Gå til innhold

Konfirmasjon...igjen, men jeg trenger råd ang mat og hva jeg må huske på ift til tider, pynt osv. Jeg er helt elendig på sånt dessverre/:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi blir16 stk til sammen,14 voksne og to barn under 10 år

Vi er hjemme hos meg ca kl 12, så det må bli noe lunsj liknende. Jeg tenker tapas/fingermat/salat osv. Er dette ok?:

-Vårruller med kål og gulrotsalat, sweet cili og "Vanlig" chillisaus (pluss soya saus om det er noen som bruker det) Ris  kommer jeg ikke til å lage for å ha ved siden av vårruller

-Karbonader med stekt løk og brød + en eller annen passende salat

-Bruschetta som er gnidd inn med hvitløk, med tomat, basilikum, god olivenolje og balsamico 

- Italiensk salat med radicchio, noe grønn salat, cherrytomater, rødløk, oliven, en vinagrette og "shaved" parmesan (altså ikke "italiensk salat" som man kjøper i butikken)

-Sausage rolls til barna, som kanskje ikke liker "voksenmaten"

I tillegg blir det et slags charcutierie liknende brett med baguetter, aioli, tapenade, manchego, honning, parmaskinke, marinert og flådd paprika, druer, nøtter, syltet rødløk og kanskje andre ting som jeg finner ut av

Ingen av oss er så glade i "heavy" mat som pastasaltat osv

Kaker og kaffe selvfølgelig

 

I tillegg...Hva må jeg huske på av andre ting😶?

 

Anonymkode: 41d64...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er litt lite mat som metter, annet enn karbonader, om det er noen av gjestene dine som er skikkelig sultne. Jeg har en familie med mange som trener mye og spiser mye, og noen av de ville da kastet i seg 3-4  av karbonadene før de spiste vårruller og annet småplukk, men om du ikke har noen sånne blant gjestene så er jo ikke det noe å tenke på. Jeg ville kanskje uansett hatt med noe kylling i en eller annen form og kanskje røkelaks eller gravlaks eller noe annet med fisk.

Pynt trenger ikke være så voldsomt. Rene duker, servietter, noen blomster og litt lys. Plukk hvitveis eller konvaller om det blomstrer når dere har konfirmasjon.

Anonymkode: ce5b3...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon er virkelig ikke noe å stresse over. Server mat og drikke, pynt bordet med lys, servietter og blomster, skriv en tale, ferdig.

Maten du vurderer er nok helt nydelig!

Anonymkode: fcddf...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hatt mer mat. Selv om de er ferdige i kirken kl 12 blir klokka fort både ett og to før alle sitter til bords, og da er man sulten.

Med middag til lunsj og kaker til dessert regner ikke folk med å spise middag denne dagen så de tar nok godt for seg.

Det du ramser opp høres veldig godt ut.

Jeg ville hatt litt mer brød, foccaccia kanskje, eggerøre og noe mer kjøtt, f.eks roastbiff og løk.

Om det er en småspist familie med mange salatspisere ville jeg hatt nok av det. Kanskje en kyllingsalat eller noe sånt.

Anonymkode: cb0ab...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Konfirmasjon er virkelig ikke noe å stresse over. Server mat og drikke, pynt bordet med lys, servietter og blomster, skriv en tale, ferdig.

Maten du vurderer er nok helt nydelig!

Anonymkode: fcddf...fa8

Helt enig faktisk, for den maten så god ut! 

 

Anonymkode: dcef3...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville nok hatt mer mat. Selv om de er ferdige i kirken kl 12 blir klokka fort både ett og to før alle sitter til bords, og da er man sulten.

Med middag til lunsj og kaker til dessert regner ikke folk med å spise middag denne dagen så de tar nok godt for seg.

Det du ramser opp høres veldig godt ut.

Jeg ville hatt litt mer brød, foccaccia kanskje, eggerøre og noe mer kjøtt, f.eks roastbiff og løk.

Om det er en småspist familie med mange salatspisere ville jeg hatt nok av det. Kanskje en kyllingsalat eller noe sånt.

Anonymkode: cb0ab...903

Jeg forstår virkelig ikke hvordan man kan si at det hi foreslår blir for lite mat? Hun har jo ikke sagt noe som helst om mengden hun skal lage, kun hvilke rettet og hvilket tilbehør.

Anonymkode: fcddf...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvordan man kan si at det hi foreslår blir for lite mat? Hun har jo ikke sagt noe som helst om mengden hun skal lage, kun hvilke rettet og hvilket tilbehør.

Anonymkode: fcddf...fa8

Det har vel kanskje med at det er lite proteiner som serveres, og da kan det være vanskelig for store mannfolk å bli mette. Jeg feks liker ikke karbonader, og ville da hatt kun spekeskinke som protein.
Vi skal ha konfirmasjon nå vi også, og har varmrøkt laks, glasert kyllingbryst, karbonader, varm chorizo, kylling spyd, to spekefat og lettstekt andebryst. I tillegg til dette kommer potetsalat, eggerøre, brød, ostefat, stekte poteter osv. Men man kjenner sin egen familie best, og tipper HI vet at dette holder.

Anonymkode: 1c878...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig veldig godt ut hi, men jeg støtter det med at det burde kanskje være litt mer proteiner.

Anonymkode: 22a02...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvordan man kan si at det hi foreslår blir for lite mat? Hun har jo ikke sagt noe som helst om mengden hun skal lage, kun hvilke rettet og hvilket tilbehør.

Anonymkode: fcddf...fa8

Hi spør jo, du  trenger ikke arrestere folk for at de svarer på det hi spør om.

Anonymkode: 22a02...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hi spør jo, du  trenger ikke arrestere folk for at de svarer på det hi spør om.

Anonymkode: 22a02...772

Jeg har ikke arrestert noen som helst. Jeg har spurt hvordan noen kan mene at det blir for lite mat når hi ikke har oppgitt mengden mat hun skal servere. Men det ble kanskje for brutalt for din sarte sjel?

Anonymkode: fcddf...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke arrestert noen som helst. Jeg har spurt hvordan noen kan mene at det blir for lite mat når hi ikke har oppgitt mengden mat hun skal servere. Men det ble kanskje for brutalt for din sarte sjel?

Anonymkode: fcddf...fa8

Man mener nok at det er for få retter. Noen glemmer nok at det finnes folk som kun leser alt helt bokstavlig. 
 

Jeg er enig med at det hi nevner høres godt ut, men hadde også satset på et noe bredere utvalg. 
 

Når det gjelder pynt kan du ta det så enkelt eller avansert du vil. Mange lar konfirmanten velge fargetemperatur, og kjøper servietter og blomster som passer til det. 

Anonymkode: eaf4b...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...