Gå til innhold

Hvorfor skal meglere ha så mye penger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilken stor jobb er det for de egentlig? Visninger skal de i tillegg ha penger for.. penger for alt. 

Er vi som selger som må klargjøre huset.. en voldsom jobb for oss.. meglerne kommer til duk og dekket bord... 

Anonymkode: d12c7...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal de ha så mye betalt da? En del går til utgifter knyttet til markedsføring, de innhenter dokumentasjon og sørger for salgsoppgaver iht lovverk, som krever system med lisenskostnader. Megleren skal ha lønn, selvfølgelig skal de ha betalt for å gjennomføre visningen. 
 

Mye av utgiftene knyttet til salg er transaksjonskostnad som dokumentavgift til staten. Du bør kanskje heller stille spørsmålet hvorfor staten skal ha 2,5 % av salgsverdien? Det eneste de gjør er å endre eier i kartverket. 

Anonymkode: 54d44...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvilken stor jobb er det for de egentlig? Visninger skal de i tillegg ha penger for.. penger for alt. 

Er vi som selger som må klargjøre huset.. en voldsom jobb for oss.. meglerne kommer til duk og dekket bord... 

Anonymkode: d12c7...b11

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/eiendomsmegler 

Det å utarbeide en salgsoppgave er ganske mye jobb, å hente inn alle opplysninger som skal til tar tid. Videre bruker megler tid på å pleie kontakt med folk som har meldt seg som interessenter f.eks. i et bestemt område eller bestemt prisklasse. Budrunden kan være utrolig arbeidssomt. Når salget er i boks, er det igjen litt av en papirmølle.

Anonymkode: 4f77c...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvilken stor jobb er det for de egentlig? Visninger skal de i tillegg ha penger for.. penger for alt. 

Er vi som selger som må klargjøre huset.. en voldsom jobb for oss.. meglerne kommer til duk og dekket bord... 

Anonymkode: d12c7...b11

Vel… du kan jo selge uten megler hvis du ønsker det? Mener du at megler skulle ha klargjort huset ditt også? Selvsagt skal de ha betalt for jobben de gjør, visninger inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått et oppsett over hva som dekkes? Det fikk vi da vi solgte, og å holde visninger var da en ganske liten post...

Det jeg husker i farten var

-takst

-bilder

-lage prospekt. Det var mye jobb, mye skriving, samle info, rette, få godkjent osv. Var noen timer ved pc for megler der. Kostet å få de trykket opp også. 

-følge opp evt kjøpere

-holde visninger

-styre budrunder

-opprette konto i banken, sørge for at gjeld blir trekt fra og alt det der før overskuddet blir overført til selger

-holde kontraktsmøte

-sørge for alt papirarbeid i forhold til kommune, kartverk osv.

Sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farten også, men vi følte da virkelig at megler jobbet for pengene.

Anonymkode: c647a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (33 minutter siden):

Vel… du kan jo selge uten megler hvis du ønsker det? Mener du at megler skulle ha klargjort huset ditt også? Selvsagt skal de ha betalt for jobben de gjør, visninger inkludert.

Spørsmålet er altså "hvorfor skal meglere ha så mye penger". Hvordan du får det til å bli "må jeg bruke megler" aner jeg ikke, men du tar feil, det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er heller ikke, "skal meglere ha lønn for arbeidsinnsatsen sin". Jeg er virkelig imponert over din manglende leseforståelse!

Anonymkode: 206df...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meglere jobber mye hardere enn renholdere, vaktmestere, sykepleiere, og bilmekanikere til sammen. Derfor skal de ha så mye betalt.

Anonymkode: 206df...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er altså "hvorfor skal meglere ha så mye penger". Hvordan du får det til å bli "må jeg bruke megler" aner jeg ikke, men du tar feil, det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er heller ikke, "skal meglere ha lønn for arbeidsinnsatsen sin". Jeg er virkelig imponert over din manglende leseforståelse!

Anonymkode: 206df...84f

Du står fritt til å velge å betale for megler eller ikke. Det er ikke en tjeneste du må ha. Svaret på spørsmålet ditt er at de tar betalt for jobben de gjør. Da er det opp til deg å vurdere hvorvidt du vil betale for tjenesten eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du har vel fått et oppsett over hva som dekkes? Det fikk vi da vi solgte, og å holde visninger var da en ganske liten post...

Det jeg husker i farten var

-takst

-bilder

-lage prospekt. Det var mye jobb, mye skriving, samle info, rette, få godkjent osv. Var noen timer ved pc for megler der. Kostet å få de trykket opp også. 

-følge opp evt kjøpere

-holde visninger

-styre budrunder

-opprette konto i banken, sørge for at gjeld blir trekt fra og alt det der før overskuddet blir overført til selger

-holde kontraktsmøte

-sørge for alt papirarbeid i forhold til kommune, kartverk osv.

Sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farten også, men vi følte da virkelig at megler jobbet for pengene.

Anonymkode: c647a...c84

Takk for godt svar 

De skal selvsagt ha betalt for jobben de gjør. 

Men de tar provisjon. 1-4%. Er det jeg reagerer på.

Bilder, markedsføring og visninger betaler man ekstra for. Det burde vært inkludert i provisjonen. 

Anonymkode: d12c7...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Meglere jobber mye hardere enn renholdere, vaktmestere, sykepleiere, og bilmekanikere til sammen. Derfor skal de ha så mye betalt.

Anonymkode: 206df...84f

Mener du der? Seriøst? 

Anonymkode: d12c7...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for godt svar 

De skal selvsagt ha betalt for jobben de gjør. 

Men de tar provisjon. 1-4%. Er det jeg reagerer på.

Bilder, markedsføring og visninger betaler man ekstra for. Det burde vært inkludert i provisjonen. 

Anonymkode: d12c7...b11

Meglere har forskjellige pakker. Noen med fastpris og noen med provisjon. Har du sjekket med flere? Feks her; https://eiendomsmegler.no/?utm_source=adwords_search&utm_medium=m&utm_campaign=15864099795&utm_content=574873031654&utm_term=135049834751&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI1MDp59vIhQMVWV2RBR0hSw2JEAAYASAAEgLzTfD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Skal de ha så mye betalt da? En del går til utgifter knyttet til markedsføring, de innhenter dokumentasjon og sørger for salgsoppgaver iht lovverk, som krever system med lisenskostnader. Megleren skal ha lønn, selvfølgelig skal de ha betalt for å gjennomføre visningen. 
 

Mye av utgiftene knyttet til salg er transaksjonskostnad som dokumentavgift til staten. Du bør kanskje heller stille spørsmålet hvorfor staten skal ha 2,5 % av salgsverdien? Det eneste de gjør er å endre eier i kartverket. 

Anonymkode: 54d44...56e

Helt enig i det med staten! 

Anonymkode: d12c7...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Takk for godt svar 

De skal selvsagt ha betalt for jobben de gjør. 

Men de tar provisjon. 1-4%. Er det jeg reagerer på.

Bilder, markedsføring og visninger betaler man ekstra for. Det burde vært inkludert i provisjonen. 

Anonymkode: d12c7...b11

https://www.meglersmart.no/pris/selge-bolig Her kan du lese om hva meglere skal ha og hvilke regler som gjelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner spørsmålet godt, HI. Her jeg bor er noen av eiendomsmeglerne høyest på inntektstoppen. Flinke folk for all del, men med kortkort utdanning synes jeg det er rart at de er mangemillionærer. Det er jo også sånn at man som selger «må» forholde seg til prislista. Det er få som tenker at man kan selge selv, fordi det å selge et hus er veldig viktig for familiens økonomiske situasjon for lang tid fremover. Dermed kan megleren ta seg mer enn godt betalt uten at folk egentlig kan protestere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar provisjonsbetalt, så jo høyere salgssum de forventer at boligen selges for, jo større prosenter tar de. At noen får (alt for mye) betalt i forhold til innsats er jeg helt enig med hi i. Jo høyere verdi på huset, jo mer betalt får de altså, og det trenger absolutt ikke ha med arbeidsmengde å gjøre som flere ser ut til å tro her.

Anonymkode: 78475...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at de har en sats for jobben de gjør. Det er ikke sikkert de får solgt og da slår jo ikke provisjonen inn. Provisjonen kan gjerne være vel høy. Spesielt for dyre boliger. Ettersom boligprisen har steget så mye som de gjør, kan eiendomsmeglere tjene mye. Har man mye lån på bolig og/eller selger med tap, kan meglers regning føles tung.

I Norge er eiendomsmeglere mer selgers representant. I andre land er de en mye mer nøytral mellompart som også skal sørge for kjøpers interesser. Eiendomsmeglere i Norge har lite ansvar, da det som regel går videre til selgers forsikring ved konflikt. I tillegg skal det være en vesentlig mangel før kjøper vinner frem. En del eiendomsmegler tillater seg dermed å være litt sjødesløse. De kan velge "snille" takstmenn, unnlate å opplyse om diverse (noen manipulerte bort høyspentledninger på bilder, hadde fyr i en peis som ikke virker), overdrive (megler er tydeligvis utrolig flinke til å kaste sten "et stenkast unna") etc. 

Men det krever litt å slå gjennom som eiendomsmegler. Den høye lønnen og få krav til utdanning, gjør at mange kan trekkes til dette yrket. Mange driver selvstendige. Så de som tjener mye er de som klarer å skaffe seg et navn og rykte og som klarer å komme seg inn på markedet for dyre boliger. I et dårlig marked, og om du ikke har et navn, kan du risikere å jobbe mye for lite. På mindre steder kan man i perioder oppleve at markedet er dødt/lite bevegelse. Da tjener man heller ingenting selv om man fortsatt har de samme utgiftene. 

De eiendomsmeglerne som tjener mye, jobber også mye. Det er mye ukurant arbeidstid der visninger er på ettermiddag og i helger og der megler gjerne må reise et stykke mellom objektene (er det hytter må de gjerne gå et stykke også). Ettersom det også er et press på å fremstå vellykket, om å bygge nettverk, om å holde inntekten og antall salg ved like så kan dette være en usunn bransje. Det var ikke så lenge siden en meglertopp valgte å ta livet av seg og vi kan ikke se bort fra at jobbsituasjonen bidro til problemer med helsen.

Anonymkode: 82e29...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er greit at de har en sats for jobben de gjør. Det er ikke sikkert de får solgt og da slår jo ikke provisjonen inn. Provisjonen kan gjerne være vel høy. Spesielt for dyre boliger. Ettersom boligprisen har steget så mye som de gjør, kan eiendomsmeglere tjene mye. Har man mye lån på bolig og/eller selger med tap, kan meglers regning føles tung.

I Norge er eiendomsmeglere mer selgers representant. I andre land er de en mye mer nøytral mellompart som også skal sørge for kjøpers interesser. Eiendomsmeglere i Norge har lite ansvar, da det som regel går videre til selgers forsikring ved konflikt. I tillegg skal det være en vesentlig mangel før kjøper vinner frem. En del eiendomsmegler tillater seg dermed å være litt sjødesløse. De kan velge "snille" takstmenn, unnlate å opplyse om diverse (noen manipulerte bort høyspentledninger på bilder, hadde fyr i en peis som ikke virker), overdrive (megler er tydeligvis utrolig flinke til å kaste sten "et stenkast unna") etc. 

Men det krever litt å slå gjennom som eiendomsmegler. Den høye lønnen og få krav til utdanning, gjør at mange kan trekkes til dette yrket. Mange driver selvstendige. Så de som tjener mye er de som klarer å skaffe seg et navn og rykte og som klarer å komme seg inn på markedet for dyre boliger. I et dårlig marked, og om du ikke har et navn, kan du risikere å jobbe mye for lite. På mindre steder kan man i perioder oppleve at markedet er dødt/lite bevegelse. Da tjener man heller ingenting selv om man fortsatt har de samme utgiftene. 

De eiendomsmeglerne som tjener mye, jobber også mye. Det er mye ukurant arbeidstid der visninger er på ettermiddag og i helger og der megler gjerne må reise et stykke mellom objektene (er det hytter må de gjerne gå et stykke også). Ettersom det også er et press på å fremstå vellykket, om å bygge nettverk, om å holde inntekten og antall salg ved like så kan dette være en usunn bransje. Det var ikke så lenge siden en meglertopp valgte å ta livet av seg og vi kan ikke se bort fra at jobbsituasjonen bidro til problemer med helsen.

Anonymkode: 82e29...618

Takk for et nyansert og fint innlegg som ga litt nye perspektiv ( men du kunne med fordel droppet siste setning da det ble vel føleleslstyrt i et ellers saklig innlegg... )

Anonymkode: 78475...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Spørsmålet er altså "hvorfor skal meglere ha så mye penger". Hvordan du får det til å bli "må jeg bruke megler" aner jeg ikke, men du tar feil, det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er heller ikke, "skal meglere ha lønn for arbeidsinnsatsen sin". Jeg er virkelig imponert over din manglende leseforståelse!

Anonymkode: 206df...84f

Svaret på ditt spørsmål er at megler ikke skal ha mye penger med tanke på jobben megler gjør. I ditt hovedinnlegg fremlegger du det som at megler gjør nesten ingenting, men der tar du rett og slett feil.

Anonymkode: 9488a...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Solgte leiligheten min forrige uke og det kostet 130.000kr😬

Anonymkode: 80d4c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Svaret på ditt spørsmål er at megler ikke skal ha mye penger med tanke på jobben megler gjør. I ditt hovedinnlegg fremlegger du det som at megler gjør nesten ingenting, men der tar du rett og slett feil.

Anonymkode: 9488a...b0e

Ja vel?

Her er et par eksempler, med tall hentet fra SSB:

image.thumb.png.817a50991f8d9b590a342386051140b8.png

image.thumb.png.a27be84d4a5cf7103aed2bb45b71ed4e.png

image.thumb.png.d18e713df63d52238b69f94cc02c256f.png

 

PS. Jeg har en annen anonymkode enn HI. Det er fordi jeg ikke er HI.

Anonymkode: 206df...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja vel?

Her er et par eksempler, med tall hentet fra SSB:

image.thumb.png.817a50991f8d9b590a342386051140b8.png

image.thumb.png.a27be84d4a5cf7103aed2bb45b71ed4e.png

image.thumb.png.d18e713df63d52238b69f94cc02c256f.png

 

PS. Jeg har en annen anonymkode enn HI. Det er fordi jeg ikke er HI.

Anonymkode: 206df...84f

Dette syns jeg er provoserende! 

Helsesykepleiere fortjener så sinnsykt myyyye mer ! Og bønder også. Det er ille ! 

Eiendomsmeglere er bare noen luringer som står på pynt i en bolig og svarer svada. De gjør virkelig ikke mye for pengene 

Anonymkode: d12c7...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/eiendomsmegler 

Det å utarbeide en salgsoppgave er ganske mye jobb, å hente inn alle opplysninger som skal til tar tid. Videre bruker megler tid på å pleie kontakt med folk som har meldt seg som interessenter f.eks. i et bestemt område eller bestemt prisklasse. Budrunden kan være utrolig arbeidssomt. Når salget er i boks, er det igjen litt av en papirmølle.

Anonymkode: 4f77c...185

Jada, det er klart det er jobb, og at det forutsetter både utdannelse og sosiale ferdigheter, men for meg står ikke lønn i forhold til det som kreves. Med lang utdannelse, mye ansvar og lang erfaring sliter jeg med å matche lønnen til en ok eiendomsmegler. Jeg ligger langt under de som er best betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen meglere gjør en god jobb, men ja, de er veldig godt betalt. 

Anonymkode: ff851...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man lure på. Vi har brukt to meglere ila vår tid. Begge skrev så dårlige salgsoppgaver og tekst på Finn-annonsene at vi endte opp med å skrive dem selv. Setninger som var nærmest uforståelige og så enormt med skrivefeil at jeg ble helt lattermild.

Det begge hadde var selger-instinkt og han ene hadde kontakter og nettverk som jeg tror hjalp oss å få solgt i et litt tregt marked.

 

Anonymkode: 5485e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dette syns jeg er provoserende! 

Helsesykepleiere fortjener så sinnsykt myyyye mer ! Og bønder også. Det er ille ! 

Eiendomsmeglere er bare noen luringer som står på pynt i en bolig og svarer svada. De gjør virkelig ikke mye for pengene 

Anonymkode: d12c7...b11

Har lyst til å påpeke at de har ett massivt regelverk å forholde seg til. De er underlagt Finanstilsynet, hvilket innebærer mye jobb vi som sluttbruker ikke kan se. 
 

Jobbe med oppsøkende salg på provisjon er ganske mentalt krevende, tro det eller ei. Det innebærer en del gratispassasjer i oppgangstider, men du er virkelig utsatt i nedgangstider og dårlig marked. En kan godt sette lønn opp mot viktigheten av en jobb, men denne type jobb luker ut de som ikke er laget for det helt av seg selv. Så ja, de som knekker koden tjener godt, men de har ingen sikker eller gitt inntekt på det nivået i nedgangstider. Nå fikk pandemien en uventet vending, men den dagen Norge stengte ned var det knyttet en stor usikkerhet til både jobb og inntekt for mange yrkesgrupper. Så vidt meg bekjent opplevde ingen offentlige ansatte det? 

Anonymkode: 54d44...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...