Gå til innhold

«Betalte dere tenåringen så lite for å skifte bildekk?»😏


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nevøen er 15år. En nydelig gutt, høflig og snill. Finner ikke på mer tull enn tenåringer flest, men penger og verdien av penger der er det store mangler. Mitt syn.  Vi betalte gutten 300kr for 1t arbeid med å skifte dekk på to biler. Mannen viste han, hjalp til der det trengs og etterstrammet bolter etterpå. Vi har en elektrisk dings (åh, vet ikke hva det heter) som skrur ut og inn boltene. Så ikke fysisk tungt arbeid som ved f.eks en jekk.

 

Gutten fikk 300kr. Sa ikke noe på det, å helt ærlig syntes jeg 300kr/t uten skatt er ok lønn. Gutten har liten innsikt i verdien i penger, bruker penger som en full sjømann om han får muligheten. 7000kr til jul/bursdag var svidd av 3 dager senere på romjulssalg f.eks. Får han 500kr er de borte på kjøp i spilltjenester, junkfood og dritt. Han fikk tilbud om å være dommer, 240kr/t men viste ikke om han gadd da timelønnen var «ræva». Dette er også skattefritt. Jeg syntes gutten må lære seg verdien av penger, å jeg vil hvertfall ikke bidra til at han skal få masse å tro at slik er voksenlivet. Fet lønn på lite arbeid. Han liker kun dyre merkeklær, kjøper Heldigvis brukt også fordi vinterjakkene ol er til 7000kr + nytt. Mor er snill, men har ikke masse penger så han får ikke i overflod. Far har lite men bidrar han også, også spytter besteforeldre inn så tilsammen får gutten fine klær . 
 

Så kommer det til svigermor da. Hun syntes alltid vi betaler så lite. Ikke alltid vi betaler heller om han hjelper til med småting som å bære ut ting fra en henger osv. Jeg mener man ikke skal forvente betaling for alt, det gjør han heller ikke men svigers betaler jo for alt. Gutten fikk 1000kr for å klistre på 100 klistremerker på 100 drikkeflasker. 1t arbeid. Spør du meg, ikke rart ungdom syntes 240kr/t er luselønn. Svigermor blir jo rystet om vi gir 200kr, det er jo altfor lite. Nei, vi hjelper hverandre prøver jeg å forklare å man skal ikke alltid få betalt for å hjelpe hverandre. Er jeg kjip tante? Gutten klager ikke på pengene fra oss, bare dommerlønnen eller lønn for ungdom generelt. Svigermor klager mest. 

Anonymkode: 8646b...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det var rasende godt betalt, jeg. Verkstedet her tar 400 kroner og de har utgifter knytta til jobben. Svigemor bør roe ned

Anonymkode: a1851...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke at du er kjip, men jeg syns du overreagerer voldsomt på grunn av en kommentar fra svigermor, og jeg forstår heller ikke hvorfor du skriver så mye om guttens forbruk når det ikke er han som klager, og han også hjelper til uten betaling iblant. 

Anonymkode: 7426a...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning: En venninne av meg er kirurg. For noen år siden tjente hun 12.000,- for en vakansvakt på 24 timer (lite søvn og mye jobb på de timene). Det vil si 500 kroner timen for jobbing også midt på natten. Før skatt. Etter 6 års utdannelse og mange års erfaring. 
300,- timen er fryktelig godt betalt for en 15-åring.

Anonymkode: 15ff3...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Syns ikke at du er kjip, men jeg syns du overreagerer voldsomt på grunn av en kommentar fra svigermor, og jeg forstår heller ikke hvorfor du skriver så mye om guttens forbruk når det ikke er han som klager, og han også hjelper til uten betaling iblant. 

Anonymkode: 7426a...132

Dette var ett eksempel på en kommentar. Burde skrevet det. Kunne skrevet flere, men tror innlegget ville blitt for langt og kjedelig. Vil du ha flere eksempler si i fra, har mange😊.

 

hi

Anonymkode: 8646b...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Til sammenligning: En venninne av meg er kirurg. For noen år siden tjente hun 12.000,- for en vakansvakt på 24 timer (lite søvn og mye jobb på de timene). Det vil si 500 kroner timen for jobbing også midt på natten. Før skatt. Etter 6 års utdannelse og mange års erfaring. 
300,- timen er fryktelig godt betalt for en 15-åring.

Anonymkode: 15ff3...539

Altså, snakk om luselønn for en kirurg! Det går ikke an???😡😡

 

Nei jeg tenker det er lurt å bidra til at ikke ungdommen tror de får 1000kr/t som voksen 18 åring. 300kr/t er jo mer enn nok det også. Gutten selv har ett urealistisk forhold til penger og lønn for jobb (ikke privat), så trenger ikke gjøre det verre.

 

hi

Anonymkode: 8646b...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Syns det var rasende godt betalt, jeg. Verkstedet her tar 400 kroner og de har utgifter knytta til jobben. Svigemor bør roe ned

Anonymkode: a1851...74b

God sammenligning.

