Gå til innhold

Om hvor mye å gi i konfirmasjonsgave?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste artikkel angående hvor mye man burde gi og for noen priser🥲

reager mest på

tante/onkel: 1300kr

besteforeldre: 4675kr

Fadder: 1450kr

fetter/kusine 625kr

venn: 474kr 

og Nabo: 425kr 😳

jeg er både tante og fadder til eldste nevøen min på 10 år og synes dette er utrolig mye penger! Er det slikt at konfirmasjon handler bare om penger? Eller å feire med nærmeste og ha koselig dag med kake/mat?

Anonymkode: b4702...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skiller ikke på tantebarn og fadderbarn, de får 1.500 kr, så det er vanlig i vår familie ihvertfall.

Besteforeldre har gitt 3.000 kr.

Naboer og venner av barna får 200 kr.

Konfirmasjon handler ikke om bare penger nei.

Anonymkode: 60186...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Leste artikkel angående hvor mye man burde gi og for noen priser🥲

reager mest på

tante/onkel: 1300kr

besteforeldre: 4675kr

Fadder: 1450kr

fetter/kusine 625kr

venn: 474kr 

og Nabo: 425kr 😳

jeg er både tante og fadder til eldste nevøen min på 10 år og synes dette er utrolig mye penger! Er det slikt at konfirmasjon handler bare om penger? Eller å feire med nærmeste og ha koselig dag med kake/mat?

Anonymkode: b4702...442

Tøys. 

Regel nr. 1 : Gi etter lommeboka. 

Her gir vi 300 til venner, naboer, folk langt uti slekta. Faddere gir ikke mer enn andre.

Vi gir 500 - 700 til nieser og nevøer. Besteforeldre gir 5 000, men på andre siden av familien 500. 

Klart konfirmasjon handler mest om gaver og selve selskapet. 

Ungdommer har ikke flust av penger, så kjekt å ha litt til moped, telefon, kjøretimer. Det syns jeg er ungdommen er unt. 

Var i ett bryllup en gang, der leste brudgommen opp hvor mye penger folk hadde gitt,  en og en konvolutt. 

Var noen tanter der som bare åh nei. 

Hva folk gir er privatsak. 

Man gir etter lommeboka. 

Må bare få sagt det, i den ene konfirmasjonen jeg var i, fikk konfirmasjonen et nydelig smykke til ca 500 kr, det ble mye mer satt pris på enn 5 000. Misforstå meg rett, hun ble fornøyd, men ikke alltid det dyreste er det beste selvom det kommer godt med da. 

Anonymkode: 1e5a4...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt 2000 kr til nieser. 1000,- til fadderbarn. Naboer har vi ikke gitt til. 

Egne barn får tur i gave av oss foreldre.

Anonymkode: 67182...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Leste artikkel angående hvor mye man burde gi og for noen priser🥲

reager mest på

tante/onkel: 1300kr

besteforeldre: 4675kr

Fadder: 1450kr

fetter/kusine 625kr

venn: 474kr 

og Nabo: 425kr 😳

jeg er både tante og fadder til eldste nevøen min på 10 år og synes dette er utrolig mye penger! Er det slikt at konfirmasjon handler bare om penger? Eller å feire med nærmeste og ha koselig dag med kake/mat?

Anonymkode: b4702...442

Vi er både fadder og tante/onkel til alle, vi gir 1000kr i konfirmasjon. Dette er da avtalt i forkant og nok penger. 
En trenger absolutt ikke følge dette, ingen kan bestemme slik.

Min beste venninne sitt barn, der gir vi 300kr, er og avtalt 

Anonymkode: cb8ad...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir 2000 kr til nevø/nieser (vi har fire) og 2000 kr til fadderbarn (vi har to).

Til egne barn gir vi 10.000 kr (vi har to).

Til venner av barna hvor de er invitert i selskapet gir vi 500 kr

Til gode naboer sine barn gir vi 400 kr

Man gir etter lommeboken. Vi har romslig økonomi, og føler at dette er riktig sum for oss. 

Anonymkode: c7ac6...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Tøys. 

Regel nr. 1 : Gi etter lommeboka. 

Her gir vi 300 til venner, naboer, folk langt uti slekta. Faddere gir ikke mer enn andre.

Vi gir 500 - 700 til nieser og nevøer. Besteforeldre gir 5 000, men på andre siden av familien 500. 

Klart konfirmasjon handler mest om gaver og selve selskapet. 

Ungdommer har ikke flust av penger, så kjekt å ha litt til moped, telefon, kjøretimer. Det syns jeg er ungdommen er unt. 

Var i ett bryllup en gang, der leste brudgommen opp hvor mye penger folk hadde gitt,  en og en konvolutt. 

Var noen tanter der som bare åh nei. 

Hva folk gir er privatsak. 

Man gir etter lommeboka. 

Må bare få sagt det, i den ene konfirmasjonen jeg var i, fikk konfirmasjonen et nydelig smykke til ca 500 kr, det ble mye mer satt pris på enn 5 000. Misforstå meg rett, hun ble fornøyd, men ikke alltid det dyreste er det beste selvom det kommer godt med da. 

Anonymkode: 1e5a4...04a

Deg er jo litt rart det der. Det er vanlig å vise frem gaver på et gavekort. Der kan alle se hvem som ga hva, men om det er penger er det veldig tabu å vise frem.

Anonymkode: 6f915...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke veldig høy inntekt men har jobbet en del overtid for å kunne gi mer til nieser og nevøer. De gar fått 5000 pluss en liten personlig ting. Ingen andre i familien har veldig mye penger heller, utenom en og han er så gjerrig at det ikke vises på noen måte. Jeg synes det er viktig at ungdommene får litt å rutte med til konfirmasjonen. Det er en markering på at de er så store at de må ta ansvar for en del ting selv. Økonomi er en bit av det. Skulle de ende opp med å "sløse bort" konfirmasjonspengene er det god lærdom i det også. Da er det mye bedre at det skjer mens de fortsatt bor hjemme enn når de får utbetaling fra lånekassen eller sin første ordentlige lønning. Å jobbe noen dager ekstra for å være med på å gi nevøer og nieser den muligheten til å prøve og feile med penger dynes jeg det er veldig verdt.

Anonymkode: 6f915...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav 1500 til nevøen min som jeg er fadder for. Men vi har veldig liten familie, det var min første konfirmasjon siden min egen, 4 år til neste . Hadde vi hatt større familie så hadde jeg sikkert gitt 500- 1000. 

Skal gi en gave i år, til en nabo så vi gir 300. Men noen som vet når vi kan gi gaven til naboen, kan jeg bare gå bort med den i morgen? Skal konfirmeres neste helg. 

Anonymkode: 8a083...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...