Gå til innhold

Jeg har mistet lappen - skulle heller ønsket jeg fikk kreft


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg har vært utrolig dum- ikke en dag har gått siden den dagen i mars hvor jeg klarte å miste førerkortet uten at jeg klandrer meg selv. Jeg vet jeg risikerer å føle meg enda dummere ved å poste her- men håper på noe ok feedback. Jeg ble tatt i ruskjøring da jeg hadde inntatt et legemiddel jeg ikke hadde resept på. Jeg vet hvor dumt det er. Jeg har nylig opplevd en svært alvorlig voldtekt, og har ikke klart å fungere normalt siden da. Jeg burde sykemeldt meg fra alt, men det så jeg ikke da, og valgte å heller bruke beroligende midler når jeg slet som verst. Nå er alt i limbo - jeg sliter hver dag med psykiske utfordringer ift offentlig transport, flashbacks, dyp depresjon, og en stadig følelse av å ha lyst til å bli borte fra alt. Jeg skulle rett og slett ønske jeg hadde fått en dødelig sykdom istedet for å måtte være uten lappen og vite hvert sekund av dagen at dette har jeg forsårsaket selv. Jeg får ingen psykologhjelp og har ingen nettverk, kun en kjæreste som jeg ikke kan belaste med alt, ei heller har mulighet til å forstå alt jeg sliter med. Jeg går på jobb hver dag, men hver dag er en kamp. Nå som våren står for døren blir også alt enda vanskeligere, jeg blir påmint hver dag hvordan livet mitt kunne vært dersom jeg hadde valgt å gjøre noe annet enn å dra på fest den dagen jeg ble voldatt, eller hva jeg kunne gjort annerledes for å ikke miste lappen, eller hvordan livet kunne vært. Er det noen som har innspill? Skal jeg sykemelde meg og legge meg og synes synd i meg selv, skal jeg stå på, skal jeg rømme fra alt? Bor på en liten plass hvor jeg også kan møte overgriper. 

Anonymkode: edea2...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres riktig ille ut, du sliter jo med mye mer enn å ha mista lappen. Jeg vet ikke hva det beste å gjøre er, men du bør absolutt snakke med noen om dette. Det går vel an å begynne med fastlegen? Og blir det sykmelding, husk at dette ikke er for at du skal " legge meg og synes synd i meg selv" som du skriver, det er for at du skal kunne jobbe deg gjennom tingene og bli bedre. Ingen ting å skamme seg over!

Anonymkode: 01a35...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du ikke psykologhjelp? Som jeg leser dette innlegget er det det du desperat trenger...

Gå ihvertfall til fastlegen. Ikke legg noe imellom, fortell akkurat hvordan du har det nå.

Om sykemelding er riktig er vanskelig å si, for vi mennesker nå engang sånn skrudd sammen at vi ikke tjener på å "gå i hi". Men kanskje trenger du litt mindre belastning akkurat nå, full jobb blir kanskje for mye?

Dette må du diskutere med legen. Og ingen snakker om å legge seg ned og synes synd på seg selv, men kanskje trene, gå tur i skogen, få behandling osv så du får luftet dette litt ut av kroppen.

Anonymkode: 45563...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke psykolog fordi jeg har gått til psykolog like etter overgrepet, og avsluttet behandlinga etter ønske fra behandler da jeg hadde fått diagnosen PTSD, med henvisning til kommunalt team om å snakke med disse. Jeg føler dog ikke den samme tilliten til disse som til psykologen, så jeg får liksom ikke fortalt hvordan jeg egentlig har det.
Jeg er også livredd for å miste jobben så jeg velger liksom å stå ekstra på i tilfelle de blir informert. Jeg har en jobb som krever politiattest, og har ikke jobbet her mer enn 8 mnd, så jeg er absolutt ikke uunnværlig. Mister jeg jobben vet jeg med meg selv at jeg ikke klarer å søke nye jobber, da jeg er utdannet innen helse, som selvfølgelig krever politiattest. Jeg vet at ved lang tids fravær er det mulig for arbeidsgiver å be om ny politiattest og da vil dette forholdet framkomme. Jeg føler jeg er nødt til å stå på av denne grunnen, men er det virkelig slik at det eneste man skal glede seg til er de minuttene før man sovner? Det er nemlig det eneste tidspunktet i løpet av dagen jeg har «fri» fra tankene mine. Jeg har bestilt legetime nå, så skal jeg si hva jeg tenker og hvordan jeg har det til legen til uka. 

