Gå til innhold

Noen som kan forklare meg hvorfor bøndene demonstrerer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at de kjemper for 1750 timer, men forstår ikke helt.

Jeg er oppvokst i en vestlandsbygd med gårder over alt.

Her stod de på fra tidlig morgen til sent på kveld. Gårdene var små, så ingen kunne leve kun av gårdsdrift, så alle hadde ordinære jobber på toppen. 
Så et avslappende liv var det ikke. Det var heller ingen som gikk etter klokken og avsluttet det som krevdes på gården før alt var gjort.

Dermed forstår jeg ikke helt det at dedemonstrerer for et timetall. Jeg kan liksom ikke helt forstå at 1750 er nok. 
Gårdsdrift er i mine øyner ekstremt krevende. 

Noen som kan forklare?

 

Anonymkode: 1ab72...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vil ha færre arbeidstimer enn det som er foreslått. Ellers blir det enda mindre levedyktig. 

Anonymkode: 47f7f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De vil ha færre arbeidstimer enn det som er foreslått. Ellers blir det enda mindre levedyktig. 

Anonymkode: 47f7f...9cb

Men det er akkurat det jeg ikke forstår🙈

De jeg kjenner jobber 24/7 uten ferie🥵

Jeg forstår hvis de hadde kjempet om bedre betalt (noe de fortjener).

Anonymkode: 1ab72...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men det er akkurat det jeg ikke forstår🙈

De jeg kjenner jobber 24/7 uten ferie🥵

Jeg forstår hvis de hadde kjempet om bedre betalt (noe de fortjener).

Anonymkode: 1ab72...9de

De vil få bedre betalt om det er færre timer. 

Anonymkode: 47f7f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De vil få bedre betalt om det er færre timer. 

Anonymkode: 47f7f...9cb

Poenget til Hi er jo hvordan skal de jobbe færre timer? Gården må jo driftes og alle oppgaver gjøres uansett. Å være bonde er ikke en 8-16 jobb.

Anonymkode: 8677e...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som synes maten er dyr nok som den er...

Anonymkode: e72fa...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg som synes maten er dyr nok som den er...

Anonymkode: e72fa...c07

Og det er ikke bøndene sin feil. 

Anonymkode: d55aa...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Poenget til Hi er jo hvordan skal de jobbe færre timer? Gården må jo driftes og alle oppgaver gjøres uansett. Å være bonde er ikke en 8-16 jobb.

Anonymkode: 8677e...aa5

De ønsker et mer anstendig timetall i et årsverk.  Selvfølgelig må alle oppgaver gjøres uansett, men da arbeider jo bonden langt mer enn ett årsverk, og skal ha økonomisk kompensasjon deretter. 

Forslaget lå på over 1800 timer, bøndene krever 1700 timer, regjeringen har justert seg ned til 1750. 

Dette er en av tre hoveddeler av uenigheten. 

Anonymkode: a60df...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg som synes maten er dyr nok som den er...

Anonymkode: e72fa...c07

Maten er ikke dyr. Vi bruker mindre andel av lønna på mat enn nesten alle andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.

Et spørsmål til:

Hvordan vil de få mer betalt? Jeg trodde det var det de solgte av produksjonen som gav inntekt?

F.eks 30 dyr til slakt eller x antall tonn av avling.

Hi

Anonymkode: 1ab72...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Takk for mange svar.

Et spørsmål til:

Hvordan vil de få mer betalt? Jeg trodde det var det de solgte av produksjonen som gav inntekt?

F.eks 30 dyr til slakt eller x antall tonn av avling.

Hi

Anonymkode: 1ab72...9de

Ja, men inntekt i løpet av et år dele på antall timer gir timelønnen. 

Hvor mye de kan ta betalt og hvor mye de kam få i subsidier avgjøres av det regnestykket.

Ingen, ikke bøndene heller, er tjent med et regnestykke som sier at landbruk ikke lønner seg i Norge så vi får bare avvikle...

Anonymkode: 67b4c...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Takk for mange svar.

Et spørsmål til:

Hvordan vil de få mer betalt? Jeg trodde det var det de solgte av produksjonen som gav inntekt?

F.eks 30 dyr til slakt eller x antall tonn av avling.

