Gå til innhold

Hvor lang arbeidsdag har lærer på småtrinnet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer virkelig på dette! Min datter går i 4. klasse. Fortsatt er dagene fra 8.30 til 13.30 Altså 5 timer. Lærerne er til stedet fra 8.20.

Hva gjør de resten av dagen? Altså fra 13.30-16.00? 
 

Barna har masse lekser, hver dag. det har de hatt siden første klasse. Jeg har tenkt at det hadde vært bedre om selve skoledagen var en time lengre. Spesielt da de måtte gjøre lekser etter SFO når de var slitne. Nå som min fjerdeklassing har sluttet på SFO har hun mer energi til å gjøre leksene…

 

Men hvor lang arbeidsdag har lærerne? Og hva gjør de etter skoledagen er over?

Håper å få svar fra noen lærere i småtrinnet :)

Anonymkode: f8e05...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærere jobber ca. 43 timer i uken. Etter elevene har gått hjem planlegger de undervisningen, de lager til materiell, de har kontakt med hjemmene, de har samarbeidstid med kollegaer, utviklingstid i personalet, ser over leksearbeid, har samarbeidsmøter med eksterne instanser, og mye, mye, mer. 

Hvis det er for mye lekser foreslår jeg at du gir beskjed om det til læreren. 

Anonymkode: e1325...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På småtrinnet har gjerne lærerne all undervisning selv, altså ingen kontortimer. Disse blir tatt på slutten av dagen. Da er det planlegging, kartlegging, samarbeid med hjem, møter med team, møter med PPT/BUP eller andre instanser. De få timene de har etter undervisning blir veldig fort spist opp av alt som må gjøres utenfor klasserommet. Og de timene er ikke nok. Selv om de «bare» underviser småskolen, kreves det mye tid for å få alt til å gå. Det er ikke så mye retting av prøver osv, men en gjeng med 6åringer krever sitt likevel.

Anonymkode: 348fc...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som deg før. Så begynte jeg å jobbe på barneskole selv. Jeg jobber i administrasjonen så jeg er ikke lærer. Men fy søren så mye de jobber. Jeg går som regel hjem i 15-15.30 tiden og da er jeg ofte den første som går.  

Anonymkode: 67545...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor lang arbeidstid har du som kan sitte og følge med på hvor lang arbeidsdag lærere har? Regner med at du bare er ute etter å provosere.  Nei, jeg er ikke lærer, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 43c3c...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss: småskolen må være på jobb fra 8:10 til 15:00 tre dager i uka, og til 14:15 to dager i uka. Kan gå etter det, men må jobbe 10 timer i uka utenom oppsatt tid. De aller fleste sitter igjen på jobb mye lengre enn oppsatt (bunden) tid. 
 

De 10 timene tas enten på kvelden eller noen går på jobb noen timer ila helga. De fleste jobber ikke disse 10 timene (ubunden tid) hver uke, men jobber mye mer i perioder. Dette er særlig når det skal skrives halvårsvurderinger og gjennomføres utviklingssamtaler. I tillegg til perioder med mer planleggingsarbeid, f.eks i forkant av et stort prosjekt eller når det lages f.eks en kalender eller avis, eller andre store ting som tar mye tid før eller etter. 

Alt i alt skal vi vel jobbe 42.5 t/uka i 40 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag og tirsdag er mine lærere på jobb med bunden tid til 15.15. Onsdag til 15.30. Den tiden brukes til trinnsamarbeid, møter med spes.ped. og miljøteam, pedagogisk utvikling i fellesskap, møter med andre instanser eller foresatte. Torsdag og fredag er det ubunden tid, altså at de kan bruke tiden som de selv vil, hjemme eller på skolen. 
Tro meg, de jobber mer enn det de skal. For ikke å snakke om avdelings- og kontorledere. Gudameg. Jeg har jobbet det i 2,5 med og har 34 timer avspasering. Etter å ha tatt to dager o påsken. 

Anonymkode: 952d9...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i barneskolen, men i vgs. To år telte jeg timer jeg jobbet utenom bundet tid på skolen. Begge årene hadde jeg fylt årsverket i slutten av mars - begynnelsen av april. Har ikke telt siden, det blir for deprimerende. 

Lærere i grunnskolen, og kanskje særlig i barneskolen, har mye bundet tid. Jeg garanterer, de jobber langt mer enn årsverkene sine! Kvelder, helger, høst-, jule-, vinter- og påske"ferie". Alltid er det vurderingsbunker, kontakt med foreldre og alle mulige instanser. Og forberedelser og utvikling av nye undervisningsopplegg og -metoder. 

