Gå til innhold

Min datter på 12 år er tynn..


Gladjente00

Anbefalte innlegg

Ja som overskriften sier, så synest jeg at min datter er alt for tynn. Hun er liten av vekst og er 133 cm høy og veier 31 kg. Og hun går itillegg i bukse og genser som er tettsitende. Har bestil time til legen da jeg er litt bekymret. Hun har blitt mobbet pga kroppfasongen og fordi magen stikker mer ut enn hos andre. Men det er ikke pga fett, men pga hun er veldig buet i ryggen som resultere til at det blir slik. Mengen med mat varierer og jeg føler og ser det er blitt mindre enn før. 
hun sier selv at hun spiser mindre pga magen og jeg har snakket med henne om det med mobbing, kroppsfasonger og hvor viktig det er med mat. Hun har jo six pack på magen jo som du kan se når hun strammer til magen. Jeg vet at det er rette tiden, med tanke på alder og kroppspress men fader altså, vær så snill å snakk med barna deres om hva mobbing, hva det kan gjør med andre mennesker! Det er så viktig, og min sjønne datter som alltid har vært der for andre og er alltid den første som hjelper og trøster, hun skal nå lide av desse tankene. For noen har fortalt henne om magen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun er veldig svai i korsryggen, så kan trolig en god fysioterapeut - gjerne en mensendieck-fysioterapeut! - hjelpe. Trene stabilitet og styrke for hennes kropp, tøye f.eks. hoftebøyer-muskelen og styrke andre. Kanskje kommer dette fordi hun er overledig i leddene, og at det må korrigeres helt fra fot, til kne, hofter/bekken og opp resten av kroppen. (Går hun med veldig svai korsrygg vil hun etterhvert få en lutere holdning og/eller større spenninger og belastninger også i rygg, nakke og skuldre, som igjen kan gi hodepine og andre problemer.

Anonymkode: 6d6cc...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vil ikke mobbing ta slutt. Det er tragisk og trist for alle som lider under det. Håper det går bra med datteren din!

Anonymkode: d178f...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvis hun er veldig svai i korsryggen, så kan trolig en god fysioterapeut - gjerne en mensendieck-fysioterapeut! - hjelpe. Trene stabilitet og styrke for hennes kropp, tøye f.eks. hoftebøyer-muskelen og styrke andre. Kanskje kommer dette fordi hun er overledig i leddene, og at det må korrigeres helt fra fot, til kne, hofter/bekken og opp resten av kroppen. (Går hun med veldig svai korsrygg vil hun etterhvert få en lutere holdning og/eller større spenninger og belastninger også i rygg, nakke og skuldre, som igjen kan gi hodepine og andre problemer.

Anonymkode: 6d6cc...57f

Takk for tips👍🏻😊 men det er medfødt, er en skjelettsykdom som gjør dette, fysio er det lite hjelp i desverre men selfølgelig kan der hjelpe på hvis det er svake muskler osv.

Anonymkode: 65aa4...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Dessverre vil ikke mobbing ta slutt. Det er tragisk og trist for alle som lider under det. Håper det går bra med datteren din!

Anonymkode: d178f...dbe

Desverre så har du rett i det, er så forbanna dritt at det skal være så lett å trykke ned andre mennesker og få så lite konsekvenser over det selv. Tusen takk for det🌸

Anonymkode: 65aa4...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vekten er så gal i forhold til høyden? Mine jenter er 157 og 159 cm høye og veier 41 og 43 kilo. Også 12 år. 

Anonymkode: 348f9...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn på 10 år er 129 cm og veier 23 kg, så vekten er ikke bekymringsverdig foreløpig tenker jeg. 

Anonymkode: 02fb5...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 10 er 134 cm og 30 kg, 12-åringen er 143 cm og 33 kg. Begge er innenfor normalen. Vekta er ikke noe å bekymre seg over tenker jeg, om hun er frisk ellers.

Mobbingen derimot, og påfølgende tanker om matbegrensning, er høyst bekymringsfullt. Her må skolen ta skikkelig tak!

Anonymkode: 5b30d...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på percentilen er hun lita, men ikke undervektig på noen måte. Helt normal. Så vekta er ingen bekymring.

Men mobbing er selvfølgelig en ting som må tas tak i. Snakk med læreren hennes. Selv om det ikke er noen direkte mobbesak kan de fint vite om at det er litt stenging av kommentarer på trinnet og jobbe med det.

1000004721.jpg

Anonymkode: dcff5...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun plager med magen, eventuelt er mye trøtt og uopplagt? Eventuelt har hatt problemer med lite jern og kanskje B-vitaminer? Jeg ville spurt legen om å sjekke for cøliaki.

