?

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når du sier han må prøve å gjøre det selv? Hva med når det er svømming på skolen eller han overnatter borte fra deg?

Anonymkode: 4edb8...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva skjer når du sier han må prøve å gjøre det selv? Hva med når det er svømming på skolen eller han overnatter borte fra deg?

Anonymkode: 4edb8...595

Han overnatter ikke borte. Svømming er et problem ja

Anonymkode: 76cac...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (48 minutter siden):

Tro det eller ei, så er jeg enige med resten her. Han er også på bup av en grunn, så hva er grunnen?

Grunnen er at jeg ser at det er noe. At jeg/han trenger hjelp

Anonymkode: 76cac...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen er at jeg ser at det er noe. At jeg/han trenger hjelp

Anonymkode: 76cac...639

Ja, og det er bra. Veldig bra. Men du må ikke glemme grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du gradvis lært ham mer og mer selvstendighet mtp personlig hygiene? 

Selv om han sannsynligvis har en forsinket utvikling bør dere øve. 

Hvis han er utrygg på å dusje alene kan du f.eks. tilby deg å være på badet eller like utenfor, og veilede ham muntlig om han er usikker på hårvask, tørking med håndkle eller lignende. 
Det er du som kjenner barnet ditt best, så du vet hvor du kan legge lista, og hva du kan forvente at han gjør selv.
 

Lag deg en progresjonsplan, når han f.eks. mestrer å tørke seg selv etter dusj, begynn å øve på megleklipp osv (bare eksempler, fyll inn oppgaver som passer din case). 

Anonymkode: f1a05...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Har du gradvis lært ham mer og mer selvstendighet mtp personlig hygiene? 

Selv om han sannsynligvis har en forsinket utvikling bør dere øve. 

Hvis han er utrygg på å dusje alene kan du f.eks. tilby deg å være på badet eller like utenfor, og veilede ham muntlig om han er usikker på hårvask, tørking med håndkle eller lignende. 
Det er du som kjenner barnet ditt best, så du vet hvor du kan legge lista, og hva du kan forvente at han gjør selv.
 

Lag deg en progresjonsplan, når han f.eks. mestrer å tørke seg selv etter dusj, begynn å øve på megleklipp osv (bare eksempler, fyll inn oppgaver som passer din case). 

Anonymkode: f1a05...75d

 Hvem kjenner barnet best? Vi foreldre gjør  langt fra alltid det, fordi vi ser med kjærlighet og andre følelser, og ingenting kan være mer usaklig og mindre objektivt! Så det er en ikke bare  platonisk måte å tenke på, men også kan det være skadelig for barnet. "jeg kjenner mitt barn best" best, - gjør du, og i såfall om du gjør. Vet du hva som er best for det? Ikke gjør alt så enkelt, for det er ikke er ikke akkurat alltid  det-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (11 timer siden):

 Hvem kjenner barnet best? Vi foreldre gjør  langt fra alltid det, fordi vi ser med kjærlighet og andre følelser, og ingenting kan være mer usaklig og mindre objektivt! Så det er en ikke bare  platonisk måte å tenke på, men også kan det være skadelig for barnet. "jeg kjenner mitt barn best" best, - gjør du, og i såfall om du gjør. Vet du hva som er best for det? Ikke gjør alt så enkelt, for det er ikke er ikke akkurat alltid  det-

Feil. Normale foreldre kjenner barna sine best. At ikke alle foreldre evner å gi adekvat omsorg er en annen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (11 timer siden):

 Hvem kjenner barnet best? Vi foreldre gjør  langt fra alltid det, fordi vi ser med kjærlighet og andre følelser, og ingenting kan være mer usaklig og mindre objektivt! Så det er en ikke bare  platonisk måte å tenke på, men også kan det være skadelig for barnet. "jeg kjenner mitt barn best" best, - gjør du, og i såfall om du gjør. Vet du hva som er best for det? Ikke gjør alt så enkelt, for det er ikke er ikke akkurat alltid  det-

Hvem skulle kjenne barnet bedre enn velfungerende foreldre mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Har du gradvis lært ham mer og mer selvstendighet mtp personlig hygiene? 

Selv om han sannsynligvis har en forsinket utvikling bør dere øve. 

Hvis han er utrygg på å dusje alene kan du f.eks. tilby deg å være på badet eller like utenfor, og veilede ham muntlig om han er usikker på hårvask, tørking med håndkle eller lignende. 
Det er du som kjenner barnet ditt best, så du vet hvor du kan legge lista, og hva du kan forvente at han gjør selv.
 

Lag deg en progresjonsplan, når han f.eks. mestrer å tørke seg selv etter dusj, begynn å øve på megleklipp osv (bare eksempler, fyll inn oppgaver som passer din case). 

Anonymkode: f1a05...75d

Bup mener at han kanskje har regresjon. Han klarte mer før.

Anonymkode: 76cac...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (8 minutter siden):

Hvem skulle kjenne barnet bedre enn velfungerende foreldre mener du? 

Nå er ikke foreldre alltid objektive, og det er også ofte at de ikke er enige om noen klager på oppførsel. Man kan faktisk bli ganske blind på barna sine selv om de selvfølgelig vet mye også. Det er foreldre som ikke er enige med lærere også, og de er noen gamger ikke enige i diagnoser. Dette sier noe om objektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nå er ikke foreldre alltid objektive, og det er også ofte at de ikke er enige om noen klager på oppførsel. Man kan faktisk bli ganske blind på barna sine selv om de selvfølgelig vet mye også. Det er foreldre som ikke er enige med lærere også, og de er noen gamger ikke enige i diagnoser. Dette sier noe om objektivitet.

Nei det har du rett i. Men i akkurat denne situasjonen, så tror jeg mor har best kjennskap til sønnen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Nå er ikke foreldre alltid objektive, og det er også ofte at de ikke er enige om noen klager på oppførsel. Man kan faktisk bli ganske blind på barna sine selv om de selvfølgelig vet mye også. Det er foreldre som ikke er enige med lærere også, og de er noen gamger ikke enige i diagnoser. Dette sier noe om objektivitet.

Normalt fungerende foreldre kjenner uansett barna sine best. Det er ikke alt du trenger å krangle på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...