Gå til innhold

Hvordan stille opp mot noen som vil knuse en?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner begynte for noen år siden i ny jobb. Gradvis har en kollega begynt å ødelegge for ham. Han saboterer arbeidet hans, lyger om han til andre kolleger, setter opp situasjoner slik at andre skal misforstå. Nå har han begynt å gå etter mannens venner og bekjente også. Sår tvil om han og prøver å få dem til å se ham i et dårlig lys og ta avstand. Vedkommende er veldig manipulerende og klarer å lure folk til å tro på seg. Det ser ut som vedkommende har som agenda å knuse denne personer ved å drive andre vekk og ødelegge vennskap og relasjoner. Det gjøres så skjult at få tror på det. Mannen er jo så sjarmerende, snill og hjelpsom.... Hvordan håndterer man slike mennesker som har bestemt seg for å knuse en? Noe som har vært borte i noe tilsvarende?  

Anonymkode: 1ab74...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg omgås ikke kriminelle miljøer så jeg aner ikke. Hva har vennen din gjort for noe?

Anonymkode: 16239...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg omgås ikke kriminelle miljøer så jeg aner ikke. Hva har vennen din gjort for noe?

Anonymkode: 16239...92d

Det er ikke kriminelle miljøer. Dette er en helt vanlig bedrift. Det er ikke snakk om knuse med vold, men å ødelegge personens liv ved å ødelegge dennes relasjoner. Vennen min vet ikke om noe han har gjort. Det er derfor ikke noe han kan omgjøre eller gjøre annerledes.

Anonymkode: 1ab74...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det han lyver om, og hvilke situasjoner setter han opp?  Hvis en kollega av en venn hadde begynt å baksnakke min venn så hadde jeg jo skjønt at det var kollegaen det var noe ved. Jeg kjenner jo mine venner, så det er vanskelig å skjønne hvordan denne kollegaen går frem, så det er umulig å svare på. Det blir jo bare spekulasjoner uten noe konkret å forholde seg til.

Anonymkode: 55fca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått i situasjonen til din venn. Tok laaang tid før jeg skjønte hva som skjedde, for det var så absurd.

Ikke ta det personlig, ikke reager, og  innse at du ikke kan vinne mot sånne folk, for det kommer til å knekke deg psykisk lenge før den tid. Varsle lederen, det er en form for trakassering. Jeg endte med å bytte jobb.

Anonymkode: 16ea7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det han lyver om, og hvilke situasjoner setter han opp?  Hvis en kollega av en venn hadde begynt å baksnakke min venn så hadde jeg jo skjønt at det var kollegaen det var noe ved. Jeg kjenner jo mine venner, så det er vanskelig å skjønne hvordan denne kollegaen går frem, så det er umulig å svare på. Det blir jo bare spekulasjoner uten noe konkret å forholde seg til.

Anonymkode: 55fca...0fd

Det er jo sånn psykopater opererer, de får en selv og andre til å tvile på en. Jeg har vært borti en sånn sjef, det er helt jævlig. De bryter en ned sakte, men sikkert. De er ofte gode til å snakke for seg, min sjef var superhyggelig med mine kollegaer, men meg og ei fra en annen avdeling ble av en eller annen grunn singlet ut.

Anonymkode: e1813...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det han lyver om, og hvilke situasjoner setter han opp?  Hvis en kollega av en venn hadde begynt å baksnakke min venn så hadde jeg jo skjønt at det var kollegaen det var noe ved. Jeg kjenner jo mine venner, så det er vanskelig å skjønne hvordan denne kollegaen går frem, så det er umulig å svare på. Det blir jo bare spekulasjoner uten noe konkret å forholde seg til.

Anonymkode: 55fca...0fd

Lyver om alt og ingenting. Ofte er ikke løgnene store, men mange små som får andre til å tenke dårlig om personen og over tid trekke seg unna. Sette opp små sabotasje og fortelle folk falsk historier som gjør at de senere mistolker helt det vedkommende gjør og sier fordi de plasserer dem i en sammenheng og virkelighet som ikke finnes. Mange slike smarte trekk som gjør at folk rundt tror de får bekreftelse på det denne kollegaen sier om vennen min. Hadde det ikke vært så tragisk så er det nesten fascinerende hvor mye tid, krefter og kreativitet denne kollegaen investerer i dette ødeleggende prosjektet. 

