Gå til innhold

Cøliaki - opplys meg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg nå spise? Tenker frokost bestående av kesam, bær og nøtter. Lunsj grønnsakswok, middag fisk, poteter og grønnsaker og kvelds frukt.

Her kan jeg så klar variere en del. Men kan ikke spise granola?

Fikk prøvesvarene i dag, og tar tid å komme inn på gastroskopi og til ernæringsfysiolog, og smertene er nesten helt vanvittige til tider. Eller bør jeg spise gluten frem til gastro?

Anonymkode: 18156...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis gluten helt frem til du har fått diagnosen og at alt er sjekket. Stoppe dei med gluten for tidlig kan kroppen gå inn i en reparasjonsperiode for tidlug, og resultatene kan igjen gi falsk negativ resultat. 

Det finnes mye bra glutenfritt i butikken. Granola, frukostblandinger og hva som helst. Havre er i seg selv glutenfritt, men ikke i normal produksjon, så kjøp i tilfelle det som er merket glutenfritt. 
Mye godt GF brød fra frys. Anbefaler å kjøpe din egen brødrister, toastjern og vaffeljern. Gode oppskrifter på feks scones ol finner du hos pappautengluten.no. Viktig å spise fiber og de kornsorter du kan som havre. Ikke bare grønsaker og kjøtt. Omelett er og veldig greit i farten 
Mye god pasta, sauser og hva som helst. Produsenter er flinke til å erstatte hvetemel med mais/rismel. 
Alle middager her i huset er glutenfri pga cøliaki hos et av barna. Og all felles mat til lunsj/frukost er glutenfri.
Obs på bordsmør, smørepålegg ect i forhold til kontakt med glutenholdeige produkter. Husk og å dele av i frys/kjøl og tørrvarer.  
 

Anonymkode: 0134c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med glutenfritt til du har vært på gastroskopi!

Anonymkode: 58c0a...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke slutte med gluten før du har tatt siste testen.

Det er stor forskjell på hvor raskt tarmen leger seg, og gjør den det før testen får du negativt resultat selv om du har cøliaki. Det er viktig å få diagnosen så du får litt støtte fra nav til fordyret kosthold.

https://ncf.no/coliaki/grunnstonad-fra-nav

Når det kommer til kosthold er det en vanesak, føles litt uoverkommelig sånn med en gang, men du kommer fort inn i det. Sjekk "fri for" hyllen i butikken, det er ganske mye å velge i der, og du kan spise granola laget på glutenfri havre, nøtter og tørket frukt.

Anbefaler også å sjekke oppskrifter for lavkarbomat, for de spiser heller ikke gluten. Etter at det ble så populært å spise lavkarbo ble utvalget for cøliaki også mye større.

Anonymkode: 3f5b1...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du kan ikke slutte med gluten før du har tatt siste testen.

Det er stor forskjell på hvor raskt tarmen leger seg, og gjør den det før testen får du negativt resultat selv om du har cøliaki. Det er viktig å få diagnosen så du får litt støtte fra nav til fordyret kosthold.

https://ncf.no/coliaki/grunnstonad-fra-nav

Når det kommer til kosthold er det en vanesak, føles litt uoverkommelig sånn med en gang, men du kommer fort inn i det. Sjekk "fri for" hyllen i butikken, det er ganske mye å velge i der, og du kan spise granola laget på glutenfri havre, nøtter og tørket frukt.

Anbefaler også å sjekke oppskrifter for lavkarbomat, for de spiser heller ikke gluten. Etter at det ble så populært å spise lavkarbo ble utvalget for cøliaki også mye større.

Anonymkode: 3f5b1...cbb

Dette er jo tull og tøys.  Det er tvert i mot.  Glutenfrie produkter, dvs erstatningsproduktene har ofte mye mer kalorier og mer karbohydrater og kalorier enn produkter med gluten.  De bør ikke brukes av andre enn dem som av medisinske grunner må spise dem. 

 

Anonymkode: d3825...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke slutte med gluten før du har tatt siste testen.

Det er stor forskjell på hvor raskt tarmen leger seg, og gjør den det før testen får du negativt resultat selv om du har cøliaki. Det er viktig å få diagnosen så du får litt støtte fra nav til fordyret kosthold.

https://ncf.no/coliaki/grunnstonad-fra-nav

Når det kommer til kosthold er det en vanesak, føles litt uoverkommelig sånn med en gang, men du kommer fort inn i det. Sjekk "fri for" hyllen i butikken, det er ganske mye å velge i der, og du kan spise granola laget på glutenfri havre, nøtter og tørket frukt.

Anbefaler også å sjekke oppskrifter for lavkarbomat, for de spiser heller ikke gluten. Etter at det ble så populært å spise lavkarbo ble utvalget for cøliaki også mye større.

Anonymkode: 3f5b1...cbb

De er fulle av karbohydrater, så det er neppe lavkarboere som fikk mer av det ut i hyllene. Jeg har selv spist lavkarbo, og var det noe jeg skydde, så var det glutenfrie erstatningsprodukter.

Anonymkode: 35416...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kutt ut gluten før du er ferdig med alle undersøkelser hi.

Anonymkode: 35416...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

De er fulle av karbohydrater, så det er neppe lavkarboere som fikk mer av det ut i hyllene. Jeg har selv spist lavkarbo, og var det noe jeg skydde, så var det glutenfrie erstatningsprodukter.

Anonymkode: 35416...fda

Jeg sier ikke at lavkarbofolk spiser erstatningsprodukter, jeg mener omvendt.

De med cøliaki kan spise samme maten som lavkarboere, oppskrifter, mat laget av nøtter istedenfor mel osv.

Anonymkode: 3f5b1...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...