Gå til innhold

Hvor mange solomødre i Norge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Pågangen av kvinner som velger å skaffe barn alene ved assistert befruktning stiger visst veldig i Norge.

I hele Norge melder helseforetakene som utfører dette om sprengt kapasitet.

Men hvor mange er det egentlig, noen som vet?

Anonymkode: 78866...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Pågangen av kvinner som velger å skaffe barn alene ved assistert befruktning stiger visst veldig i Norge.

I hele Norge melder helseforetakene som utfører dette om sprengt kapasitet.

Men hvor mange er det egentlig, noen som vet?

Anonymkode: 78866...873

Tviler på at det er så mange egentlig. Det virker nok bare slik fordi det har vært så mye i media om det.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Tviler på at det er så mange egentlig. Det virker nok bare slik fordi det har vært så mye i media om det.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Tror jeg klarte å regne det ut selv.

St.Olavs hospital og private klinikker rapporterer at ca. 60 % av de som mottar donorsæd er enslige kvinner, og at tallet er økende. Det fødes ca 3000 barn i norge med donorsæd totalt ("de 13 fertilitetsklinikkene i Norge utfører årlig mer enn 8000 behandlinger og det fødes om lag 3000 IVF-barn hvert år").

Da må det bli mellom 1800 og 2000 kvinner som velger å få barn alene med donorsæd i Norge per år.

Anonymkode: 78866...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tror jeg klarte å regne det ut selv.

St.Olavs hospital og private klinikker rapporterer at ca. 60 % av de som mottar donorsæd er enslige kvinner, og at tallet er økende. Det fødes ca 3000 barn i norge med donorsæd totalt ("de 13 fertilitetsklinikkene i Norge utfører årlig mer enn 8000 behandlinger og det fødes om lag 3000 IVF-barn hvert år").

Da må det bli mellom 1800 og 2000 kvinner som velger å få barn alene med donorsæd i Norge per år.

Anonymkode: 78866...873

Det høres usannsynlig mye ut. Hvorfor lurer du på dette?

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Tror jeg klarte å regne det ut selv.

St.Olavs hospital og private klinikker rapporterer at ca. 60 % av de som mottar donorsæd er enslige kvinner, og at tallet er økende. Det fødes ca 3000 barn i norge med donorsæd totalt ("de 13 fertilitetsklinikkene i Norge utfører årlig mer enn 8000 behandlinger og det fødes om lag 3000 IVF-barn hvert år").

Da må det bli mellom 1800 og 2000 kvinner som velger å få barn alene med donorsæd i Norge per år.

Anonymkode: 78866...873

Og i tillegg kommer alle de som drar til Danmark på grunn av det norske regelverket som sier at barnet har rett til å få vite hvem far er når de fyller 18

Anonymkode: f8033...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Og i tillegg kommer alle de som drar til Danmark på grunn av det norske regelverket som sier at barnet har rett til å få vite hvem far er når de fyller 18

Anonymkode: f8033...e54

Det er 15 år i Norge, ikke 18. Jeg forstår ikke hva poenget ditt er? Hvorfor skulle Danmark være noe annerledes sånn sett? Hvis det brukes åpen donor har barn lov til å få vite hvem donor er der også altså.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er 15 år i Norge, ikke 18. Jeg forstår ikke hva poenget ditt er? Hvorfor skulle Danmark være noe annerledes sånn sett? Hvis det brukes åpen donor har barn lov til å få vite hvem donor er der også altså.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Men i Danmrk trenger man ikke bruke åpen donor.

Anonymkode: cf087...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men i Danmrk trenger man ikke bruke åpen donor.

Anonymkode: cf087...2a0

Du mente fordi det ikke er mulig å bruke anonym donor i Norge? Ja, enig i at det ikke kan være en god følelse å ikke vite om du i fremtiden får barn sammen med noen som kanskje er halvsøsken.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det høres usannsynlig mye ut. Hvorfor lurer du på dette?

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Hvorfor er det relevant hvorfor hi lurer på dette? Finnes det illegitime og legitime grunner til å lure på det hi lurer på?

Anonymkode: 02654...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er det relevant hvorfor hi lurer på dette? Finnes det illegitime og legitime grunner til å lure på det hi lurer på?

Anonymkode: 02654...412

Ja. Er det ikke rart at hi ikke har forklart hvorfor det var noe hi ville spørre om? Meget merkelig.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Ja. Er det ikke rart at hi ikke har forklart hvorfor det var noe hi ville spørre om? Meget merkelig.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Nå har jeg fått regnet ut dette selv så saken er løst (ca 2000 i året), men ikke et eneste svar i tråden forsøker å svare på spørsmålet.

Kjenner nå plutselig tre venninner som har valgt å få barn alene, hørte at det begynner å bli veldig vanlig å ønske seg barn på denne måten. Så ble jeg bare nysgjerrig på omfanget.

Men siden det er 13 klinikker som driver med dette, så blir dette bare en assistert befrukning hver annen dag per klinikk for å få 2000 barn med solomor i året. Det er jo ikke så mye, trodde klinikkene hadde bedre kapasitet enn det.

