Gå til innhold

Er det normalt at fysioterapeuten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

legger den ene hånda oppå rompa mens h*n masserer ryggen/nakken med den andre? Jeg skjønner poenget med det hvis de skal massere musklene eller senefester på hofte/rompa, men bare å ha den liggende på rompa synes jeg er litt rart. 

Anonymkode: 95f0a...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at ene hånden kan ligge øverst på bekkenet, omtrent på tvers av korsbenet. Det er ofte en måte å få pasienten til å få pusten ned i magen på.

Men den hånden ligger jo bare i ro, ev. at man gir et lite press ned/ned mot beina hvis man kjenner at pasienten spenner seg pga. massasjen høyere opp. Men, jeg bruker å forklare det, hvorfor jeg gjør det og hva som skjer, og pasientene kjenner da på egen kropp at det lille presset når de spenner seg får dem til å puste typere og dermed slippe spenninger.

Oppfordrer deg til å snakke med fysioterapeuten. Om du opplever noe du føler ikke er greit, si fra.

Anonymkode: f19d7...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg forstå vitsen med, og det høres fint ut at du forklarer til pasientene dine hva du gjør. Min fysioterapeut bare har hånda si midt på rompa mi og det virker ikke som det er noen grunn annet enn å legge den ene hånda et sted.

Anonymkode: 95f0a...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kan jeg forstå vitsen med, og det høres fint ut at du forklarer til pasientene dine hva du gjør. Min fysioterapeut bare har hånda si midt på rompa mi og det virker ikke som det er noen grunn annet enn å legge den ene hånda et sted.

Anonymkode: 95f0a...60d

Hva lurer du egentlig på? Hvis dette oppleves ubehagelig, bør du jo si fra til fysioterapeuten hvis det ellers er en behandler du er fornøyd med. Hvis du er interessert i fysioterapeuten og lurer på om det er gjensidig, tenker jeg at svaret mest sannsynlig er nei. Vi har jo alle sett at det finnes fagpersoner som innleder forhold til pasienter, men det er heldigvis ikke hyppig forekommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiik skrev (6 minutter siden):

Hva lurer du egentlig på? Hvis dette oppleves ubehagelig, bør du jo si fra til fysioterapeuten hvis det ellers er en behandler du er fornøyd med. Hvis du er interessert i fysioterapeuten og lurer på om det er gjensidig, tenker jeg at svaret mest sannsynlig er nei. Vi har jo alle sett at det finnes fagpersoner som innleder forhold til pasienter, men det er heldigvis ikke hyppig forekommende. 

Tror du bør sjekke hvor mange som mister autorisasjon og hvor mange som blir meldt jeg. Det ser ut til at du kan få deg en overraskelse når det gjelder ulike helsetjenester og personer som utfører dem.

Her syns jeg allerede at fysioterapeuten har gjort feil. Det skal ikke forekomme at klienter/ pasienter lurer på slike ting etter behandling. De skal forklare hvorfor de gjør ulike ting som kan få pasienter til å stille spørsmål på denne måten. Provoserende uproft eller verre.

Anonymkode: 17bb0...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Tror du bør sjekke hvor mange som mister autorisasjon og hvor mange som blir meldt jeg. Det ser ut til at du kan få deg en overraskelse når det gjelder ulike helsetjenester og personer som utfører dem.

Da kan jo du dele de tallene siden du har oversikt på det.

Anonymkode: 8ccad...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Tror du bør sjekke hvor mange som mister autorisasjon og hvor mange som blir meldt jeg. Det ser ut til at du kan få deg en overraskelse når det gjelder ulike helsetjenester og personer som utfører dem.

Her syns jeg allerede at fysioterapeuten har gjort feil. Det skal ikke forekomme at klienter/ pasienter lurer på slike ting etter behandling. De skal forklare hvorfor de gjør ulike ting som kan få pasienter til å stille spørsmål på denne måten. Provoserende uproft eller verre.

