Gå til innhold

Noen som har peiling på el-bil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer elbil. Hva MÅ jeg tenke på?

Hvis brukt, hvor gammel er grensen jeg bør sette? Dvs mtp batteri/levetid, det lønner seg neppe å kjøpe en elbil fra 2015?

Jeg småkjører bare, har 2 barn (ingen barnevogner eller bilstoler). Pleier ikke reise på langturer eller er avhengig av veldig god lagringsplass. Bare for kjøring til skolen, butikken, trening og lignende. 

Kom gjerne med tips! Skal ikke ha en dyr bil, maks 250.000. Helst ikke mer enn 200.000, men det finner man kanskje ikke?🤔

 

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et kjapt søk på google fortalte meg at et bilbatteri holder i 22 år, mens bilen holder i ti år. Så nei, du må ikke kjøpe en brukt fra 2015, for da vil bilen holde i ca ett år. Jeg vet ikke hva du må tenke på ellers som du forklarer bruken.

Anonymkode: bcf88...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør finne det. Vi har en e golf helt kurant. Den har ikke lang rekkevidde og må ha piggdekk om vinteren for å ta seg frem. Men ellers helt kurant god og kjøre å god plass. Vi betalte vel 150 000 for den

Anonymkode: dcc94...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Et kjapt søk på google fortalte meg at et bilbatteri holder i 22 år, mens bilen holder i ti år. Så nei, du må ikke kjøpe en brukt fra 2015, for da vil bilen holde i ca ett år. Jeg vet ikke hva du må tenke på ellers som du forklarer bruken.

Anonymkode: bcf88...090

10 år? Så elbiler skrotes etter 10 år? Hva er det som ryker hvis batteriet holder i 22 år? Det hørtes ikke veldig lurt ut å bytte til elbil 😐

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du bør finne det. Vi har en e golf helt kurant. Den har ikke lang rekkevidde og må ha piggdekk om vinteren for å ta seg frem. Men ellers helt kurant god og kjøre å god plass. Vi betalte vel 150 000 for den

Anonymkode: dcc94...432

Ok, takk for tips. Skal sjekke litt. Da blir det ikke så veldig dyrt 🙂 

Men da blir det en nyere elbil, trenger ikke splitter ny fra fabrikk. Nybilgaranti er vel ca 5 år? 🤔

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bmw i3 med minst batteripakke. Kjøpte den brukt i 2020, det er en 2014-modell. Bruker den bare til kjøring til og fra jobb, 2 mil om dagen, samt småkjøring hit og dit. Helt kurant bil til mitt bruk. Aldri vært noe tull med den

Anonymkode: a4668...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en bmw i3 med minst batteripakke. Kjøpte den brukt i 2020, det er en 2014-modell. Bruker den bare til kjøring til og fra jobb, 2 mil om dagen, samt småkjøring hit og dit. Helt kurant bil til mitt bruk. Aldri vært noe tull med den

Anonymkode: a4668...3b9

Takk for svar 🙂🙂 

Det er nok like greit, har nok et mindre bruk enn deg da. Har en bensinbil nå. Det er noe hele tiden føler jeg. Fylle olje, bytte olje, oljetrykket er for høyt, motorlampa lyser, registerreim og alt man kan tenke seg. 

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar 🙂🙂 

Det er nok like greit, har nok et mindre bruk enn deg da. Har en bensinbil nå. Det er noe hele tiden føler jeg. Fylle olje, bytte olje, oljetrykket er for høyt, motorlampa lyser, registerreim og alt man kan tenke seg. 

Anonymkode: 26487...117

Ja, jeg er strålende fornøyd. Bytta ut en Peugeot 5008, 7-seter. Brukte 6 seter 2 ganger. Så nå fiser jeg rundt i 4-seteren min og er fornøyd med det :) går gjennom service og eu uten problem 

Anonymkode: a4668...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en BMW i3

Ikke veldig lekker utseendemessig, men fungerer supert.

Smale dekk og bakhjulstrekk og batteripakka over de trekkende hjulene, så med gode dekk kommer du veldig greit frem på allslags føre.

De ligger på rundt 100.000 kr.

