Gå til innhold

Dere som ikke tåler gluten🍰🍞🥐🥨


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge følt meg forferdelig kvalm og hatt vondt i magen(blant annet).Ifølge legen og blodprøver reagerer jeg på gluten og har fått beskjed om å holde meg borte fra det for å se om jeg ble bedre.

Noen dager har vært litt bedre, men noen dager er jeg så kvalm igjen(og da vet jeg at jeg ikke har fått gluten i meg)…

Var det slik med dere?Synes det er så merkelig….plutselig er jeg kvalm igjen…

Anonymkode: c04ac...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke det du spør om, men om blodprøvene viser at du reagerer og at du har cøliaki er det veldig viktig å få tatt gastroskopi før du starter glutenfri kost. Dersom du starter diett vil du få negativt svar på gastroskopien senere,og ikke kvalifisere til diagnose og stønad.

Anonymkode: aea7c...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ikke det du spør om, men om blodprøvene viser at du reagerer og at du har cøliaki er det veldig viktig å få tatt gastroskopi før du starter glutenfri kost. Dersom du starter diett vil du få negativt svar på gastroskopien senere,og ikke kvalifisere til diagnose og stønad.

Anonymkode: aea7c...6f0

Dette!! IKKE start å spise glutenfritt før du har tatt gastroskopi!!

Anonymkode: 8a131...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette!! IKKE start å spise glutenfritt før du har tatt gastroskopi!!

Anonymkode: 8a131...dbd

Åj såpass….takk for svar☺️Enn hvis jeg begynner å spise gluten igjen før en gastroskopi?

Anonymkode: c04ac...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke det du spør om, men om blodprøvene viser at du reagerer og at du har cøliaki er det veldig viktig å få tatt gastroskopi før du starter glutenfri kost. Dersom du starter diett vil du få negativt svar på gastroskopien senere,og ikke kvalifisere til diagnose og stønad.

Anonymkode: aea7c...6f0

Dette er kjempe viktig! Du må ikke kutte ut gluten mens de undersøker om du har cøliaki. Da kan prøvene vise feil. 

Anonymkode: f2476...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Åj såpass….takk for svar☺️Enn hvis jeg begynner å spise gluten igjen før en gastroskopi?

Anonymkode: c04ac...38e

Det tar lenger tid å ødelegge enn å reparere etter hva jeg har forstått. Så man bør ikke slutte for en periode før gatsro. Jeg har fått beskjed av fastlege om å spise gluten som vanlig frem til gastro

Anonymkode: ea746...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det tar lenger tid å ødelegge enn å reparere etter hva jeg har forstått. Så man bør ikke slutte for en periode før gatsro. Jeg har fått beskjed av fastlege om å spise gluten som vanlig frem til gastro

Anonymkode: ea746...5d5

Okei, nå ble jeg i tvil her..har gått ei uke uten gluten nå🧐Legetime er nesten umulig å få for tida(ventetid på 2 uker minst….)

Anonymkode: c04ac...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Okei, nå ble jeg i tvil her..har gått ei uke uten gluten nå🧐Legetime er nesten umulig å få for tida(ventetid på 2 uker minst….)

Anonymkode: c04ac...38e

Er du henvist til gastro da?

Skriv en melding til lege på helsenorge, still de spørsmålene du har og du skal få tilbakemelding innen noen dager.

Anonymkode: 98d2f...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Er du henvist til gastro da?

Skriv en melding til lege på helsenorge, still de spørsmålene du har og du skal få tilbakemelding innen noen dager.

Anonymkode: 98d2f...781

Er ikke henvist til gastro…var ikke noe snakk om det foreløbi🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c04ac...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver, må du ikke slutte å spise gluten enda. Gjør som foreslått over her og spør legen nøyaktig hvilke blodprøver som viste akkurat hva, altså be om å få tilsendt resultater for alle blodprøver du tok. Sannsynligvis er du lav på jern og b-vitaminer også hvis det er cøliaki. Hvis du har råd til det, ville jeg eventuelt tatt med resultatene av blodprøvene til en privat lege og fått henvisning til gastroskopi så fort som mulig. Eventuelt kan du sende inn spørsmål, helt gratis, til en ekspert (han er lege altså) på NCF sine nettsider der han svarer på spørsmål én dag i uken. Skriv resultater fra IgA og eventuelt IgG, og det du skrev her. Så tar du med deg svaret tilbake til fastlegen og viser at en ledende ekspert på feltet har sagt at du må henvises til gastroskopi snarest. 

Når det er sagt, så er det faktisk ikke uvanlig å bli litt dårlig i starten med helt glutenfri kost. Magen må venne seg til det, og det tar litt tid for tarmene å bli bedre. Det som skjer ved cøliaki er at tarmene får en betennelse-liknende reaksjon som gjør at de sveller opp og tarmtottene, som er de som tar opp næring fra maten, blir flatet ut. Helt på toppen av tarmtottene sitter også delen som spalter laktose, derfor vil en del med mer alvorlig grad av ubehandlet cøliaki også ha en midlertidig laktoseintoleranse fordi den delen av tarmtottene også er sterkt eller helt avflatet (borte) og at det derfor kan være lurt å også kutte ut laktose en periode på noen måneder hvis du fortsatt er ganske dårlig i magen etter en ukes tid eller to på glutenfri mat. De fleste trenger ikke å kutte laktose i starten, men for noen kan det være greit. Lykke til!

Anonymkode: adb26...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...