TS

Anonymkode: edea2...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg får ikke psykolog fordi jeg har gått til psykolog like etter overgrepet, og avsluttet behandlinga etter ønske fra behandler da jeg hadde fått diagnosen PTSD, med henvisning til kommunalt team om å snakke med disse. Jeg føler dog ikke den samme tilliten til disse som til psykologen, så jeg får liksom ikke fortalt hvordan jeg egentlig har det.
Jeg er også livredd for å miste jobben så jeg velger liksom å stå ekstra på i tilfelle de blir informert. Jeg har en jobb som krever politiattest, og har ikke jobbet her mer enn 8 mnd, så jeg er absolutt ikke uunnværlig. Mister jeg jobben vet jeg med meg selv at jeg ikke klarer å søke nye jobber, da jeg er utdannet innen helse, som selvfølgelig krever politiattest. Jeg vet at ved lang tids fravær er det mulig for arbeidsgiver å be om ny politiattest og da vil dette forholdet framkomme. Jeg føler jeg er nødt til å stå på av denne grunnen, men er det virkelig slik at det eneste man skal glede seg til er de minuttene før man sovner? Det er nemlig det eneste tidspunktet i løpet av dagen jeg har «fri» fra tankene mine. Jeg har bestilt legetime nå, så skal jeg si hva jeg tenker og hvordan jeg har det til legen til uka. 

TS

Anonymkode: edea2...8e7

Du mister ikke jobben om du blir sykemeldt. Snakk med fastlegen, slik kan du ikke ha det ❤️

Anonymkode: ab7b8...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, ta i mot all den hjelpen du kan få! Du er ikke den eneste som har gjort dumme valg! Det er menneskelig. Ikke la det definere deg. Du er mye mer enn den ene feilen. Det er fortid, nå ser du fremover.

Har en god venn som kjørte i ruspåvirket tilstand og tok nesten livet av seg selv. Tiden leger alle sår, det er ikke noe han tenker på i dag! Du har lært din lekse. Opp med hodet, dette klarer du!

Anonymkode: d8499...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og mistet lappen, så vet hvor kjipt det er, og når det kommer på toppen av alt annet du strever med så skjønner jeg godt at dette er tøft. Bra at du har bestilt time hos legen din, kanskje du trenger en lite timeout eller en delvis sykemelding. Hvor lenge mistet  du lappen for?

Anonymkode: fa170...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle støttende svar, jeg er veldig takknemlig. Jeg hadde egentlig regnet med å få mye mer pepper, siden dette jo faktisk er bare min egen feil. Takk ❤️

Rettssak har enda ikke vært, men utfra promillemålingen så vil det bli minst to år, kanskje mer. Er det noen som vet om jeg kan be om å få denne redusert med tanke på situasjonen min, eller er dette en tåpelig tanke? 
Hvor lenge mistet du lappen AB, og hvordan løste du det med jobb og daglige oppgaver…? 
 

TS

Anonymkode: edea2...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for alle støttende svar, jeg er veldig takknemlig. Jeg hadde egentlig regnet med å få mye mer pepper, siden dette jo faktisk er bare min egen feil. Takk ❤️

Rettssak har enda ikke vært, men utfra promillemålingen så vil det bli minst to år, kanskje mer. Er det noen som vet om jeg kan be om å få denne redusert med tanke på situasjonen min, eller er dette en tåpelig tanke? 
Hvor lenge mistet du lappen AB, og hvordan løste du det med jobb og daglige oppgaver…? 
 

TS

Anonymkode: edea2...8e7

Oi, minst 2 år, det er lenge ja. Du har ingenting å tape på å be om redusert tid, men det er vel ganske strengt ved ruskjøring.

Jeg mistet den "bare" for 4 måneder, men jeg kjenner godt på det, savner friheten med å kjøre når det passer meg, ikke passe på når bussen går, jeg bor heldigvis et sted hvor det går ganske greit med buss, noe jeg ikke ante før jeg mistet lappen.

Anonymkode: fa170...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skulle ønske bestemor mista lappen istedenfor å få kreft og dø 

Beklager for det du har opplevd, HI, men her er det kun din egen feil at du mista lappen. Og det var det enda godt du gjorde når du kjører i påvirket tilstand. 
Søk hjelp for det du har opplevd istedenfor å dyrke sorgen over å ha mista lappen. Tenk om du hadde kjørt på og drept ett barn. 

Anonymkode: 96f9a...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er i en kjiip situasjon, HI og at du er fortvilet.  Men å sette ting opp mot hverandre og si at du heller ville hatt kreft enn å miste lappen, så mister du min medfølelse.  Jeg håper egentlig at du bare troller, for om dette er sant og du virkelig mener det, så er vel ikke helsevesenet rette plassen for deg heller. Bruk denne tida til å sørge for at du ikke kjører i beruset tilstand igjen og få hjelp for traumene dine. Og slutt å sette din situasjon opp mot andres, det hjelper deg nemlig ikke å gjøre det. 