Hi

Anonymkode: 1ab72...9de

https://www.nrk.no/innlandet/bonder-fra-innlandet-dro-til-stortinget-for-a-demonstrere-for-bondenes-inntekter-1.16844416
 

Les denne, inkludert rammeboksene. Der vil du få svar på mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De ønsker et mer anstendig timetall i et årsverk.  Selvfølgelig må alle oppgaver gjøres uansett, men da arbeider jo bonden langt mer enn ett årsverk, og skal ha økonomisk kompensasjon deretter. 

Forslaget lå på over 1800 timer, bøndene krever 1700 timer, regjeringen har justert seg ned til 1750. 

Dette er en av tre hoveddeler av uenigheten. 

Anonymkode: a60df...54d

Jeg forstår heller ikke dette. Dyra skal fores/melkes/stelles. Gresset skal slås, høyet skal i hus, bygg og maskinpark skal vedlikeholdes osv osv. 

Bonden er selvstendig næringsdrivende. Ikke kan jeg se for meg at de har stemplingsur i døra på fjøset for å telle nøyaktig timetall. Om de velger å leie inn ekstra hjelp i perioder er jo det opp til den enkelte, på lik linje med alle andre selvstendig næringsdrivende i landet. Å balansere regnskapet og ikke leie inn mer hjelp enn man har økonomi til er jo felles for alle som driver næring. 

Forskjellen er jo at andre bedrifter kan justere prisene sine etter markedet, mens bøndene får den prisen staten har bestemt. Derfor må staten også subsidiere bøndene etter en eller annen modell.

Jeg har full forståelse for at de kjemper for best mulige vilkår, men dette årsverk-timetallet forstår jeg overhodet ikke poenget med. Som HI påpeker så er greia med gårdsdrift at man må få unna arbeidsoppgavene hver dag uansett, uavhengig av hvor mange timer det tar. Som forsåvidt er likt for alle som driver egen bedrift, man må løse oppgavene, og det tar ofte mer enn 7,5 time om dagen. 

Anonymkode: 4c0ca...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bønder får inntekten sin grovt sett på to måter. Den ene er fra varene de selger i markedet og den andre er i form av tilskudd. Både hvilke priser bøndene kan ta for varene sine og hvor store tilskudd de skal få er en forhandlingssak mellom staten og landbruksorganisasjonene. 

For at noen skal ønske å være bønder må de sitte igjen med en inntekt å leve av som andre folk. Da må bøndenes inntekter sammenliknes med andre. Det er nå bestemt at bønder skal tjene det samme som lærere og sykepleiere. Både blandt bønder og lærere/dykepleiere er det noen som jobber deltid og noen som jobber mer enn full stilling. For å kunne gjøre en sammenlikning ser man da på lønn for full stilling. Det kalles et årsverk og er for de aller fleste 1695 timer (7,5t dag og 5 uker ferie). For sykepleiere i turnus og lærere er timetallet litt lavere for et årsverk. 

Hvis vi da kom dit at bøndene som jobber 1850t i året tjente like mye som en lærer/sykepleier ville det da likevel bety at de måtte jobbe mer enn 150 timer mer for den lønna. Selv om myndighetene da tilrettelegger jordbrukspolitikken slik ville bøndene da fortsatt måtte jobbe mer enn 150 timer mer i året for å komme opp på samme lønn. Det mener de er en helt gal måte å regne på.

(Dette er bare en del av uenigheten, men kanskje den som er enklest å forklare.)

Anonymkode: 7af50...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bønder får inntekten sin grovt sett på to måter. Den ene er fra varene de selger i markedet og den andre er i form av tilskudd. Både hvilke priser bøndene kan ta for varene sine og hvor store tilskudd de skal få er en forhandlingssak mellom staten og landbruksorganisasjonene. 

For at noen skal ønske å være bønder må de sitte igjen med en inntekt å leve av som andre folk. Da må bøndenes inntekter sammenliknes med andre. Det er nå bestemt at bønder skal tjene det samme som lærere og sykepleiere. Både blandt bønder og lærere/dykepleiere er det noen som jobber deltid og noen som jobber mer enn full stilling. For å kunne gjøre en sammenlikning ser man da på lønn for full stilling. Det kalles et årsverk og er for de aller fleste 1695 timer (7,5t dag og 5 uker ferie). For sykepleiere i turnus og lærere er timetallet litt lavere for et årsverk. 

