Gå til innhold

Hvordan er det å gå fra enebolig til tomannsbolig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gjorde det, flytta fra enebolig til tomannsbolig. Ulemper: egentlig bare de åpenbare grunnene. Man deler gjerne parkeringsplass, man må ta mer hensyn mtp lyd osv. Måking av felles parkeringsplass må arrangeres, ene måker oftere enn andre… Gjester til naboen parkerer på din side så du ikke kommer deg ut av garasjen.. +++ Spørs litt hvordan hus/parkering osv er lagt opp da. Vertikal eller horisontaldelt? Uansett mindre privatliv i en tomannsbolig. Veldig nært på de i andre delen. Med enebolig slipper man det i samme grad. 

Jeg kan ikke se noen fordeler, hva skulle det vært? Det er kanskje rimeligere enn enebolig? Jeg savner enebolig. 

Anonymkode: 10be5...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det for noen år siden, angrer - selv om vi har meget gode forhold i tomannsboligen vi bor i. Ingen kjører foran inngangen vår, mange naturlige parkeringsplasser i forbindelse med vår bolig, som ingen andre bruker. Stille og rolig nabolag, ikke noe «styr» med hvem som gjør hva osv. Vertikal delt, ikke lytt, så ungdommen i huset kan spille høy musikk uten at det forstyrrer.

Men - allikevel savner jeg enebolig. Synes ikke jeg har privatliv - «deler» veranda med naboen, de andre naboene tett ved verandaen min når de er ved inngangene sine. «Hele tiden» måtte hilse og tomprate - huff… Lite kjøkken, lite plass til mye besøk f.eks i høytider (men her har vi jo ulike behov). Lite garasjeplass. 

 

Anonymkode: 941b4...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill 

Frister ikke så veldig 🙈

Anonymkode: 97b4f...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenkt meg å bo i en tomannsbolig. Måtte ha vært sammen med familie, eller kanskje ikke. 

Anonymkode: 57f96...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i tomannsbolig før enebolig. Hadde aldri bytter tilbake, av alle ovennevnte grunner. Det verste var at naboen røykte i nærheten av våre åpne vinduer og uenigheter om snømåking, plenklipp, parkering mm. 

Anonymkode: 7630b...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg bodde i tomannsbolig før enebolig. Hadde aldri bytter tilbake, av alle ovennevnte grunner. Det verste var at naboen røykte i nærheten av våre åpne vinduer og uenigheter om snømåking, plenklipp, parkering mm. 

Anonymkode: 7630b...6ae

Takk for svar. Frister ikke

Anonymkode: 97b4f...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet tilbake til enebolig etter to år 😅

Anonymkode: 15113...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi flyttet tilbake til enebolig etter to år 😅

Anonymkode: 15113...fd0

Det kan jeg forstå 

Anonymkode: 97b4f...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd😀 Mindre hus og hage å vedlikeholde, fått bedre solforhold, alt er nytt og fint. Er vertikaltdelt tomannsbolig og den står på skrå så jeg deler kun en halv vegg med naboen. Verandaene er ikke tett for de står på hver sin side. Jeg har ingen innsyn og det er godt med parkering. 
Her skal vi bo i mange år😀

Anonymkode: d324f...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er veldig fornøyd😀 Mindre hus og hage å vedlikeholde, fått bedre solforhold, alt er nytt og fint. Er vertikaltdelt tomannsbolig og den står på skrå så jeg deler kun en halv vegg med naboen. Verandaene er ikke tett for de står på hver sin side. Jeg har ingen innsyn og det er godt med parkering. 
Her skal vi bo i mange år😀

Anonymkode: d324f...a5e

Høres greit ut det. Så jeg må evt se etter gode løsninger 

Anonymkode: 97b4f...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Høres greit ut det. Så jeg må evt se etter gode løsninger 

Anonymkode: 97b4f...43c

Min erfaring er at det er fint meg godt med parkeringsplass og tidlig avklare ‘brannbomber’ som snømåking osv. Vi ble enig om å dele på utgiftene til felles brøyting. Da var det ute av veien:)

Jeg er nok også veldig som har en hyggelig og grei nabo. Lite styr og enkel å samarbeide med. Det er selvsagt et stort pluss. 

Anonymkode: d324f...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg bodde i tomannsbolig før enebolig. Hadde aldri bytter tilbake, av alle ovennevnte grunner. Det verste var at naboen røykte i nærheten av våre åpne vinduer og uenigheter om snømåking, plenklipp, parkering mm. 

Anonymkode: 7630b...6ae

Samme her! For en befrielse å flytte til enebolig 😊

Anonymkode: e74c8...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig stor forskjell på tomannsboliger. Jeg bor i tomannsbolig og føler nesten jeg bor i en enebolig. Jeg ser ikke deres inngangsparti så ser aldri når de kommer eller går, har ingen fellesområder hvor snømåking/plenklipping må deles på og de ser ikke min veranda. Så jeg syns det er helt topp å bo i tomannsbolig:) 

Anonymkode: 7cbf0...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er veldig stor forskjell på tomannsboliger. Jeg bor i tomannsbolig og føler nesten jeg bor i en enebolig. Jeg ser ikke deres inngangsparti så ser aldri når de kommer eller går, har ingen fellesområder hvor snømåking/plenklipping må deles på og de ser ikke min veranda. Så jeg syns det er helt topp å bo i tomannsbolig:) 

Anonymkode: 7cbf0...213

Ikke sant? Du slipper å forholde deg til naboen med andre ord?  For en befrielse 🙂 Det holder lenge med kolleger for dem som har det her. Og familie til nød. Er ikke rart folk er dårlige menneskekjennere- Man ser ikke vitsen liksom. 

Denne tråden er så typisk nordmenn. Og det er greit det, men skjønner du litt mer av andre blir du en voldsom trussel.

Leave me alone, and dont think you know human rase better.  Because then i will hate you.

Jeg elsker mennesker rundt meg, men de bør ikke komme på døra før 08 om morgenen. Da blir jeg også vred.

Anonymkode: 6a5a7...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i tomannsbolig før. Kan ikke si jeg noen gang hørte naboene gjennom veggen. Hagen var delt av hekk. Vi bor på Vestlandet så lite snømåking og aldri noe problem med parkering. Kan likevel se at det hadde vært et problem om naboen satt i hagen og røykte med musikk på full guffe til kl. 23. Eller hylende barn på trampoline i 7-tiden søndag morgen. Heldigvis tok vi hensyn til hverandre.

Vi flyttet da barn nummer tre kom fordi vi trengte mer plass. Nå som vi har ungdommer i hus er jeg takknemlig for både kjellerstue og loftsstue. Hadde tomannsboligen vært større kunne jeg fint bodd i den fortsatt.

Anonymkode: ccba1...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke sant? Du slipper å forholde deg til naboen med andre ord?  For en befrielse 🙂 Det holder lenge med kolleger for dem som har det her. Og familie til nød. Er ikke rart folk er dårlige menneskekjennere- Man ser ikke vitsen liksom. 

Denne tråden er så typisk nordmenn. Og det er greit det, men skjønner du litt mer av andre blir du en voldsom trussel.

Leave me alone, and dont think you know human rase better.  Because then i will hate you.

Jeg elsker mennesker rundt meg, men de bør ikke komme på døra før 08 om morgenen. Da blir jeg også vred.

Anonymkode: 6a5a7...58b

Dette svaret er så typisk utlendinger! Tåler liksom folk så bra, men bare innen deres egne oppsatte rammer. 

Anonymkode: a6e0c...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...