Anonymkode: 1ab74...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

En jeg kjenner begynte for noen år siden i ny jobb. Gradvis har en kollega begynt å ødelegge for ham. Han saboterer arbeidet hans, lyger om han til andre kolleger, setter opp situasjoner slik at andre skal misforstå. Nå har han begynt å gå etter mannens venner og bekjente også. Sår tvil om han og prøver å få dem til å se ham i et dårlig lys og ta avstand. Vedkommende er veldig manipulerende og klarer å lure folk til å tro på seg. Det ser ut som vedkommende har som agenda å knuse denne personer ved å drive andre vekk og ødelegge vennskap og relasjoner. Det gjøres så skjult at få tror på det. Mannen er jo så sjarmerende, snill og hjelpsom.... Hvordan håndterer man slike mennesker som har bestemt seg for å knuse en? Noe som har vært borte i noe tilsvarende?  

Anonymkode: 1ab74...c9b

Jeg tror den eneste måten er å stonewalle psykopaten og anta at flertallet klarer å se gjennom en sånn person. Jada, noen vil nok la seg lure, men det gir et bedre inntrykk å ikke si noe, enn det gjør å forsøke å sverte psykopaten.

Eventuelt kan man vise medfølelse for psykopaten; Ja, du behøver ikke si noe til Per om min forfremmelse, jeg tror han synes det er litt sårt at han ikke er forfremmet. Ja, jeg snakker ikke med Per om at jeg skal gifte meg, jeg tror han føler seg litt ensom. Da vil det være lettere for disse å tenke at det er derfor Per sier kjipe ting om vennen din.

Vier man ikke psykopaten et eneste øyeblikk med oppmerksomhet, eller man er litt psykopatisk tilbake, vil de nok etterhvert gi opp. 

Anonymkode: 68b2a...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Lyver om alt og ingenting. Ofte er ikke løgnene store, men mange små som får andre til å tenke dårlig om personen og over tid trekke seg unna. Sette opp små sabotasje og fortelle folk falsk historier som gjør at de senere mistolker helt det vedkommende gjør og sier fordi de plasserer dem i en sammenheng og virkelighet som ikke finnes. Mange slike smarte trekk som gjør at folk rundt tror de får bekreftelse på det denne kollegaen sier om vennen min. Hadde det ikke vært så tragisk så er det nesten fascinerende hvor mye tid, krefter og kreativitet denne kollegaen investerer i dette ødeleggende prosjektet. 

Anonymkode: 1ab74...c9b

Ja, men hvis dette er en narsissist så har egentlig ikke vennen din så mange valg unntatt å bytte jobb eller stå i det ( men det er ikke å anbefale. ) Det er ikke så mange andre måter å stoppe slikt på, annet enn å få dem ut av livet sitt. Et annet råd kan være å snakke med en psykolog som kan gi råd i en sånn situasjon.

Anonymkode: 55fca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

En jeg kjenner begynte for noen år siden i ny jobb. Gradvis har en kollega begynt å ødelegge for ham. Han saboterer arbeidet hans, lyger om han til andre kolleger, setter opp situasjoner slik at andre skal misforstå. Nå har han begynt å gå etter mannens venner og bekjente også. Sår tvil om han og prøver å få dem til å se ham i et dårlig lys og ta avstand. Vedkommende er veldig manipulerende og klarer å lure folk til å tro på seg. Det ser ut som vedkommende har som agenda å knuse denne personer ved å drive andre vekk og ødelegge vennskap og relasjoner. Det gjøres så skjult at få tror på det. Mannen er jo så sjarmerende, snill og hjelpsom.... Hvordan håndterer man slike mennesker som har bestemt seg for å knuse en? Noe som har vært borte i noe tilsvarende?  