Har den som bil to og brukes bare til den type småkjøring som du beskriver.

Anonymkode: e12d3...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer elbil. Hva MÅ jeg tenke på?

Hvis brukt, hvor gammel er grensen jeg bør sette? Dvs mtp batteri/levetid, det lønner seg neppe å kjøpe en elbil fra 2015?

Jeg småkjører bare, har 2 barn (ingen barnevogner eller bilstoler). Pleier ikke reise på langturer eller er avhengig av veldig god lagringsplass. Bare for kjøring til skolen, butikken, trening og lignende. 

Kom gjerne med tips! Skal ikke ha en dyr bil, maks 250.000. Helst ikke mer enn 200.000, men det finner man kanskje ikke?🤔

 

Anonymkode: 26487...117

Mannen min kjøpte en 2015 eUp for den bruken. Dvs han pendler 15 km hver vei til jobb, tok kjører aldri lengre med den enn det.

Jeg har en nyere ID3 med MYE lengre rekkevidde, men den er jo også mye dyrere. Men jeg må kjøre langt i jobben.

Når han en sjelden gang trenger å kjøre langt så bare bytter vi bil for den dagen.

Men en gammel Nissan Leaf (spesielt i 24kwh-versjonene vil jeg ikke anbefale for de får mye dårligere batteritid med årene dessverre.

Anonymkode: c45b3...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mannen min kjøpte en 2015 eUp for den bruken. Dvs han pendler 15 km hver vei til jobb, tok kjører aldri lengre med den enn det.

Jeg har en nyere ID3 med MYE lengre rekkevidde, men den er jo også mye dyrere. Men jeg må kjøre langt i jobben.

Når han en sjelden gang trenger å kjøre langt så bare bytter vi bil for den dagen.

Men en gammel Nissan Leaf (spesielt i 24kwh-versjonene vil jeg ikke anbefale for de får mye dårligere batteritid med årene dessverre.

Anonymkode: c45b3...909

Og han er KJEMPEFORNØYD med eUp-en. Kjøpte den for ett års tid siden og kjørt den daglig siden. Ikke vært noe tull med den. Kosta vel 70 000 da han kjøpte den da. Mye for pengene synes vi. Solid bil :) Batteriet holdt fint gjennom -20 i vinter.

Når vi hadde en gammel Nissan Leaf var batteriet så og si tomt når det ble mange kuldegrader…

Anonymkode: c45b3...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg er strålende fornøyd. Bytta ut en Peugeot 5008, 7-seter. Brukte 6 seter 2 ganger. Så nå fiser jeg rundt i 4-seteren min og er fornøyd med det :) går gjennom service og eu uten problem 

Anonymkode: a4668...3b9

Så herlig! Tror jeg blir fornøyd hvis jeg bytter 😁

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Har en BMW i3

Ikke veldig lekker utseendemessig, men fungerer supert.

Smale dekk og bakhjulstrekk og batteripakka over de trekkende hjulene, så med gode dekk kommer du veldig greit frem på allslags føre.

De ligger på rundt 100.000 kr.

Har den som bil to og brukes bare til den type småkjøring som du beskriver.

Anonymkode: e12d3...961

👍😁

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mannen min kjøpte en 2015 eUp for den bruken. Dvs han pendler 15 km hver vei til jobb, tok kjører aldri lengre med den enn det.

Jeg har en nyere ID3 med MYE lengre rekkevidde, men den er jo også mye dyrere. Men jeg må kjøre langt i jobben.

Når han en sjelden gang trenger å kjøre langt så bare bytter vi bil for den dagen.

Men en gammel Nissan Leaf (spesielt i 24kwh-versjonene vil jeg ikke anbefale for de får mye dårligere batteritid med årene dessverre.

Anonymkode: c45b3...909

Takk for tips!

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og han er KJEMPEFORNØYD med eUp-en. Kjøpte den for ett års tid siden og kjørt den daglig siden. Ikke vært noe tull med den. Kosta vel 70 000 da han kjøpte den da. Mye for pengene synes vi. Solid bil :) Batteriet holdt fint gjennom -20 i vinter.