Anonymkode: 17bb0...c72

Det er ikke noe problem å være enig i at enhver som mister autorisasjonen er en for mye. Jeg sjekka for deg nå, om det er overraskende mange. Jeg ser på helsedirektoratet at det er snakk om 145 helsefagarbeidere pr år som mister autorisasjonen, på tvers av fag, og på tvers av årsak. Det stemmer altså ikke at det er mange som mister autorisasjonen fordi de tråkker over noen grenser seksuelt. Det er selvfølgelig mørketall her, fordi pasienter ikke tør å melde. Jeg er allikevel sikker på at det er langt flere enn 145 pr år som misforstår helsepersonell sin interesse eller som blir forelska i legen/psykologen/fysioterapeuten/sykepleieren osv. 

Endret av Iiiiik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiik skrev (44 minutter siden):

Hva lurer du egentlig på? Hvis dette oppleves ubehagelig, bør du jo si fra til fysioterapeuten hvis det ellers er en behandler du er fornøyd med. Hvis du er interessert i fysioterapeuten og lurer på om det er gjensidig, tenker jeg at svaret mest sannsynlig er nei. Vi har jo alle sett at det finnes fagpersoner som innleder forhold til pasienter, men det er heldigvis ikke hyppig forekommende. 

Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på, det føltes bare litt unødvendig liksom å ha hånda akkurat der. Jeg er ikke interessert og tror ikke fysioterapeuten er interessert i meg heller. Kanskje det er ubevisst, at fysioterapeuten ikke tenker over at ikke alle har et så avslappet og naturlig forhold til kroppen og bli tatt på. Jeg har et anstrengt forhold til det og er nok litt var for berøring som ikke virker å ha noen nytte. Vil ikke gjøre noe så fysioterapeuten risikerer å miste autorisasjonen sin.

Anonymkode: 95f0a...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på, det føltes bare litt unødvendig liksom å ha hånda akkurat der. Jeg er ikke interessert og tror ikke fysioterapeuten er interessert i meg heller. Kanskje det er ubevisst, at fysioterapeuten ikke tenker over at ikke alle har et så avslappet og naturlig forhold til kroppen og bli tatt på. Jeg har et anstrengt forhold til det og er nok litt var for berøring som ikke virker å ha noen nytte. Vil ikke gjøre noe så fysioterapeuten risikerer å miste autorisasjonen sin.

Anonymkode: 95f0a...60d

Hvis det ellers er en fysioterapeut du synes gjør en god jobb, ville jeg sagt fra. Fysioterapeuter forholder seg jo til andres kropp hele tiden, og han/hun tenker kanskje ikke over at dette kan være ubehagelig for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det kan jeg forstå vitsen med, og det høres fint ut at du forklarer til pasientene dine hva du gjør. Min fysioterapeut bare har hånda si midt på rompa mi og det virker ikke som det er noen grunn annet enn å legge den ene hånda et sted.

Anonymkode: 95f0a...60d

Nå er det en god del år siden jeg tok min utdannelse, men jeg mener vagt å huske at vi faktisk ble rådet til å ha begge hendene på pasienten, selv når bare den ene brukes for å massere, fordi pasienten ofte føler det tryggere.

Slik du beskriver at din fysioterapeut holder hånden sin virker det som om det ikke er noe galt i det han gjør.

Men snakk med ham om det, vær nysgjerrig, spør hvorfor han gjør sånn og slik og ev. ikke slik og sånn.

Jeg har oppmuntret mine pasienter til å spørre, og også å si fra til meg om det er noe de føler ikke er greit - fordi det den måten vi sammen kan jobbe best mot samme mål, at pasienten skal bli bedre. Jeg har også sagt at hvis de tar opp noe de føler er ugreit, så vil jeg bli takknemlig, fordi det er viktig for meg å lære å bli bedre og at ved å si fra om noe slikt så vil jeg kunne bli en bedre terapeut for mine pasienter. Jeg har aldri fått dårlige tilbakemeldinger, men får som regel mye spørsmål rundt ting fordi jeg har åpnet for at det er greit, og ved å vise at jeg setter pris på at de er nysgjerrige og interessert i å forstå egen kropp bedre.

