Gå til innhold

Mor i barnehagen som snakker lite med barnet sitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hvordan alt er men jeg jobber i barnehagen og en ansatt leder i barnehagen avdelingen vurderer «bekymringsmelding til barnevernet» fordi hun fremstår denne moren som litt apatisk Og svarer kort til barnet sitt ved henting/levering ver gang i følge henne. At hun aldri har sett moren nysse barnet bare kjapp klem og hade vink ved vinduet ved levering at 2 ansatt har sett det flere ganger. Er dette bra nok grunn tenker jeg? Barnet ser jo ikke ut som hun lider og er et veldig glad bombe her i barnehagen. Nå vet jeg ikke hva flest fremstår som omsorgssvikt..  men vet bare at barnet er en virkelig glad unge med masse energi og spiser godt og leker godt og snakket godt, barnet er 5 år :) eller over dramatiserer disse ansatte?

Anonymkode: 65dff...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikke hvordan alt er men jeg jobber i barnehagen og en ansatt leder i barnehagen avdelingen vurderer «bekymringsmelding til barnevernet» fordi hun fremstår denne moren som litt apatisk Og svarer kort til barnet sitt ved henting/levering ver gang i følge henne. At hun aldri har sett moren nysse barnet bare kjapp klem og hade vink ved vinduet ved levering at 2 ansatt har sett det flere ganger. Er dette bra nok grunn tenker jeg? Barnet ser jo ikke ut som hun lider og er et veldig glad bombe her i barnehagen. Nå vet jeg ikke hva flest fremstår som omsorgssvikt..  men vet bare at barnet er en virkelig glad unge med masse energi og spiser godt og leker godt og snakket godt, barnet er 5 år :) eller over dramatiserer disse ansatte?

Anonymkode: 65dff...83a

Synes ikke det i seg selv er grunn til bekymringsmelding hvis barnet virker harmonisk og får god omsorg. Kanskje moren bare er litt reservert og forsiktig av seg og ikke slipper seg løs blant pedagogene i bhg.

Anonymkode: 5c8f8...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungen virker å ha det bra, er det en dårlig grunn til å melde. Selv sliter jeg meg sosial angst. Det var på sitt verste da mellomste og minste gikk i bhg. Jeg gikk i behandling og der brukte vi henting og levering som øvingsarena. Jeg tok opp situasjoner i timene, vi snakket om det, og jeg øvde resten av uken i bhg. Når jeg nå henter på skolen eller henter nevøen min i bhg, klarer jeg ikke helt å forstå hva problemet mitt den gangen var. Men det hjalp veldig å bruke de små øyeblikkene som øving. Poenget er at jeg nok virket som en mor på bærtur, og var alltid redd for å fremstå som dårlig og at jeg ville bli meldt. Det skjedde aldri, og de ansatte var like blid og imøtekommende hver gang. For alt dere vet, kan denne moren ha lignende utfordinger. Så lenge det ikke går ut over barnet, la det ligge. 

Anonymkode: b4103...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er mer reserverte enn andre. Svigerinnen min er sånn du beskriver i feks bhg eller butikk. Hjemme er hun supersosial og gir barnet all nødvendig oppmerksomhet og fysisk kjærlighet 

Anonymkode: d8e33...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva betyr å "nysse" barnet?

Anonymkode: 87743...a42

Tror det de mener er å sette seg ned i huk å kyss i kinn og kos noe lignende og kose snakke osv

Anonymkode: 65dff...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig hun overreagerer, men jeg regner med at hun vet en del mer enn det du gjør, at hun har et større bilde av ting.

