Gå til innhold

Chatte med de døde?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Aftenposten i dag har en artikkel om kinesisk KI-generert chatting med avdøde, hvor tekst og bilder/video av avdøde mates inn for å generere en avatar av personen man har mistet. Det må være det grelleste eksemplet på manglende respekt for en verdighet i døden. Ville dere gjort noe slikt?

Anonymkode: 32c71...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er forskjellen på det og å sitte og se bilder/videoer av avdøde mens man snakker til dem? Dette kan jo være bra terapi for noen av de som sørger. De døde vet jo ikke noe om det..

Anonymkode: c5fa1...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hva er forskjellen på det og å sitte og se bilder/videoer av avdøde mens man snakker til dem? Dette kan jo være bra terapi for noen av de som sørger. De døde vet jo ikke noe om det..

Anonymkode: c5fa1...506

Og få svar? Det er sykt.

Anonymkode: 32c71...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og få svar? Det er sykt.

Anonymkode: 32c71...2bb

Hvis det kan hjelpe noen å komme gjennom alvorlig sorg, så hvorfor ikke?

Anonymkode: c5fa1...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det virket veldig fint❤️

 

Anonymkode: 59ac8...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke umiddelbart noe for meg dette, men hvis noen kan få hjelp til å komme gjennom sorgen kan det jo også være fint. Problemet er vel hvor grensene for dialogen går. Om det bare er sånn savner deg, glad i deg, glad i deg også, du var en god mor/datter osv så kan det vel være fint. Men hva om du begynner å stille denne avataren spørsmål som ikke den avdøde ville /kunne svart på? Jeg savner deg, men er det ok for deg at jeg har truffet en ny? Jeg savner deg, bør jeg bruke arven til å investere i kryptovaluta? 

I verste fall kan jo dette også erstatte ekte nye forhold.

Anonymkode: aa2fe...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...