Gå til innhold

Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av? List gjerne opp alt du orker! Jeg ser etter inspirasjon til hva jeg burde spise mer av nå når jeg håper på å klare å gå ned i vekt til sommeren... 

Anonymkode: c599f...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tomat løk erter bladpersille røde linser hvitløk sardiner aspargesbønner kikerter olivenolje chili

Anonymkode: e5f51...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisspaprika, agurk, sukkererter og gulrøtter. 
Spiser frukt hver dag, veksler sesongbasert mellom pære, plommer, vannmelon og persimon. 
 

Spiser selvfølgelig mye usunt også, men dette er liste over ting jeg pakker i meg hver eneste dag, fordi jeg liker det så godt. 

Anonymkode: 57817...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag for eksempel er det sunnest jeg har spist - egenkomponert salat med kikerter fra boks, kokt rødbete, feta, vårløk og olivenolje. Laks med salat av nykål/agurk/paprika med olivenolje og balsamico til middag. Byttet sukker med sukrin, og hvetemel med spelt i all baking. 

Anonymkode: e441b...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser skyr til frokost hver dag. I dag med müsli, eplebiter og blåbær oppi.

Anonymkode: 7442e...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser dette nesten hver dag:

Hjemmebakt grovbrød, egg,  salat, agurk, paprika, tomater, epler og bær.

Jeg spiser også mye kyllingfilet, hvit fisk, aspargesbønner, brokkoli, gulrot og andre rotgrønnsaker, bønner, kikerter og linser.

Anonymkode: 732c8...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg

Kylling

Avokado

Papirka

Agurk

Løk

Salat(alle mulige typer)

Spinat

Tomat/småtomater

Frukt

Havregryn

Yoghurt

Gulrot

Brokkoli 

Blomkål 

Chiafrø 

Knekkebrød

Dadler

Vårløk 

Kyllingpålegg/Kokt skinke

Linser 

Jordbær

Blåbær

Bringebær

Mango(gjerne frossen)

Makrell i tomat

Vann 

 

Spiser sunt og variert, men har også rom for litt potetgull eller et kakestykke iblant så lenge totalinntaket er ok. Går ned ca en halv kg i uka.

 

Anonymkode: d39db...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av? List gjerne opp alt du orker! Jeg ser etter inspirasjon til hva jeg burde spise mer av nå når jeg håper på å klare å gå ned i vekt til sommeren... 

Anonymkode: c599f...73e

 Lag suppe/gryteretter med  med bønner og linser + masse grønnsaker. Søk etter "Spain on a fork"  på youtube, han har masse godt og sunt og mye uten kjøtt, bare ikke bruk like mye olje eller parmesan som han ofte bruke😅

Jeg spiser ris, ikke fullkorn for det smaker dritt, men ikke store mengder, jeg spiser pasta, men ikke med masse fløtesaus (ikke fullkornspasta, for det smaker også dritt😅). Lag paste med tomatbasert saus, gjerne med en klunk fløte men ikke mer enn det, lett matfløte er faktisk helt grei. jeg spiser ikke store mengder ris eller pasta, men jeg spiser det

Jeg koker nesten aldri poteter, for det elsker jeg, så jeg spiser mye av det. Poteter inneholder mye stivelse og mange kalorier.

Knekkebrød i stedet for brød

kyllingkjøtt, mager kjøttdeig av svin eller kylling osv. Lag "junkfood" fra bunnen så du har kontroll over hva som er i.

Men, i det store og hele, om det du egentlig vil, bare er å gå ned kjapt, så spiller det lite rolle hva du spiser så lenge du får i deg mindre kcal enn hva du forbruker ila en dag. Om du vil ned en halv kg i uka så må du spise 500 kcal enn hva du forbruker ila dagen osv. 

Jeg mener at det ikke har noen mening i å slutte helt å spise det man liker, det er jo forferdelig og ikke holdbart i lengden. Bare pass på å spise grønt i tillegg, bruk olivenolje, hold deg unna herdet fett, bruk litt mindre pålegg og smør, bytt ut kremfløte med lett matfløte (når du skal lage saus altså) osv

Lag ukeplan og finn inspirasjon på youtube, det er så gøy når man finner noe godt som man aldri har prøvd før:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann, grovt brød, fisk av mange typer, poteter og alle slags grønnsaker.

Anonymkode: 7a747...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei ned og passer på kaloriene, så da har jeg endret endel i kostholdet for å ikke være sulten, mye mer grønnsaker enn før. Kutter opp grønnsaker til nesten hvert eneste måltid. Det det går mye av om dagen her er :
-  søt paprika
-  squash
- stangselleri
- agurk
- blomkål
- brokkoli
- hodekål
- gulrot
- vårløk
- purre
- løk
- hvitløk
- små søte tomater
- søtpotet
- blåbær
- banan (brukes mest i kjøleskapgrøt)
- eple
- appelsin
-  egg
- laks
- kyllingfilet
- karbonadedeig
- torsk (er ganske nytt for meg, har ikke likt det før, så det jobber jeg med å få mer av i kosten)
- kokt skinke eller hamburgerrygg
- nyrørt syltetøy av de bærene jeg måtte ha + minst mulig sukker
- lettost i skiver
- lettmajones
- lettrømme
- grove knekkebrød
- havregryn
- en liten porsjon (20 g) nøtter og mandler hver dag
- lilla lettmelk/grønn lettmelk
- utenom litt melk, så drikker jeg stort sett bare vann (men det gjorde jeg før og)

Av og til spiser jeg fullkornspasta/fullkornsspagetti/fullkornsris/fullkornscouscous. Jeg lager ofte kålomelett med mye grønnsaker.
 