Det er med andre ord ingen fare, lærere jobber absolutt alle timene de skal, og mye mer. Misunnelig? Kom og prøv selv! 

Anonymkode: fd23d...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LME1001 skrev (3 timer siden):

Hos oss: småskolen må være på jobb fra 8:10 til 15:00 tre dager i uka, og til 14:15 to dager i uka. Kan gå etter det, men må jobbe 10 timer i uka utenom oppsatt tid. De aller fleste sitter igjen på jobb mye lengre enn oppsatt (bunden) tid. 
 

De 10 timene tas enten på kvelden eller noen går på jobb noen timer ila helga. De fleste jobber ikke disse 10 timene (ubunden tid) hver uke, men jobber mye mer i perioder. Dette er særlig når det skal skrives halvårsvurderinger og gjennomføres utviklingssamtaler. I tillegg til perioder med mer planleggingsarbeid, f.eks i forkant av et stort prosjekt eller når det lages f.eks en kalender eller avis, eller andre store ting som tar mye tid før eller etter. 

Alt i alt skal vi vel jobbe 42.5 t/uka i 40 uker. 

38 uker. Pluss planleggingsdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg jobber ikke i barneskolen, men i vgs. To år telte jeg timer jeg jobbet utenom bundet tid på skolen. Begge årene hadde jeg fylt årsverket i slutten av mars - begynnelsen av april. Har ikke telt siden, det blir for deprimerende. 

Lærere i grunnskolen, og kanskje særlig i barneskolen, har mye bundet tid. Jeg garanterer, de jobber langt mer enn årsverkene sine! Kvelder, helger, høst-, jule-, vinter- og påske"ferie". Alltid er det vurderingsbunker, kontakt med foreldre og alle mulige instanser. Og forberedelser og utvikling av nye undervisningsopplegg og -metoder. 

Det er med andre ord ingen fare, lærere jobber absolutt alle timene de skal, og mye mer. Misunnelig? Kom og prøv selv! 

Anonymkode: fd23d...81b

Hvordan klarer du det? Det vil si at du jobber i snitt 18 timer daglig inkludert alle lørdager og søndager. Med en slik arbeidskapasitet hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: c6960...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan klarer du det? Det vil si at du jobber i snitt 18 timer daglig inkludert alle lørdager og søndager. Med en slik arbeidskapasitet hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: c6960...1a3

Hvor mange timer regnet du i årsverket? 

Anonymkode: a943f...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan klarer du det? Det vil si at du jobber i snitt 18 timer daglig inkludert alle lørdager og søndager. Med en slik arbeidskapasitet hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: c6960...1a3

Hvordan får du det reknestykket?

Anonymkode: 348fc...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan klarer du det? Det vil si at du jobber i snitt 18 timer daglig inkludert alle lørdager og søndager. Med en slik arbeidskapasitet hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: c6960...1a3

Jeg regner med hun tenker at hun har brukt opp den ubundne arbeidstiden allerede i Mats/april. Hun skal jo undervise resten av året uansett🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 03703...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg regner med hun tenker at hun har brukt opp den ubundne arbeidstiden allerede i Mats/april. Hun skal jo undervise resten av året uansett🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 03703...399

Det stemmer! I mars/april har jeg brukt opp hele den ubundne tiden, ca. 540 timer, og jeg har kun faste undervisningstimer og annen bunden tid udekket. Denne løper jo til skoleårets slutt. Alt jeg jobber utenom bundet tid fra ca. påske og ut skoleåret, gjør jeg faktisk gratis. Men som lærer har jeg jo samvittighet for elevene, så jobben blir jo gjort, om enn med en bismak. 

Anonymkode: fd23d...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer! I mars/april har jeg brukt opp hele den ubundne tiden, ca. 540 timer, og jeg har kun faste undervisningstimer og annen bunden tid udekket. Denne løper jo til skoleårets slutt. Alt jeg jobber utenom bundet tid fra ca. påske og ut skoleåret, gjør jeg faktisk gratis. Men som lærer har jeg jo samvittighet for elevene, så jobben blir jo gjort, om enn med en bismak. 

Anonymkode: fd23d...81b

Et årsverk for lærere er på 1687,5 timer, forresten. 

Anonymkode: fd23d...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier at mange av timer skal brukes til kontakt med foreldre.