Så snakk med fysioterapeuten, jo bedre dialog dere har, jo bedre blir som regel resultatene også. Lykke til videre :)

Anonymkode: f19d7...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på, det føltes bare litt unødvendig liksom å ha hånda akkurat der. Jeg er ikke interessert og tror ikke fysioterapeuten er interessert i meg heller. Kanskje det er ubevisst, at fysioterapeuten ikke tenker over at ikke alle har et så avslappet og naturlig forhold til kroppen og bli tatt på. Jeg har et anstrengt forhold til det og er nok litt var for berøring som ikke virker å ha noen nytte. Vil ikke gjøre noe så fysioterapeuten risikerer å miste autorisasjonen sin.

Anonymkode: 95f0a...60d

Har du grei tone med fysioterapeuten,  si i fra at du synes det er litt ubehagelig.

Anonymkode: 8ccad...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er hi og jeg synes faktisk det er litt godt å lese dette. Det er ikke alle som er sånn at de bare tar opp ditt og datt og snakker og spør, spesielt ikke når man ligger der halvveis avkledd med hodet i et hull. Jeg sier ikke at min fysioterapeut har gjort noe galt, men jeg valgte å ta opp temaet her for å høre litt erfaringer og meninger fordi jeg synes det er litt rart at hånda skal ligge på rompa, men jeg vil jo ikke lage noe drama og styr utav det hvis det er vanlig og det bare er jeg som er litt sensitiv og usikker på meg selv og andre. 

Anonymkode: 95f0a...60d

Nei,det er akkurat det, at å spørre om sånt er vanskelig. Jeg sier heller ikke at han gjør noe galt, men han burde forklart. Jeg hadde reagert med hånd på rompa jeg også, og vet ikke hvordan jeg skulle tatt det opp. 

Anonymkode: 17bb0...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du grei tone med fysioterapeuten,  si i fra at du synes det er litt ubehagelig.

Anonymkode: 8ccad...2ed

Når jeg tenker meg om, og prøver å huske hva fysioterapeuten jeg var hos med nakke og skuldre gjorde. Etter som jeg kan huske så brukte han begge hender når han masserte, og han sto ofte foran meg oppe ved hodet, eller ved siden av. Kanskje han masserte med en hånd og uten at jeg husker det. Jeg er heller ikke så komfortabel med nærkontakt, så jeg tror jeg hadde husket det om han la hånda på rumpa.

Anonymkode: 8ccad...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg er hi og jeg synes faktisk det er litt godt å lese dette. Det er ikke alle som er sånn at de bare tar opp ditt og datt og snakker og spør, spesielt ikke når man ligger der halvveis avkledd med hodet i et hull. Jeg sier ikke at min fysioterapeut har gjort noe galt, men jeg valgte å ta opp temaet her for å høre litt erfaringer og meninger fordi jeg synes det er litt rart at hånda skal ligge på rompa, men jeg vil jo ikke lage noe drama og styr utav det hvis det er vanlig og det bare er jeg som er litt sensitiv og usikker på meg selv og andre. 

Anonymkode: 95f0a...60d

Kanskje du bare burde gå til kvinnelige behandlere?

Anonymkode: 36a53...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke til fysio, men til osteopat. Har opplevd det samme, at han legger hånda helt øverst på rompa mi. Nå har jeg en god tone meg begge behandlere så hadde jeg følt noe ubehag så hadde jeg spurt. Har også opplevd at han hviler den ene hånda på magen min, men jeg tenker ikke noe over det. Sikkert fordi vi har skikkelig god relasjon. Men spør neste gang, og hvis han ikke har noe svar på hvorfor så si at det er ubehagelig, men hvis forklaringen er som over her så er det jo for en grunn. Jeg tror ikke de nødvendigvis alltid husker å fortelle hvorfor de gjør ting. De ser jo folk hele dagen

Anonymkode: 7c925...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...