Gå til innhold

Hvem er samfunnets mest privilegerte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hun ikke et poeng? Noen av de mest privilegerte i samfunnet er de som får og får uten å yte noe som helst for det. De som ikke løfter en finger for å bidra. Vi andre er nødt til å jobbe for både vår egen og for andres del.

aryvnZB_460swp.webp

Anonymkode: c5b72...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som er født i rike familier med høyt utdannede foreldre mener du? De som får gratis utdanning, nok lommepenger i ungdomen til at de kan konsentrere seg om studier, støtte hjemmefra til bolig, og er såpass høye pene at det også gir fordeler passer vel godt til beskrivelsen. Legg til god helse som gjør at de kan heve pensjon i mange år.

Anonymkode: ea0f1...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er mange måter å være priviligert på. Vi er generelt privilegerte i Norge. Når hun lister det opp på den måten så synes jeg det blir mer et angrep på arbeidsløse jeg da, men selvsagt er eksemplene privilegerte mennesker. 

Anonymkode: da714...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest priviligerte er de som får leve det livet de er tilfreds med. Det er ikke et mer komplisert svar på det spørsmålet.

Anonymkode: dbf5d...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget fra den dama ser for meg mest ut som et misunnelig angrep på de som står utenfor arbeidslivet. De menneskene som er mest priviligerte er de som har evner og muigheter til å leve det livet de ønsker å leve.

Anonymkode: dfa26...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får meg ikke med på at mennesker på trygd eller sosialstønad er priviligerte. Og innlegget i avisa der er jo bare helt natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun lever tydeligvis helt avsondret fra virkeligheten hvis hun tror det er sånn det er å leve på trygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor Doppler med tillegg skrev (23 minutter siden):

Du får meg ikke med på at mennesker på trygd eller sosialstønad er priviligerte. Og innlegget i avisa der er jo bare helt natta. 

Hva er det å være privilegert da?

Anonymkode: a839c...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er privilegert. Jeg er født i Norge av foreldre som var gode omsorgspersoner og hadde rimelig god økonomi. Jeg har god helse og et godt hode som har gitt meg en utdannelse og en jobb der jeg kan bruke mine evner. Jeg har en herlig mann og unger. Har gode venner og en flott storfamilie. Og en økonomi som gir meg en del spillerom.

 

Anonymkode: 7ce56...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Har hun ikke et poeng? Noen av de mest privilegerte i samfunnet er de som får og får uten å yte noe som helst for det. De som ikke løfter en finger for å bidra. Vi andre er nødt til å jobbe for både vår egen og for andres del.

aryvnZB_460swp.webp

Anonymkode: c5b72...44f

Hvem mener du egentlig er så priviligerte? Uføretrygdede?

Anonymkode: dfa26...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg er privilegert. Jeg er født i Norge av foreldre som var gode omsorgspersoner og hadde rimelig god økonomi. Jeg har god helse og et godt hode som har gitt meg en utdannelse og en jobb der jeg kan bruke mine evner. Jeg har en herlig mann og unger. Har gode venner og en flott storfamilie. Og en økonomi som gir meg en del spillerom.

 

Anonymkode: 7ce56...aa3

Støtter denne. Nordmenn er priviligerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor Doppler med tillegg skrev (22 minutter siden):

Støtter denne. Nordmenn er priviligerte. 

Ikke alle nordmenn er priviligerte.

Anonymkode: dfa26...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle nordmenn er priviligerte.

Anonymkode: dfa26...f1d

Det spørs litt hvordan du ser det. Om man f.eks. har dårlig helse og/eller dårlig økonomi er man privilegert som bor i et land med et sikkerhetsnett. Hadde man hatt de samme utfordringene i et land uten sikkerhetsnett hadde man hatt det ganske mye verre. 

Anonymkode: 0270c...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det spørs litt hvordan du ser det. Om man f.eks. har dårlig helse og/eller dårlig økonomi er man privilegert som bor i et land med et sikkerhetsnett. Hadde man hatt de samme utfordringene i et land uten sikkerhetsnett hadde man hatt det ganske mye verre. 

Anonymkode: 0270c...e1f

Og nettopp derfor kan man være ufør/arbeidsledig og samtidig privilegert.

Anonymkode: a839c...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...