Anonymkode: 1af30...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvordan alt er men jeg jobber i barnehagen og en ansatt leder i barnehagen avdelingen vurderer «bekymringsmelding til barnevernet» fordi hun fremstår denne moren som litt apatisk Og svarer kort til barnet sitt ved henting/levering ver gang i følge henne. At hun aldri har sett moren nysse barnet bare kjapp klem og hade vink ved vinduet ved levering at 2 ansatt har sett det flere ganger. Er dette bra nok grunn tenker jeg? Barnet ser jo ikke ut som hun lider og er et veldig glad bombe her i barnehagen. Nå vet jeg ikke hva flest fremstår som omsorgssvikt..  men vet bare at barnet er en virkelig glad unge med masse energi og spiser godt og leker godt og snakket godt, barnet er 5 år :) eller over dramatiserer disse ansatte?

Anonymkode: 65dff...83a

Jobber du som ufaglært? 

Anonymkode: 9a986...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være grunn til en grad av bekymring. 

En melding til barnevernet uten samtykke, er det helt klart ikke lovlig grunnlag for ut fra det du beskriver. 

Anonymkode: e3138...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er langt i fra god nok grunn til å sende det. blir den sendt på så lite grunnlag så kommer dem ikke til å gjøre noe som helst

Anonymkode: 71e41...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvordan alt er men jeg jobber i barnehagen og en ansatt leder i barnehagen avdelingen vurderer «bekymringsmelding til barnevernet» fordi hun fremstår denne moren som litt apatisk Og svarer kort til barnet sitt ved henting/levering ver gang i følge henne. At hun aldri har sett moren nysse barnet bare kjapp klem og hade vink ved vinduet ved levering at 2 ansatt har sett det flere ganger. Er dette bra nok grunn tenker jeg? Barnet ser jo ikke ut som hun lider og er et veldig glad bombe her i barnehagen. Nå vet jeg ikke hva flest fremstår som omsorgssvikt..  men vet bare at barnet er en virkelig glad unge med masse energi og spiser godt og leker godt og snakket godt, barnet er 5 år :) eller over dramatiserer disse ansatte?

Anonymkode: 65dff...83a

Dette må garantert være tull. 

Anonymkode: b8861...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å engang være inne på tanken om å levere bekymring til BV for slike ting, så hvorfor du skriver dette er mer interessant å vite. 

Anonymkode: bf0f8...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke vanlig å engang være inne på tanken om å levere bekymring til BV for slike ting, så hvorfor du skriver dette er mer interessant å vite. 

Anonymkode: bf0f8...7e3

Fordi jeg selv synes det er litt rart å ville melde for noe slikt så lenge barnet er i topp form

Anonymkode: 65dff...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fordi jeg selv synes det er litt rart å ville melde for noe slikt så lenge barnet er i topp form

Anonymkode: 65dff...83a

Selv om barnet ikke hadde vært i topp form, som du kaller det, så hadde ikke dette vært grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. Som barnehage har dere dessuten ikke lov til å melde på et slikt grunnlag (men har inntrykk at det skjer likevel, der ansatte ikke har nok kompetanse).

Har aldri sett foreldre kysse barn i barnehagen, en hadeklem og vinking før foreldre haster av sted for å rekke jobb, er fullstendig normalt og tegn på omsorg, og ikke noe som tyder på apati. Det er også viktig å ikke forveksle f.eks. introverthet, slitenhet og trøtthet, med apati. 

Anonymkode: b8861...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor får barnsom virkelig trenger hjelp ikke den hjelpen de har behov for. Pga slike tullete bekymringsmeldinger brukes det tid på.. 

Anonymkode: f4880...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver hørtes litt tynt ut for å sende bekymringsmelding ja. Kanskje leder vet om mer som hen ikke forteller? Dersom ikke var det litt voldsomt ja…

 

Anonymkode: 52890...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 10.4.2024 den 13.25):

Nå vet jeg ikke hvordan alt er men jeg jobber i barnehagen og en ansatt leder i barnehagen avdelingen vurderer «bekymringsmelding til barnevernet» fordi hun fremstår denne moren som litt apatisk Og svarer kort til barnet sitt ved henting/levering ver gang i følge henne. At hun aldri har sett moren nysse barnet bare kjapp klem og hade vink ved vinduet ved levering at 2 ansatt har sett det flere ganger. Er dette bra nok grunn tenker jeg? Barnet ser jo ikke ut som hun lider og er et veldig glad bombe her i barnehagen. Nå vet jeg ikke hva flest fremstår som omsorgssvikt..  men vet bare at barnet er en virkelig glad unge med masse energi og spiser godt og leker godt og snakket godt, barnet er 5 år :) eller over dramatiserer disse ansatte?