Uansett, hun jeg snakket med hadde rett, dette begynner å bli en veldig vanlig måte å få barn på. Helt greit det, bare litt overrasket.

Anonymkode: 78866...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du mente fordi det ikke er mulig å bruke anonym donor i Norge? Ja, enig i at det ikke kan være en god følelse å ikke vite om du i fremtiden får barn sammen med noen som kanskje er halvsøsken.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Det trenger man egentlig ikke lure på, sjansen er forsvinnende liten. Selv lm du reiser til Danmark er det gode begrensninger på hvor mange barn/familier en donor kan bidra til. Det er lenge siden en donor kunne lage 100 unger altså. 

Anonymkode: 14cdc...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Så dukker dette mannesyteinnlegget opp i avisen. Nei, så rart. For en tilfeldighet!

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/Gyl2Xq/kunstig-befruktning-stadig-flere-kvinner-faar-barn-alene-paa-statens-regning

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Jeg startet denne tråden FØR Bergens tidene publiserte denne artikkkelen og har ingenting med den å gjøre.

Men er overrasket over at omfanget og utviklingen er så stor, ved at så mange kvinner velger å få barn alene.

Hvorfor er det mannesyteinnlegg å spørre om hvor mange som er solomødre i Norge? Det gjør vel ingenting at 2000 kvinner velger å få barn uten far. Vi lever tross alt i 2024, kvinner bestemmer selv!

Anonymkode: 78866...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg startet denne tråden FØR Bergens tidene publiserte denne artikkkelen og har ingenting med den å gjøre.

Men er overrasket over at omfanget og utviklingen er så stor, ved at så mange kvinner velger å få barn alene.

Hvorfor er det mannesyteinnlegg å spørre om hvor mange som er solomødre i Norge? Det gjør vel ingenting at 2000 kvinner velger å få barn uten far. Vi lever tross alt i 2024, kvinner bestemmer selv!

Anonymkode: 78866...873

*leserinnlegget

Det dukket "tilfeldigvis" opp et mannesyteinnlegg i avisen etter dette hovedinnlegget ja. Det er ikke som om det ikke luktet lang vei av HI.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke som om det ikke luktet lang vei av HI.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Hva luktet det ikke lang vei av?

Jeg stilte jo bare et enkelt spørsmål om hvor mange som er solomødre i Norge.

Overrasket over at det er omtrentlig 2000 i Norge som velger dette årlig, thats it!

Anonymkode: 78866...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke 3000 barn med donor-sæd, det er 3000 barn med IVF. Jeg vil tro de fleste IVF skjer uten donor-sæd.

Anonymkode: 79dc7...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

*leserinnlegget

Det dukket "tilfeldigvis" opp et mannesyteinnlegg i avisen etter dette hovedinnlegget ja. Det er ikke som om det ikke luktet lang vei av HI.

Anonymkode: 3a9fb...7cc

Hva er det egentlig du insinuerer her…? Ble du provosert over his spørsmål, eller hva er greia?

Anonymkode: 02654...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.4.2024 den 11.47):

Tror jeg klarte å regne det ut selv.

St.Olavs hospital og private klinikker rapporterer at ca. 60 % av de som mottar donorsæd er enslige kvinner, og at tallet er økende. Det fødes ca 3000 barn i norge med donorsæd totalt ("de 13 fertilitetsklinikkene i Norge utfører årlig mer enn 8000 behandlinger og det fødes om lag 3000 IVF-barn hvert år").

Da må det bli mellom 1800 og 2000 kvinner som velger å få barn alene med donorsæd i Norge per år.

Anonymkode: 78866...873

Her trekker du feilaktige slutninger. Ivf trenger ikke være med donorsad, man kan også få ivf med partners sæd. Single kvinner som blir gravid med dinor trenger ikke nødvendigvis ivf, mange kan klare seg med inseminering. Ivf er det som ofte kalles prøverør, når kvinnens egg tas ut, befruktes utenfor kroppen, for så å settes inn i kvinnens livmor. Dette gjøres hvis kvinnen har fertilitet problemer. En singel kvinne som ikke har fertilitet problemer vil kunne bli gravid med inseminering, der de rett og slett sprøyter inn donorsæd. 

Anonymkode: d13d7...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange. Kvinner klarer ikke å holde på en mann, derfor er det så mange tapere som benytter seg av det de ikke klarer få fra en mann naturlig.

Anonymkode: cb5cb...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For mange. Kvinner klarer ikke å holde på en mann, derfor er det så mange tapere som benytter seg av det de ikke klarer få fra en mann naturlig.

Anonymkode: cb5cb...84f

Haha, og det kom rett fra munnen til en incel.

Anonymkode: cf087...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige vil ikke være å se på hvor mange barn som blir til med kunstig befruktning siden mange av de som får hjelp er par som ikke klarer det på egenhånd.
Det man må se på er hvor mange barn som står oppført med "far ukjent"
Er lite google søk fortalte meg at hvert år fødes ca 2.500 barn med "far ukjent"
 

Anonymkode: f8033...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...