Gå til innhold

Har du økonomi som tilsier at du kan gjøre det du vil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må du tenke når du handler? Kan du reise? 

Anonymkode: 5572c...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke penger til å sløse bort og kjøpe ukritisk. Jeg har likevel penger til ett sunt kosthold, alt det vi trenger av klær og utstyr (trenger. Ikke har lyst på) og vi kan reise. Men ikke til usa eller steder det koster 150.000 å reise til 

Jeg er vokst opp i fattigdom, med en mamma som aldri hadde verken penger eller mat. Høydepunktet for meg (og sikkert henne selv) var da skattepengene kom. Da kunne jeg få nye klær. 

Ungene har det de trenger (og litt det de ikke trenger) de får gå på aktiviteter, de får med gaver i bursdag, de får sykler når det trengs, men de får ikke ting bare for å få. Det har vi ikke råd til. Jeg syns likevel vi har helt ok råd 

Anonymkode: 5a6c7...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Har budsjett å forholde meg til. Handler ikke mat vi ikke har råd til. 

Kjører en gammel dieselbil og eier en liten leilighet. Men ja, reiser utenlands en gang i året, og drar på helgeturer hit og dit. Det er fordi vi sparer til det. 
Er ute og spiser minst en gang i måneden. 
Jeg har det bra synes jeg. Fordi jeg sparer og setter av penger til kos. Men det krever jo at jeg holder budsjett for alt, og sparer strøm, tenker økonomisk hele tiden. Føler ikke at jeg kan gjøre hva jeg vil, selv om jeg har det helt greit økonomisk. 

Anonymkode: 19be4...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen som kan bruke penger ukritisk, eller som kan reise nøyaktig når de vil og hvor de vil. Eller jo, jeg kjenner én. Hun giftet seg med en milliardær og bor i USA. 

Vi andre dødelige kan ikke det, til tross for at nettverket mitt hovedsakelig består av mennesker med solide utdanninger og relativt godt lønninger. 

Anonymkode: 66478...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre hva jeg vil? Stort sett? Men det er jo fordi «hva jeg vil» er innenfor rimelighetens grenser for det meste. Vi reiser ikke mye annet enn på hytta, men vi har hytte.  Jeg kan betale kontingenter i idrettslag og kjøpe nytt utstyr til barna, men jeg hadde ikke betalt 20 000 i året for fotballen som jeg har sett skriverier om i media i det siste. 
Jeg har råd til å handle mat uten å finregne på kassalappen, men jeg er likevel økonomisk med innkjøpene og utnytter det jeg har på best mulig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har god lønn og en del penger på bok. Jeg kan kjøpe det jeg vil og reise dit jeg vil. Det eneste jeg ikke har råd til som jeg ønsker meg er en hytte ved sjøen. 

Anonymkode: 0e875...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har muligheten til å gjøre det jeg vil når jeg vil. Og det trenger ikke en gang være innenfor rimelighetens grenser. Når det er sagt så bruker jeg ikke penger helt ukritisk; jeg har en normal jobb og normalt forbruk i hverdagen. Kun et fåtall mennesker som vet hvor mye penger jeg faktisk har.

Anonymkode: 1d322...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler IKKE å være ufør. Aldri bli alvorlig syk eller havn i bilulykke.  Det er så kjedelig å ikke ha råd til noe. Blitt mye verre etter korona.  Maten sluker familiebudsjettet.  

Anonymkode: 5c38b...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gode inntekter, men mye av pengene er låst.

Vi har inntekt på over 1,5 millioner samlet.

Bruker 30 000kr i mnd på boliglån. 5000kr på fellesutgifter, 7000 på bhg&sfo.

I tillegg kommer strøm, alt av klær og ting barna trenger, mat og alt mulig annet og forsikring på 2 elbiler. 

Også er det alt det forfalne.

Men jeg kan jo bruke penger på det meste av det jeg vil.

Men det jeg VIRKELIG ønsker meg er mer fritid. Og det kan jeg ikke for vi er helt avhengige av de to inntektene våre.

Men alt i alt sitter vi mye bedre i det enn mange, og det er jeg veldig takknemlig for

Anonymkode: e694d...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler IKKE å være ufør. Aldri bli alvorlig syk eller havn i bilulykke.  Det er så kjedelig å ikke ha råd til noe. Blitt mye verre etter korona.  Maten sluker familiebudsjettet.  

Anonymkode: 5c38b...b47

Høres frustrerende ut! Jeg vil anbefale alle som er i jobb og tenker at det kan hende de kommer dit (blir uføre) å ha en uføreforsikring. Jeg har det i min jobb. Da vil jeg fortsatt få samme inntekt om jeg blir ufør i en stund i allefall…

Anonymkode: e694d...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke! Her er bekymringen å klare oss fra uke til uke. 

