Gå til innhold

Folk som har åpent hjemme hos seg for alle i 17 mai (fremmede)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker stor kudos til dem som åpner hjemmet for folk som er ensomme i 17 mai. Men spørsmålet er jo. Hvordan har de råd??  Hva om det blir flere folk en forventet som vil komme? Jeg hadde aldri hatt råd til slikt.
jeg synes tanken er fin men jeg hadde personlig heller blitt og vert hjemme en å dra på grill/frokost der jeg absolutt ikke kjenner til noen. 

Anonymkode: 37524...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gjør det vel ikke om de ikke har råd til det

Anonymkode: 798e0...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være ensom betyr ikke at man er fattig. De tar sikkert med seg noe de også. 

Anonymkode: bfc69...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig aldri hørt om noen som gjør det.

Anonymkode: 2a709...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man gjøre det? Feiringen foregår jo ute i gater og på skoler?

Anonymkode: 56996...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal man gjøre det? Feiringen foregår jo ute i gater og på skoler?

Anonymkode: 56996...6c0

Altså hæ? Ja, feiring i feks byen og på skoler HVIS man har barn i den aldersgruppen. Men man drar jo etterhvert hjem og feks griller, koser seg med koldtbord mm. Ikke alle mennesker henger ute eller på skoler! 

Anonymkode: 64679...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Altså hæ? Ja, feiring i feks byen og på skoler HVIS man har barn i den aldersgruppen. Men man drar jo etterhvert hjem og feks griller, koser seg med koldtbord mm. Ikke alle mennesker henger ute eller på skoler! 

Anonymkode: 64679...0bc

Alle som vil kan da komme på skolene selv om en ikke barn der. Her vi bor hadde en garantert møtt på kjente på skolen ettersom det er folk i alle aldre der.

Anonymkode: 5098f...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker stor kudos til dem som åpner hjemmet for folk som er ensomme i 17 mai. Men spørsmålet er jo. Hvordan har de råd??  Hva om det blir flere folk en forventet som vil komme? Jeg hadde aldri hatt råd til slikt.
jeg synes tanken er fin men jeg hadde personlig heller blitt og vert hjemme en å dra på grill/frokost der jeg absolutt ikke kjenner til noen. 

Anonymkode: 37524...453

De som gjør sånt har en helt annen tilnærming enn deg.

De lager noe som mange kan spise av, f.eks lapskaus e.l. og bryr seg ikke så mye om det kommer 4 eller 14 stykker. Man spiser så lenge det er, og når det ikke er mer finner man alltids noe på kjøkkenet som er spiselig.

Man har rett og slett lave skuldre, det ordner seg. Alltids plass til en stol til rundt bordet, og er det ikke det kan man fordele seg litt utover stue, kjøkken, veranda eller hva det måtte være.

Man sier selvfølgelig heller ikke at alle som vil kan komme innom meg og få litt mat/snacks og sosialt samvær, om man ikke har råd til det.

Ting som wienerpølser kommer alltid på tilbud uka før 17.mai, og kan fryses om de ikke blir spist. Bare å ha en diger kjele med kokende vann og pølser i kjøleskapet så blir alle mette. Det blir ikke mer stress og mas enn du gjør det til.

Anonymkode: a954d...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de har råd spiller vel ingen rolle.  Så lenge de ikke stjeler maten.  Det er vel heller sånn at de ikke gjør sånt om de ikke har råd.  Det er mye mat man kan lage som ikke koster all verden også, det trenger jo ikke akkurat å være reker og hummer og den dyreste rødvinen som står på bordet. Brød, enkelt pålegg (som likevel kan legges pent opp og gjøre det litt ekstra om man vil), lapskaus, suppe, pølser (trenger ikke å gå til "slakteren" å kjøpe det dyreste, gryteretter - mye som går an.  Man kan servere saft, vann med isbiter og noen sitrusskiver (eller uten), billig mineralvann.  Jeg har ikke fryktelig god råd, sånn omtrent middels økonomi, tenker jeg.  Men kunne fint klart å servert ganske mange uten å bli ruinert, om jeg vil det.  Og så er det kanskje ikke maten folk legger mest merke til heller - det viktigste er jo å være sammen med andre. 

