Gå til innhold

El spark til barn 12+


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Diskusjonen i heimen går høyt. Vår snart 12 år gamle (unge) friske og spreke sønn ønsker seg el spark til bursdagen. Mannen og jeg mener at han ikke trenger motor for å komme seg frem, han har to friske ben og en flott sykkel han kan bruke til det. Er det større avstander og/eller dårlig vær sier vi aldri nei til å være sjåfører. 
 

I tillegg til den fysiske biten så syns vi det er kjempeskummelt når man ser hvor stor fart farkostene får og hvor skjebnesvanger et sekunds uoppmerksomhet kan bli. Skrekken er når vi ser unge som ser på mobilen mens de kjører! Det kan de jo gjøre på sykkel også, selvsagt. 
 

Så, har din tolvåring elektrisk sparkesykkel, og hva er dine argument for/mot? 

Anonymkode: 655e6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt fyller snart 13. «Alle» hans venner har el-sparkesykkel. 
 

Min holdning til EL-sparkesykkel er at det er helt unødvendig og farlig framkomstmiddel. Ungdommen rundt oss kjører fort på fortauet og plutselig ut i veien og over fotgjengerfelt. Fort forbi mindre unger på vei til skolen. Enten uten hjelm eller med hjelmen på uten å være festet. 

Jeg har sagt nei. Men det er vanskelig når «alle» andre har det. 
ingen voksne burde heller brukt dette…. 

Anonymkode: 7e738...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så andres dårlige kjøring skal straffe deres barn?

Vår har hatt elsparkesykkel i føere år. Den er super da vi har lang vei til skolen og mye bakker.

Vi kan ikke la oss styre av hvordan andre kjører, vi har satt våre regler og så lenge de følger de får de elektrisk sparkesykkel.

Anonymkode: 53a9c...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lange avstander og bakker, så jeg ser på el sparkesykkel som en fornuftig ting å kjøpe for å gjøre ungene mer selvstendig. El sparkesykkelen har max fart på 20, vanlig sykkel mye mye mer! Mitt barn sparker og sykler fornuftig og vet at begge blir inndratt hvis jeg skulle få mistanke om noe annet.

Anonymkode: 16e26...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får ikke el-sparkesykkel. Jeg har en jobb der jeg ser skader etter ulykker med disse og mine barn får rett og slett ikke lov til å bruke det.

Jeg har som deg HI også sett mye uvettig bruk av disse - mobilbruk, farlig kjøring opp og ned av fortau og ut i bilvei, manglende lys og refleks, vanvittig fart og opp til tre (!) pp samme sparkesykkel.

Vi bor heldigvis slik til at det sjelden er bruk for dette i hverdagen samt at barnas bestevenner også har foreldre som sier nei til dette. Dermed har masingen etterhvert stilnet.

Anonymkode: 1accf...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Diskusjonen i heimen går høyt. Vår snart 12 år gamle (unge) friske og spreke sønn ønsker seg el spark til bursdagen. Mannen og jeg mener at han ikke trenger motor for å komme seg frem, han har to friske ben og en flott sykkel han kan bruke til det. Er det større avstander og/eller dårlig vær sier vi aldri nei til å være sjåfører. 
 

I tillegg til den fysiske biten så syns vi det er kjempeskummelt når man ser hvor stor fart farkostene får og hvor skjebnesvanger et sekunds uoppmerksomhet kan bli. Skrekken er når vi ser unge som ser på mobilen mens de kjører! Det kan de jo gjøre på sykkel også, selvsagt. 
 

Så, har din tolvåring elektrisk sparkesykkel, og hva er dine argument for/mot? 

Anonymkode: 655e6...705

Den er morsom, og brukes i spesielle anledninger. Min bruker den til øving da han har et stort instrument som er vanskelig å få med på sykkel, men går fint å ha på ryggen på den.

Den får jo ikke høyere fart en sykkel? Og de må jo være tilsvarende oppmerksomme på ting rundt seg når de sykler? 

