Gå til innhold

Konfirmasjon - når man ikke har familie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt litt på, men hittil dyttet tanken bort hver gang.

Men eldste er nå 10 år så det er jo ikke såå mange år igjen til konfirmasjon blir et tema.

Vi har vært uheldige. Vi har ingen nær familie. Mannens foreldre døde begge to tidlig. Jeg kan ikke ha kontakt med min egen mor, og faren min bor i et annet land og er ganske uinteressert og vi har et veldig perifert forhold. Ikke har jeg søsken heller.

Mannen min har én bror, som egentlig har mer enn nok med seg selv og egne problemer.

Så vi kunne evt invitert han.

Venner? Vi hadde en god del venner før vi fikk barn, men i år med kolikk og dårlige netter og foreldre som var syke og døde mistet vi egentlig kontakten med de fleste. Nå er de ganske perifere. Har noen venner fra barndommen som jeg treffer noen ganger i året. Da treffes vi uten barn.

Vi har noen gode familiemedlemmer lenger ute (noen av våre egne tanter og onkler), men de bor svært langt borte og har aldri hatt så mye med våre barn å gjøre.

I hverdagen oppleves ikke dette spesielt vanskelig. Vi har det fint som en kjernefamilie. Vi er kjernefamilien i jula også og det går helt fint. 

Men dager som konfirmasjon er det jo stor forventning fra samfunnet og alle om at der skal det være stor familie (viser til den andre tråden om hvor mange kaker).

 Har noen noen gode tips til hva vi kan gjøre? Vi er ikke så glad i sånne selskaper eller å arrangere dem heller (og har ikke så mye erfaring med det naturlig nok). Kan vi for eksempel foreslå en kul ferietur i stedet for konfirmasjon? 

Anonymkode: 83033...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt! Jeg kjenner flere i deres situasjon, og de har reist på helgetur i stedet for selskap. Det er en god løsning 👍🏼

Anonymkode: 8853e...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres ut som en veldig fin ide.

Anonymkode: 7daff...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grudde meg litt til å lese dette innlegget da jeg så overskriften. Enten at det ble veldig sørgmodig eller sånn " stakkars oss " med bitterhet, men må si jeg ble positivt overrasket!  Du virker troverdig og uten selvmedlidenhet og også virker dere fornøyde. Det er vanskelig å svare da, for jeg tenker at dere kan be den familien som er, med svarfrist. Blir det bare onkelen og veldig få, så ta en middag ute? Og så ja, dere kan reise en tur.

Anonymkode: ce7a7...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hyggelig at dere alle var så positive til at vi evt. kan ta en hyggelig tur i stedet for konfirmasjon ☺️ Forventet ikke slik respons. 😀

Anonymkode: 83033...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes planen om en reise er riktig god. 

Anonymkode: d3e71...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg grudde meg litt til å lese dette innlegget da jeg så overskriften. Enten at det ble veldig sørgmodig eller sånn " stakkars oss " med bitterhet, men må si jeg ble positivt overrasket!  Du virker troverdig og uten selvmedlidenhet og også virker dere fornøyde. Det er vanskelig å svare da, for jeg tenker at dere kan be den familien som er, med svarfrist. Blir det bare onkelen og veldig få, så ta en middag ute? Og så ja, dere kan reise en tur.

Anonymkode: ce7a7...e32

Så bra du ble positivt overrasket 😅☺️ Jeg må innrømme at like etter at mine fine svigerforeldre døde var jeg bitter en stund. Men heldigvis er jeg forbi det, man må jo akseptere situasjonen og gjøre det beste ut av den. Men det tok tid! Har hjulpet veldig at mannen min har hatt det samme fokuset, altså at vi skal gjøre det beste ut av situasjonen vi fire ☺️

Anonymkode: 83033...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så bra du ble positivt overrasket 😅☺️ Jeg må innrømme at like etter at mine fine svigerforeldre døde var jeg bitter en stund. Men heldigvis er jeg forbi det, man må jo akseptere situasjonen og gjøre det beste ut av den. Men det tok tid! Har hjulpet veldig at mannen min har hatt det samme fokuset, altså at vi skal gjøre det beste ut av situasjonen vi fire ☺️

Anonymkode: 83033...f61

Jeg skjønner at det ikke var lett selvfølgelig. Men dere trives jo og hvorfor ikke. Syns det er så fint å lese at folk forholder seg til realiteter uten at livet akkurat stopper opp i det lange løp. Det gjør meg lettet og glad faktisk.