Anonymkode: 1ab74...c9b

Har vært ute for noe liknende tidligere, les om psykopati. Å bytte jobb før han er   helt ødelagt  er mest sannsynlig det beste for ham. 

Anonymkode: 5492a...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dessverre. 
 

Det er disse to valgene, bytte jobb eller ta kampen. Jeg sa opp, men tok delvis kampen også. Min fordel var at vedkommende hadde flere på lista si og jeg hadde mye lengre fartstid. Jeg loggførte alt og sa minst mulig. Beskjeder tok jeg så langt det var mulig skriftlig. Mange situasjoner du har lyst til å reagere, men for din egen del, lurt å ikke si så mye. Jeg avviste kun konkrete påstander, da direkte med faktiske forhold. Men det er slitsomt å gå i hver dag og jeg sa til slutt opp for å ivareta meg selv. I mitt tilfelle var det ny eier, da var det ikke noe alternativ å få vedkommende bort fra arbeidsplassen. 

Anonymkode: 0a94d...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han ser for seg at han må slutte. Det føles så absurd og uoversiktlig at han blir stresset av å ikke vite hva som dukker opp. Det er en uendelighet av merkelige ting man kan lyve om og en kreativitet på situasjoner hvor denne personen dukker opp.  Men han er litt redd for at vedkommende ikke gir seg.  Vedkommende har allerede blandet seg inn i hobbyer og vennekrets. Går slike personer lei ved litt avstand? Når de ikke lenger har så mye kontakt med den de har bestemt seg for å forfølge/ødelegge for?

Anonymkode: 1ab74...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, han ser for seg at han må slutte. Det føles så absurd og uoversiktlig at han blir stresset av å ikke vite hva som dukker opp. Det er en uendelighet av merkelige ting man kan lyve om og en kreativitet på situasjoner hvor denne personen dukker opp.  Men han er litt redd for at vedkommende ikke gir seg.  Vedkommende har allerede blandet seg inn i hobbyer og vennekrets. Går slike personer lei ved litt avstand? Når de ikke lenger har så mye kontakt med den de har bestemt seg for å forfølge/ødelegge for?

Anonymkode: 1ab74...c9b

De går vel aldri helt lei, men du selv får noe mer ro når de ikke er rundt deg så store deler av dagen som man er på jobb. 
 

Hva de sier om deg når du ikke er der har en ingen kontroll over, men heldigvis forstår mange at snakker noen ned andre når de ikke er tilstede, er det mulighet for at de gjør det samme om deg også. 

 

Anonymkode: 0a94d...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

En jeg kjenner begynte for noen år siden i ny jobb. Gradvis har en kollega begynt å ødelegge for ham. Han saboterer arbeidet hans, lyger om han til andre kolleger, setter opp situasjoner slik at andre skal misforstå. Nå har han begynt å gå etter mannens venner og bekjente også. Sår tvil om han og prøver å få dem til å se ham i et dårlig lys og ta avstand. Vedkommende er veldig manipulerende og klarer å lure folk til å tro på seg. Det ser ut som vedkommende har som agenda å knuse denne personer ved å drive andre vekk og ødelegge vennskap og relasjoner. Det gjøres så skjult at få tror på det. Mannen er jo så sjarmerende, snill og hjelpsom.... Hvordan håndterer man slike mennesker som har bestemt seg for å knuse en? Noe som har vært borte i noe tilsvarende?  

Anonymkode: 1ab74...c9b

Har et familiemedlem som er slik. Grusomt! Og veldig urettferdig. 

Jeg har lest meg opp om narsissister, hvordan de fungerer. Slike folk kan virkelig ødelegge liv. 🥺

Anonymkode: cf1a7...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke kriminelle miljøer. Dette er en helt vanlig bedrift. Det er ikke snakk om knuse med vold, men å ødelegge personens liv ved å ødelegge dennes relasjoner. Vennen min vet ikke om noe han har gjort. Det er derfor ikke noe han kan omgjøre eller gjøre annerledes.

Anonymkode: 1ab74...c9b

Nettopp. Han er et uskyld offer. Slike narssister går etter folk som er snille og som er bedre enn dem selv. 

