Gå til innhold

Person med vrangforestillinger - trenger litt hjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Først, beklager at jeg kommer til å uttrykke meg litt vakt, men ønsker ikke at personen dette gjelder skal kunne gjenkjennes.

I borettslaget hvor vi bor bor det en person som tidligere har hatt så kraftige vrangforestillinger at personen hadde verge.

De siste årene har personen hatt det ganske bra, og kommet seg ut i arbeidslivet igjen.

Vår boenhet har sittet i styre I borettslaget de siste årene, og er nå styreleder.

Den siste tiden har det kommet inn flere og flere meldinger til styre fra denne personen om ting som personen mener andre som har gjort i borettslaget som er galt. Disse meldingene er ganske usannsynlige, og det virker som om personen har fått tilbakefall av sine vrangforestillinger. 

Vi vet ikke hvem som var verge sist, eller hvem personen har som fastlege.

Hvem kan vi kontakte for at den personen kan få hjelp?

Anonymkode: cbef3...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man kontakte helsetjenesten eller legevakt? Jeg vet ikke, men er et forslag.

Anonymkode: 1031e...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvem kan vi kontakte for at den personen kan få hjelp?

Anonymkode: cbef3...80e

Hva med å spørre personen det gjelder?

Si at dere merker at nå kommer det inn en del meldinger som er feil og helt usannsynlig at er skjedd. Be personen om å ta med en annen person, verge for eksempel, og snakke med dere. Han eller hun må jo vite at de har et problem med virkelighetsoppfatningen.

Anonymkode: 08ab1...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakt. En del kommuner har også en såkalt livskrisehjelp, hvis du googler det og kommunen din, får dere nok opp ett nummer dere kan kontakte. 
 

Det er bra gjort av dere, vedkommende trenger nok oppfølging og ved å melde bekymring kan de kanskje gjøre tiltak litt tidligere i forløpet. 

Anonymkode: 478d2...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å varsel kommunelegen, som igjen tar kontakt med fastlege.

Jeg har selv gjort dette i et tilfelle, og ble tatt på alvor. Da gjalt det en med selvmordstanker. Jeg visste kun navnet og adresse, og bodde ikke selv i samme kommune.  

Anonymkode: 3082e...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Legevakt. En del kommuner har også en såkalt livskrisehjelp, hvis du googler det og kommunen din, får dere nok opp ett nummer dere kan kontakte. 
 

Det er bra gjort av dere, vedkommende trenger nok oppfølging og ved å melde bekymring kan de kanskje gjøre tiltak litt tidligere i forløpet. 

Anonymkode: 478d2...3c1

 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er mulig å varsel kommunelegen, som igjen tar kontakt med fastlege.

Jeg har selv gjort dette i et tilfelle, og ble tatt på alvor. Da gjalt det en med selvmordstanker. Jeg visste kun navnet og adresse, og bodde ikke selv i samme kommune.  

Anonymkode: 3082e...8cf

Tusen takk, da skal vi prøve det.
Personen har virkelig kommet langt i forhold til hvor personen var, og ønsker ikke at alt skal bli ødelagt igjen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva med å spørre personen det gjelder?

Si at dere merker at nå kommer det inn en del meldinger som er feil og helt usannsynlig at er skjedd. Be personen om å ta med en annen person, verge for eksempel, og snakke med dere. Han eller hun må jo vite at de har et problem med virkelighetsoppfatningen.

Anonymkode: 08ab1...7a3

Det er det som er problemet med vrangforestillinger, personer som har dem skjønner det ikke selv, dessverre.
Har prøvd å si at de tingene personen har meldt inn er fysisk umulig, og hvorfor, men det nytter ikke.

HI

Anonymkode: cbef3...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du eller andre har sagt fra til personen, og det er bra! Hvis eller når hen blir kontaktet av helsetjenesten, så er vedkommende litt forberedt, og det er viktig. Det som nok har skjedd er at hen ikke har tatt medisiner som foreskrevet og som personen må ta, så dette retter seg nok opp når hen får hjelp.

Anonymkode: 68640...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er det som er problemet med vrangforestillinger, personer som har dem skjønner det ikke selv, dessverre.
Har prøvd å si at de tingene personen har meldt inn er fysisk umulig, og hvorfor, men det nytter ikke.

HI

Anonymkode: cbef3...80e

Nå var det ikke det jeg foreslo heller, da men…

Anonymkode: 08ab1...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ser at du eller andre har sagt fra til personen, og det er bra! Hvis eller når hen blir kontaktet av helsetjenesten, så er vedkommende litt forberedt, og det er viktig. Det som nok har skjedd er at hen ikke har tatt medisiner som foreskrevet og som personen må ta, så dette retter seg nok opp når hen får hjelp.

Anonymkode: 68640...b33

Nei, de har ikke sagt fra, de har gått i diskusjon. Det er to vidt ulike ting. Det første kan føre til bedring, det andre bare til forverring.

Anonymkode: 08ab1...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, de har ikke sagt fra, de har gått i diskusjon. Det er to vidt ulike ting. Det første kan føre til bedring, det andre bare til forverring.

Anonymkode: 08ab1...7a3

Ja, mulig der og da, men når hen kommer seg igjen vil personen sette pris på at noen sa fra, eller gikk i diskusjon med om du vil.

Anonymkode: 68640...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, mulig der og da, men når hen kommer seg igjen vil personen sette pris på at noen sa fra, eller gikk i diskusjon med om du vil.

Anonymkode: 68640...b33

Nope.

Anonymkode: 08ab1...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...