Anonymkode: ce7a7...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som gjorde det sånn faktisk.

Datteren konfirmerte seg og de dro til London, hadde ikke selskap.

Anonymkode: 43faf...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal snakke med ungdommen om hva han eller hun vil. Det er ikke sikkert selskap er det viktigste, men det kan hende hun eller han ønsker å bli konfirmert likevel. Jeg kjenner to familier som gikk ut og spiste på litt fin restaurant i stedenfor å ha selskap. Det er også en mulig markering for dem som ønsker å bli konfirmert.

Anonymkode: df5da...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vi kjenner hadde konfirmant under koronatiden. De orket ikke tanken på reglene som skiftet hele tiden og besteforeldre var engstelige. Her fikk konfirmanten velge restaurant og så dro kjernefamilien fra seremonien og til restauranten. Der koste de deg med god mat og de slapp å pynte lokalet og styre med kaker.

Anonymkode: 3ac5a...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man reise på tur!! 
 

Jeg ville kanskje ikke hatt ferietur isteden for konfirmasjon. Men gjerne tur isteden for selskap! Dersom ungdommen vil konfirmeres selvfølgelig:)

Vi har ikke så stor familie. Den er blitt litt større de siste årene på grunn av giftemål og barn langt uti slekta. Men da vår første konfirmert var vi 14 personer - inkludert oss, konfirmanten, to av hennes venninner, to vennepar av oss som var faddere og mannens kusine og fetter! 
 

Jeg har en søster som er endel yngre enn meg, mannen er enebarn. Vi har ingen foreldre i live og mine onkler og tanter er veldig gamle. Jeg har ingen nære søskenbarn men mannen har heldigvis flere. Så når vi samler den «nærmeste familie» så er det stort sett min søster og hennes mann og barn + mannens søskenbarn og deres barn. Altså laaaangt ute slektsmessig😀 

Det er fullt mulig å ha selskap med få gjester. Og gjestene trenger helle ikke bære familie. Dersom ungdommen vil konfirmeres og ha er lite selskap, så kan dere jo feks la han/henne få invitere noen få venner? Og så dra på tur som kjernefamilie!

Anonymkode: be823...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg grudde meg litt til å lese dette innlegget da jeg så overskriften. Enten at det ble veldig sørgmodig eller sånn " stakkars oss " med bitterhet, men må si jeg ble positivt overrasket!  Du virker troverdig og uten selvmedlidenhet og også virker dere fornøyde. Det er vanskelig å svare da, for jeg tenker at dere kan be den familien som er, med svarfrist. Blir det bare onkelen og veldig få, så ta en middag ute? Og så ja, dere kan reise en tur.

Anonymkode: ce7a7...e32

Ingen trenger din godkjenning til sine tråder. 

Anonymkode: 16f88...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du ferietur i stede for konfirmasjon, eller i stedet for konfirmasjonsfeiring?

Om barnet skal konfirmere seg hadde jeg feiret dagen på en fin resturant etter konfirmantens ønske, og tatt en ferietur i etterkant. 

Jeg er sikkert på at dere får det hyggelig uansett. 

Anonymkode: 16f88...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også feiret med nærmeste familie på restaurant, og kanskje konfirmanten kan ha med noen venner? 

Anonymkode: c3ffa...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill alle sammen ☺️

Tur på restaurant var også en god idé!

 

Og jeg blir også positivt overrasket. Bare hyggelige og fine svar i en tråd på et anonymt forum! 🥰
 

HI

Anonymkode: 83033...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese! 

Vi kunne av ulike grunner ikke ha selskap på selve dagen, men måtte utsette noen uker. Da dro vi på restaurant og kosa oss! Sønnen min er ikke så glad i folk så for han var det helt topp!! Ut og spise og kose dere, og evt reise bort en helg hvis dere har økonomi til det 🙏 

Når den tid kommer får dere garantert en flott dag 💕

Anonymkode: f60a9...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ble lovet ferie istedenfor konfirmasjon. Har problemer med det fortsatt. 

Hva med å konfirmeres og dra på tur?

Anonymkode: a2be8...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen trenger din godkjenning til sine tråder. 

Anonymkode: 16f88...54d

Kanskje noen syns det er fint fordi jeg er ærlig og reflekterer?

Anonymkode: ce7a7...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje noen syns det er fint fordi jeg er ærlig og reflekterer?

Anonymkode: ce7a7...e32

Jeg satte pris på innlegget ditt, jeg i allefall ☺️

HI

Anonymkode: 83033...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...