Gå til innhold

Noen som kan noen om Fibromyalgi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året slitt med veldige smerter i hele kroppen.
Har egentlig alltid hatt det, men nå har det blitt mye verre og jeg mistenker jeg har Fibromyalgi.
Skal til legen om litt.

Jeg har et par spørsmål i tilfelle det er det det er.

  • Er det slik at det blir verre med alderen? Jeg er 49 år nå
  • Kan man leve med det uten å bli uføre?
  • Er det noe man kan gjøre for å bli bedre, trening, kosthold og så videre?

 

Anonymkode: 1a60d...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fibromyalgi trenger ikke å bli verre med årene, men kan bli det. 

Nyere forskning viser at moderat styrketrening hjelper for en stor del av pasienter med FM. Siden FM er knyttet til betennelse i kroppen, kan kosthold hjelpe. Særlig å kutte ned på sukker som er drivstoff for betennelser. Mange har god effekt av labkarbo, men jeg er altfor glad i karbohydrater til å klare en slik livsstil. 

Regelmessig og rutinepreget søvn er viktig og å eliminere stressmomenter i hverdagen. Stress øker gjerne smertene. Jeg liker å svømme, det gir minimal belastning. Varmt vann hjelper for mange, så trening i vann er fint. 

Ellers blir det dessverre en del smertestillende. Noen dager holder det med én paracet før jeg skal sove, andre dager må jeg ta max dose. Jeg blir ofte utmattet etter jobb, så jobber nå 50% for å hente meg inn mellom arbeidsdagene. Håper på å komme tilbake i 100% jobb, men jeg har psykisk sykdom i tillegg, så veien er lang. 

Anonymkode: ac2a6...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Fibromyalgi trenger ikke å bli verre med årene, men kan bli det. 

Nyere forskning viser at moderat styrketrening hjelper for en stor del av pasienter med FM. Siden FM er knyttet til betennelse i kroppen, kan kosthold hjelpe. Særlig å kutte ned på sukker som er drivstoff for betennelser. Mange har god effekt av labkarbo, men jeg er altfor glad i karbohydrater til å klare en slik livsstil. 

Regelmessig og rutinepreget søvn er viktig og å eliminere stressmomenter i hverdagen. Stress øker gjerne smertene. Jeg liker å svømme, det gir minimal belastning. Varmt vann hjelper for mange, så trening i vann er fint. 

Ellers blir det dessverre en del smertestillende. Noen dager holder det med én paracet før jeg skal sove, andre dager må jeg ta max dose. Jeg blir ofte utmattet etter jobb, så jobber nå 50% for å hente meg inn mellom arbeidsdagene. Håper på å komme tilbake i 100% jobb, men jeg har psykisk sykdom i tillegg, så veien er lang. 

Anonymkode: ac2a6...c51

Tusen takk.
Har allerede ibux og paracett på resept på grunn av kroniske ryggsmerter, og tar etter behov (ikke hver dag).
Gått på lavkarbo før, og det var når jeg sluttet med det smertene kom, kanskje jeg bare skal gå tilbake på det.
Lettere styrketrening og svømming har jeg mulighet til.

Takk for gode råd, da er det bare å se hva legen kommer til å si

Anonymkode: 1a60d...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele min familie har den diagnosen, jeg har vært det heldige unntaket. Frem til nå muligens. Denne vinteren har tatt helt knekken på meg, hele kroppen føles som ett stort blåmerke. 
 

Det som går igjen er å kutte ut en del triggere. Alkohol, svin, mye sukker. Søvn og det å porsjonere ut overskuddet. Vær og klima spiller inn, det er ikke så enkelt å fikse. Diagnosen settes etter vurdering, eliminering og sjekk av triggerpunkter. Verdien av diagnosen kan en diskutere, derav er jeg usikker om det er verdt det. Ingen smertestillende som funker optimalt i dag, stort sett ekstremt vanedannende å tilby utover Paracet. Jeg synes det er snodig at man ikke kan foreskrive medisinsk cannabis, som en del opplever kan lindre smertene, virker mer politisk motivert enn løsningsorientert. 

Anonymkode: 02ea5...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...