Gå til innhold

Uten bil vs elbil, hva hadde du valgt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke bil, fordi behovet ikke er der. Men, jeg har av helsemessige årsaker begynt å tenke på å skaffe bil igjen da det blir for lange avstander å gå (og ikke minst for tungt å bære når jeg handler). Tar buss altså, men må fortsatt gå noen km med varer.

Hva hadde du gjort?

Bensin/diesel er utelukket. Bare trøbbel når bilen står en uke eller lenger uten å være i bruk. Brukes den flere ganger i uka så er det likevel lun småkjøring 1-2 km til butikken, maks 5 km til senteret for ærender.

En billig elbil med lav rekkevidde vil jo holde i massevis. Men de er vel fortsatt dyre å kjøpe sammenlignet med å ta taxi feks? Jeg kan vel ta taxi i mange år mot å kjøpe meg elbil?

Del tankene dine hvis du vil 🙂

 

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Bensin/diesel er utelukket. Bare trøbbel når bilen står en uke eller lenger uten å være i bruk

Ok 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: a0d04...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt el-bil fremfor ingen bil.

Jeg kan klare meg uten bil, men den selvstendigheten og frihetsfølelsen bilen gir er viktig for meg.

Jeg vet at jeg nok ikke hadde bestilt taxi om det ikke var helt krise, og jeg ville aldri spurt noen om å kjøre meg heller, så jeg velger å ha bil.

Anonymkode: 471b2...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være uten bil nå noen måneder, og liker det ikke. Så for meg er det å ha bil en frihet jeg setter pris på, og savner mye nå, taxi kan ikke på noen måte veie opp for det for meg. Elbil er ikke noe alternativ for i og med at jeg ikke har mulighet for hjemmelading. Jeg har en eldre dieselbil som går selv om den kan stå en stund uten å kjøres i perioder. Hadde jeg vært deg, og hadde hatt råd til bil og ønsket meg bil, så hadde jeg absolutt gått for det. Alt er så mye enklere med bil.

Anonymkode: a0fe1...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde hatt råd hadde jeg valgt elbil. 

Anonymkode: 89caa...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinbil tåler forresten å stå ubrukt bedre enn dieselbiler.

Anonymkode: 471b2...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått for en hybrid. Kjørte en periode med en Toyota Yaris. For liten til mitt bruk, men hadde jeg hatt lite behov, hadde den vært fantastisk

Anonymkode: eda0a...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha bil er jo en stor frihet, spesielt hvis en bor et sted der kollektiv ikke er lett.

Samtidig koster jo det å ha bil en god del. Jeg har også regnet ut at jeg kan ta mye taxi for summen det koster meg å ha bil.

Mine personlige pluss på å ha bil:

1. Komme seg raskt til legevakt og sykehus (Eldste barnet mitt er bløder).

2. Enklere å få matvarer i hus. (Nærmeste busstopp er 10 min gange fra huset, nærmeste matbutikk 20-25 min unna).

3. Tar kortere tid å komme seg til jobb og andre avtaler.

 

Mine personlige minuser på å ha bil:

1. Hater å kjøre bil.

2. Bruker 30 min lengre tid på å komme meg på jobb og 30 min lengre tid på å komme hjem. Så hadde hatt 1 time lengre tid hvis jeg bare satt meg i bilen.

3. Det er dyrt med bil. Kostnadene på bilkjøp, forsikringer, avgifter, vedlikehold.

 

Min søster er avhengig av bil. Hun jobber skift. Her starter hun ofte eller slutter når kollektivtrafikk ikke går.

For et vennepar med barn i både barnehage og sfo, ville det heller ikke vært mulig å klart seg uten bil.

 

Anonymkode: 124b3...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne kanskje klart meg uten bil om jeg ikke kunne ha bil. Bor i by med greit kollektivtilbud. Har en dieselbil som ofte står flere dager uten at det byr på problemer. Har bruk for bilen ukentlig til handling og kjøre barn på trening. Har flere bekjente som "ikke trenger bil", med det resultat at det stadig tikker inn meldinger hos meg om jeg kan kjøre de hit og dit. Da er det alt fra helgehandling, til IKEA å kjøpe noe de ikke kan ta på buss, til legetime osv osv. Er man i kategorien at man må spørre andre om å kjøre, så trenger du bil! Kjøp diesel eller bensin til du evt får råd til El!

Anonymkode: b932e...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel Volkswagen eUp vil være fin til din bruk. :)  Vi har en sånn som bil nr. 2 og er kjempefornøyd. 

Anonymkode: 97be4...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ok 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: a0d04...236

🥴

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde valgt el-bil fremfor ingen bil.

Jeg kan klare meg uten bil, men den selvstendigheten og frihetsfølelsen bilen gir er viktig for meg.

Jeg vet at jeg nok ikke hadde bestilt taxi om det ikke var helt krise, og jeg ville aldri spurt noen om å kjøre meg heller, så jeg velger å ha bil.

Anonymkode: 471b2...045

Kunne skrevet dette selv. Jeg klarer meg jo fint uten bil, men pga helsa (og friheten) ønsker jeg å ha bil igjen. Jeg solrik aldri om hjelp jeg heller, og som du sier blir det neppe taxi uten at det er krise. 

