Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Jeg har en skjønn nevø som blir 4 år om 2 måneder. Søt liten gutt, eneste tingen er at jeg skjønner ingenting av hva han sier og prøver å si, det er noen bitte få ord som han sier veldig tydelig feks nei og hade, men alt annet er bare rabbel og babbel der jeg tenker «hva sa han nå?». Det jeg har gjort er at om det er noe spesefikt som feks om han ser en hund så ser man at han prøver å snakke om den da han peker på hunden, da prøver jeg å si ja den er kjempe søt osv og prøver å snakke om den og responderer til han, uansett om det er veldig vanskelig og skjønne hva han vil si fordi er mer sånn «vovv ablædabæda» liggnendes når han prøver å snakke til meg. Nå tror jeg han er litt forsinket i språket. Synes bare det er litt trist at ikke alltid alle vet hva han vil og si, så jeg håper at han etter vert han får det til Ikke så lett alltid å vite når man ikke skjønner helt hva ungen vil si. Anonymkode: 36d90...5ea
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Det er fint og viktig at du prøver å respondere or kommunisere med han likevel. Det kommer seg nok. En del gutter spesielt er trege med språk og å snakke forståelig. Regner med foreldrene hans er klar over det? Hilsen logoped Anonymkode: 0a222...385
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 Skjønner dilemmaet, og som regel er det bare de som er rundt ham hver dag som forstår ( mer eller mindre ) Syns du tar det på en fin og viktig måte, og jeg syns ikke at han er sen med å snakke, for sånt er veldig individuelt. Min var nærmere tre år da han gjorde seg forstått med setninger osv, men da han først startet så snakket han ustanselig også. Bare fortsett å svar ham som du gjør, så plutselig snakker han helt forståelig. Anonymkode: 1407e...d4a
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 Bare fortsett som du gjør. Men om du vil hjelpe han litt ekstra så er det fint om du for eksempel sier " Ja, hunden er søt / Ja, en søt hund" Til barn som sliter med språk, kan det være lurt å bruke så få ord som mulig og bruke substantiv i stedet for pronomen der det går an. Jeg begynte å snakke veldig tidlig, mens broren min brukte flere år. Men i dag snakker vi like godt (og jeg snakker sikkert mest fremdeles.... men ikke bedre) Anonymkode: 1187d...f8c
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 Mellom 80 og 90 % av kommunikasjon er kroppsspråk. Tenker det blir bedre innen ett år. Sønnen vår var litt treg, etter fylt 4 år skravlet han som en foss. De forstår alt vi sier, men får det ikke ut. Hva med tegn til tale eller hva det heter? Anonymkode: 1464c...dfb
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er fint og viktig at du prøver å respondere or kommunisere med han likevel. Det kommer seg nok. En del gutter spesielt er trege med språk og å snakke forståelig. Regner med foreldrene hans er klar over det? Hilsen logoped Anonymkode: 0a222...385 Det kommer seg nok?!.. ungen er 4 år og uttaler kun to-tre ord som er forståelig .. la oss ikke snakke om alt, men bare for å nevne noe så kan det være alt mellom for stram tungebånd, nedsatt hørsel, DLD osv. Heldigvis er det 4-årskontroll og Språk-4 test på helsestasjon som kommer til å fange opp dette og følge opp, håper jeg Hilsen, en annen logoped Anonymkode: fbe72...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå