Gå til innhold

Lage middag dagen før?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I morgen skal vi etter planen ha pasta med kjøttsaus.

Kjøttsausen består av løk, sopp, hakkede tomater, karbonadedeig, paprika og diverse urter.
Den bør stå å putre en halvtimes tid for å bli skikkelig god.
Nå viser det seg at datteren vår skal bort i morgen, og vi må kjøre henne ganske tidlig så jeg vil ikke få tid til å lage den maten, og hun spise først.

Går det greit å lage denne kjøttsausen i kveld, og sette i kjøleskapet over natten slik at det eneste jeg behøver å gjøre i morgen er å varme opp og koke pasta?

Pleier alltid å frysen ned middagsrester med en gang siden jeg er redd for at det skal stå for lenge og vi skal bli dårlig av å spise det.

Anonymkode: df63f...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan helt fint lage maten i kveld. Sett den i kjøleskapet, etter at den har stått og romtemperert seg en liten time på kjøkkenbenken, uten lokk. I kjøleskapet bør sausen stå med lokk eller tildekket på annen måte. 

Det er snakk om godt under et døgn. All mat tåler det, under forutsetning av korrekt oppbevaring. Ingen fare. 

Anonymkode: a3f06...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, det er helt vanlig å sette middagsrester i kjøleskapet i noen dager.

Anonymkode: 9e89f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette er seriøst spørsmål? Har du aldri spist restemat? 

Anonymkode: 82f06...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er dette er seriøst spørsmål? Har du aldri spist restemat? 

Anonymkode: 82f06...c14

Ikke etter jeg fikk en ekstremt kraftig matforgiftning for noen år siden. Restemat går rett i frysen, og tines rett før bruk

Anonymkode: df63f...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ragü smaker enda bedre på dag to, når smakene får satt seg litt 

I Italia lager de en sto porsjon, så kan man lage f.eks lasagne av resten neste dag.

Anonymkode: 623c0...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke etter jeg fikk en ekstremt kraftig matforgiftning for noen år siden. Restemat går rett i frysen, og tines rett før bruk

Anonymkode: df63f...bba

Viss du fikk en kraftig matforgiftning av mat som kun har stått en dag eller to i kjøleskapet så har du enten vært veldig uheldig, eller så har maten stått i romtemperatur for lenge før den ble satt i kjøleskapet.  I det siste tilfelle, ville du antageligvis blitt matforgiftet av den maten om den hadde blitt satt i fryseren også. 

Det som er viktig, er å få kjølt den fort ned sånn at maten ikke blir ødelagt før den kommer i kjøleskapet eller fryseren.  I den kalde årstiden pleier jeg å sette maten med litt åpent lokk ut på verandaen (vi bor i tredje etasje, så det kommer ikke dyr opp dit. I andre årstider har jeg maten over i en ganske stor bolle og setter den i kaldt vann i vasken et liten stund (ikke glem den der!) til den kan settes i kjøleskapet. Pasta og ris skal man være ekstra forsiktig med og få kjølt ned fort. 

Anonymkode: bf97b...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall ville jeg latt den stått og putret under lokk så lenge som mulig i dag/kveld. Blir enda bedre av to timer enn en halv :)

Også kjøler du det ned og setter tildekket i kjøleskapet. Varm opp igjen i samme gryta i morgrn

Anonymkode: 99024...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...