Anonymkode: 9c0d8...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen💞 det som er så vanskelig er når hun sier at hun spiser mindre pga magen hennes. Men magen er slik pga ryggen ikke for hun er feit. Har en skjelettsykdom som gjør dette. Hun er ikke slik at hun teller kalorier eller spiser sunnere. Men har fått legetime imorgen for å få litt råd og veiledning, og bare få følge med på vekta. 

Anonymkode: 65aa4...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9-åring er 135cm høy og veier 29 kg. Hun er sunn og frisk. Veldig aktiv og energisk, men spiser også godt. 
 

Da jeg var liten var jeg også slank. De fleste var jo det før i tida. Men så mange har blitt overvektige eller har fedme at det som før var normalvektig ses på som «tynt» nå.

Ta en titt på japanere. De er veldig tynne. Helt vanlig med en bmi på 18-19 der.

Og de er på verdenstoppen i levealder :)

 

Men svai rygg er nok lurt å sjekke opp 

Anonymkode: d2ef1...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar alle sammen💞 det som er så vanskelig er når hun sier at hun spiser mindre pga magen hennes. Men magen er slik pga ryggen ikke for hun er feit. Har en skjelettsykdom som gjør dette. Hun er ikke slik at hun teller kalorier eller spiser sunnere. Men har fått legetime imorgen for å få litt råd og veiledning, og bare få følge med på vekta. 

Anonymkode: 65aa4...e35

Er det så lurt? Å ta med henne dit pga vekta? Gjør det ikke vondt mye verre? 

Anonymkode: f9048...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er noen som sliter litt med og legge på seg selv om man spiser helt vanelig

jeg har hørt at man da bør bruke mer smør og h melk i mat

Anonymkode: 6adf8...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange påpeker at vekten er ok i forhold til høyden, men høyden er jo veldig lav for en tolvåring? Langt under det som er normalt i følge tabellen over. Er det noen spesiell grunn til at hun er lav, kan det ha noe med sykdommen å gjøre for eksempel?

Jeg syns egentlig uansett at du bør bestille en legetime til henne og få undersøkt om hormonnivåene er normale. Du kan ta opp dette med mat og næringsinntak samtidig. 

Anonymkode: cf4db...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange påpeker at vekten er ok i forhold til høyden, men høyden er jo veldig lav for en tolvåring? Langt under det som er normalt i følge tabellen over. Er det noen spesiell grunn til at hun er lav, kan det ha noe med sykdommen å gjøre for eksempel?

Jeg syns egentlig uansett at du bør bestille en legetime til henne og få undersøkt om hormonnivåene er normale. Du kan ta opp dette med mat og næringsinntak samtidig. 

Anonymkode: cf4db...762

Enig. Jeg ville også heller vært litt bekymret angående høyden. Sjekke for cøliaki? Melkeallergi?

Anonymkode: 14b25...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Mange påpeker at vekten er ok i forhold til høyden, men høyden er jo veldig lav for en tolvåring? Langt under det som er normalt i følge tabellen over. Er det noen spesiell grunn til at hun er lav, kan det ha noe med sykdommen å gjøre for eksempel?

Jeg syns egentlig uansett at du bør bestille en legetime til henne og få undersøkt om hormonnivåene er normale. Du kan ta opp dette med mat og næringsinntak samtidig. 

Anonymkode: cf4db...762

Hun har en sykdom som gjør at hun er lavere. 
var hos legen idag og legen var enig med meg. Hun har ikke lagt på seg på 1 år men strukket seg 2 cm. Så fikk henvisning videre til barneavd på sykehuset og evt ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 65aa4...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hun har en sykdom som gjør at hun er lavere. 
var hos legen idag og legen var enig med meg. Hun har ikke lagt på seg på 1 år men strukket seg 2 cm. Så fikk henvisning videre til barneavd på sykehuset og evt ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 65aa4...e35

Det er ikke så lett å føle seg anderledes i den alderen der. Godt hun får oppfølging! Kanskje det finnes noen grupper for ungdom med funksjonshemninger eller ulike sykdommer hun kan bli med? Det er ikke sikkert det passer, men det kan være en mulighet til å bli kjent med andre som opplever noe av det samme.

Anonymkode: cf4db...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke så lett å føle seg anderledes i den alderen der. Godt hun får oppfølging! Kanskje det finnes noen grupper for ungdom med funksjonshemninger eller ulike sykdommer hun kan bli med? Det er ikke sikkert det passer, men det kan være en mulighet til å bli kjent med andre som opplever noe av det samme.

Anonymkode: cf4db...762

Nei, det kan være tøft å føle seg alene om det. Vi har hatt samtale med henne om mobbing om hvor stygt det er og følelser rundt dette. Rett og slett styrke hennes selvtillitt. 

Anonymkode: 65aa4...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...