Min datter går i 4. klasse. Lærerne har aldri hatt kontakt med oss foreldre, unntatt en 25-prat en gang i året, med barnet til stedet.

Vi har en app (Visma) der vi i teorien kan skrive til lærerne om det er noe. På de fire årene har jeg skrevet 8 ganger, og fått svar én gang. Da kom svaret en uke etter at jeg skrev til dem. 
 

På alle de årlige 25-min-samtalene har jeg tatt opp dette med lekser, men blir ikke hørt. 
 

Jeg har valgt å bruke tid på andre ting, fordi det er frustrerende med kontakt med skolen, når vi ikke får noen svar.

Jeg har 8 timers arbeidstid i min jobb (8-16-jobb) og er da opptatt hele dagen. Så disse tingene har jeg ikke tid til å tenke på når jeg er på jobb. I dag er jeg ikke på jobb.

Har generelt inntrykk av at lærerne gjør så godt de kan, og min datter er ganske fornøyd. De tingene jeg er oppgitt over med skolen er mer systemet og ledelsen. Rektoren ved vår skole er ikke hyggelig, så all ære til lærerne som likevel står på.

Men jeg har altså lurt på hva de gjør fra 13.30 og utover. Det kan jo hende det er noen foreldre de har kontakt med, men hverken med meg eller med noen av foreldrene til venninnene til min datter. De også synes det er svært lite (dvs ingen) oppfølging. Min datters beste venninne har epilepsi, og moren måtte slåss i to år før hun fikk noe som helst ekstra hjelp til hennes i skolen (læringsutfordringer grunnet følger av epilepsianfallene).

Og hverken min datter eller venninnene hennes er barn som oppfører seg perfekt og ikke har hatt noen tøffe perioder. Så at vi aldri hører noe som helst synes jeg er rart.

Men som sagt, godt inntrykk av lærerne det lille jeg har sett dem. Dårlig inntrykk av rektor. Og det er mye jeg ikke er så fan av med selve skolesystemet…

Takk til alle som har svart, det har vært lærerikt og informativt å lese om hvordan arbeidsdagen er.

Jeg vil tro mange ting er forskjellig fra skole til skole, og det er sikkert mange lærere som har god kontakt med foreldre

Anonymkode: f8e05...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dere sier at mange av timer skal brukes til kontakt med foreldre.

Min datter går i 4. klasse. Lærerne har aldri hatt kontakt med oss foreldre, unntatt en 25-prat en gang i året, med barnet til stedet.

Vi har en app (Visma) der vi i teorien kan skrive til lærerne om det er noe. På de fire årene har jeg skrevet 8 ganger, og fått svar én gang. Da kom svaret en uke etter at jeg skrev til dem. 
 

På alle de årlige 25-min-samtalene har jeg tatt opp dette med lekser, men blir ikke hørt. 
 

Jeg har valgt å bruke tid på andre ting, fordi det er frustrerende med kontakt med skolen, når vi ikke får noen svar.

Jeg har 8 timers arbeidstid i min jobb (8-16-jobb) og er da opptatt hele dagen. Så disse tingene har jeg ikke tid til å tenke på når jeg er på jobb. I dag er jeg ikke på jobb.

Har generelt inntrykk av at lærerne gjør så godt de kan, og min datter er ganske fornøyd. De tingene jeg er oppgitt over med skolen er mer systemet og ledelsen. Rektoren ved vår skole er ikke hyggelig, så all ære til lærerne som likevel står på.

Men jeg har altså lurt på hva de gjør fra 13.30 og utover. Det kan jo hende det er noen foreldre de har kontakt med, men hverken med meg eller med noen av foreldrene til venninnene til min datter. De også synes det er svært lite (dvs ingen) oppfølging. Min datters beste venninne har epilepsi, og moren måtte slåss i to år før hun fikk noe som helst ekstra hjelp til hennes i skolen (læringsutfordringer grunnet følger av epilepsianfallene).

Og hverken min datter eller venninnene hennes er barn som oppfører seg perfekt og ikke har hatt noen tøffe perioder. Så at vi aldri hører noe som helst synes jeg er rart.

Men som sagt, godt inntrykk av lærerne det lille jeg har sett dem. Dårlig inntrykk av rektor. Og det er mye jeg ikke er så fan av med selve skolesystemet…

Takk til alle som har svart, det har vært lærerikt og informativt å lese om hvordan arbeidsdagen er.

