Gå til innhold

Plutselig uhell hos jente 10 år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

For noen uker siden hadde jenta mi avføringsuhell på en busstur. Heldigvis ikke noen som fikk det med seg, foruten vennen og hennes far. Hun var lei seg så klart, men har ikke villet prate så mye om det. I etterkant oppdager jeg nesten daglig truser med spor av mer eller mindre avføring som hun gjemmer på rommet. Jeg tror hun holder igjen i frykt for uhell og at hun gjør det ubevisst. Hvordan ville dere forsøkt å løse dette?

Anonymkode: 54656...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med at hun ikke ville prate så mye om det?  Det virker rart at det skulle være noe å snakke om. Alle kan ha uhell. At hun gjemmer truser er verre, så du må jo snakke med henne om at du finner dem. Ta den samtalen med henne bare dere to.

Anonymkode: 93329...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prate om det som at jeg sa det var leit og at uhell kam skje. Hun var stille og flau, har ikke nevnt det siden.

hi

Anonymkode: 54656...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg er usikker på om jeg skal ta det opp at jeg finner truser (påføre skam) eller bare la det gå også løser det seg kanskje av seg selv i det stille. Hi

Anonymkode: 54656...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at jeg er usikker på om jeg skal ta det opp at jeg finner truser (påføre skam) eller bare la det gå også løser det seg kanskje av seg selv i det stille. Hi

Anonymkode: 54656...3a4

Hun føler allerede skam siden hun gjemmer trusene. Hvis du sier at du har funnet dem og snakker med henne, så letter du nok byrden for henne. Jeg håper bare at du tar den samtalen med henne alene. Årsaken kan være både fysisk og psykisk, men jeg ville funnet ut hva som skjedde før hendelsen på bussen, og også om hun har angst.

Anonymkode: 93329...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ta samtalen alene:) Det var en 8 timer lang busstur og jeg tror hun ikke turte si fra! :(

Anonymkode: 54656...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må også nevnes at dette er en sensitiv og følsom jente med sterk vilje...av den grunn er jeg litt avventende med å ta opp trusene, ville ikke gjøre det verre. Har vondt i mammahjertet og vil gjerne at hun skal åpne seg for meg, men er ikke så lett. Hi

Anonymkode: 54656...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til lege og sjekk om hun kan ha forstoppelse eller noe annet med tarmene som fører til dette. 

sjekk ut enkoprese

https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/avforingslekkasje-hos-barn-enkoprese

Datteren min fikk dette på samme alder. Hun fikk komme til en spesialist - det må dere be om. Ikke alle leger har så mange svar å gi når det kommer til mage er min erfaring.

Datteren min fikk dette problemet på akkurat samme alder som din. Det var så pass traumatisk for henne at hun dissosierte. Hun kunne finne på å overse at det hadde skjedd. Eller gjemme truser som du sier. En fryktelig vanskelig periode.

Her fikk vi Movicol for å løse opp proppen som gjorde at det ble lekkasje. Det hjalp litt, men ikke helt.
 

Jeg hadde mistanke om at det var reaksjon på gluten. Legen mente at det ikke var det. Jeg kuttet likevel ut gluten for henne - i samsvar med lege, som en test - og problemet forsvant over natten. Selv om hun ikke hadde utslag på blodprøver fikk hun fastslått glutenallergi på sykehus etter at en blindtest fikk problemet tilbake. Hun levde på glutenfritt et par år men spiser nå gluten igjen. Det var akkurat som om tarmene måtte lege seg før hun tålte gluten. Dette var jo da vår historie, trenger ikke være samme løsning for dere. 
 

Så søk hjelp raskt. Det kan være noe som lege må hjelpe til å løse. 

 

Anonymkode: 60a5a...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også med en gang at det er snakk om forstoppelse, da siver det etterhvert løs avføring forbi proppen og det er vanskelig å stoppe.

Du må prøve å snakke med henne, si at tarmen er en del av kroppen akkurat som øret og halsen og problemer kan oppstå overalt. Selv om vi ofte synes bæsj, tiss og oppkast er mye flauere enn f.eks tett nese eller propp i øret så er det egentlig ikke det.

Anonymkode: 74c47...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun holder igjen helt ubevisst, så blir hun jo forstoppet og det blir en vond sirkel. Hi

Anonymkode: 54656...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror hun holder igjen helt ubevisst, så blir hun jo forstoppet og det blir en vond sirkel. Hi

Anonymkode: 54656...3a4

Ja. Det kan være at den første opplevelsen på bussen var fordi hun ikke kom seg på do. Disse bussdoene er jo ikke så lett å bruke for alle. Også har det utviklet seg til en aversjon som har ført til forstoppelse.

Ta kontakt med lege. Og krev å bli tatt på alvor. 

Anonymkode: 60a5a...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...