Når vi hadde en gammel Nissan Leaf var batteriet så og si tomt når det ble mange kuldegrader…

Anonymkode: c45b3...909

Greit å vite, takk 🙂

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all verdens peiling, men har lært litt av erfaring, femte bil til nå. 
 

Når du kjøper brukt, ikke kjøp første utgave, de har ofte noen barnesykdommer. Litt eldre elbiler bør du sjekke lademuligheter, ville holdt meg langt unna eldre Renault zoe, vrien å lade. Fra 2015 og oppover ville jeg vurdert Nissan leaf, Kia soul eller vw e-golf. Jeg var veldig fornøyd med leaf med unntak litt dårlig lys, men den fungerer ikke hvis du får store barn (min er 1.95). 

Anonymkode: c34b5...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

10 år? Så elbiler skrotes etter 10 år? Hva er det som ryker hvis batteriet holder i 22 år? Det hørtes ikke veldig lurt ut å bytte til elbil 😐

Anonymkode: 26487...117

Det er bare tull, elbil er som alle biler, selve bilen kan holde lenge hvis du tar godt vare på den. Det er som med alt annet, rust, kollisjons osv som tar de også. 

Anonymkode: c34b5...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Et kjapt søk på google fortalte meg at et bilbatteri holder i 22 år, mens bilen holder i ti år. Så nei, du må ikke kjøpe en brukt fra 2015, for da vil bilen holde i ca ett år. Jeg vet ikke hva du må tenke på ellers som du forklarer bruken.

Anonymkode: bcf88...090

Og dette er alstå mer miljøvennlig.

Anonymkode: c5bdf...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ikke all verdens peiling, men har lært litt av erfaring, femte bil til nå. 
 

Når du kjøper brukt, ikke kjøp første utgave, de har ofte noen barnesykdommer. Litt eldre elbiler bør du sjekke lademuligheter, ville holdt meg langt unna eldre Renault zoe, vrien å lade. Fra 2015 og oppover ville jeg vurdert Nissan leaf, Kia soul eller vw e-golf. Jeg var veldig fornøyd med leaf med unntak litt dårlig lys, men den fungerer ikke hvis du får store barn (min er 1.95). 

Anonymkode: c34b5...040

Takk🤩

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er bare tull, elbil er som alle biler, selve bilen kan holde lenge hvis du tar godt vare på den. Det er som med alt annet, rust, kollisjons osv som tar de også. 

Anonymkode: c34b5...040

Men jeg googlet også, som.hun som svarte dette skrev. Fant flere artikler ang at bilene holder 10 år og da er det 12 år igjen av batteriet. Sløsing etc. Må jo være noe i det. Hva er det som ryker hvis man ser bort fra rust og kollisjon? Har jo en bil fra 2010 nå, ikke rust annet enn på bakluka. Ble eu-godkjent nå i januar. Da må det være noe annet enn rust og kollisjon, ellers hadde de ikke skrevet at bilene holder 10 år🤔

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og dette er alstå mer miljøvennlig.

Anonymkode: c5bdf...6f2

Nei det er høyst diskutabelt.

Anonymkode: bcf88...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at den har standard css lade plugg så du får ladet. 

Sjekk rekkevidde. 

Sjekk hvor fort den kan lade, hurtiglading er gull. 

Ligg unna lite kjente kinamerker.

Jeg kjører en polestar og elsker den. Men den er langt dyrere, men elbil har vært bare opptur for oss. 

Anonymkode: dd2cb...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nei det er høyst diskutabelt.

Anonymkode: bcf88...090

Elbil er ikke redningen kor klima, det er redningen for bilbransjen. 

Anonymkode: dd2cb...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sjekk at den har standard css lade plugg så du får ladet. 

Sjekk rekkevidde. 

Sjekk hvor fort den kan lade, hurtiglading er gull. 

Ligg unna lite kjente kinamerker.

Jeg kjører en polestar og elsker den. Men den er langt dyrere, men elbil har vært bare opptur for oss. 

Anonymkode: dd2cb...c7b

Takk for tips!

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolkswagen e-UP er ikke så ille i pris, for ikke å snakke om ok utseendemessig sammenlignet med flere av ufo'ene jeg finner på finn.no😳🙈

Anonymkode: 26487...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...