Anonymkode: 1614c...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må regne ut hva alt koster når jeg handler. Kan ikke bruke mer enn 150-200 i matbutikken per dag, så nei, kan ikke gjøre som jeg vil. Ikke reise som jeg vil heller

Anonymkode: c5900...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har god råd. Samlet inntekt på 2,5mill pluss bonus. Men vi bor i et fantastisk fint (og dyrt) hus ved sjøen, og har stor og fin hytte på fjellet, og av den grunn en del millioner i lån. Betaler mye i renter og avdrag hver mnd. 
Vi har råd til å leve et behagelig liv i hverdagen, unner oss noe hverdagsluksus, og drar på drømmeferie med et par års mellomrom. 
Men vi kjøper på ingen måte alt vi «vil ha», verken til oss eller barna. Barna arver klær, sykler, ski mm av hverandre, og det vi har sliter vi ut før vi kjøper nytt (eller helst brukt). Vi handler mat på Oda, eller lokalt, og benytter oss av tilbud, handler grønnsaker i sesong mm. 
 

Anonymkode: f475d...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke gjøre hva jeg vil, men har penger til nok (og sunn) mat, klær, aktiviteter, noe reising, bil etc. Prioriterer aktiviteter og reiser. Og å betale ekstra ned på huslånet😊

Er alene med 1 barn (tenåring) 

Anonymkode: d3eba...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg ikke om når jeg handler dagligvarer, men sløser ikke penger på tøys som for eksempel fillers og botox. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økonomi til å ha det som jeg vil til hverdags, så som til mat jeg vil ha, klær og gaver og slike ting. Tar også en helg på hotell her og der og kan betale uforutsette utgifter om det er stor sum. Jeg har mc, men jeg har ikke penger til å reise på mc-tur gjennom noen stater i USA gjennom ett år. Det vil jeg gjerne, men ikke noe jeg akkurat er sørgmodig for! Jeg er fornøyd og er faktisk veldig takknemlig for det. Jeg vet hva det vil si å snu på hver krone, så jeg håper dere som opplever det får det bedre etterhvert. Jeg fikk det, og det kan skje andre like godt. 

Anonymkode: 0f502...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg. Vi har veldig god økonomi. 

Anonymkode: c2e7f...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har økonomi til å ha det som jeg vil til hverdags, så som til mat jeg vil ha, klær og gaver og slike ting. Tar også en helg på hotell her og der og kan betale uforutsette utgifter om det er stor sum. Jeg har mc, men jeg har ikke penger til å reise på mc-tur gjennom noen stater i USA gjennom ett år. Det vil jeg gjerne, men ikke noe jeg akkurat er sørgmodig for! Jeg er fornøyd og er faktisk veldig takknemlig for det. Jeg vet hva det vil si å snu på hver krone, så jeg håper dere som opplever det får det bedre etterhvert. Jeg fikk det, og det kan skje andre like godt. 

Anonymkode: 0f502...557

Har hatt det og har det rimelig likt som deg. 

Anonymkode: ca33d...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er fordi jeg har billige ønsker. 

Anonymkode: 76f8f...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men det er fordi jeg har billige ønsker. 

Anonymkode: 76f8f...bb1

Du er ikke kravstor med andre ord. Du tenker mer enn du handler ( bokstavelig talt )  Det er ikke det verste du kan gjøre akkurat. Eller kanskje du hverken handler eller tenker så mye. Da har du oppskriften på et greit liv ( jeg er ikke spydig! ) Det er sånn leve og la leve.

Anonymkode: 0f502...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du er ikke kravstor med andre ord. Du tenker mer enn du handler ( bokstavelig talt )  Det er ikke det verste du kan gjøre akkurat. Eller kanskje du hverken handler eller tenker så mye. Da har du oppskriften på et greit liv ( jeg er ikke spydig! ) Det er sånn leve og la leve.

Anonymkode: 0f502...557

For et usammenhengende og merkelig svar... Helt umulig å skjønne hva du mener? Babbel, kalles det!

Anonymkode: 19be4...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er ikke kravstor med andre ord. Du tenker mer enn du handler ( bokstavelig talt )  Det er ikke det verste du kan gjøre akkurat. Eller kanskje du hverken handler eller tenker så mye. Da har du oppskriften på et greit liv ( jeg er ikke spydig! ) Det er sånn leve og la leve.

Anonymkode: 0f502...557

Du er spydig, fy fader altså, enkelte av dere er bare helt utrolig ufordragelige.

Anonymkode: 74ab5...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke økonomi til å gjøre det jeg vil. Tenker over hva jeg bruker pengene til, og kan reiser ikke.

Anonymkode: 74ab5...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...