Gå til innhold

Uføre og barnehage foreldremøte!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 16.4.2024 den 7.35):

Det er mange som studerer, jobber, er sykemeldte og noen er uføre. De som er oppegående ved at man blir ikke ufør for ingenting. Skulle ønske det kom et nytt ord for det. Ufør var noe alkoholikere og gamle osv fikk på 90 tallet. 

Jeg er ungufør selv. Hvis de spør, så kan du si det uten å måtte føle deg flau eller mindreverdig. ❤️ Jeg er litt blandet, jeg skjønner på en måte  at folk spør hva man jobber med, det er for å bli kjent, og jeg syns det er sårt og hva du jobber med definerer deg ikke som menneske. 

Det tok meg mange år før jeg roet meg ned på den biten. Jeg er vel redd for å møte på folk som dømmer meg istedenfor å ha empati og sympati og med menneskelige tanker om meg. 

Men det har jeg klart å legge fra meg. 

Det er jo sårt når noen spør hva du jobber med, vil skulle gjerne vært i jobb vi også, så det er en stor sorg som blir dratt fram. 

Vær åpen om det, hvis de spør. Det fins så mange forskjellige folk og like mange kall det skjebner. 

Jeg begynner alltid med å forklare og unnskylde meg med at jeg var i en alvorlig trafikkulykke, men man trenger ikke forklare seg. 

Du er ufør av en grunn. ❤️

Anonymkode: d9317...986

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eller så var det bare smalltalk fra læreren, eller en måte å kunne tilrettelegge tider for fremtidige samtaler, mange som kan svare at de har ganske fleksibel arbeidstid på det spørsmålet, og da vet lærer at de foreldrene kan settes opp på de litt mer ugunstige tidene. Mange som er paranoide på hvor interreserte lærerne  er i deres jobb her. 

Anonymkode: 66ee2...583

Tenkte det samme, har selv hatt forskjellige jobber med helt forskjellig opplegg rundt arbeidstid, hvis det er litt styr å få fri kan en kanskje få time først eller sist på dagen. Det er nå stor forskjell på type jobb også her. Tror ikke jeg har opplevd at yrket til foreldrene stod på kontaktliste, er det noen som har det?  
 

En må ikke alltid anta at ett hvert spørsmål har en bakenforliggende dårlig hensikt. De fleste legger seg ei heller opp i om en er ufør, det blir med det. Jeg er ufør. Ja, ok. Ferdig. Skulle noen finne på å grave er det helt innafor å svare at det har de ikke noe med. 

Anonymkode: a23ec...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over hvor mange timer de tilsatte i barnehagen tilbringer med barna deres? Og hvor viktige dere er i livet til barna deres? Utrolig spesielt at noen som er sammen med ungene 7-9 timer om dagen, 5 dager i uken ikke skal vite elementære ting om barnas livssituasjon! Som for eksempel; hvem bor de under samme tak som, hvile familiemedlemmer de bruker mye tid med, hva mamma og pappa jobber med (ungene er generelt opptatt av det) hobbyer som er viktig for familien, ferieplaner osv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulenissen skrev (19 minutter siden):

Er dere klar over hvor mange timer de tilsatte i barnehagen tilbringer med barna deres? Og hvor viktige dere er i livet til barna deres? Utrolig spesielt at noen som er sammen med ungene 7-9 timer om dagen, 5 dager i uken ikke skal vite elementære ting om barnas livssituasjon! Som for eksempel; hvem bor de under samme tak som, hvile familiemedlemmer de bruker mye tid med, hva mamma og pappa jobber med (ungene er generelt opptatt av det) hobbyer som er viktig for familien, ferieplaner osv…

Unger har munndiare i enkelte perioder, jeg tipper de som jobber i barnehage hører langt mer rare ting om hva som skjer hjemme enn hva folk jobber med. De kan jo finne på å si: mamma har lange pupper eller noe i den gata 😄

Anonymkode: a23ec...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulenissen skrev (21 minutter siden):

Er dere klar over hvor mange timer de tilsatte i barnehagen tilbringer med barna deres? Og hvor viktige dere er i livet til barna deres? Utrolig spesielt at noen som er sammen med ungene 7-9 timer om dagen, 5 dager i uken ikke skal vite elementære ting om barnas livssituasjon! Som for eksempel; hvem bor de under samme tak som, hvile familiemedlemmer de bruker mye tid med, hva mamma og pappa jobber med (ungene er generelt opptatt av det) hobbyer som er viktig for familien, ferieplaner osv…

Beklager, men dette er feil. Barn forholder seg ikke til teori og mer abstrakte ting før de nærmer seg skolealder, og ikke alle da engang. De forholder seg kun til mennesker og opplevelser, og alt du nevner her er noe de har blitt påvirket av fra voksne uten å ha særlig begrep om hva det handler om. Uansett er man selvfølgelig ikke pliktig til å informere bhg- ansatte om alt du nevner! Dette syns jeg var en ytterst merkelig kommentar. 