Jeg ville forresten som en annen over her, mye heller mistet lappen enn å få kreft.  Veldig mange som får kreft overlever, men for en stor del betyr det et liv utenfor arbeidslivet det også, som følge av senskader og ettervirkninger.  

Anonymkode: 65105...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet jeg har vært utrolig dum- ikke en dag har gått siden den dagen i mars hvor jeg klarte å miste førerkortet uten at jeg klandrer meg selv. Jeg vet jeg risikerer å føle meg enda dummere ved å poste her- men håper på noe ok feedback. Jeg ble tatt i ruskjøring da jeg hadde inntatt et legemiddel jeg ikke hadde resept på. Jeg vet hvor dumt det er. Jeg har nylig opplevd en svært alvorlig voldtekt, og har ikke klart å fungere normalt siden da. Jeg burde sykemeldt meg fra alt, men det så jeg ikke da, og valgte å heller bruke beroligende midler når jeg slet som verst. Nå er alt i limbo - jeg sliter hver dag med psykiske utfordringer ift offentlig transport, flashbacks, dyp depresjon, og en stadig følelse av å ha lyst til å bli borte fra alt. Jeg skulle rett og slett ønske jeg hadde fått en dødelig sykdom istedet for å måtte være uten lappen og vite hvert sekund av dagen at dette har jeg forsårsaket selv. Jeg får ingen psykologhjelp og har ingen nettverk, kun en kjæreste som jeg ikke kan belaste med alt, ei heller har mulighet til å forstå alt jeg sliter med. Jeg går på jobb hver dag, men hver dag er en kamp. Nå som våren står for døren blir også alt enda vanskeligere, jeg blir påmint hver dag hvordan livet mitt kunne vært dersom jeg hadde valgt å gjøre noe annet enn å dra på fest den dagen jeg ble voldatt, eller hva jeg kunne gjort annerledes for å ikke miste lappen, eller hvordan livet kunne vært. Er det noen som har innspill? Skal jeg sykemelde meg og legge meg og synes synd i meg selv, skal jeg stå på, skal jeg rømme fra alt? Bor på en liten plass hvor jeg også kan møte overgriper. 

Anonymkode: edea2...8e7

Alle voldtekter er svært alvorlige, og jeg tror du skriver dette i en tilstand som forklarer at noe blir litt irrasjonelt her. Du bør antageligvis sykmelde deg siden du er så på kanten, og du trenger ikke legge deg ned og synes synd på deg selv for det. Jeg syns også at du skal snakke med de du fikk tilbud om å prate med ting om, for uansett så tror man at ingen forstår når en har opplevd traumatiske ting. Det er faktisk en veldig ensom følelse og tilstand å være i. Men det vil mest sannsynlig hjelpe deg i å bearbeide likevel, så prøv for din egen skyld. 

Anonymkode: 475cd...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ønske seg kreft i stede for å miste lappen er så forstyrret at du trenger hjelp. Du kunne kjørt ned og drept et barn! Når du da mister den i to år har du ikke bare vært litt over grensen heller. Jeg var med i rettssak der tiltalte mistet for to år - han var så full at han ikke husket kjøreturen. Tenk alt som kan skje. Ja - en voldtekt er forferdelig men man får ikke fripass selv om. Søk hjelp, og oppi alt her er lappen det minst viktige. 

Anonymkode: af63c...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å søke om å få sertifikatet tilbake når du kan bevise at du er rusfri? 
I mellomtiden kan du være glad du ikke tok livet av noen, 

Og kanskje dette er nok til at du tar tak i problemet. Jeg føler med deg for du har opplevd noe forferdelig men politiet har tatt sertifikatet ditt for å beskytte uskyldige fra å bli drept av deg. 
 

Håper du får hjelp ❤️

Anonymkode: 973d1...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det er mulig å søke om å få sertifikatet tilbake når du kan bevise at du er rusfri? 
I mellomtiden kan du være glad du ikke tok livet av noen, 

Og kanskje dette er nok til at du tar tak i problemet. Jeg føler med deg for du har opplevd noe forferdelig men politiet har tatt sertifikatet ditt for å beskytte uskyldige fra å bli drept av deg. 
 

Håper du får hjelp ❤️

Anonymkode: 973d1...d0d

Nei, det kan man ikke. Det hjelper ikke å slutte nå. Skaden er skjedd og hun må ta straffa si 

Anonymkode: 96f9a...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det kan man ikke. Det hjelper ikke å slutte nå. Skaden er skjedd og hun må ta straffa si 

Anonymkode: 96f9a...5b0

Joda, det kan man.

