Gå til innhold

Middager uten melk og gluten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til middager som er rimelige, sunne, ikke tar en evighet å lage (lang koke-/steketid er ok, men ikke lang tid der man må gjøre noe) og som ikke inneholder melkeprotein og gluten. Håper på mamge gode tips! 
 

på forhånd tusen takk! 😊

Anonymkode: a549e...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stekt fisk med stekt løk og kokte grønsaker. Jeg bruker smeltet smør som saus, men det finnes sikker en saus som passer uten gluten og melk.

Anonymkode: be284...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har de hel grillet kylling til 60 kr på coop mega. Det kjøper jeg gjerne når det er salg. River den i småbiter og har i en ildfast form. Så kan du ha i alt av grønnsaker du måtte finne i grønnsaksskuffen, kjempefin måte å bruke opp rester på. F.eks løk, paprika, sopp, squash, gulrot, brokkoli, hva du enn liker og har. Jeg pleier kutte opp grønnsakene, steke de litt og ha de over kyllingen. Så fyller du på med en selvvalgt saus, du har sikkert noen alternativer som er melkefri. Jeg pleier ha ost på toppen, men det trenger du jo ikke. 10-15 min i stekeovnen og server med ris (eller pasta).

Kjøp et rimelig kjøttstykke, f.eks svineknoke, og lag lapskaus. Kan fint lages med lapskausblanding fra frysedisken om du ikke gidder kutte opp selv. Pølselapskaus er også enkelt.

Anonymkode: fac08...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye tradisjonell mat er uten melk og gluten og heller ikke veldig dyr:

kjøttkaker i brun saus med poteter og grønnsaker (jevne sausen med maizena)

lapskaus i alle varianter (kan også lages raskt med kjøttdeig/karbonadedeig og frossen lapskausblanding)

Koteletter med poteter eller ris, grønnsaker eller surkål og en sjysaus

Kokt torsk med revne gulrøtter, poteter og smeltet smør (melkefri margarin)

 

Annen rask og lettvint mat:

wok, valgfri fisk eller kjøtt, ris og glutenfri soyasaus

stekt ris

Pytt i panne med det du måtte ha av rester og et speilegg på toppen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks med godt krydder og urter, med ovnsbakte grønsaker. 

Kjøttboller, glutenfri spagetti og tomatsaus. 

Kyllingsalater

Tacosuppe med kikerter og kjøttdeig (uten ost, men knust nachochips på toppen) 

Fiskesuppe med tomat

Biff, maispuree og grønsaker

Det finnes mye glutenfrie og melkefrie erstatningsmatvarer i butikkene nå. Bare å se i hyllene merket «Uten». 
 

Anonymkode: 509f5...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager det aller meste uten melk og gluten, pga min samboer. 
- Lager lasagne med glutenfri pastaplater og hvit saus med smør uten melk, mandelmel og maizena. 
- kjøtt, poteter, ris og grønnsaker

 

Anonymkode: 73e3a...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chili con carne, taco ol. er i hvert fall veldig lett å lage til. Uten kjøtt, blir det fort vegansk også. 

Ellers er det ikke så vanskelig å lage middager uten melk og gluten som jeg tror mange ser for seg. Vi har en med cøliaki i huset, og ene vennen til ene sønnen min har melkeallergi, men vi lager helt vanlig middager. Sist helg spiste vi lasagne, hjemmelaget da. Jeg bytter bare ut hvetemel med maisenna i saus, bruker glutenfrie lasagneplater, bytter vanlig melk med soyamelk el, og lager en egen liten form av dette med vegansk "ost" på toppen, før jeg har ost i sausen og lager en større form med dette med vanlig ost på. 

Anonymkode: 08dbc...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange woker/asiatisk mat er uten både melk og gluten.

Mat med ris eller poteter, heller enn pasta (glutenfri pasta er ikke godt sist jeg prøvde.. har prøvd en del forskjellig men noen år siden nå!)

Husk soyaasaus i glutenfri variant om det er en cøliaker eller en som skal være 100% glutenfri du lager til!  
 

De fleste tomatsauser er også melke og glutenfrie. Man kan ha ris til i stedet for pasta 

Anonymkode: 176b2...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...