Anonymkode: 3e00d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sykkel er man mer synlig i trafikken og man har større og mer robuste hjul som takler hull og grus i veibanen bedre. Den har heller ikke motor. Jeg syns det er falitterklæring at friske barn skal bli fraktet rundt uten å bruke noe energi. 
 

Jeg ser det ikke som at vi straffer barnet pga andres dårlige kjøring, men at vi tar erfaring fra det vi ser rundt oss. Jeg er såpass realistisk at jeg ikke tror at mitt barn er verken verre eller bedre enn andre. 
 

hi

Anonymkode: 655e6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Diskusjonen i heimen går høyt. Vår snart 12 år gamle (unge) friske og spreke sønn ønsker seg el spark til bursdagen. Mannen og jeg mener at han ikke trenger motor for å komme seg frem, han har to friske ben og en flott sykkel han kan bruke til det. Er det større avstander og/eller dårlig vær sier vi aldri nei til å være sjåfører. 
 

I tillegg til den fysiske biten så syns vi det er kjempeskummelt når man ser hvor stor fart farkostene får og hvor skjebnesvanger et sekunds uoppmerksomhet kan bli. Skrekken er når vi ser unge som ser på mobilen mens de kjører! Det kan de jo gjøre på sykkel også, selvsagt. 
 

Så, har din tolvåring elektrisk sparkesykkel, og hva er dine argument for/mot? 

Anonymkode: 655e6...705

Her har ingen av barna noe slik, de har sykkel og føtter å bruke. Har og avstander og bratte bakker de må opp, men å gjør dem late, er ikke aktuelt. Har og sett hva skader disse kan gjøre i uhell og ulykker. Politiet tar mange barn på el sparkesykkel her, de trimmer den, kjører uten hjelm, er 2 på nedover bakker i stor fart, og foreldrene tror ikke deres barn gjør slik… 🙈 jeg ser dette hver morgen når jeg skal på jobb, det gjør ikke foreldre til disse barna. 
 

Anonymkode: 3d830...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine barn 19, 16 og 11. ingen av de har hatt motoriserte fremkomstmidler og ser ingen grunn til at de skal ha det heller. De har vanlig sparkesykkel, sykkel, så moped og så bil. 
Vi bor 400 meter i luftlinje til både barneskole og videregående, ungdomsskolen er 12 min å gå til, 5 å sykle. Det klarer de uten motor. 
Skadene som de kan bli utsatt for er selvsagt og en faktor, men mest er det nok at de ikke trenger. De kan bruke egen energi 

Anonymkode: a9e73...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som bilist er livredd for unger på elektriske sparkesykler. Mange av de er helt uberegnelige, de kommer ut fra intet, veldig få bruker hjelm, de kjører rett ut i veien uten å se seg for, de kommer på innsiden av bilene når man f.eks venter for å komme inn i rundkjøring, de lytter på musikk eller ser på telefonen mens de kjører, de har noen ganger en bakpå, i 40 sone ble jeg frakjørt  av en tenåring på sparkesykkel. Og de fleste foreldre tror nok at akkurat deres unger ikke oppfører seg sånn, men noens unger er det jo.

Anonymkode: 53f24...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 13 og hun har el-sparkesykkel. Det er noe av det beste vi har kjøpt. Vi bor på landet og det er ganske store avstander til venner. Men, med denne kommer hun seg fort rundt uten at hun er avhengig av å bli kjørt/hentet. 

Anonymkode: c5f31...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to jenter har det og vi har ingen negative erfaringer, bare positive 

Vi har lovlige sparkesykler med maksfart på 20 km/t. 

De vet godt at man får samme bot for å bruke telefonen på sparkesykkel som I bil, og får de der følger et år uten lommepenger for å betale den. Så det er de livredde for.

Mine har aldri vært mer ute enn etter de ble kjøpt, beste investeringen på mange år her.

Anonymkode: d325b...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...