Gå til innhold

P-piller og 14-åring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 14 år, snart 15 år, som har hatt mensen i omtrent 3 år nå. Altså, ikke hele tiden, men hun var 11 år da hun fikk den første gang. Hun har en del plager, og i tillegg ikke helt stabile sykluser. Jeg antar dette er arvelig, da jeg selv aldri har hatt stabile sykluser, og jeg har i tillegg endometriose. På grunn av at det ser ut som hun dessverre slekter på meg, med både langt mer PMS-plager enn vanlig og mer smerter, og hun selv ønsker hjelp, ba vi fastlegen om p-piller. Det ble blankt nei, han mener hun er altfor ung. Er hun virkelig det? Jeg var omtrent på hennes alder da jeg begynte på p-piller, kanskje et halvår eldre, og det var til god hjelp for meg den gangen. Nå fikk hun bare resept på en spesiell type smertestillende. Jeg vurderer å bestille time hos privat gynekolog til henne, men er det gjengs holdning at så unge jenter ikke skal få hjelp til menstruasjonsplager slik at det ikke er vits i med en slik time?

Anonymkode: 498b7...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet for en gammeldags lege 🙈 Kanskje til og med en som mener pasientene skal sitte der med lua i hånda og be om hjelp så han kan foreslå medisinen og blir irritert når du kommer og "bestiller" en medisin?

Uansett, det er klart jenta skal ha hjelp. Bestill time hos gynekolog.

Venninnen til datteren min var 15 år da hun fikk hormonspiral pga kraftige blødninger og store smerter. Hun spilte håndball og det var jo helt håpløst når hun hver måned blødde gjennom og lå i fosterstilling med smerter.

Mensen kan være plagsom for alle, men så plagsom skal den ikke være, da er det hjelp å få.

Anonymkode: 76af1...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for ungt, og det kan hjelpe henne mot plagene.

Syns dere skal kontakte gynekolog 

Anonymkode: 14859...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget gammeldags reaksjon fra fastlegen. Jeg ville bestilt time hos en gynekolog. 
Jeg startet på p-piller selv rundt den alderen, av samme grunn som det din datter sliter med. Det å skulle ligge på badet i fosterstilling en gang per måned, er totalt unødvendig når det finnes preparater som kan hjelpe.

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel er at de skal ha hatt mensen i minst ett år for at hormonaksen skal få etablere seg og ikke bli forstyrret. Når datteren din har hatt menstruasjoner i tre år og er så plaget, er det helt innafor å prøve ut p-piller som behandling. Jeg støtter deg altså i å kontakte gynekolog hvis fastlegen din setter seg på bakbeina.

Anonymkode: 222f0...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra at fastlegen ikke skriver ut p-piller uten videre undersøkelse.

Man bør jo forsøke å finne ut hvorfor hun har smerter og om eventuelt syklusen er unormalt ustabil, slik at man gir rett behandling. 

Hvorfor spør dere ikke om henvisning til gynekolog?

Anonymkode: 382fd...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er bra at fastlegen ikke skriver ut p-piller uten videre undersøkelse.

Man bør jo forsøke å finne ut hvorfor hun har smerter og om eventuelt syklusen er unormalt ustabil, slik at man gir rett behandling. 

Hvorfor spør dere ikke om henvisning til gynekolog?

Anonymkode: 382fd...1eb

Hvis/når hun skal til gynekolog, skal hun slippe de som fastlegen min har sendt meg til i hvert fall. Jeg har funnet en selv, privat, som er veldig flink, så da tar jeg henne heller med dit. Var mer at siden det koster en del, vil jeg ikke bestille time der hvis jeg sannsynligvis vil få samme svar som fra fastlegen. Utfra svarene her ser det dog ut som at det er en god idé å bestille en time.

HI

Anonymkode: 498b7...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får p-piller nå. Fikk første mens for 2 år siden, og har hatt det 6 ganger på disse to årene. For å få en bedre syklus, så får hun nå p-piller. Hun er er år eldre enn din, og fikk tilbudet for et år siden av legen. Men først minipille før hun fikk p-piller for å se hvordan kroppen reagerer på hormonene. Da takket hun nei

Anonymkode: 565b1...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk p-piller rett før hun fylte 16, da hadde hun hatt mens i 2 år og det siste året regelmessig. Grunnen til p-piller var ekstreme smerter som endte i oppkast og store blødninger. Snakket med min egen gynekolog som anbefalte p-piller som kun består av gestagen, altså ingen østrogen og dermed heller ikke økt fare for blodpropp. I tillegg skal disse pillene være med på å bremse evt endometriose som er sannsynlig pga ekstreme smerter. Synes du skal be om en second-opinion fra din gynekolog, kanskje det går an via mail/tlf slik at du ikke trenger bestille dyr time? 

Lykke til, håper det ordner seg for jenta di!

Anonymkode: 38c8c...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt når folk fikk det for seg at leger tar mot bestillinger og gir pasienter akkurat det de vil ha. Hvis legen sier at hun er for ung, så burde du bedt om forklaring. Fra begynnelsen burde datteren din forklart problemet og spurt legen om hva som kunne gjøres med det. Det er det leger er til for, og ikke for foreldre som ber om preparater på barnas vegne. Med tanke på bivirkninger, syns jeg smertestillende var et godt tilbud.

Anonymkode: c7813...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er 16 og har gått på p-piller siden 8./9.-trinn. Hun hadde store plager, mye vondt, mye fravær fra skolen osv.  Jeg ba henne snakke med helsesøster på skolen, hun ba datteren min ta kontakt med helsestasjon for ungdom. Der fikk hun resept.  

Jeg synes det er uheldig at hun går på hormon-preparater når hun er så ung, men det var mye verre å ha en datter som var sengeliggende på grunn av smerter flere dager i måneden.  

Anonymkode: cc763...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis/når hun skal til gynekolog, skal hun slippe de som fastlegen min har sendt meg til i hvert fall. Jeg har funnet en selv, privat, som er veldig flink, så da tar jeg henne heller med dit. Var mer at siden det koster en del, vil jeg ikke bestille time der hvis jeg sannsynligvis vil få samme svar som fra fastlegen. Utfra svarene her ser det dog ut som at det er en god idé å bestille en time.

HI

Anonymkode: 498b7...343

Du bestiller jo ikke time hos gyn for at hun skal få p-piller. Du bestiller time for at hun skal få en god undersøkelse og evt behandling for de plagene hun har!

Anonymkode: 382fd...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syns ikke man bør starte med det så tidelig det er ikke noe bra å bruke det for lenge

da vet helt sikkert lege om noe mye bedre å gå på

nå vet jeg heller ikke hvor mye smærter hun har men det kan hjelpe med varmt bad\varm klut paraset, så og jeg har sett at enklere liv har kommet forskjellige ting som kan hjelpe mot smærte

Anonymkode: 9db11...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...