Gå til innhold

ADD/cerebral ADHD. Hvem utreder når «barnet» er 18 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått glipp av mange tegn tror jeg men barnet mitt har alltid vært rolig, populær, smart, sosial smart etc og derfor har ikke varsellampene gått av. Men jeg har sett at h*n alltid mistet fokus da hen gjorde lekser etc. Ting som ville tatt 5 min på barneskolen, tok han 1 time. På ungddomskolen sleit hen virkelig og lærerne mente hen virket plaget. Hen var urolig, ukonsentrert og mistet fokus fokus ekstremt fort. Hvis noen mistet en blyant i gulvet så måtte hen kommentere og mistet all konsentrasjon. Vi trodde det var fordi hen ikke var venner med noen i klassen og sleit psykisk og han vsr derfor flere ganger til en ungdomscoach for samtaler. Dette likte hen. 
 

nå går hen på videregående og karakterene blir dårligere og dårligere. Jeg har vært irritert på Mangel av innsats. Lærere mente hen må finne «motivasjonsknappen». Hen har sagt ved noen anledninger at hen føler hen har læringsvansker. Hen er utrolig smart så har bare ledd av det og mente hen må ta seg sammen. Forrige uke sa hen til meg at hen følte det var noe galt med hjernen. Uansett hvor mye hen prøver å konsentrere seg så går det ikke. Hen var helt fortvilet. Nå skal vi til fastlegen for plutselig gikk det opp et lys for meg. At det kan være noe mer enn en umotivert unge. Men straks er andre året på VG over og en evt utredning og hjelp vil vel da ta lang tid og gjøre at hen heller ikke får hjelp i siste året hvis det skulle vise seg å være ADD/ADHD? 
 

hen er absolutt ikke hyper og rastløs. Veldig rolig så det er i så fall den gamle diagnosen ADD jeg mistenker. Noen med erfaringer? Jeg har helt vondt inni meg for at jeg evt har gått glipp av disse tegnene og utredning da hen var yngre 😞

Anonymkode: 51576...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk begge to. Beskrivelsen av den uoppmerksomme typen av ADHD beskriver barnet mitt 100%.  Vet dere ca hvor lang utredning tar? Er så redd dette skal gå langt inni Vg3 uten at hen får noe som helst tilrettelegging eller hjelp og hen står igjen med elendige resultater etter 3 år VG. Vurderer å utrede privat. 
 

HI

Anonymkode: 51576...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk begge to. Beskrivelsen av den uoppmerksomme typen av ADHD beskriver barnet mitt 100%.  Vet dere ca hvor lang utredning tar? Er så redd dette skal gå langt inni Vg3 uten at hen får noe som helst tilrettelegging eller hjelp og hen står igjen med elendige resultater etter 3 år VG. Vurderer å utrede privat. 
 

HI

Anonymkode: 51576...fbe

Ja samme her, beskriver gutten min også 100%. Min er bare 8 år, startet utredning når han var 6 😊. Så gutten min får jo hjelp tidlig. Blir litt sprø av og til, men må bare puste og telle til 10 😁

Anonymkode: c2f49...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...