Gå til innhold

Kan du anbefale en bok(for mindre begavet🙄)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med hukommelse og konsentrasjon, og har store problemer med å lese bøker. Jeg kan ingen ting (politikk, litteratur, geografi, ja egentlig alle temaer som alle andre virker å mestre fint).

Jeg er rett og slett dum. Men har forstått at lesing er bra hjernetrim og er bra mtp hukommelse på sikt.

Tenker derfor å begynne å lese, prøve å gjøre noe med en elendig situasjon.

Hvor startet jeg? Hva ville du gjort? Vil det være enklere å lese en roman, eller finne en bok ang et tema jeg interesserer meg for? Vil ikke miste interessen fordi jeg starter for hardt. Vil kunne ligge på verandaen i sommer og lese en bok, slik andre normale folk gjør.

Anonymkode: 6cd8a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid lest veldig mye, og ganske kompliserte bøker.

Men så var jeg i en ulykke og fikk en liten hjerneskade. Ingenting synlig for andre, men veldig merkbart for meg.

Fatigue, vansker med konsentrasjon, problemer med å holde fokus osv ble den nye normalen.

Jeg elsker å lese, men klarer ikke lese de samme bøkene som før.

Min greie har derfor blitt enkle romaner, det mange kaller kiosk-romaner. Skammet meg faktisk over det, men det gidder jeg ikke lenger. Sånn er det.

Jeg liker historiske romaner, men det er et utall av enkle feel good romaner å velge i.

 

Anonymkode: ae810...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan være lurt å begynne med lydbøker mens du er i bevegelse. Det er ofte enklere å konsentrere seg da, f.eks. når du går tur eller støvsuger. Ellers blir det viktig å finne noe som treffer akkurat deg slik at nysgjerrigheten blir pirret og du opplever motivasjon til å fortsette. Jeg kan anbefale masse bøker, men det må jo være innen en kategori som du vil trives med, ellers vil du bare oppleve enda et nederlag når du da ikke klarer å fullføre. Det kan derfor være lurt å begynne med romaner som er lettleste og med litt enkelt språk, og heller jobbe deg opp litt. 

Hva liker du? Mye humor? Romantikk? Spenning/krim? Fra gamle dager? Fantasy? 

Anonymkode: e1fc5...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå til biblioteket og snakk med de som jobber der. 
 

De har helt sikkert noen anbefalinger og kan hjelpe deg å finne bøker ut fra hva du interesserer deg for. 

Anonymkode: a5f18...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en trafikkulykke. Langvarig hjernerystelse på 17. året. Sliter med konsentrasjon, klarer ikke lede tunge bøker. 

Jeg syns bøker som er skrevet av Camilla Läckberg, Unni Lindell, Jens Henrik Jensen, Gunnar Staalsen er fine bøker som ikke er så tunge å lese.😊 

Anonymkode: 83e74...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på barne og ungdomsbøker først. De er ikke så lange eller innviklet, men mange er bra likevel. I tillegg er det smart å Google ting når det er noe du ikke forstår.  Om du øå Google samme ord 20 ganger gjør jo ikke noe.

Anonymkode: 8ecf9...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les det du vil. Om det er sagaen om isfolket 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: ce018...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg mye. Men skal jeg ha noe lettlest, men bra, så synes jeg bøkene til Marian Keyes er veldig bra.

Anonymkode: 848a7...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har alltid lest veldig mye, og ganske kompliserte bøker.

Men så var jeg i en ulykke og fikk en liten hjerneskade. Ingenting synlig for andre, men veldig merkbart for meg.

Fatigue, vansker med konsentrasjon, problemer med å holde fokus osv ble den nye normalen.

Jeg elsker å lese, men klarer ikke lese de samme bøkene som før.

Min greie har derfor blitt enkle romaner, det mange kaller kiosk-romaner. Skammet meg faktisk over det, men det gidder jeg ikke lenger. Sånn er det.

Jeg liker historiske romaner, men det er et utall av enkle feel good romaner å velge i.