Anonymkode: f6ff0...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Beklager, men dette er feil. Barn forholder seg ikke til teori og mer abstrakte ting før de nærmer seg skolealder, og ikke alle da engang. De forholder seg kun til mennesker og opplevelser, og alt du nevner her er noe de har blitt påvirket av fra voksne uten å ha særlig begrep om hva det handler om. Uansett er man selvfølgelig ikke pliktig til å informere bhg- ansatte om alt du nevner! Dette syns jeg var en ytterst merkelig kommentar. 

Anonymkode: f6ff0...259

Dette stemmer ikke. Barn er svært ulike i modning og forståelse, men de fleste barn begynner fra fire års alderen å få forståelse av yrker, familierelasjoner, tidsbegrep som helg, ferie osv. I fire års alderen er mange også opptatt av hva de næreste gjør når se selv er i barnehagen, som for eksempel at storesøster er på skolen, lillebror er hjemme med pappa, mamma er på jobben sin på butikken osv.

Det er viktig for de tilsatte å kjenne hele barnas liv for å skape gode relasjoner, skape mening, forstå barna og kunne tilrettelegge på best mulig måte. Det være seg at Ole har lyst hjem fordi pappa er hjemme i permisjon med småsøsken. Kari er litt lei seg fordi mamma er i jobb i Nordsjøen, eller fordi Ole er giret og gleder seg til å se bestemor som kommer på besøk fra Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Unger har munndiare i enkelte perioder, jeg tipper de som jobber i barnehage hører langt mer rare ting om hva som skjer hjemme enn hva folk jobber med. De kan jo finne på å si: mamma har lange pupper eller noe i den gata 😄

Anonymkode: a23ec...172

Helt sant! Da jeg jobbet i barnehagen for mange år siden fikk jeg blant annet høre: Mamma har fått mensen, så derfor kom vi litt seint.» «Mamman min har masse hår på tissen!» «Min har ikke det! Hun tar det bort i dusjen» «pappaen min har en hale» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulenissen skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Barn er svært ulike i modning og forståelse, men de fleste barn begynner fra fire års alderen å få forståelse av yrker, familierelasjoner, tidsbegrep som helg, ferie osv. I fire års alderen er mange også opptatt av hva de næreste gjør når se selv er i barnehagen, som for eksempel at storesøster er på skolen, lillebror er hjemme med pappa, mamma er på jobben sin på butikken osv.

Det er viktig for de tilsatte å kjenne hele barnas liv for å skape gode relasjoner, skape mening, forstå barna og kunne tilrettelegge på best mulig måte. Det være seg at Ole har lyst hjem fordi pappa er hjemme i permisjon med småsøsken. Kari er litt lei seg fordi mamma er i jobb i Nordsjøen, eller fordi Ole er giret og gleder seg til å se bestemor som kommer på besøk fra Ålesund.

Du skrev at barn generelt er opptatt av HVA foreldre jobber med, men skriver nå at de FRA 4- års-alder begynner å få en forståelse av yrker.Dermed er de ikke generelt opptatt av det, og når de starter å få en forståelse fra den alderen, så ER de altså nærmere skolealder når de begriper mer om hva det handler om. At de kan være opptatt av hva voksne snakker om, betyr ikke at de forstår betydning.

Når barn forteller ting, så er det mange måter å respondere på uten at de ansatte må ha all den informasjonen som du ramser opp. Barn er avhengig av at en lytter, og ikke av hva den voksne vet. De forholder seg ikke til slike ting. 

Anonymkode: f6ff0...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):


 

En må ikke alltid anta at ett hvert spørsmål har en bakenforliggende dårlig hensikt.

Anonymkode: a23ec...172

Amen!!!

Samfunnet hadde vært et bedre sted for alle om ikke folk tilla hverandre onde hensikter for enhver liten filleting. Og ikke minst lett med lupe etter noe å kritisere andre for.

Anonymkode: a9b5e...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Amen!!!

Samfunnet hadde vært et bedre sted for alle om ikke folk tilla hverandre onde hensikter for enhver liten filleting. Og ikke minst lett med lupe etter noe å kritisere andre for.

Anonymkode: a9b5e...f9b

Det er noe av det mest irriterende jeg vet om, anta andre mener noe dårlig. Kan jo være greit å ha litt mer å prate om en kun været. 

Anonymkode: a23ec...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...