Hvis vi da kom dit at bøndene som jobber 1850t i året tjente like mye som en lærer/sykepleier ville det da likevel bety at de måtte jobbe mer enn 150 timer mer for den lønna. Selv om myndighetene da tilrettelegger jordbrukspolitikken slik ville bøndene da fortsatt måtte jobbe mer enn 150 timer mer i året for å komme opp på samme lønn. Det mener de er en helt gal måte å regne på.

(Dette er bare en del av uenigheten, men kanskje den som er enklest å forklare.)

Anonymkode: 7af50...a3a

Men de færreste sykepleiere og lærere er selvstendig næringsdrivende, de eier verken skolene eller sykehusene selv, og får ikke eget økonomisk utbytte av å utvikle og effektivisere arbeidsplassen sin. Det gjør bøndene. Hvorfor sammenlignes de ikke med andre selvstendig næringsdrivende?

Anonymkode: 4c0ca...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium skrev (6 timer siden):

Maten er ikke dyr. Vi bruker mindre andel av lønna på mat enn nesten alle andre land. 

Jo for en del av oss er den faktisk det! Jeg er virkelig glad for at dere ikke føler på prisstigningene men en del av oss gjør faktisk det. Og det blir ikke billigere av at bøndene vil ha mer betalt for maten.

Anonymkode: e72fa...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Men de færreste sykepleiere og lærere er selvstendig næringsdrivende, de eier verken skolene eller sykehusene selv, og får ikke eget økonomisk utbytte av å utvikle og effektivisere arbeidsplassen sin. Det gjør bøndene. Hvorfor sammenlignes de ikke med andre selvstendig næringsdrivende?

Anonymkode: 4c0ca...375

Det kunne man selvfølgelig gjort. Det ville blitt et annet regnestykke, men det er ikke den sammenlikningen som blir gjort.

Anonymkode: 7af50...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo for en del av oss er den faktisk det! Jeg er virkelig glad for at dere ikke føler på prisstigningene men en del av oss gjør faktisk det. Og det blir ikke billigere av at bøndene vil ha mer betalt for maten.

Anonymkode: e72fa...c07

Nei, maten blir ikke billigere av at bøndene ønsker seg anstendig lønn, men det er neiggu ikke bøndenes skyld! 

Anonymkode: a60df...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo for en del av oss er den faktisk det! Jeg er virkelig glad for at dere ikke føler på prisstigningene men en del av oss gjør faktisk det. Og det blir ikke billigere av at bøndene vil ha mer betalt for maten.

Anonymkode: e72fa...c07

Det er riktig at vi bruker mindre del av lønnen vår på mat enn det mange andre land gjør. Det kan likevel være dyrt med mat her. At det er dyrere andre steder betyr ikke at det er billig her. Det er likevel slik i Norge at de fleste i full jobb har mulighet til  å brødfø en familie med variert kosthold. I mange andre land er ikke dette mulig fordi en del jobber har veldig lav lønn. 

De fleste bønder i Norge tjener ikke mye på det de leverer. Det er heller ikke slik at maten må bli dyrere selv om bøndene tjener mer. Det er flere ledd mellom bønder og forbruker. Mange av dem går så pass godt at de ikke trenger å dytte de ekstra utgiftene over på forbrukerne, men kan redusere egne overskudd. 

Bønder er veldig viktig. I Norge har vi mulighet for å ha regler som f.eks. gjør at maten vi får fra bøndene ikke er full av miljøgifter og som beskytter vår helse i tillegg til nærmiljøet. I et miljø perspektiv er det viktig med kortreist mat. I et nasjonalt perspektiv blir vi veldig sårbar om vi er totalt avhengig av andre land. Om vi ikke produserer mat selv blir vi utrolig sårbar om verden stenger ned som resultat av krig eller sykdom.

Anonymkode: 16a7a...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal ha og skal ha og skal ha. Det gjør at alt bare blir dyrere, så vil alle ha mer og så blir alt dyrere. Dette er en ond sirkel. Sykepleierne klager nå også (holder det ikke med applausene og utmerkelsene for god og viktig jobb dere fikk for ikke så lenge siden?). Dette gjør at kronen synker i verdi. Noe som i sin tur gjør at råvarene og maten som importeres utenlandsfra blir dyrere. Det gjør at vi faktisk bruker mer penger på mat. Noe som gjør at alt blir dyrere. Folk krever mer. Kronen svekkes. Ond sirkel.