Anonymkode: 6a3d5...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresk yoghurt med havregryn og rød saus (sånn til riskrem, hjemmelaget av frosne bær), biola og egg. Dette spiser jeg nesten hver dag. Resten av måltidene varierer jeg, alt etter hva jeg ønsker. 

Anonymkode: fb668...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertesalat med paprika, agurk, egg, salatkylling, mais, eplebiter, avokado. Lager en stor porsjon når jeg smører matpakker til barna, og spiser som lunsj på jobben kl 12. Driver med periodisk faste så lunsj er mitt første måltid. Normal middag med masse grønnsaker ca kl 17, og et knekkebrød eller to kl 20. Funker fjell!

Anonymkode: bda1e...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser aldri mer enn tre måltider om dagen, og nå færre iom at jeg er veldig opptatt og glemmer mat, så forkost og middag :

Korn og frø/ kjerner. Alt mulig av grønnsaker som tomater, løk, grønn salat og paprika. Lager mye med fullkorn nudler nå, og har resten til froost med pannebrød av grovt mel. Hiver i litt fisk og kjøtt fordi det er godt, og godt krydder og urter. Det enkle er det beste. Til hverdags. Sørg for å spise mar du blir mett av.

Anonymkode: dd950...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg spiser aldri mer enn tre måltider om dagen, og nå færre iom at jeg er veldig opptatt og glemmer mat, så forkost og middag :

Korn og frø/ kjerner. Alt mulig av grønnsaker som tomater, løk, grønn salat og paprika. Lager mye med fullkorn nudler nå, og har resten til froost med pannebrød av grovt mel. Hiver i litt fisk og kjøtt fordi det er godt, og godt krydder og urter. Det enkle er det beste. Til hverdags. Sørg for å spise mar du blir mett av.

Anonymkode: dd950...2b2

Vil du dele din oppskrift og fremgangsmåte for å lage pannebrød? Jeg lagde pannebrød for første gang her om dagen, og de smakte nesten bare mel.

Anonymkode: 6a3d5...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye suppe, er spesielt glad i misosuppe. Glad i grønnsaker! Og spiser endel egg. Prøver å leve mildt lavkarbo, altså ikke helt lavkarbo, men kutte ned på karbohydrater, spesielt ris og pasta, og spiser ikke sukkerholdige ting i det hele tatt til hverdags. 
tre dager i uka faster jeg (spiser kun 5-600 kalorier de dagene) og da spiser jeg helt lavkarbo. Passer på å få i meg en god del protein, og eller går det i suppe de dagene.

Har gått ned 4 kg på 5 uker :)

Anonymkode: 0ac27...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av? List gjerne opp alt du orker! Jeg ser etter inspirasjon til hva jeg burde spise mer av nå når jeg håper på å klare å gå ned i vekt til sommeren... 

Anonymkode: c599f...73e

Følger🤣

Anonymkode: 44005...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Følger🤣

Anonymkode: 44005...d7f

Hva er det som er så gøy?

Anonymkode: 6a3d5...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dilla på to ting nå. 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Vil du dele din oppskrift og fremgangsmåte for å lage pannebrød? Jeg lagde pannebrød for første gang her om dagen, og de smakte nesten bare mel.

Anonymkode: 6a3d5...fba

Du blander grovt mel og firkorn frokostblandinng med frø og kjernen pluss nøtter om det passer. Så bruker jeg kun vann og dropper bakepulver og mel, men har i salt og lager litt fast deig som står i 20 minutter før jeg flater dem ut i stekepanne med sunn olje eller litt smør.Noen ganger har jeg i urter og mer krydder etter pålegg. De blir litt tykkere enn pannekaker og er veldig mettende og godt som bare det, men størrelsen av en halv pannekake da. Det er virkelig godt og sunt, og jeg har på salatblader og grønnsaker med litt sitron over pluss pålegg. Er mett i timevis 🙂 Det er ikke for lavkarbofolk da, men det er ihvertfall sunt og godt.

Anonymkode: dd950...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har fått dilla på to ting nå. 

Du blander grovt mel og firkorn frokostblandinng med frø og kjernen pluss nøtter om det passer. Så bruker jeg kun vann og dropper bakepulver og mel, men har i salt og lager litt fast deig som står i 20 minutter før jeg flater dem ut i stekepanne med sunn olje eller litt smør.Noen ganger har jeg i urter og mer krydder etter pålegg. De blir litt tykkere enn pannekaker og er veldig mettende og godt som bare det, men størrelsen av en halv pannekake da. Det er virkelig godt og sunt, og jeg har på salatblader og grønnsaker med litt sitron over pluss pålegg. Er mett i timevis 🙂 Det er ikke for lavkarbofolk da, men det er ihvertfall sunt og godt.

Anonymkode: dd950...2b2

Tusen takk, men kan du dele litt ca mål på det du har oppi?

Anonymkode: 6a3d5...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk, men kan du dele litt ca mål på det du har oppi?

Anonymkode: 6a3d5...fba

Jeg tar alt på slump jeg. Det går seg til 🙂

Anonymkode: dd950...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn, naturell/gresk youghurt, blåbær, byggris, quinoa, sopp, tomat, laks, brokkoli og squash.

Anonymkode: 41fbc...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått dilla på biola med chiafrø og havregryn, toppet med melonbiter, granateple og litt crusli på toppen til frokost/lunsj i ukedagene. Spiser mye grovt knekkebrø med kalkunfilet som pålegg. Masse grønnsaker som tilbehør til middag, og da går det i brokkoli, gulrot, erter og blomkål.  

Anonymkode: 0bff1...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...