Anonymkode: fa170...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner at du er i en kjiip situasjon, HI og at du er fortvilet.  Men å sette ting opp mot hverandre og si at du heller ville hatt kreft enn å miste lappen, så mister du min medfølelse.  Jeg håper egentlig at du bare troller, for om dette er sant og du virkelig mener det, så er vel ikke helsevesenet rette plassen for deg heller. Bruk denne tida til å sørge for at du ikke kjører i beruset tilstand igjen og få hjelp for traumene dine. Og slutt å sette din situasjon opp mot andres, det hjelper deg nemlig ikke å gjøre det. 

Jeg ville forresten som en annen over her, mye heller mistet lappen enn å få kreft.  Veldig mange som får kreft overlever, men for en stor del betyr det et liv utenfor arbeidslivet det også, som følge av senskader og ettervirkninger.  

Anonymkode: 65105...bb5

Det er fortvilelse og (p)sykdom som snakker, og er slett ikke unormalt.

Folk som er alvorlig deprimert, utbrent o.l. kan "ønske seg" en alvorlig sykdom, fordi tanken om å bli lagt på isolat et sted og slippe unna alt og alle, alle krav, alle forventninger, gjør det verdt det på en måte. HI er ikke alene om slike tanker, det er ganske vanlig.

Men det er selvfølgelig ganske tabubelagt og ikke noe man snakker høyt om.

Snakk med fastlegen du HI, og ta det derfra. Du er nede i et sort hull nå, men livet er ikke over. Sakte men sikkert vil du finne veien opp igjen, og du trenger nok hjelp på veien dit.

Anonymkode: 45563...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Harr masse medfølelse for deg. ❤️ Det har jeg. ❤️

Men å ha kreft er ganske mye verre enn å miste lappen for ett par år altså. 

Ikke bagateliser kreft. 

Har hørt noen har sagt at de skulle ønske de hadde vært en bilkræsj, for da kunne de slappe av litt...

Jeg har fått livet ødelagt etter at en annen bilist kjørte i beruset tilstand. Syk 24/7. 

Så jeg er glad for at du er av veien. 

Du satt andre mennesker i fare. 

Du har selvfølgelug krav på psykologhjelp/ traumebehandling. ❤️ 

 

Anonymkode: 91b01...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er i en veldig lei situasjon, og at er fortvilet, men jeg lover deg, kreft vil du ikke ha. 

Kreft er ikke noe man ber om, selvfølgelig er ikke voldtekt heller noe noen ber om, og ikke er det noen som fortjener det. At du valgte å ruse deg, det er én ting, men å kjøre bil i ruset tilstand - det var et valg du tok, og heldigvis ble du tatt. 

Anonymkode: b3824...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om hvordan muligheten er for å få lappen tidlig tilbake ol, men selv om 2 år er lenge så er det bare en liten del av livet. 

Jeg synes du skal vurdere en el-sykkel. For det første fordi det løser mye av transportbehovet det meste av året, men også fordi det er godt for psyken å røre på seg og komme seg ut.

Uansett skal du huske at ting blir bedre. Selv om det er tøft nå så blir livet godt igjen. Du har fått en skikkelig trøkk, men du er ikke ødelagt. Lykke til.

Anonymkode: cbd5a...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre hvor vanskelig du har det. Jeg synes du burde ta deg en tur til fastlegen og fortelle hvordan du har det. Du må få hjelp til å behandle traumet og åpenbart et annet tilbud enn det du har nå. Det synes ikke å fungere.

Så må jeg si - jeg er glad du mistet lappen. Jeg har familiemedlem som ble alvorlig skadet i trafikkulykke pga at fører i andre bilen var ruset. Å kjøre i ruspåvirket tilstand er så farlig. Både for deg og andre. 

Anonymkode: 91248...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg Harr masse medfølelse for deg. ❤️ Det har jeg. ❤️

Men å ha kreft er ganske mye verre enn å miste lappen for ett par år altså. 

Ikke bagateliser kreft. 

Har hørt noen har sagt at de skulle ønske de hadde vært en bilkræsj, for da kunne de slappe av litt...

Jeg har fått livet ødelagt etter at en annen bilist kjørte i beruset tilstand. Syk 24/7. 

Så jeg er glad for at du er av veien. 

Du satt andre mennesker i fare. 

Du har selvfølgelug krav på psykologhjelp/ traumebehandling. ❤️ 

 

Anonymkode: 91b01...f49

Det handler ikke om lappen vet du...

Anonymkode: 475cd...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er obs på at dette blir upopulært, men jeg må bryte inn : Hi har gjort en feil. Alt i så henseende har gått bra. Og så må noen snakke om hva som KUNNE skjedd. 

Det holder ikke at et menneske er fortvilet og lei seg pluss er traumatisert. la oss gjøre det LITT verre da dere!

jesus.

Anonymkode: 475cd...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...