Gå til innhold

Jerntilskudd - og mageproblemer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har i ca 1,5 mnd tatt jerntilskudd, da fastlegen sa jeg hadde litt lav blodprosent (og ba meg kjøpe jerntilskudd på butikken). Fikk ikke beskjed om hvor «sterke» tablettene skulle være. De jeg kjøpte står det 27 mg på. 
 

Sliter med oppblåst mage og delvis forstoppelse. Kan knapt se på en brødskive eller noe å drikke, før magen står som om jeg er 5 mnd på vei. Luft i magen gir også magesmerter. Tar lactulose, som hjelper noe på «systemet», men må innimellom ta dulcolax for å få «tømt meg» skikkelig. Har aldri hatt slike problemer med magen før. Buksene strammer i livet pga dette.
 

Noen som har opplevd dette? Er 27 mg mye eller lite? Og hvor lenge bør jeg gå op tilskudd? Har sendt melding til legen også, men av erfaring tar det litt tid før svar, så kanskje noen her har erfaring. 

Anonymkode: cdedd...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jern er gjerne problematisk for magen og det er individuelt hvor mye og hvordan man reagerer. Jeg er lik deg. Har prøvd diverse typer, prøvd med annen hver dag osv. uten at mye har hjulpet. Nå har jeg funnet en pakke som jeg reagerer litt mindre på. Blir fortsatt litt forstoppet, men ikke så gale som de andre. Det er aminoJern fra Ferrochel. Vet foreløpig ikke hvor mye kroppen min tar opp av dette, men jeg håper at det er nok slik at jeg kan fortsette på denne type.

Anonymkode: fab7d...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta deg en tur til legen for å måle verdiene dine. Jeg har fått lav blodprosent grunnet alt for lave jernverdier lenge. Jeg mister mye jern hver uke så jeg skal nok gå på det fast/fast i perioder.
Jern skal man ikke ha for mye av, så det er viktig at du sjekker hvordan det står til og stopper når jernlagrene er høye nok. Du bør også ha en teori om hvorfor de er lave. 

Anonymkode: fab7d...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom det meste av typer av jerntilskudd. Min erfaring er at de fleste gir magetrøbbel, men at det går seg litt til når man har brukt det en stund. Jeg  har som sagt vært gjennom mange typer og har konkludert med at for meg er det Niferex 100 mg som gir minst magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det kan nevnes at grunnen til at jeg sjekket bl.a jern, var pga langvarig periode med lite overskudd, ekstremt sliten, søvnvansker og på grensen til depresjon. Legen sjekket «det meste», for å være på den sikre sida. Resultat var da litt lav blodprosent, samt ekstremt lave verdier av d-vitamin. Som nesten alene kan forklare hvorfor jeg har hatt det slik lenge. Men, fikk aldri vite hvor lav blodprosenten var, legen sa bare «litt». Får avvente svar av legen. Og evt sjekke om andre typer jerntilskudd funker bedre.

Anonymkode: cdedd...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når lege måler verdier og sier at en er lav og må ta ekstra av noe, så MÅ en spør hvor mye( dose), særlig D vitamin og jern, skal en ikke være ukritiske til. 
Med jern er det også viktig hva en bør ta det sammen med og ikke, styrke og hvor lenge. Dette er leger utrolig dårlige med.

Flere sier at legen sier de er skikkelig lave på f eks d, ber dem da spør om dose, de får svar om 20mcg….. andre skal ta 40-80mcg og måle etter 3 måneder.

Det samme gjelder jern, noen skal bare ta tilskudd, andre opp mot 100 mg daglig.

Anonymkode: f0acd...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Min erfaring er at når lege måler verdier og sier at en er lav og må ta ekstra av noe, så MÅ en spør hvor mye( dose), særlig D vitamin og jern, skal en ikke være ukritiske til. 
Med jern er det også viktig hva en bør ta det sammen med og ikke, styrke og hvor lenge. Dette er leger utrolig dårlige med.

Flere sier at legen sier de er skikkelig lave på f eks d, ber dem da spør om dose, de får svar om 20mcg….. andre skal ta 40-80mcg og måle etter 3 måneder.

Det samme gjelder jern, noen skal bare ta tilskudd, andre opp mot 100 mg daglig.

Anonymkode: f0acd...484

Jeg fikk resept på d-vitamin-tilskudd, høy dose der. Jerntilskudd fikk jeg ingen beskjed om hvor mye…så ja, ser ut til at leger er dårlige på sånt (med mindre man får resept).

Anonymkode: cdedd...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier vanligvis å ha littl trøbbel med hard og treg mage. Men så skulle jeg ta en runde med Niferex,olg jeg fikk voldsom diare av det, mange får vel heller hard mage. Så kanskje du skal prøve en annen type, se om den passer bedre for deg.

Anonymkode: 97614...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd et mer jernrikt kosthold? 

I perioder med lave jernverdier forandrer jeg heller litt på kostholdet enn å bruke tabletter, som gir meg steinhard og oppblåst mage. 

Jeg spiser da leverpostei på brødskiva og havregrøt laget på vann. Alltid noe sitrus sammen med jernholdige varer, for det bedrer opptaket av jern. Så appelsinjuice til leverpostei og kiwi, klementin eller appelsin på havregrøten. Melkeprodukter hemmer opptaket, så prøver å unngå kombinasjonen jern og melk. 

Jeg lager smoothies med cottage cheese eller yoghurt, spinat, avokado, brokkoli (frosne), havregryn, juice. Spiser mer rødt kjøtt, både som pålegg og til middag. Minst ett egg om dagen. 

Det finnes helt sikkert mye informasjon om jernberiket kosthold på nettet, så ville prøvd å google litt. Naturlig jern er alltid bedre enn tabletter (når det er mulig, noen MÅ ha tilskudd). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekla123 skrev (3 timer siden):

Har du prøvd et mer jernrikt kosthold? 

I perioder med lave jernverdier forandrer jeg heller litt på kostholdet enn å bruke tabletter, som gir meg steinhard og oppblåst mage. 

Jeg spiser da leverpostei på brødskiva og havregrøt laget på vann. Alltid noe sitrus sammen med jernholdige varer, for det bedrer opptaket av jern. Så appelsinjuice til leverpostei og kiwi, klementin eller appelsin på havregrøten. Melkeprodukter hemmer opptaket, så prøver å unngå kombinasjonen jern og melk. 

Jeg lager smoothies med cottage cheese eller yoghurt, spinat, avokado, brokkoli (frosne), havregryn, juice. Spiser mer rødt kjøtt, både som pålegg og til middag. Minst ett egg om dagen. 

Det finnes helt sikkert mye informasjon om jernberiket kosthold på nettet, så ville prøvd å google litt. Naturlig jern er alltid bedre enn tabletter (når det er mulig, noen MÅ ha tilskudd). 

Takk for fint svar! En del av disse matvarene spiser jeg en del av allerede, men kan nok bli bedre og mer bevisst. Ikke minst på kombinasjoner av mat.

Anonymkode: cdedd...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...