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt bil på flere år nå, og det går veldig fint. Jeg er og kronisk fysisk syk, og ufør grunnet det. I mine dårlige perioder så bestiller jeg mat fra Oda og Meny, og medisiner fra farmasiet. 

Anonymkode: 58325...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taxi er ett godt alternativ det. Regn ut hvor ofte og ca pris, hva koster bilen i avgift, forsikring, lån i form av renter etter skatt (Nissan leaf er ett godt kjøp for å kaste ut ett forslag). Husk å ta med verdifall i regnestykket. 

Anonymkode: 902e3...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg må være uten bil nå noen måneder, og liker det ikke. Så for meg er det å ha bil en frihet jeg setter pris på, og savner mye nå, taxi kan ikke på noen måte veie opp for det for meg. Elbil er ikke noe alternativ for i og med at jeg ikke har mulighet for hjemmelading. Jeg har en eldre dieselbil som går selv om den kan stå en stund uten å kjøres i perioder. Hadde jeg vært deg, og hadde hatt råd til bil og ønsket meg bil, så hadde jeg absolutt gått for det. Alt er så mye enklere med bil.

Anonymkode: a0fe1...e48

Jeg bor i et sameie som allerede har installert ladere. Så det er ikke noe jeg må tenke på heldigvis. 

Jeg har dårlig erfaring med spesielt diesel😔 vet ikke om du var heldig eller jeg var uheldig, men den startet ikke i kulda pga dieselfilter(?) frøs osv. Bensin hadde jeg sist, og den fungerer bra når den brukes men når den blir stående er det mye tull.

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne kanskje klart meg uten bil om jeg ikke kunne ha bil. Bor i by med greit kollektivtilbud. Har en dieselbil som ofte står flere dager uten at det byr på problemer. Har bruk for bilen ukentlig til handling og kjøre barn på trening. Har flere bekjente som "ikke trenger bil", med det resultat at det stadig tikker inn meldinger hos meg om jeg kan kjøre de hit og dit. Da er det alt fra helgehandling, til IKEA å kjøpe noe de ikke kan ta på buss, til legetime osv osv. Er man i kategorien at man må spørre andre om å kjøre, så trenger du bil! Kjøp diesel eller bensin til du evt får råd til El!

Anonymkode: b932e...14c

Rolig nå, du trenger ikke klikke på meg selv om andre uten bil maser på deg 🫢

Skal ikke kjøpe diesel eller bensin, hvorfor skulle jeg ta meg råd til noe som jeg skriver er uaktuelt i stedet for å bare kjøpe elbil med én gang? 

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En gammel Volkswagen eUp vil være fin til din bruk. :)  Vi har en sånn som bil nr. 2 og er kjempefornøyd. 

Anonymkode: 97be4...d69

Takk for tips 🙂

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bor i et sameie som allerede har installert ladere. Så det er ikke noe jeg må tenke på heldigvis. 

Jeg har dårlig erfaring med spesielt diesel😔 vet ikke om du var heldig eller jeg var uheldig, men den startet ikke i kulda pga dieselfilter(?) frøs osv. Bensin hadde jeg sist, og den fungerer bra når den brukes men når den blir stående er det mye tull.

Anonymkode: 395a9...9e2

Det høres ut som om du har vært litt uheldig. men det spiller uansett ingen rolle. Det høres ut som om du ønsker deg bil, da hadde jeg kjøpt meg det, i ditt tilfelle elbill, uten tvil. Jeg har helseproblemer, og for meg er friheten bilen gir meg ubetalelig.

Anonymkode: a0fe1...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det høres ut som om du har vært litt uheldig. men det spiller uansett ingen rolle. Det høres ut som om du ønsker deg bil, da hadde jeg kjøpt meg det, i ditt tilfelle elbill, uten tvil. Jeg har helseproblemer, og for meg er friheten bilen gir meg ubetalelig.

Anonymkode: a0fe1...e48

Har også helseproblemer som gjør at jeg "må" ha bil igjen, så da virker det som elbil blir riktig for meg som allerede har lader og som aldri kjører lengre turer. I tillegg til at bilen står over tid. 

Eneste jeg synes høres fryktelig dyrt ut med elbil er at nytt batteri kan koste fra 100.000 og opp mot det dobbelte 🫢

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er I cirka samme situasjon, og har en billig elbil med relativt lav rekkevidde. Den koster meg ikke all verdens, og jeg liker friheten ved egen bil. Upraktisk med taxi til badestranda osv.

Anonymkode: 53295...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er I cirka samme situasjon, og har en billig elbil med relativt lav rekkevidde. Den koster meg ikke all verdens, og jeg liker friheten ved egen bil. Upraktisk med taxi til badestranda osv.

Anonymkode: 53295...8ca

😂😂😂 Takk, nå har jeg bestemt meg 👏 Taxi til badestranda,  herreguuuud hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? 😂 Tenkte kun på det praktiske, men ikke stranda feks 😆

Takk for en skikkelig god latter og skikkelig godt poeng, nå er det avgjort 😘

Anonymkode: 395a9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en elbil! 

Så ny som mulig ut fra budsjett, stor nok til din bruk, så lav kilometerstand som mulig. Bruk finn.no og filtrer søket ditt. 

Anonymkode: 8356f...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...