Gå til innhold

Tenåring med spillavhengighet og ASD


Aleneforeldre

Anbefalte innlegg

Jeg er alenefar til en 22 år gammel datter med en middels ASD-diagnose som bor hos meg 100%.
Hun fungerer bra i de fleste situasjoner, men sliter med sosial angst og arbeider 2-3 ganger i uken på en kafé.
Det som er utfordrende, er at hun hovedsakelig tilbringer tiden sin med dataspill når hun er hjemme.
I dataspillmiljøet er hun en helt annen person – engasjert, trygg, snakker høyt og på flere språk. Tastaturet får gjennomgå av hennes begeistring! Det er mye latter og en del banning som skjer i høyt tempo med høyt volum. Hun koser seg stort... og glemmer alt rundt seg. 

Jeg jobber mye og føler meg ofte sliten når jeg kommer hjem, og det første jeg gjør, er å be datteren min om å snakke lavere og ta hensyn til naboene, noe som skjer regelmessig. Det er øyeblikk hvor jeg blir så frustrert at jeg har skrudd av nettverket.
Det har vært tanker om å be henne flytte ut, men på grunn av ASD-diagnosen virker dette som en betydelig utfordring.
Jeg frykter at det kan bli vanskelig for henne å bo i et kollektiv med hennes sårbare situasjon og særegne atferd. Samtidig føler jeg at jeg har tapt kampen mot min datters spilleavhengighet.

Er det noen med lignende situasjoner? Kanskje noen har gode råd å dele for å håndtere denne utfordrende situasjonen?

Endret av Aleneforeldre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sett Ibelin? Fantastisk film

Anonymkode: 0c0a9...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke all verden å lydisolere et rom. Da kan hun spille uten å plage noen.

Anonymkode: 87b57...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% ufør kanskje, og en liten leilighet/hybel for seg selv?

Venninnen til en datter har også noen lignende diagnoser og hun klarte ikke jobbe full tid, så hun ble 50% ufør som 19 åring, jobber to dager i uka, og bor i en bitteliten leilighet.

Om du ønsker å ha henne boende hjemme kan du lydisolere rommet hun bruker til gaming, og du, jeg anbefaler også den filmen, den er fantastisk.

Anonymkode: 995ed...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kuttet ut henne fra en verden der hun kan blomstre. Jeg ville heller lagt til rette for at hun kan blomstre enda mer i spilleverden  

Anonymkode: 748e8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en ASD-diagnose, og noe man kan merke seg er at vi gjerne bruker litt lengre tid på å «bli voksne». Når jeg ser tilbake på hvordan jeg selv tenkte eller oppførte meg, vil jeg ikke si at jeg var voksen før jeg var rundt 30. Jeg var selvstendig, flyttet tidlig hjemmefra, og fikk barn tidlig i 20-årene, men var ikke spesielt moden og hadde ikke skjønt mine egne grenser - derfor utsatte jeg meg for mye stress og situasjoner som ikke var så bra. Jeg tenker at din datter er trygg med det hun driver med, og at hun trives med spillingen her og nå. Om en stund vil hun kanskje tenke annerledes, og være mer klar og motivert for verden IRL. 
Tenker du at hun ikke er i stand til å bo for seg selv? At hun aldri blir det? Hva sier hun selv til det? Det er jo muligheter for å få hjelp til å bo alene (BPA feks) og kollektiv er ikke alltid så gunstig for oss med ASD. 
Når det gjelder støyen: vet du at naboene faktisk plages, eller er det bare noe du er redd for? Kanskje de ikke hører det? Hadde det vært mulig for deg og din datter å snakke sammen om noen regler rundt spillingen? At du er sliten og trenger ro feks timen etter du kommer hjem fra jobb? Ellers ville jeg ha laget en plass til henne som er lydisolert, som noen foreslo. Det er dumt å ta fra henne den ene arenaen hvor hun fungerer best…

Anonymkode: 3d18f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Har du sett Ibelin? Fantastisk film

Anonymkode: 0c0a9...93d

Jeg har hørt om den, men har ikke sett enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg ville ikke kuttet ut henne fra en verden der hun kan blomstre. Jeg ville heller lagt til rette for at hun kan blomstre enda mer i spilleverden  

Anonymkode: 748e8...852

Er så enig med deg!
Jeg tror fortsatt at hun har potensial til å vokse og utvikle seg på flere områder enn bare i spillverdenen. Målet mitt er å hjelpe henne så godt jeg kan med å jobbe med sosial angst, og derfor trenger hun å øve på det utenfor spillverdenen også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg har også en ASD-diagnose, og noe man kan merke seg er at vi gjerne bruker litt lengre tid på å «bli voksne». Når jeg ser tilbake på hvordan jeg selv tenkte eller oppførte meg, vil jeg ikke si at jeg var voksen før jeg var rundt 30. Jeg var selvstendig, flyttet tidlig hjemmefra, og fikk barn tidlig i 20-årene, men var ikke spesielt moden og hadde ikke skjønt mine egne grenser - derfor utsatte jeg meg for mye stress og situasjoner som ikke var så bra. Jeg tenker at din datter er trygg med det hun driver med, og at hun trives med spillingen her og nå. Om en stund vil hun kanskje tenke annerledes, og være mer klar og motivert for verden IRL. 
Tenker du at hun ikke er i stand til å bo for seg selv? At hun aldri blir det? Hva sier hun selv til det? Det er jo muligheter for å få hjelp til å bo alene (BPA feks) og kollektiv er ikke alltid så gunstig for oss med ASD. 
Når det gjelder støyen: vet du at naboene faktisk plages, eller er det bare noe du er redd for? Kanskje de ikke hører det? Hadde det vært mulig for deg og din datter å snakke sammen om noen regler rundt spillingen? At du er sliten og trenger ro feks timen etter du kommer hjem fra jobb? Ellers ville jeg ha laget en plass til henne som er lydisolert, som noen foreslo. Det er dumt å ta fra henne den ene arenaen hvor hun fungerer best…

Anonymkode: 3d18f...0ec

Det var både modent og rørende å lese svaret ditt. Datteren min er flink til å lytte, og vi pleier å ha gode samtaler sammen i mellom. Stor takk for at du delte din egen erfaring med meg. Føler meg litt klokere i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Bjerkely folkehøgskole. 

Anonymkode: fd7df...ae8

Jeg har aldri hørt om denne skolen før. Mye av det som er der, ser ut til å passe godt til henne. Jeg kan absolutt anbefale den til datteren min. Stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...