Gå til innhold

Barn med nevrodiagnoser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et barn som utredes for Aspergers, tourettes og adhd. Hn har mange trekk fra alle og vil antakelig ende opp med alle diagnosene etter hvert, om ikke alle settes med en gang. Hvilken hjelp er det egentlig å få? Barnet må passes på kontinuerlig og fungerer dårlig med andre barn (raserianfall og impulsiv, voldelig og uforutsigbar atferd) Kan f.eks. ikke være sammen med søsken uten at en voksen er mellom barna. Vi kan verken ha besøk eller dra på besøk, arrangementer osv. fordi barnet ikke fungerer sammen med andre. Finnes det noen hjelp å få for å få barnet til å fungere bedre? Psykolog, spesialpedagog etc? Noen som har erfaring med noe som virker? Foreløpig er det ingen hjelp å få.

Anonymkode: f64ec...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alder?

Anonymkode: f847f...a0e

Seks år

Anonymkode: f64ec...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv barn med asberger (12 år). Alle er jo ulike og det er mye som spiller inn. Mitt barn fungerer jevnt over bedre nå enn som 6-åring. 
Er dere medlem i Autismeforeningen? Kan få gode råd og tips der.

Gir barnet uttrykk for hva han ønsker? Prøv å følg det. Plukk bort det som er mest krevende en periode og se om det kan bidra.

Anonymkode: f847f...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har selv barn med asberger (12 år). Alle er jo ulike og det er mye som spiller inn. Mitt barn fungerer jevnt over bedre nå enn som 6-åring. 
Er dere medlem i Autismeforeningen? Kan få gode råd og tips der.

Gir barnet uttrykk for hva han ønsker? Prøv å følg det. Plukk bort det som er mest krevende en periode og se om det kan bidra.

Anonymkode: f847f...a0e

Godt å høre at det kan bli bedre! 
 

Barnet ønsker at hn skal bestemme alt i leken, at andre skal være stille, at andre skal lytte kontinuerlig til hn, at ønskene og behovene hn har skal oppfylles med en gang. Er veldig vanskelig å få til dette med flere barn.
 

Med kun en voksen til stede som kan tilpasse seg barnet hele tiden, går det bedre, men vi får det ikke til hele tiden, for mat må lages, husarbeid må gjøres, det er foreldremøter, kjøring hit og dit osv. Hvis en voksen kunne viet seg kun til å ta seg av diagnosebarnet i et rom for seg selv uten å lage mat/gjøre husarbeid og en annen kunne gjort alt det andre, ville det nok fungert bedre, men tiden strekker ikke til til det og søsken må også få oppmerksomhet.

Anonymkode: f64ec...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne med en datter som har tourettes mot autisme. De sier vel at når man har tourettes har man enten mange trekk fra autismespekter eller fra ADHD, de henger jo samme disse diagnosene.

Sønnen din er litt ung enda, han er for liten til å forstå at alle andre ikke er som han, at hans reaksjonsmønster ikke er likt som alle andres. Det tar litt tid å forstå det, at verden og menneskene rundt han ikke helt forstår hans tanker og at han ikke helt forstår deres. Det er klart bup på mange måter kan hjelpe, både deg og han, så dere legger tilrette for best mulig modning og læring når han etterhvert nærmer seg puberteten, som gjerne er den vanskeligte tiden.

Du kan søke hjelpestønad. Venninnen min jobbet i noen år redusert for å ha kapasitet til å følge opp. Jeg mener de sats 3 så hun kunne jobbe litt mindre. Hun jobbet vel 70% om jeg ikke husker feil, 6-timers dag fire dager i uka og en fridag.

Anonymkode: 8da91...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen...

Medisiner for ADHD hjelper oss en del. Vi har mast oss til ikke å bli utskrevet av BUP, men det er ingen behandling egentlig - vi har oppfølgingssamtaler hver sjette uke, som vi selv definerer hva skal handle om. 

I kommunen har vi barnekoordinator, IP og ansvarsgruppe, men opplever å måtte holde i det meste selv. Skolen har vi godt samarbeid med, som vi også drifter selv. 

Vi har støttekontakt, men det funker kun fordi vi selv rekrutterte en skoleansatt som allerede hadde relasjon til barnet og er god. De drar ikke ut på ting, det nekter barnet, men kan være sammen hjemme hos oss. 

Det finnes økonomiske ordninger hvor en av dere kan f.eks redusere jobb. Men det er jo som oftest ikke det man egentlig vil. 

Anonymkode: 2f00b...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har en venninne med en datter som har tourettes mot autisme. De sier vel at når man har tourettes har man enten mange trekk fra autismespekter eller fra ADHD, de henger jo samme disse diagnosene.

Sønnen din er litt ung enda, han er for liten til å forstå at alle andre ikke er som han, at hans reaksjonsmønster ikke er likt som alle andres. Det tar litt tid å forstå det, at verden og menneskene rundt han ikke helt forstår hans tanker og at han ikke helt forstår deres. Det er klart bup på mange måter kan hjelpe, både deg og han, så dere legger tilrette for best mulig modning og læring når han etterhvert nærmer seg puberteten, som gjerne er den vanskeligte tiden.

Du kan søke hjelpestønad. Venninnen min jobbet i noen år redusert for å ha kapasitet til å følge opp. Jeg mener de sats 3 så hun kunne jobbe litt mindre. Hun jobbet vel 70% om jeg ikke husker feil, 6-timers dag fire dager i uka og en fridag.

Anonymkode: 8da91...ae5

Det med hjelpestønad er fint selv om du ikke jobber redusert da, venninnen min har satt de pengene rett på sparing de årene hun har jobbet fullt. For datteren hennes kommer aldri til å ha en helgejobb i butikk eller på McDonalds, så de pengene har gått til ekstra lommepenger når hun ble litt eldre.

Anonymkode: 8da91...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så godt å høre at andre også sliter, selv om dere er to voksne 

Jeg er alene med 4 barn, 2 med diagnoser. Og jeg har fått ekstremt MYE pepper her inne. Om hvor udugelig og egoistisk jeg er. 

Anonymkode: 59d92...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...