Gå til innhold

Hvordan få barnefar til å holde samvær avtale?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi var sammen i 13 år, med noe kort opphold men ble sammen igjen (korte opphold før vi fikk barn). 
Men gikk fra hverandre for 3 år siden, helt siden vi gikk fra hverandre hvor det var ett stygt brudd så har jeg hatt barna 100 %,  mens vi bodde sammen også da det var ustabilt å han slet med seg selv.
I tillegg pga ett par voldelig episoder mot meg så valgte jeg å barna 100 % da det føltes tryggest for meg, han protesterte aldri mot det. Han har aldri påført barna vold. 
De tre årene har barna sett faren sin veldig lite, første året for barnas skyld så planla jeg tur til Kristiansand dyrepark slik at barna fikk tid med faren sin hvor jeg også var med, en annnen gang samme år som vi gikk fra hverandre planla jeg enda en tur til en annen park. Slik at barna skal opprettholde kontakt. 
Men jeg forstå at jeg kunne ikke holde på sånn hele tiden, da det koster mye i tillegg så er det på sin plass at han tar initiativ selv. Vi ble enig om at han skulle gi meg litt penger hver mnd når barna f.eks trenger nye sko, jakke osv. 

alle de tre årene har han kjøpt sko til barna en gang, julegaver 2/3 årene, dukket på bursdagen kun en gang til sønnen men aldri til dattera. 
har ikke sett til noe penger, og han holder ALDRI avtalen til samvær i helgene slik vi ble enig helt fra starten. Det er alltid ett eller annet, enten er det noe med bilen, eller så sliter han med seg selv, eller jobber overtid, eller skal noe med kompisene. 
minste barnet har nedsatt funksjonsevne så jeg gleder meg jo veldig til helgene slik at jeg kan hente meg inn igjen, men blir mer sliten når far nekter å samarbeide. 
Har dere noe lignende erfaring eller råd å gi meg? Jeg har vært sykemeldt nå i 6 mnd pga jeg utbrent både av hjemme situasjonen, jobb og alt som følger med. Føler meg så ensom med alt for mye ansvar, det er mine barn å jeg valgte dette selv med min da værende samboer. Men han er jo faren til barna, det er ekstra vanskelig når barna vil se pappaen sin. Jeg forteller dem ikke lenger at det er helg å at pappa egentlig skulle hente. Forteller dem heller når jeg faktisk ser bevis på at han er på vei fordi jeg ønsker ikke å såre og skuffe barna. 

Anonymkode: 33d3d...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hi her igjen! 
skal sies at han var veldig kontrollerende mot meg i forholdet når vi var sammen. 
jeg oppfatter det slik at når han ikke henter barna å han vet at han ikke hadde planer om å hente barna denne helgen, så venter han med å si ifra til meg til siste liten slik at jeg heller ikke får planlagt noe som helst. 
 

jeg har faktisk prøvd flere ganger å kutte kontakten helt ut med han, slik at barna ikke har kontakt med han heller, da jeg synes det er bedre for barna å ikke ha noe kontakt med han enn at han skal skuffe barna stadig vekk. 

har sagt til han at jeg kommer til å søke om barnebidrag, men da truer han meg eller at han plutselig skal en periode hente barna kanskje to-tre helg på rad så forsetter det slik. 
 

 

Anonymkode: 33d3d...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som om jeg hadde skrevet dette for 3 år siden … det er 6 år siden den juridiske skilsmissen for min del , og kort oppsummert etter timer med familieterapeut, psykolog og oppegående mennesker i vennekretsen er rådet å kutte ut han helt ut for barnas skyld. Kjør gjerne barnebidrag i nav - det vil ikke endre situasjonen, men da har du pengene i alle fall. Det er fristende å sende barna på samvær og ha et eget liv i noen dager i måneden. MEN han kommer til å ødelegge det uansett, så igjen, mitt råd - finn en måte å eksistere på helt uten han. Når barna blir større kan de ha kontakt med han på telefon, video, ta transport selv til å besøke han hvis de vil osv. 

Anonymkode: 34a8f...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke endte han, og du kan ikke tvinge han til å ha barna.

Men du kan søke om bidrag og endre dine forventninger. Forventer du ingenting blir du ikke skuffet heller

 

Anonymkode: d5431...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må innstille deg på at du er alene om dette, hele tiden og 100%, og at han aldri kommer til å følge opp noen samværsavtale. Søk bidrag gjennom NAV, og drit i truslene hans. 

Dokumenter alt du kan. Lag deg en dagbok, ta vare på alt som skriftlig. Kopier det inn i dagboka, eller hvis du har det analogt, skriv ut og ta vare på det. Alt av meldinger og mailer. Noter ned alt som blir sagt muntlig. Hold det så nøytralt du kan, ikke legg inn masse skjellsord og skriv "De j***a idioten!" Skriv: "Kjell Bjarne hentet ikke barna som avtalt fredag kl 17.30. Lørdag fikk jeg en telefon der han sa xxx"

Han gjør dette for å kontrollere deg, så ikke la deg kontrollere. Legg planer for deg og barna, reis bort, finn på ting. Skulle han komme for å hente barna og dere ikke er hjemme, så ja vel. Hvor mange ganger har ikke barna dine ventet forgjeves på ham?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ham truer med å hente barna tre helger på rad om du søker bidrag?

Hva med å svare noe han ikke forventer? 

"Så deilig, det vil jeg sette stor pris på, og ungene vil ha stor glede av det. Fra førstkommende helg eller?"

Om han ikke lenger føler det er en straff, men heller en glede for deg kommer han aldri til å gjennomføre. Det vet du jo, så hvorfor tro på han. Og skulle han gjennomføre er det ingen som taper på det...

Søk bidrag gjennom nav, og gjør som Superdolly sier, skriv ned alt.

Og ikke forvent noe, da blir du ikke skuffet heller.

Trenger du hjelp og avlastning så søk om det, du er ikke den eneste alenemoren som har det. Men hør i nettverket ditt først kanskje? Kan ungene overnatte hos besteforeldre, tanter eller onkler hver tredje helg? Hva med hans foreldre/familie, ønsker de besøk av barna?

Vi var besøkshjem for en venninne av datteren min i mange år. Mammaen hennes var død og pappaen helt alene. Vi fikk litt penger for det også faktisk. Hun var hos oss hver tredje helg.

Anonymkode: d5431...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

krev at alt skal kommuniseres skriftlig. Da er det lettere å ta kopi av alt.

Anonymkode: 0c62b...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...