Gå til innhold

Gluten og melkeprotein fri


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Trenger litt råd skal arrangere barnebursdag for første gang. Det er melkeprotein og gluten allergikere. Noen som kan hjelpe meg med kaketips? Er helt rådvill… 

Og tror dere at pølser og burgere er greit ? 

Anonymkode: 1cc88...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville snakket med foreldrene, de har gjerne noen forslag eller hjelp.

Melkeproteinalleri er en alvorlig allergi, det er som nøtteallergi, potensielt dødelig, så der må du være sikker på å ikke servere noe ved en feil.

En gutt i klassen til sønnen min har cøliaki, og første bursdagen i klassen tilbød hun å bake med en kake. Hun bakte kokosbollekake, og den var så populær at den har blitt en klassiker i barneselskapene siden. Alle foreldre kan den 😉

Pølser og burgere er super bursdagsmat, bare les innholdsfortegnelsen så de er melke og glutenfri 

Glutenfri hamburgerbrød finner du i frysa.

Glutenfri sjokoladekakemiks finner du i "fri for" hylla på butikken. Jeg hadde vært mer bekymret for melkeprotein, der hadde jeg nok ringt mammaen for tips og råd. Vet ikke om det er forskjellige grader av den allergien, men jeg kjenner et barn som er dødelig allergisk og det var vel det den gutten på Vestlandet døde av også (etter å ha spist en bolle på skolen).

Anonymkode: 7e476...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville snakket med foreldrene, de har gjerne noen forslag eller hjelp.

Melkeproteinalleri er en alvorlig allergi, det er som nøtteallergi, potensielt dødelig, så der må du være sikker på å ikke servere noe ved en feil.

En gutt i klassen til sønnen min har cøliaki, og første bursdagen i klassen tilbød hun å bake med en kake. Hun bakte kokosbollekake, og den var så populær at den har blitt en klassiker i barneselskapene siden. Alle foreldre kan den 😉

Pølser og burgere er super bursdagsmat, bare les innholdsfortegnelsen så de er melke og glutenfri 

Glutenfri hamburgerbrød finner du i frysa.

Glutenfri sjokoladekakemiks finner du i "fri for" hylla på butikken. Jeg hadde vært mer bekymret for melkeprotein, der hadde jeg nok ringt mammaen for tips og råd. Vet ikke om det er forskjellige grader av den allergien, men jeg kjenner et barn som er dødelig allergisk og det var vel det den gutten på Vestlandet døde av også (etter å ha spist en bolle på skolen).

Anonymkode: 7e476...460

Oi ok skal høre med mammaen nå ble jeg i alle fall bekymret 😱

Anonymkode: 1cc88...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Oi ok skal høre med mammaen nå ble jeg i alle fall bekymret 😱

Anonymkode: 1cc88...567

Det går gjerne veldig fint altså, og allergimammaer setter stor pris på at man ønsker å tilrettelegge og få råd.

Bare ring du, og snakk med henne. Hva pleier barnet å spise, hva kan du lage osv.

Anonymkode: 7e476...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg laget Toro langpannesjokoladekake og brukt olje istedenfor smør. Da er den både gluten og melkefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville snakket med foreldrene, de har gjerne noen forslag eller hjelp.

Melkeproteinalleri er en alvorlig allergi, det er som nøtteallergi, potensielt dødelig, så der må du være sikker på å ikke servere noe ved en feil.

En gutt i klassen til sønnen min har cøliaki, og første bursdagen i klassen tilbød hun å bake med en kake. Hun bakte kokosbollekake, og den var så populær at den har blitt en klassiker i barneselskapene siden. Alle foreldre kan den 😉

Pølser og burgere er super bursdagsmat, bare les innholdsfortegnelsen så de er melke og glutenfri 

Glutenfri hamburgerbrød finner du i frysa.

Glutenfri sjokoladekakemiks finner du i "fri for" hylla på butikken. Jeg hadde vært mer bekymret for melkeprotein, der hadde jeg nok ringt mammaen for tips og råd. Vet ikke om det er forskjellige grader av den allergien, men jeg kjenner et barn som er dødelig allergisk og det var vel det den gutten på Vestlandet døde av også (etter å ha spist en bolle på skolen).

Anonymkode: 7e476...460

Det finnes forskjellige grader, og de fleste med MPA har ingen dødelig allergi heldigvis. Valgliste symptomet er magesmerter, men noen kan også få pusteproblemer osv.

Melkefritt er faktisk veldig enkelt å tilrettelegge for. Pølser og brød må du lese bak på. Du bør spørre moren om barnet tåler «spor av». De fleste gjør det. Skal du bake kan du bruke melkefri (blå) Melange i stedet for smør, Gryr matfløyel i stedet for fløte/krem, plantemelk i stedet for melk osv.

Anonymkode: e572f...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...