Gå til innhold

Endometriose, migrene, prevensjon og hårtap.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40 år gammel og er så heldig at jeg har både endometriose og migrene. I 12 år har jeg forsøkt forskjellige hormonpreparater for endometriosen, med varierende resultat. Tingen er at noen av dem gir meg verre migrener, men noen hjelper. De som hjelper gjør som regel at jeg får alvorlig hårtap.

Jeg har forsøkt hormonspiral, p-stav og p-sprøyte. Alle gjorde at håret mitt falt av så jeg hadde 1/4 igjen. Det blir så tynt og livløst, ser nakken og ørene mine og alt igjennom det. Hormonspiral mistet jeg migrenen av, helt. Men fikk store kramper i magen av den, og hårtap.

P-ring har jeg null hårtap av. Håret blir tykt og fint, men jeg sliter med magesmerter og sterke migreneanfall. De sterkeste anfallene får jeg i forbindelse med menstruasjon, p-ring betyr menstruasjon med jevne mellomrom. 

Ble innlagt på sykehuset i august med mistanke om blindtarmbetennelse, men viste seg å være endometriosesmerter. Fikk komme til gynekolog som skrev ut zoely kombinasjonspiller til meg. Har gått på disse nå i et halvt år, og har hatt noe hårtap som jeg kan leve med. Ikke hatt menstruasjon, men likevel magesmerter og noen migreneanfall.

Så ringte den nye fastlegen min for en uke siden og sa jeg absolutt ikke burde gå på disse pillene grunnet migreneanfall og fare for blodpropp grunnet min alder. Han skrev ut cerazette til meg som kun er gestagen. Gestagen som jeg har mistet håret av tildligere. 

Jeg skal begynne på disse om to dager. Om jeg nå begynner å miste håret igjen, så vet jeg ikke hva jeg gjør. 12 år har dette sirkuset pågått, hårtap, migrene, magesmerter, ny runde med nye hormoner. Jeg blir snart sprø.

Er det noen her som har fjernet livmorslimhinnen? Jeg leste dette kan være et alternativ til hysterektomi, men man vil vel fortsatt ha eggløsning? Fjerning av livmoren vil ikke ha noe effekt på migrenen da eggstokkene likevel produserer hormoner som gjør at jeg får migrene så vidt jeg har forstått. Ikke er det sikkert at det hjelper mot endometriose heller. Jeg kan jo selvsagt bruke hormoner som fungerer men gir meg hårtap, noe som vil resultere i at jeg ikke vil ha lyst til å være ute blant folk da jeg skjemmes. Har noen en lignende situasjon, og hva gjør dere? Noen som har fjernet livmor/slimhinne og hjelp det mot plager?

 

Anonymkode: b74ec...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fjernet livmor. Fikk et nytt liv ang endometriosen. Ingen blødning og ingen magesmerter. Dette er snart 3 år siden. Jeg har ikke migrene så det vet jeg ikke. Men de er nødt å hjelpe deg på et vis nå. Du har plagdes lenge nok og det provoserer meg at kvinnehelse blir så nedprioritert. 

Anonymkode: c6d95...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...