Anonymkode: d6c92...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om det før. Er det samme opplegg som julaften f.eks? Skriver man på sosiale medier at alle som vil kan komme og få mat? 

Det må jo bli dyrt ja. Vil tro at det er noen som bare dukker opp for å spise gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker stor kudos til dem som åpner hjemmet for folk som er ensomme i 17 mai. Men spørsmålet er jo. Hvordan har de råd??  Hva om det blir flere folk en forventet som vil komme? Jeg hadde aldri hatt råd til slikt.
jeg synes tanken er fin men jeg hadde personlig heller blitt og vert hjemme en å dra på grill/frokost der jeg absolutt ikke kjenner til noen. 

Anonymkode: 37524...453

jeg har ikke hørt om noen som gjør det

det kan hende dem ber om og ta med mat selv, det hadde jeg gjort for det blir ganske dyrt og ha mange på middags besøk

Anonymkode: d8bd5...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De som gjør sånt har en helt annen tilnærming enn deg.

De lager noe som mange kan spise av, f.eks lapskaus e.l. og bryr seg ikke så mye om det kommer 4 eller 14 stykker. Man spiser så lenge det er, og når det ikke er mer finner man alltids noe på kjøkkenet som er spiselig.

Man har rett og slett lave skuldre, det ordner seg. Alltids plass til en stol til rundt bordet, og er det ikke det kan man fordele seg litt utover stue, kjøkken, veranda eller hva det måtte være.

Man sier selvfølgelig heller ikke at alle som vil kan komme innom meg og få litt mat/snacks og sosialt samvær, om man ikke har råd til det.

Ting som wienerpølser kommer alltid på tilbud uka før 17.mai, og kan fryses om de ikke blir spist. Bare å ha en diger kjele med kokende vann og pølser i kjøleskapet så blir alle mette. Det blir ikke mer stress og mas enn du gjør det til.

Anonymkode: a954d...ff6

Så strengt tatt så serverer du mat til alle som kommer selv om det er tomt for en rett? Du er villig til å tømme frysen for å mette tilfeldige mennesker som vil komme og spise gratis hos deg? 

Anonymkode: 65d8a...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Så strengt tatt så serverer du mat til alle som kommer selv om det er tomt for en rett? Du er villig til å tømme frysen for å mette tilfeldige mennesker som vil komme og spise gratis hos deg? 

Anonymkode: 65d8a...9b3

Hvis man har åpent hus, så kan man jo ikke begrense det? Hvorfor så spydig, det er ingen som har sagt at du må gjøre det slik. 

Anonymkode: 38019...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man har åpent hus, så kan man jo ikke begrense det? Hvorfor så spydig, det er ingen som har sagt at du må gjøre det slik. 

Anonymkode: 38019...96a

Jeg føler ikke jeg er spydig, jeg lurer oppriktig på hvor langt du er villig til å strekke deg for å mate en hel flokk? Du skriver selv at når den ene retten er tom, så har du annen mat på lur. Du vet jo ikke hvor mange som kommer, så det er jo fort gjort å feilberegne. 

Anonymkode: 65d8a...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg føler ikke jeg er spydig, jeg lurer oppriktig på hvor langt du er villig til å strekke deg for å mate en hel flokk? Du skriver selv at når den ene retten er tom, så har du annen mat på lur. Du vet jo ikke hvor mange som kommer, så det er jo fort gjort å feilberegne. 

Anonymkode: 65d8a...9b3

Som regel får man jo en pekepinn på antall, folk melder sin interesse og sier de vil komme....

Mike svigerforeldre lever litt sånn. Ikke ukjente da, men de har 5 barn, svigerfar og en haug med barnebarn. Mange nevøer og nisser som gjerne stikker innom også. Det står gjerne en gryte på plata, det er loff/brød og salat tilgjengelig. Stikker det mange innom er det alltids noe lasagne eller gryterett i frysa som kam varmes ganske fort osv

Svigermor er av den gamle skolen, elsker å stå på kjøkkenet, de har to digre frysere fulle av mat og bakst, og alle er alltid velkommen.

De har god økonomi, men velger bort mye luksus fordi de elsker den gamle "bondekjøkkenfølelsen"

Fantastisk sted å være på besøk.

Anonymkode: a954d...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Som regel får man jo en pekepinn på antall, folk melder sin interesse og sier de vil komme....