Jeg vil tro mange ting er forskjellig fra skole til skole, og det er sikkert mange lærere som har god kontakt med foreldre

Anonymkode: f8e05...bf9

Du lurer på hva lærerne gjør etter kl.1330??? Planlegger neste dags undervisning (som skal være individuelt tilrettelagt), retter prøver, kopierer, deltar på ulike møtet med personalet, teamet, ppt, bup etc. Forbereder utviklingsamtaler, har kontakt med foreldre/foresatte osv, ingen problem å få brukt resten av arbeidstimene.

Anonymkode: a0b28...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Dere sier at mange av timer skal brukes til kontakt med foreldre.

Min datter går i 4. klasse. Lærerne har aldri hatt kontakt med oss foreldre, unntatt en 25-prat en gang i året, med barnet til stedet.

Vi har en app (Visma) der vi i teorien kan skrive til lærerne om det er noe. På de fire årene har jeg skrevet 8 ganger, og fått svar én gang. Da kom svaret en uke etter at jeg skrev til dem. 
 

På alle de årlige 25-min-samtalene har jeg tatt opp dette med lekser, men blir ikke hørt. 
 

Jeg har valgt å bruke tid på andre ting, fordi det er frustrerende med kontakt med skolen, når vi ikke får noen svar.

Jeg har 8 timers arbeidstid i min jobb (8-16-jobb) og er da opptatt hele dagen. Så disse tingene har jeg ikke tid til å tenke på når jeg er på jobb. I dag er jeg ikke på jobb.

Har generelt inntrykk av at lærerne gjør så godt de kan, og min datter er ganske fornøyd. De tingene jeg er oppgitt over med skolen er mer systemet og ledelsen. Rektoren ved vår skole er ikke hyggelig, så all ære til lærerne som likevel står på.

Men jeg har altså lurt på hva de gjør fra 13.30 og utover. Det kan jo hende det er noen foreldre de har kontakt med, men hverken med meg eller med noen av foreldrene til venninnene til min datter. De også synes det er svært lite (dvs ingen) oppfølging. Min datters beste venninne har epilepsi, og moren måtte slåss i to år før hun fikk noe som helst ekstra hjelp til hennes i skolen (læringsutfordringer grunnet følger av epilepsianfallene).

Og hverken min datter eller venninnene hennes er barn som oppfører seg perfekt og ikke har hatt noen tøffe perioder. Så at vi aldri hører noe som helst synes jeg er rart.

Men som sagt, godt inntrykk av lærerne det lille jeg har sett dem. Dårlig inntrykk av rektor. Og det er mye jeg ikke er så fan av med selve skolesystemet…

Takk til alle som har svart, det har vært lærerikt og informativt å lese om hvordan arbeidsdagen er.

Jeg vil tro mange ting er forskjellig fra skole til skole, og det er sikkert mange lærere som har god kontakt med foreldre

Anonymkode: f8e05...bf9

Det er omtrent garantert noen foreldre de har mye kontakt med, og du vet neppe om det. Det er ikke nødvendigvis noe man forteller om til andre heller. Jeg har et barn med diverse utfordringer og har kontakt med lærer i gjennomsnitt omtrent to dager hver uke. Som oftest bare en liten melding og svar, men også litt telefonsamtaler og møter, gjerne da sammen med avdelingsleder og kanskje BUP og/eller PPT i tillegg. Jeg har også et "vanlig" barn der vi bare har to utviklingssamtaler i året og ellers omtrent aldri kontakt, så jeg er hverken masete eller krevende av meg, men noen barn trenger veldig mye mer oppfølging enn andre. Jeg er også ganske sikker på at de fleste andre foreldrene i klassen til barnet mitt, inkludert foreldrene til venner, ikke vet hvor mye og omfattende kontakt jeg faktisk har med skolen. 

Ellers er jeg lærer selv, men nå i vgs. Jeg har vært innom barneskolen også, da på 5.trinn, i et år, og det er mye som må gjøres når elevene har gått hjem der. Rettearbeid, planlegging av neste dag, avdelingsmøter, møter med BUP og PPT, fagmøter, kontakt med foresatte, kopiere opp ting, klippe ut, laminere, fylle inn både ordinær ukeplan og tilpassede osv. I vgs er det mindre undervisning og kontakt med foresatte, men desto mer tid på fagmøter, planlegging og ikke minst vurderingsarbeid, samt fortsatt overraskende mye tid som fortsatt går med til kopiering, klipping og laminering 😅

Anonymkode: 95ba2...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...