Anonymkode: 65dff...83a

«Nå vet jeg ikke hvordan alt er»…..

Akkurat! 

Anonymkode: 64154...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer bekymringsfult at du bryter taushetsplikten ved å skrive dette. 

Anonymkode: 56ec0...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er mer bekymringsfult at du bryter taushetsplikten ved å skrive dette. 

Anonymkode: 56ec0...41d

Det gjør hun da aldeles ikke

Anonymkode: 87743...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at pedagogen har kompetanse både til å observere samspillet og sette ord i form av fagspråk på det hun mener er feil med det. 
 

Om hun ikke mistenker vold eller overgrep vil dette bli diskutert med moren før en bekymringsmelding sendes. Mest sannsynlig er pedagogens mål at de skal få støtte av barnevernet, ikke omsorgsovertakelse.

Anonymkode: 3d8e3...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde nok du også sendt inn mld på meg. Tror ikke jeg har vært den som har nusset eller vinka mye i vindu til mine barn. 
Vi snakket sammen på hele veien til barnehagen, den korte gåturen tok jo ofte lang tid for det var mye å se på og mye å prate om. Så når vi kom til barnehagen reiv ungene av seg klærne og var klar for å leke med de andre ungene. Meg var de ferdig pratet med. 
Så mye mer enn hei og hade gjorde jeg ikke så ofte med de ansatte heller. Når ikke det var noe jeg måtte vite eller si de, så var det ikke noe mer enn hei og hade. Jeg syns det er viktigere de bruker tiden sammen med ungene enn å snakke om været med meg. 
 

Så selv om jeg pratet lite når jeg leverte ungene så fikk ungene, de ansatte i barnehagen og jeg de beskjedene jeg trengte når de trengtes. Så om det hadde vært HI så hadde jeg nok blitt meldt til barnevernet. Det hadde blitt unødvendig tidsbruk for de. Det skal mere til enn at foreldre ikke prater mye ved levering og henting. Det bør være andre ting bjellene også skal ringe for da. Selv har jeg vært ekstremt sjenert før, så prate i alle sammenhenger er ikke helt min greie enda selv om ingen tror jeg har vært sjenert siden de mener jeg er så utadvent og pratsom nå. 

Anonymkode: 17caa...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker veldig uprofesjonelt at dette diskuteres blant de ansatte ! Jeg blir egentlig litt bekymret over denne bhg.

Hva med å heller prate litt med moren, være litt nysgjerrig?! Bry seg litt?

Anonymkode: 82a58...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det virker veldig uprofesjonelt at dette diskuteres blant de ansatte ! Jeg blir egentlig litt bekymret over denne bhg.

Hva med å heller prate litt med moren, være litt nysgjerrig?! Bry seg litt?

Anonymkode: 82a58...d9f

Det er det egentlig ikke. Alle har taushetsplikt og en kan trenge både å samle inn informasjon fra flere ansatte og å lufte problemstillingen for å få andre perspektiv. 

Anonymkode: 3d8e3...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, har jobbet i barnehage i 20 år, har opplevd dette mange ganger. Mange som snakker i mobil, mange som bare tar i mot barnet og går, mange som ikke prater og koser med barna når de kommer å henter. Men kunne ikke falt meg inn å kontakte bv av den grunn. Skal mere til for at vi kontakter bv. 

Anonymkode: 8d6df...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...