Mike svigerforeldre lever litt sånn. Ikke ukjente da, men de har 5 barn, svigerfar og en haug med barnebarn. Mange nevøer og nisser som gjerne stikker innom også. Det står gjerne en gryte på plata, det er loff/brød og salat tilgjengelig. Stikker det mange innom er det alltids noe lasagne eller gryterett i frysa som kam varmes ganske fort osv

Svigermor er av den gamle skolen, elsker å stå på kjøkkenet, de har to digre frysere fulle av mat og bakst, og alle er alltid velkommen.

De har god økonomi, men velger bort mye luksus fordi de elsker den gamle "bondekjøkkenfølelsen"

Fantastisk sted å være på besøk.

Anonymkode: a954d...ff6

Svigerfar = svigerbarn 

Anonymkode: a954d...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ingen som gjør på 17. mao så det er et ikke-spørsmål.

Anonymkode: 841cd...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke åpent hus slik du beskriver, men jeg pleier å ha storfamilien på grilling og om det er venner eller svigerfamilie eller andre som har lyst til å bli med er det bare hyggelig, men de fleste gar med noe mat og så har jeg en del i reserve. Jeg lager ikke dyr mat siden jeg ikke har så god råd, men jeg baker boller, brød, rundstykker og focaccia og lager syltetøy av fjorårets bær og epler. Da er det bestandig nok å spise om det skulle bli snøtt med grillmat og kaker. Deduten har jeg litt pøkser ol i fryseren. Det er aldri noe problem.

 

Anonymkode: a8db8...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som regel får man jo en pekepinn på antall, folk melder sin interesse og sier de vil komme....

Mike svigerforeldre lever litt sånn. Ikke ukjente da, men de har 5 barn, svigerfar og en haug med barnebarn. Mange nevøer og nisser som gjerne stikker innom også. Det står gjerne en gryte på plata, det er loff/brød og salat tilgjengelig. Stikker det mange innom er det alltids noe lasagne eller gryterett i frysa som kam varmes ganske fort osv

Svigermor er av den gamle skolen, elsker å stå på kjøkkenet, de har to digre frysere fulle av mat og bakst, og alle er alltid velkommen.

De har god økonomi, men velger bort mye luksus fordi de elsker den gamle "bondekjøkkenfølelsen"

Fantastisk sted å være på besøk.

Anonymkode: a954d...ff6

Jeg forstår godt de som inviterer familien sin, jeg trodde dette var snakk om litt perifere folk HI siktet til. Litt sånn venner, bekjente og ukjente som kanskje bare blir med. 

Anonymkode: 65d8a...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (4 timer siden):

Vil tro at det er noen som bare dukker opp for å spise gratis

Da trenger de kanskje litt selskap da.

Anonymkode: f599c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så strengt tatt så serverer du mat til alle som kommer selv om det er tomt for en rett? Du er villig til å tømme frysen for å mette tilfeldige mennesker som vil komme og spise gratis hos deg? 

Anonymkode: 65d8a...9b3

Hvis man åpner hjemmet sånn som hi skisserer, så har de jo en helt annen mentalitet og tankegang en både det du og hi har.

Anonymkode: f599c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår godt de som inviterer familien sin, jeg trodde dette var snakk om litt perifere folk HI siktet til. Litt sånn venner, bekjente og ukjente som kanskje bare blir med. 

Anonymkode: 65d8a...9b3

Greia er at alle kan stikke innom, ingen er direkte invitert. Noen ganger dukker det opp naboer, kjærester eller venner og det er helt greit, det er alltid plass, og alltid et eller annet å spise.

Naboene deres har begynt å kalle dem bestemor og bestefar, det er en innvandrerfamilie helt uten nettverk, og de er også tatt inn under vingene deres.

Anonymkode: a954d...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Greia er at alle kan stikke innom, ingen er direkte invitert. Noen ganger dukker det opp naboer, kjærester eller venner og det er helt greit, det er alltid plass, og alltid et eller annet å spise.

Naboene deres har begynt å kalle dem bestemor og bestefar, det er en innvandrerfamilie helt uten nettverk, og de er også tatt inn under vingene deres.

Anonymkode: a954d...ff6

Jeg forstår det og som at hi snakker om fremmede.

Anonymkode: f599c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...