Anonymkode: 2faa2...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være bonde er sesongaebeid, man kan jo ikke ta timeantallet i høysesong og tro de jobber like mange timer hele året.

Det er mange selvstendige i Norge som har høysesong...

Broren min driver i båtbransjen. Fra midten av april til utgangen av juni jobber han sju dager i uka. Prøver å komme hjem til middag med familien to dager i uka, men jobber fort 12-14 timers dager. 

Men i januar jobber han bare 8-16 som alle andre.

Bøndene er ikke unike i så måte.

Veldig rart at de skal sammenligne seg med lærere og sykepleiere som ikke er selvstendig næringsdrivende og ikke driver sesongarbeid.

Han har totalt sett på året flere timer enn mange andre, men han elsker jobben sin.

Sånn blir det med bøndene også, de jobber mye i høysesong, helt normalt i lavsesong. Totalen på året blir nok høyere enn en lærer, noe som er helt normalt for selvstendige, men de må ha et timeantall som er fornuftig siden mye av lønna deres er subsidier fra staten.

Anonymkode: 67b4c...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle skal ha og skal ha og skal ha. Det gjør at alt bare blir dyrere, så vil alle ha mer og så blir alt dyrere. Dette er en ond sirkel. Sykepleierne klager nå også (holder det ikke med applausene og utmerkelsene for god og viktig jobb dere fikk for ikke så lenge siden?). Dette gjør at kronen synker i verdi. Noe som i sin tur gjør at råvarene og maten som importeres utenlandsfra blir dyrere. Det gjør at vi faktisk bruker mer penger på mat. Noe som gjør at alt blir dyrere. Folk krever mer. Kronen svekkes. Ond sirkel.

Anonymkode: 2faa2...10a

Du mener ikke at sykepleierne ikke skal få lønnsøkning fordi vi klappet for dem for fire år siden?? 

Anonymkode: bd34c...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Å være bonde er sesongaebeid, man kan jo ikke ta timeantallet i høysesong og tro de jobber like mange timer hele året.

Det er mange selvstendige i Norge som har høysesong...

Broren min driver i båtbransjen. Fra midten av april til utgangen av juni jobber han sju dager i uka. Prøver å komme hjem til middag med familien to dager i uka, men jobber fort 12-14 timers dager. 

Men i januar jobber han bare 8-16 som alle andre.

Bøndene er ikke unike i så måte.

Veldig rart at de skal sammenligne seg med lærere og sykepleiere som ikke er selvstendig næringsdrivende og ikke driver sesongarbeid.

Han har totalt sett på året flere timer enn mange andre, men han elsker jobben sin.

Sånn blir det med bøndene også, de jobber mye i høysesong, helt normalt i lavsesong. Totalen på året blir nok høyere enn en lærer, noe som er helt normalt for selvstendige, men de må ha et timeantall som er fornuftig siden mye av lønna deres er subsidier fra staten.

Anonymkode: 67b4c...e4b

Sesongarbeidere blir å forenkle det. De jobber jo hver eneste dag, 7 dager i uka, uansett når på året. Når jobben din handler om å ta vare på levende dyr, er du alltid på vakt. Det sagt, er det mer å gjøre i fjøset på vinterhalvåret når dyra er inne på bås. Ekstra mye å gjøre når det er lamming/kalking. Så er det jo våronn. På sommeren, når dyra er på beite, er det litt roligere. Men fortsatt er det mange timers jobb hver dag, dyra skal ha mat og tilsyn flere ganger om dagen, mjølking hvis det er mjølkekyr. Å så er det gjerne i dette tidsrommet det gjøres mye vedlikehold på gården. I tillegg må veldig mange bønder jobbe ved siden av, for de ikke tjener nok på på produsere mat til oss andre. Så at de ønsker mer i lønn og bedre vilkår, det forstår jeg godt. Bønder er en av de viktigste yrkesgruppene vi har, det er faktisk de som produserer mat til oss. Vi kan ikke kun basere oss på import, da er vi dårlig stilt ved krig/pandemier ol.

Anonymkode: 22b03...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...