 

Anonymkode: ae810...1cf

Føler det er slik med meg også, uten at det er bekreftet. Men leste tungt fagstoff da jeg tok bachelor for en del år siden, og etter en ulykke har alt endret seg. Takk for tips, og enda i at man ikke skal trenge å skamme seg over det ❤️

Anonymkode: 6cd8a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kanskje det kan være lurt å begynne med lydbøker mens du er i bevegelse. Det er ofte enklere å konsentrere seg da, f.eks. når du går tur eller støvsuger. Ellers blir det viktig å finne noe som treffer akkurat deg slik at nysgjerrigheten blir pirret og du opplever motivasjon til å fortsette. Jeg kan anbefale masse bøker, men det må jo være innen en kategori som du vil trives med, ellers vil du bare oppleve enda et nederlag når du da ikke klarer å fullføre. Det kan derfor være lurt å begynne med romaner som er lettleste og med litt enkelt språk, og heller jobbe deg opp litt. 

Hva liker du? Mye humor? Romantikk? Spenning/krim? Fra gamle dager? Fantasy? 

Anonymkode: e1fc5...d4d

Har prøvd lydbøker, men det blir alt for vanskelig. Tankene vandrer og jeg hører ikke etter, dvs går ikke med meg handlingen. Setter jeg meg ned med en bok i hendene, så vet jeg at det er dette jeg skal se/fokusere på. Må bare øve opp hukommelsen og det å la det jeg har lest feste seg i stedet for å forsvinne etter 1 minutt😐

Ser jeg en serie så liker jeg spenning/krim, men jeg vet ikke om det blir det samme å lese som å se? 

Humor er bra, romantikk er sikkert bra. Absolutt ikke noen sans for fantasy. Jeg liker egentlig litt forskjellig, har feks sett Virgin River, House, New Amsterdam, Sweet Magnolias, You. Litt ulike serier, liker mye forskjellig tror jeg.

Anonymkode: 6cd8a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva med å gå til biblioteket og snakk med de som jobber der. 
 

De har helt sikkert noen anbefalinger og kan hjelpe deg å finne bøker ut fra hva du interesserer deg for. 

Anonymkode: a5f18...330

Det kan jeg jo gjøre 🙂🙂

Anonymkode: 6cd8a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg var i en trafikkulykke. Langvarig hjernerystelse på 17. året. Sliter med konsentrasjon, klarer ikke lede tunge bøker. 

Jeg syns bøker som er skrevet av Camilla Läckberg, Unni Lindell, Jens Henrik Jensen, Gunnar Staalsen er fine bøker som ikke er så tunge å lese.😊 

Anonymkode: 83e74...9e2

Oi😐❤️ Takk for tips 🙂

Anonymkode: 6cd8a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Prøv deg på barne og ungdomsbøker først. De er ikke så lange eller innviklet, men mange er bra likevel. I tillegg er det smart å Google ting når det er noe du ikke forstår.  Om du øå Google samme ord 20 ganger gjør jo ikke noe.

Anonymkode: 8ecf9...5aa

Jeg er flittig googler 🙈 Men blir litt demotiverende når man googler ikke 20, men 300 ganger uten at det fester seg 🥴😬 Skal se om jeg finner noe sånt 🙂

Anonymkode: 6cd8a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå leser jeg mye. Men skal jeg ha noe lettlest, men bra, så synes jeg bøkene til Marian Keyes er veldig bra.

Anonymkode: 848a7...896

Takk 🙂

Anonymkode: 6cd8a...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Nå leser jeg mye. Men skal jeg ha noe lettlest, men bra, så synes jeg bøkene til Marian Keyes er veldig bra.

Anonymkode: 848a7...896

Tenkte akkurat det samme! :) 

Anonymkode: f11f6...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pocketseriene på butikken er svært lettleste. De kan jo være fine å begynne med for å oppleve mestring og engasjement? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med noe som er lettlest i alle fall, og gjerne bøker som ikke er så tjukke og tettskrevne. Barnebøker kan faktisk være en god start for å trene opp det å lese.  Eller bøker med en kombinasjon av tekst og bilder.  Eller rett og slett ukeblader kan også være en start. 

Anonymkode: 5e136...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...