Gå til innhold

Kan fysisk vold være selvforsvar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Si at den ene parten i et forhold blir utsatt for systematisk psykisk vold gjentatte ganger, og den som blir utsatt for det tyr til fysisk vold ved flere anledninger for å slippe mer frykt, stress og psykisk mishandling. Vil da den fysiske volden kunne defineres som selvforsvar? Før noen skriver at det bare er å gå, så husk at mennesker kan bli paralyserte ved mishandling, tilstanden som mer er kjent som freeze, det samme som kan skje ved overgrep og å være vitne til traumatiserende hendelser. Etter freeze så kan et sammenbrudd eller reaksjon komme, og da i dette tilfellet fysisk vold. Noen tanker eller noen som vet ?

Anonymkode: ec02c...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan det. Jeg ble en gang presset inn i et hjørne av en mann utenfor et utested. Jeg hadde ingen rømningsvei, og ble livredd og da slo instinktene inn. Jeg ga han et slag i ansiktet og et i magen. Da kom jeg meg fri, og det var ikke lenger behov for mer selvforsvar, så jeg kom meg unna. Han forsøkte å anmelde, men etter jeg ga min forklaring og han bekreftet at det stemte, så ble saken henlagt. Han forsøkte seg også på voldsoffererstatning, men fikk ikke det heller. Heldigvis. 

Anonymkode: 16e53...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan det. Jeg ble en gang presset inn i et hjørne av en mann utenfor et utested. Jeg hadde ingen rømningsvei, og ble livredd og da slo instinktene inn. Jeg ga han et slag i ansiktet og et i magen. Da kom jeg meg fri, og det var ikke lenger behov for mer selvforsvar, så jeg kom meg unna. Han forsøkte å anmelde, men etter jeg ga min forklaring og han bekreftet at det stemte, så ble saken henlagt. Han forsøkte seg også på voldsoffererstatning, men fikk ikke det heller. Heldigvis. 

Anonymkode: 16e53...c21

Da var han jo fysisk. Grunnen til at jeg skrev innlegget var at jeg leste en gammel sak der en mann ble frikjent for fysisk vold fordi kona hadde vært sykelig sjalu i så stor grad at han måtte se ned hver gang de passerte andre kvinner på gata. Jeg vet ikke om dette er et tema som passer her, så jeg har bedt admin slette da det ikke var helt gjennomtenkt fra min side. 

Anonymkode: ec02c...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da var han jo fysisk. Grunnen til at jeg skrev innlegget var at jeg leste en gammel sak der en mann ble frikjent for fysisk vold fordi kona hadde vært sykelig sjalu i så stor grad at han måtte se ned hver gang de passerte andre kvinner på gata. Jeg vet ikke om dette er et tema som passer her, så jeg har bedt admin slette da det ikke var helt gjennomtenkt fra min side. 

Anonymkode: ec02c...ff5

Nei. Han var ikke fysisk. Han gikk forover slik at jeg måtte gå bakover.

Det du beskriver er litt i en gråsone tror jeg. Og er det tvil, skal den komme den tiltalte til gode

Anonymkode: 16e53...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Han var ikke fysisk. Han gikk forover slik at jeg måtte gå bakover.

Det du beskriver er litt i en gråsone tror jeg. Og er det tvil, skal den komme den tiltalte til gode

Anonymkode: 16e53...c21

Han var fysisk ved å presse deg inn i et hjørne, så du fysisk ikke hadde noen rømningsvei

Anonymkode: 3febe...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører til sjeldenhetene Hi, men i en del land har kvinner som har begått ikke-planlagt drap blitt frikjent fordi de har klart å dokumentere at de har levd i et terrorvelde og fryktet for eget liv. Vanligvis anses de da som utilregnelige i gjerningsøyeblikket. I USA ble faktisk en gang en kvinne frikjent for drap med sterk PMS som begrunnelse. Men det er USA da...

Endret av Winterlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...