Som nevnt, sliter med et familiemedlem selv. Jeg har ikke gjort eller sagt noe, men har blitt lagt for hat. Har spurt mange ganger om hva som er problemet, men får ikke svar på det. 

Nå holder jeg meg langt unna. 

Anonymkode: cf1a7...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva er det han lyver om, og hvilke situasjoner setter han opp?  Hvis en kollega av en venn hadde begynt å baksnakke min venn så hadde jeg jo skjønt at det var kollegaen det var noe ved. Jeg kjenner jo mine venner, så det er vanskelig å skjønne hvordan denne kollegaen går frem, så det er umulig å svare på. Det blir jo bare spekulasjoner uten noe konkret å forholde seg til.

Anonymkode: 55fca...0fd

Jeg har blitt et offer for slik oppførsel, men de narssistene manipulerer andre og er så hyggelige og greie med andre folk. Man har ikke sjans. 

Jeg er en slik som gjennomskuer slike folk, men overraskende mange er blinde for slike folk. Helt utrolig. 

Anonymkode: cf1a7...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er narsisistisk oppførsel. Han kan aldri vinne over de. De vil aldri innrømme noe og faktisk ønsker en narsisist at din venn tar opp dette. Da vil det bli en krangel og narsisisten vil peke på din venn og si: se hva jeg blir utsatt for og nars tar offerrollen. Mitt råd at han bytter jobb og aldri aldri ser dette menneske igjen. 

Anonymkode: 87a87...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, han ser for seg at han må slutte. Det føles så absurd og uoversiktlig at han blir stresset av å ikke vite hva som dukker opp. Det er en uendelighet av merkelige ting man kan lyve om og en kreativitet på situasjoner hvor denne personen dukker opp.  Men han er litt redd for at vedkommende ikke gir seg.  Vedkommende har allerede blandet seg inn i hobbyer og vennekrets. Går slike personer lei ved litt avstand? Når de ikke lenger har så mye kontakt med den de har bestemt seg for å forfølge/ødelegge for?

Anonymkode: 1ab74...c9b

Det er en grunn til at vedkommende går etter vennen din, og det handler i alle tilfeller om avvisning eller krenkelse. Hvis dette er en narsissist som er naturlig å tenke ut fra din beskrivelse, så handler det om at vennen din har krenket kollegaen, og husk på at narsissister har veldig lav terskel for å bli krenket. De glemmer aldri hvis noen har fornærmet dem, og siden de lyver ekstremt mye, er det å bli tatt i løgn noe av det verste de opplever. Hvis vennen din vet når han ble misklikt av kollegaen eller har en anelse om det, så er det lettere å forklare andre. Jeg fraråder noen av dere til å kalle ham narsissist ovenfor andre, for ingen beskylder andre mer for å være narsissister enn nettopp de som er det. Så vær forsiktig med det, og la folk tenke ut selv. Hvis kollegaen allerede har fått innpass når det gjelder venner osv, så kan hen selvsagt fortsette til målet er oppnådd, og det er jo at vennen din skal få såpass dårlig rykte at han alltid blir mistrodd eller i verste fall mister venner. Mennesker som har narsissistisk personlighetsforstyrrelse av den sorten vil skape splittelser mellom andre. Det beste er at hen forteller de nærmeste og at de snakker opp vedkommende. 

Anonymkode: 55fca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg fraråder noen av dere til å kalle ham narsissist ovenfor andre, for ingen beskylder andre mer for å være narsissister enn nettopp de som er det.

Helt riktig.

Anonymkode: 68b2a...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Helt riktig.

Anonymkode: 68b2a...4d1

Ja, jeg blir alltid skeptisk når noen beskylder andre for å være narsissister, eller at de gjerne beskylder andre for å være misunnelige, da det er et typisk trekk med mange med den personlighetsforstyrrelsen, eller tilstand. Jeg syns hi virker troverdig i sine kommentarer her, og også fordi hun ikke diagnotiserte noen og også forklarte saklig. 

Anonymkode: 55fca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...