 

hi

Anonymkode: 8646b...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Dette var ett eksempel på en kommentar. Burde skrevet det. Kunne skrevet flere, men tror innlegget ville blitt for langt og kjedelig. Vil du ha flere eksempler si i fra, har mange😊.

 

hi

Anonymkode: 8646b...ca0

Innlegget var allerede langt, og jeg forstår ikke hvem eller hva du egentlig kritiserer eller blir støtt av her. Om det er din nevø sitt forbruk eller svigermors kommentar.

Anonymkode: 7426a...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et problem at mange betaler så ekstremt bra 🙈

Sønnen min har en kompis som får låne varebil og en liten henger av pappaen sin, så de to tar på seg småjobber med flytting, kjøre på søpla o.l. Folk betaler utrolig bra for det. De har fått så mye som 3.000 kr for 2 timers jobb. Det er 15.00 kr på hver minus bensin det. Lokale facebook-sider hvor folk spør om noen kan hjelpe med div småjobber.

Det er klart en vanlig deltidsjobb ved siden av skolen hvor de tjener 200 kr timen blir lite fristende da.

Fint at de tjener penger altså, og de har full kontroll på hvor mange slike jobber de kan ta fra forskjellige arbeidsgivere de kan ta i løpet av et år uten å betale skatt.

Men de er 19 år og får et helt skeivt syn på hva noen timers jobb er verdt i det voksne arbeidslivet.

Jeg synes dere er fornuftige jeg.

Anonymkode: 4598e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om han er vant til å ha mer enn nok og få det han peker på? 

Da er det ikke så rart at han ikke lærer verdien av penger. 

Har han opplevd å måtte gi avkall på noe fordi han ikke har mer penger igjen? 

Eller å måtte spare til noe? 

Endret av the amazing spidermamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk et problem at mange betaler så ekstremt bra 🙈

Sønnen min har en kompis som får låne varebil og en liten henger av pappaen sin, så de to tar på seg småjobber med flytting, kjøre på søpla o.l. Folk betaler utrolig bra for det. De har fått så mye som 3.000 kr for 2 timers jobb. Det er 15.00 kr på hver minus bensin det. Lokale facebook-sider hvor folk spør om noen kan hjelpe med div småjobber.

Det er klart en vanlig deltidsjobb ved siden av skolen hvor de tjener 200 kr timen blir lite fristende da.

Fint at de tjener penger altså, og de har full kontroll på hvor mange slike jobber de kan ta fra forskjellige arbeidsgivere de kan ta i løpet av et år uten å betale skatt.

Men de er 19 år og får et helt skeivt syn på hva noen timers jobb er verdt i det voksne arbeidslivet.

Jeg synes dere er fornuftige jeg.

Anonymkode: 4598e...4b7

Hvorfor i all verden skal de ha en deltidsjobb når de allerede jobber og får godt betalt? Og sjekk priser for både flytting og andre oppdrag fra profesjonelle, så ser du at guttene ikke får for mye betalt. De skal selvsagt ikke tape på at de er unge, og her burde dere gitt dem en klapp på skuldra fremfor å klage på at de får for mye betalt!!

Anonymkode: 7426a...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal de ha en deltidsjobb når de allerede jobber og får godt betalt? Og sjekk priser for både flytting og andre oppdrag fra profesjonelle, så ser du at guttene ikke får for mye betalt. De skal selvsagt ikke tape på at de er unge, og her burde dere gitt dem en klapp på skuldra fremfor å klage på at de får for mye betalt!!

Anonymkode: 7426a...132

Selvfølgelig får de klapp på skuldra, og både ros og skryt for at de er så flinke. Vi er foreldre, ikke dumme i hodet 😉

Dette med størrelsen på lønnen er noe vi voksne har pratet om, for nå skal de ut i læra. Og som lærling tjener de veldig lite i forhold til disse oppdragene, og må i tillegg betale skatt. Det er litt demotiverende og ikke så bra.

Men vi sier selvfølgelig ikke at de ikke skal jobbe. Vi oppfordrer til å jobbe og tjene penger.

Anonymkode: 4598e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal de ha en deltidsjobb når de allerede jobber og får godt betalt? Og sjekk priser for både flytting og andre oppdrag fra profesjonelle, så ser du at guttene ikke får for mye betalt. De skal selvsagt ikke tape på at de er unge, og her burde dere gitt dem en klapp på skuldra fremfor å klage på at de får for mye betalt!!

Anonymkode: 7426a...132

Du kan jo ikke sammenligne de med profesjonelle da.

Anonymkode: b6594...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fikk han opp bilen uten jekk?

Anonymkode: 89ee3...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan fikk han opp bilen uten jekk?

Anonymkode: 89ee3...514

Dette forumet altså

Anonymkode: a1851...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette forumet altså

Anonymkode: a1851...74b

Det er jo et betimelig spørsmål da. Lurte selv på det. Var kanskje mannen som jekket opp bilen, mens ungdommen byttet hjul?

Anonymkode: 7f28b...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...